Gemiddeld aantal diesels in Europa: 55,4%. Nederland heeft vervolgens in verhouding het kleinste aandeel diesels: 28,7%. Toch rijdt dat ‘kleine beetje’ diesels ruim 30% meer brandstof op.
Met zijn allen verbruiken we per jaar ongeveer 5,5 miljard liter benzine tegenover 7,5 miljard liter diesel. Dat is een flinke slok voor het kleine aantal diesel personenauto’s dat ons land rijk is. Zeker als je meerekent dat auto’s met zelfontbrander over het algemeen minder verbruiken dan benzine-equivalenten. Eén verklaring zit hem natuurlijk in het vrachtverkeer. Dat vrachtverkeer werkt tegenwoordig zeer effiënt maar lust alsnog een flinke slok. Net geen 3 miljard liter.
Er zit een miljard tussen in verbruik. Toch lusten de 1,4 miljoen diesels die ons land rijk is een flinke slok. Bijna net zo veel als de 6,5 miljoen benzine-auto’s die in Nederland rijden.
Puur naar de personenauto’s kijkend rijden diesels jaarlijks ongeveer 2x zo ver als benzine-auto’s. Rijdt de gemiddelde particulier met zijn of haar benzine 10.000 km, dan rijdt een vergelijkbare diesel bijna 20.000 km. Voor bedrijven geldt hetzelfde. Benzine-auto’s van de zaak rijden jaarlijks gemiddeld 19.500 km, diesels 31,500.
Diesels zijn lange afstand specialisten. Diesels (1300 kg) zijn gemiddeld 300 kg zwaarder (dus groter) dan auto’s met benzinemotor (1000 kg) en natuurlijk, de belangrijkste reden: op diesel zit veel minder belasting. Diesel is duurder vóór belasting maar de accijns is lager. Daarbij zijn diesels ook anno 2012 nog net wat zuiniger. Ze verbruiken gemiddeld 4,1 l/100 km, tegenover een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100km voor ‘onze’ 50 best verkochte benzine-auto’s.
Hoewel bijtelling- en belastingvoordelen in 2012 de verhouding diesels iets opkrikt blijven de aantallen laag. Terecht, of is het tijd dat Nederland eindelijk accijnzen en wegenbelasting voor de brandstoffen gelijk trekt en mag de markt het echt zelf uitzoeken? (bron: BOVAG, foto: autojunk.nl)
jrk68 zegt
Er zit een miljard tussen in verbruik. Toch lusten de 1,4 miljard diesels die ons land rijk is een flinke slok. Bijna net zo veel als de 6,5 miljard benzine-auto’s die in Nederland rijden.
Ik neem aan dat de miljarden in deze passage miljoenen moeten zijn.
Leuk maar weinig verrassend, een diesel koop je nu eenmaal om kilometers te vreten.
Alwood zegt
@jrk68: de aantallen auto’s inderdaad, thanks ;)
bigcar zegt
Beste @Alwood:
Ik wil graag mijn complimenten uiten aan de manier waarop jij omgaat met autobloggers. Als menig blogger een reactie geeft op de door jou geschreven stukken teksten, dank jij ze voor hun alertheid. In tegenstelling tot andere collega’s zoals bijvoorbeeld @robbie die massaal de reactie verwijdert, de tekst aanpast en klaar is kees.
Bij deze dus mijn waardering voor je aanpak Alwood, nicely done!
autogedrocht zegt
@bigcar:
bozewolf zegt
@autogedrocht: Hij mag toch best een complimentje uitdelen? Autoblog doet genoeg fout, we mogen ook wel eens vermelden dat ze iets goed doen :)
bigcar zegt
@bozewolf: vat het niet verkeerd op! :)
het was positief bedoeld! #kerstgedachte
autogedrocht zegt
@bigcar: Sorry, kerst is niet mijn ding ;-)
Gelukkig kan er morgen weer gehakt worden :-)
xilver zegt
@bozewolf: En wat zoal? Op een dislike button na is alles hier prima wat mij betreft…
gijsso zegt
@xilver: Dat was er wel een tijdje toen het kudosysteem net werd ingevoerd, alleen zijn er zo veel negatieve azijnpissers hier op AB dat de redactie de thumbs down snel hebben afgeschaft, bijna elk reaguursel kreeg alleen maar een -1 omdat men elkaar nagenoeg niet kan uitstaan.
bigcar zegt
@bozewolf: ik denk dat ik moet gaan leren lezen. ik dacht dat je reactie voor mij bedoeld was… maar dat was kennelijk niet het geval..
moveyourmind zegt
@autogedrocht: Erg grappig, als je gevat uit de hoek wilt komen kies dan tenminste de juiste afbeelding ;) Deze vrouw is aan het hyperventileren. Dus….
autogedrocht zegt
@moveyourmind: think again, dan mag ze het wel beter vasthouden…
autogedrocht zegt
@autogedrocht:
moveyourmind zegt
@autogedrocht: Nice try, maar bij een aanval van hyperventilatie sluit je de zak om de mond en om de neus waardoor het ontstane tekort aan koolzuurgas weer aangevuld kan worden. Dus….
moveyourmind zegt
@autogedrocht: Nice try, maar als je hyperventileert ontstaat een koolzuurtekort. Door met een zak de mond en de neusgaten te omsluiten en in de zak te ademen kan je het koolzuurgehalte weer langzaam op peil krijgen. Dus…
gj8003 zegt
@moveyourmind: boeiend!!
Ook al niet goed??
bozewolf zegt
@bigcar: Aye, Alwood is eigenlijk best lief. Komt door het omgaan met al die Volvo’s.
bigcar zegt
@bozewolf: klopt, vroeger was alles beter: de auto’s gingen niet stuk en mensen waren aardig tegen elkaar :)
dragspert zegt
@bigcar: faith in humanity restored!
norge zegt
Grote SUfjes gebruiken nou eenmaal veul diesel.
dennisr zegt
@norge: Grote sufferds, ja..
KEV9 zegt
hangt ook van de rechtervoet af. rij ik snel ,lekker doortrappen in de versnellingen dan rij ik snel 1 op 6 met de diesel , rij ik gewoon normaal, dan is 1 op 12 makkelijk haalbaar.
lincoln zegt
@Soulmaster:
bus of vrachtwagen chauffeur ??
KEV9 zegt
@lincoln: Audi A8 4.2TDI Abt
lincoln zegt
@Soulmaster:
uit 1929 ofzo ??
of heb je een lekke tank ..
dat zijn toch geen waardes anno 2012 ..
leandro zegt
@lincoln: onze 1.9 diesel doet precies hetzelfde. 1 op 12, 8 jaar oud. 1900 kg ;)
lincoln zegt
@leandro:
mijn 1,9jtd 10 jaar oude barrel doet 1 op 22 ..
maak je wel gebruik van je versnellingen ??
gerard1710 zegt
@lincoln: Inderdaad, 12 jaar oud, 2.2CDI loopt gemakkelijk 1:18
leandro zegt
@lincoln: jaja er zit zelfs een 6 op. Maar hij is niet zo gestroomlijnd en 1900 kg. Maar als ik er 120 mee rijd staat er ongeveer 7/8 L op 100 km maar het stadsverbruik is vele malen hoger.
bigcar zegt
@lincoln: @leandro: @gerard1710:
heren, de wagen van @Soulmaster betreft een 4.2 liter grote V8
de grootte is dus ongeveer het dubbele van jullie dieselmotoren, iets wat een groot verschil maakt.
KEV9 zegt
@lincoln: LOL kan jij zuiniger rijden met een 4.2L V8 Diesel van ruim 400pk die ook bij regelmaat even met accelereren de stal mogen verlaten
fconderkantlat zegt
vind ik niet gek ook! je moet toch aardig wat extra kilometers maken wanneer je met diesel financieel voordeliger wilt uitkomen dan benzine ( belasting & aanschafprijs e.d. )
technopatat zegt
Zijn er bijna 8 miljard auto’s in Nederland? Dus de nederlandse bevolking heeft genoeg auto’s om de hele wereldbevolking van vervoer te voorzien?
technopatat zegt
@technopatat: al gefixt, nvm!
bordeaux zegt
@technopatat: scherp!
fortuna zegt
miljarden auto’s in Nederland, geen plaats meer voor bewoners.
Ik diesel toch lekker 50.000 km/jaar op de openbare weg, de circuitkilometers kan ik niet bijhouden wegens teveel verschillende wagens.
jonkie zegt
@fortuna: puur uit jeugdige nieuwsgierigheid; welke wagens heeft u, en wat zijn uw ervaringen ermee? Heeft u nog leuke verhalen/anekdotes? Alvast bedankt!
fortuna zegt
@jonkie: de diesel is een 2.0 uit de BMW stal, de andere wagens zijn allemaal prototypes van de bedrijven waarvoor ik werk – van boodschappenwagens tot sportwagens.
Megakix zegt
Erger nog…je zou een auto van de zaak moeten rijden, en dan een dieselaar…en dan ‘centjes centjes centjes’ ophalen voor je baasje :)
Verstand komt met de jaren, maar het kan niet vroeg genoeg komen ^^
dennisr zegt
Klopt het trouwens dat de diesel prijs stijgt terwijl benzine momenteel daalt?
Of heb ik een tijdje geen diesel getankt toen het voor 1.50 ging..
KEV9 zegt
@dennisr: hier bij ons 1.39.9 elders snel 12 cent duurder
mar10us zegt
@Soulmaster: €1,464 in Zwolle
dennisr zegt
@Soulmaster: ok, toch duur.. ik heb tijdje terug ergens voor 1.36 getankt en moest vorige week vrijdag ineens 1.46 betalen.. schrok er van aangezien Benzine 10 cent goedkoper is geworden..
faalhaas zegt
Neem aan dat al die Caddy’s/Transporters en overige busjes-troep ook binnen de categorie personenwagens vallen – Dat zijn ook zuipschuiten over het algemeen.
TimoBac zegt
@faalhaas: Die TDI caddy’s verbruiken geen kut!
jonkie zegt
@TimoBac: klopt, die verbruiken diesel.
bigcar zegt
@jonkie: nee, voornamelijk olie ;)
sjamp zegt
Best verkochte 50 auto’s staat natuurlijk niet in verhouding tot de daadwerkelijke samenstelling van het Nederlands wagenpark. Zeker niet sinds het gros van de vrijkomende lease diesels met BPM teruggave de grens over gaan.
Maar toch: speur eens naar het aandeel diesels bij onze zuiderburen. Daar is het nationaal wagenpark extreem anders: Diesel is daar dé standaard. Gek landje zijn wij toch?
Joopieboy zegt
Ghehe, 45dkm prive met een 1350 kilo zware diesel, waar gaat het mis :+
bozewolf zegt
Hebben wij zoveel benzine auto’s vergelen met diesels of lees ik de cijfers verkeerd (goeie mogelijkheid :) )?
Zijn 3 van de 4 auto’s in het Neerlands wagenpark benzine? Verbaast me!
Al verbaast het me weinig dat diesels de meeste peut verstoken en kilometers draaien. Daar zijn ze voor. Vooral de leasers natuurlijk, dat zijn auto’s zoals auto’s ooit bedoeld waren: als vervoermiddel. En helaas niet als pleziermiddel zoals wij petrolheads graag willen :)
lincoln zegt
13 miljard liter brandstof ..
waarvan een dikke 10 miljard van mensen die hun cadaver zo doods mogelijk willen verplaatsen !!
tis nogal wat ..
dennishuijbers zegt
En zitten daar de vrachtwagens en bussen niet stiekem bij?
jonkie zegt
@dennishuijbers: lezen mijn vriend, lezen…
moveyourmind zegt
Benzineauto’s een gemiddeld verbruik van 5,1l/100km? Op papier zal dat misschien wel kloppen, in de praktijk zal het verbruik snel 30% hoger liggen.
flippert zegt
Dit zal toch ook wel de schuld van al die 190d’s zijn??
E320cdi zegt
@flippert: dat is maar een heel klein aandeel… Daarom ook de ophef over de afschaffing van de 100% MRB korting voor oldtimers, het zijn maar een aantal auto’s.
bordeaux zegt
En wat als we niet naar het theoretisch verbruik kijken? Den Haag, weg met die oogkleppen!
MetalLaires zegt
Dus wij sponsoren 13 miljard euro per jaar? (ex bpm/wegenbelasting).
Maakt mij trots dat ik aan zo een grote kei bijdraag :)
brennie-1994 zegt
Ik vind het knap als je 5,1L/100km haalt met een “gemiddelde” benzine auto.. vorige week een leen autotje gehad omdat onze santa fe voor een beurt moes en ik kreeg een hyundai i10 en bij normaal gebruik slokte dat klein ding een 9,4L/100Km…
jrk68 zegt
@brennie-1994:
Ik zou volgende keer de handrem eraf halen, doe wonderen voor je verbruik….
DennisS65B40 zegt
@brennie-1994: ik geloof er ook geen zak van… Vriend met een A1 1.2, die auto loopt ook eerder 1:12 dan 1:20…
OT: iemand gaat hier ook voorbij aan de gigantische wegenbelasting die wordt binnen geharkt op diesels.. Wat nou accijnzen gelijk trekken pff
nibor zegt
@audir8v10: ik weet niet wat jullie doen hoor, maar wij rijden hier zonder problemen 1 op 13 met een 2.0 benzine met 180 pk en dik 1300 kg gewicht. Misschien niet overal volgas wegrijden?
dvt093 zegt
Ja laatst reed ik nog een diesel C-klasse Kombi uit ’97 met 555.000 km op de teller. Die dingen gaan verrekte lang mee.
KEV9 zegt
gaat nog wat worden, ga zo richting dieselhatend frankrijk waar een litertje toch behoorlijk duurder is dan bij ons.
E320cdi zegt
Reden hier het afgelopen jaar zo’n 35-40.000 km totaal. Helaas met een Benzine. Gemiddeld zo’n 9 liter op de 100 gereden. Nu is de C-klasse ingeruild voor een S320 CDI, stukken zuiniger met afstandsritten! Kan gewoon onder de 6,0/100 duiken met zo’n apparaat.
Megakix zegt
@E320cdi: laatste model S, of die van ‘ervoor’ ?