Het aanbod EV ’s zal slinken de komende jaren.
De toekomst is elektrisch! Net als alle andere vormen van verandering is dat concept heel erg lastig te bevatten voor het menselijk brein. In veel gevallen is de mens een gewoontedier. Het is ook makkelijker om kritiek te hebben op een nieuw plan, dan er zelf met eentje te komen. Vergeet niet dat er ook enorme commotie was destijds rondom het roken op de werkvloer, de asbakken stonden namelijk gewoon op de bureau’s. Het mooiste moment was nog wel toen de mobiele telefoon eraan kwam.
Dat ging het ook niet worden, oh wacht ja toch toch wel. Een complete generatie mensen besteedt 5 uur of meer per dag aan het swipen op een Chinese app. Een andere opvallend moment: het moment dat we het paard en wagen gingen vervangen voor de automobiel. Dat zou alleen maar voor de hobby zijn. Spieren, hoeven, darmen en manen waren toch veel betrouwbaarder dan cilinders, een versnellingsbak en wielen?
Plofmotoren verkopen
Na ja, we weten hoe dat is afgelopen. Dat we uiteindelijk zullen overstappen naar andere aandrijfvormen is evident. Dat de techniek nu ver genoeg is dat 95% van de Nederlandse bevolking elektrisch kan rijden, eveneens. Maar het grootste probleem is dat autofabrikanten er geen geld aan kunnen verdienen. Dat zegt de Bank of America. Die verkondigen in hun rapport laatst al dat autofabrikanten uit China moeten vertrekken. Nu melden ze dat autofabrikanten nog even plofmotoren moeten gaan verkopen.
Jarenlang heeft de autoindustrie op zijn luie bips gezeten en oude wijn in nieuwe zakken verkocht. En we slikten het allemaal. Kijk maar eens voor de grap naar de ‘nieuwe’ Cayenne, 911 en Panamera, BMW 1 Serie en Golf 8. Dat zijn namelijk allemaal facelifts die we tegenwoordig als ‘nieuw model’ ontvangen. Het grote probleem is dat fabrikanten de budgetten niet meer hebben voor compleet nieuwe modellen.
Aanbod EV zal slinken
Een autofabrikant moet dus zijn productmix afstemmen op wat de markt wil en wat geld oplevert. Volgens de Bank of America zullen in 2025-2028 zo’n 60% van de auto’s geëlektrificeerd zijn. Dat betekent dat 40% nog altijd een ouderwetse plofmotor heeft en een gedeelte van die hybrides ook. De verwachting is dat in de toekomst er niet meer, maar minder elektrische auto’s zullen zijn om uit te kiezen. Op dit moment zijn er (in het land van Sleepy Joe) 148 verschillende modellen om uit te kiezen, in de toekomst zal dit dalen naar 113 elektrische modellen.
Deze verandering is omdat auto’s met benzinemotoren niet zo dood zijn als eigenlijk zou moeten. De reden is eigenlijk te schandalig voor woorden, want het ligt aan de fabrikanten zelf. Die kunnen er nu geen geld mee verdienen, behalve Tesla. De Amerikaanse EV-pionier heeft het auto’s bouwen een compleet nieuwe dimensie gegeven en kan wel flink geld verdienen per auto. Voor de reguliere fabrikanten is het niet mogelijk, die verdienen allen centjes met plofmotoren. Bij de EV’s moet er geld bij. Volgens het rapport is het gat ongeveer 17.000 dollar per auto.
We moeten er overigens wel bij aantekenen dat de marges voor de fabrikanten in de toekomst zullen stijgen. De automerken moeten ervaring krijgen in het bouwen van EV’s, wat een compleet andere tak van sport is. Volgens het rapport maakt Ford nu nog geen winst met elektrische modellen (zoals de F-150 Lightning en Mustang Mach-E) en zal dat met de volgende generatie ook niet het geval zijn. Maar daarna wellicht wel. Dus niet nu, maar over 10 tot 15 jaar pas. Ze zullen er vast blij mee zijn.
Via: Carscoops
Fotocredits: Fraaie rode Mustang Mach-E in Rotjeknor door @arnoldh via Autoblog Spots!
audirs3 zegt
Dat er geen geld mee valt te verdienen, is gewoon een mythe. Kijk naar Tesla, die boert er prima mee. Probleem is dat aandeelhouders van de andere grote autofabrikanten alleen naar de korte termijn kijken, en dan zien ze dat de enorme investeringen voor EV’s nu nog maar door een klein aantal auto’s wordt terugverdiend, wat dus als een “verlies” per auto wordt gezien. Wat natuurlijk onzin is, die investeringen heb je waarschijnlijk komende decennia nog profijt van. Maar dat is moeilijk te verkopen aan de aandeelhouders met korte termijn visie.
De import heffingen voor de Chinese EV’s zal korte termijn ademruimte geven aan de oude auto industrie, nog even de ICE en PHEV uitmelken, maar ze zullen toch echt de komende jaren heel erg veel moeten gaan investeren om concurrerend te blijven.
mattr zegt
Tesla heeft echt een mooi productieproces. Dat gezegd hebbende, ze hebben een paar goede kwartalen gehad dankzij het verkopen van zwaar gesubsidieerde auto’s en miljarden binnen geharkt door emissie certificaten te verkopen.
mashell zegt
Tesla heeft een simpel productie proces, weinig kleuren, weinig uitrusting verschillen, logistiek simpel, zo simpel dat ze op voorraad kunnen bouwen. Dat levert korte levertijden en past helemaal bij de Amerikaanse markt. Een merk als BMW maakt meer marge per auto dan Tesla (Tesla marge is door de prijsverlagingen enorm gekrompen, 2023 nog maar 6%) doordat ze dure opties verkopen. Ben er dus nog niet van overtuigd dat de Tesla (simpel tegen een lage prijs) op termijn de slimste strategie zal blijken.
Wat Tesla briljant gedaan heeft is de hoge beurskoers (door telkens nieuwe aandelen uit te geven) in een echte geldmachine om te zetten door dat supercharger netwerk zo ver uit te bouwen. Zelfs als ze door de lage marge en de ontslagen de verouderde modellen niet snel kunnen vervangen en de verkoop van de auto’s misschien verder inzakt kunnen ze door de stroom minder goedkoop dan nu te verkopen wel snel heel veel geld verdienen.
THSD zegt
Correctie: die boerde er goed mee maar heeft nu gedwongen ontslagen.
audirs3 zegt
@THSD nou ze hadden in Q1 nog steeds wel ruim 1 miljard winst, het was alleen wat minder dan de aandeelhouders hadden gehoopt. De groei stagneert, daarom ook de ontslagen. Maar ik zou nou niet zeggen dat Tesla het slecht doet, in tegendeel.
johnny23 zegt
Voor een emmissiehandelaar doen ze het best aardig. Als automerk zijn ze geen cent waard en zonder subsidie waren ze allang over de kop geweest!
ronnys zegt
Ook voor de overige fabrikanten is het ten eerste de vraag of het een boekhoudkundig verlies is of verlies per unit op de productie kosten.
De eerste ontwikkelingskosten zullen altijd hoger zijn en als je er nog niet te veel van afzet is het per stuk heel duur. Ook ombouw van de fabriek, hoe bereken je die kosten.
De kans is groot dat daar aardig mee geschoven wordt om de cijfers zo te krijgen als je ze graag wilt presenteren.
johnny23 zegt
Ook tesla heeft nog nooit een cent aan de auto’s verdiend. Ze verdienden aan de handel in emissierechten
William zegt
Het wachten is op Solid State accu’s. die zullen de problemen en tekortkomingen van de huidige accupakketten kunnen oplossen. En EV’s echt concurrerend maken met een acceptabele winstmarge voor fabrikant en toeleveranciers.
racerx zegt
Het zou mooi zijn als die accu’s op de een of andere manier als retrofit in reeds geproduceerde BEV’s gebouwd kunnen worden. Anders verwacht ik een enorme hoeveelheid EV’s waar de ICE overstapper niet op zit te wachten (lees: schroot, slecht voor milieu etc). Zal wel niet (goedkoop) kunnen, maar anders een mooie manier om het tweedehands aanbod te moderniseren en mensen tot overstap te verleiden.
johnny23 zegt
Wat een artikel vol nonsens, maar één puntje noopt me te reageren…
Ook tesla heeft nog nooit een cent aan de auto’s verdiend! Ze verdienden geld aan het verhandelen van hun CO2 rechten! NIET aan de bouw en verkoop van auto’s!
audirs3 zegt
@johnny23 Hou eens op met je nepnieuws verspreiding! Over 2023 had Tesla $10,8 miljard winst, waarvan slechts $1,78 miljard was toe te schrijven aan emissie handel. Kortom, ze verdienen zeker 6x meer aan auto’s dan aan de carbon credits. Ga nu maar weer terug naar Facebook…
pomoek zegt
@audirs3: Ah, je was me net voor, nou, ja, bijna 3 uur ;-), een paar jaar geleden was het nog wel een redelijk aandeel op de winst, maar inderdaad, inmiddels niet meer.