We blikken terug op de recente historie en kijken naar de kleine stationwagons.
Nou, dames en heren. Het zal jullie niet zijn ontgaan. De carriere van de Mini Clubman loopt ten einde en daarmee komt er een einde aan de kleine stationwagon. De Estate is sowieso al een Europese aangelegenheid en een Noord-Europa in het bijzonder. De crossover is wereldwijd populair, dus je ziet dat veel merken daarvoor kiezen.
Eerst was dat in de hogere segmenten, maar ook in het kleine segment is de crossover immens populair. Dus als je een compacte en praktische auto zoekt, kun je (nieuw) niet meer terecht voor een kleine stationwagon, niet als de kleine MPV die je ook bijna nergens meer ziet. Het is heel opmerkelijk eigenlijk: Mini begon ooit min of meer in dit segment met de Clubman Estate eind jaren ’60 en beëindigd het in 2023 met de Clubman:
Daarom gaan we kijken naar de stationwagons in het A- en B-segment. En ja, we weten het: formeel is de Mini Clubman een C-segment auto, maar voor deze keer maken we een uitzondering.
Fiat Palio Weekend (178)
1997 – 2001
Dit was een van de weinige auto’s waarvan we alleen de stationwagon-variant kregen en niet de hatchback, want die was er namelijk ook. De Fiat Palio was een wereldauto van Fiat die het vooral op de Zuid-Amerikaanse markt scoorde. Een tikkeltje groter, groffer, robuuster en eenvoudiger dan de Europese Fiats.
De basis was in de verste verte die van de oude Fiat Uno. In Nederland was dit model ook leverbaar van 1997 tot 2001. Je kon ‘m krijgen met twee benzinemotoroen (75 en 100 pk) en een diesel. Ondanks dat Fiat furore maakte met commonraildiesels, was dat nog een ouderwetse unit. Na 2001 was het overigens niet afgelopen voor de Fiat Palio Weekend.
In sommige Zuid-Amerikaanse markten konden ze de auto wel waarderen. Fiat maakte er een soort stoere Allroader van in 2000:
En gaf ‘m toen een facelift in 2004:
In 2008 dacht Fiat: we doen een grondige facelift:
Om in 2012 het model nóg eens strak trekken zodat de Palo tot 2020 meekon:
Kia Pride Wagon
1996 – 2000
De goedkoopste stationwagon van Nederland. Ondanks dat deze auto een doel diende, was het natuurlijk levensgevaarlijk schroot. Niet alleen omdat het ding je hoornvlies deed verdampen, maar ook omdat het eigenlijk een stokoude auto was. De Kia Pride was namelijk een doorontwikkeling van de Mazda 121 uit de jaren ’80. Dus een Zuid-Koreaanse fabrikant bouwt een jaren ’80 auto na en verkoopt dat in het nieuwe millennium. Waarom moest je dan toch deze auto overwegen? Simpel, voor minder dan 20 mille had je een praktische auto met 3 jaar fabrieksgarantie.
Mini Clubman
2007 – 2023
Uiteindelijk heeft Mini het langste vol gehouden met dit concept, want de productie komt pas nu tot zijn einde. Het is zonde dat zelfs bij een merk als Mini de Clubman wél eruit gaat, maar de Countryman gewoon mag blijven.
Er zijn twee generaties Mini Clubman. De eerste is de leukste. De Clubman van de R55-generatie. Mini verlengt niet alleen de auto, maar ook de wielbasis. Vandaar dat de proporties nog kloppen. De auto is ruimer, maar dat komt ook omdat een standaard Mini nogal, eh, Mini is. Naast reguliere benzine-uitvoeringen en dieseltjes, zijn er ook een hele hoop toffe uitvoeringen, waarvan de JCW natuurlijk de tofste is met een 218 pk sterke motor.
De tweede generatie Clubman is zoals gezegd dus eigenlijk een C-segment auto en in dit segment is de stationwagon nog lang niet overleden. De auto staat op het UKL-platform is en dus gelijk aan de Mini Countryman en BMW 2 Serie Actieve Tourer, bijvoorbeeld. Ook hier zijn de JCW’s het leukst, met name de laatste varianten met de 306 pk sterke B48.
Volkswagen Polo Variant (6N)
1997 – 2001
Een van de meest opmerkelijke Polootjes is de Polo Variant. Volkswagen was vrij laat met de stationwagons in de kleinere segmenten. Zo is er van de Golf I en II nooit een stationwagon geweest, terwijl de Ford Escort Clipper en Opel Kadett Caravan niet aan te slepen waren. Maar met de Polo Variant probeerde VW het dus een klasse lager. Echt een kans heeft VW de auto niet gegeven. Volkswagen was zelfs te lui om de Variant de Polo 6N2-facelift te geven!
De Variant kreeg wel het compleet nieuwe interieur, maar behield de oude neus. Er waren geen interessante motoren of uitvoeringen. In de tuningscene is het een cult-auto geworden. Dus als je een leuke basis zoekt om een VR6 in te lepelen en een Harlekin-kleurstelling toe te passen, pak deze.
Renault Clio Estate
2008 – 2020
Bij Renault komt de extra ruime Clio er pas vanaf de derde generatie in 2008. De auto lijkt aan de voorzijde door een compleet ander team te zijn ontworpen, dan de achterzijde. Vreemd, want de concept was echt tof:
Maar met 439 liter heb je meer bagageruimte (tot het afdekzeil) dan een C-segment hatchback. Kortom, missie geslaagd. Helaas zijn er geen leuke RS-uitvoeringen. Sportiever dan een TCe100 Dynamique wordt het niet.
De tweede generatie is daarentegen een schot in de roos. Aflopende daklijn, brede schoudertjes: dit is een leuke auto om te zien! Meestal is de kleine stationwagon een wat lullig uitziend autotype, als een Brugklasse die al zijn vers gekafte boeken in zijn Eastpak-rugtas heeft gedaan. Maar in dit geval toont het als één geheel. De leukste is de TCe120 in GT-uitvoering, met een topsnelheid van 199 km/u!
Seat Cordoba Vario (6K)
1998 – 2003
Mocht de Polo je bekend voorkomen: eigenlijk was het een extra saaie Seat Cordoba Vario. Dat was best een populair modelletje die er sowieso wat vlotter uitzag dan de wel erg belegen Polo. Ook leuk, Seat gaf je dikke diesels. Je kon ‘m krijgen met de 1.9 TDI met 110 pk in GT-uitmonstering. Ha!
In tegenstelling tot de Polo kreeg de Cordoba Vario wél een eerlijke kans met de facelift. De auto kreeg een nieuwe neus en een nieuw interieur. De dikste uitvoering was nu de 1.9 TDI Sport. Later kwam er trouwens wel een opvolger in de vorm van de Ibiza ST.
Peugeot 206 SW & 207 SW
2000 – 2009
Normaal gesproken waren B-segment stationwagons vrij saaie auto’s. Op zich ook niet zo vreemd, want ze moesten functioneel zijn. Maar Peugeot bewees dat een beetje visuele peper echt geen kwaad kon. Nu is de voorzijde van de 206 misschien wel de meest geslaagde van alle kleine hatchbacks ooit gebouwd, maar het achterstuk is heerlijk origineel. Er is best een puist ruimte bijgekomen, maar dankzij de hoge achterlichten met de Nike-esque ‘Swoosh’ ziet het er toch vlot uit. De auto kon ook vlot zijn, want er was zelfs een heuse GTI!
Na het succes van de 206 SW krijgt de 207 ook een SW variant. Naast een hoop relatief eenvoudige en saaie uitvoeringen, zijn er twee originele versies. De Outdoor is een geinige allroad-esque uitgedoste 207. De andere is de 207 SW RC, compleet met sportkuipen, 175 pk sterke motor en 17 inch velgen. Na de facelift in 2009 haalt Peugeot de RC uit het gamma, helaas. Bij de opvolger van de 207 – de 208 – schrapt Peugeot de SW, CC én driedeursvarianten.
Skoda Fabia
1999 – 2022
Het grootste succesverhaal van de kleine stationwagon is toch wel de Skoda Fabia. Het is een auto die de ratio aanspreekt. Je hebt namelijk Polo-techniek voor een fractie van de prijs. De eerste generatie (de 6Y) verschijnt in 2000. Bijzonder, vanwege de gunstige aerodynamica is de combi qua topsnelheid net eventjes sneller dan de hatchback en sedan (ja, die was er ook). Qua uitvoeringen was er niets leuks of spannends, alleen maar verstandig.
Dat verandert met de tweede generatie Fabia, de 5J. Daar is namelijk een heuse RS-versie van! Dat betekent een 1.4 TSI viercilinder met turbo- én mechanische compressor! Het pretpakket is goed voor 180 pk en gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. Heel erg betrouwbaar blijkt deze combinatie niet. Ook niet echt populair, maar absoluut een leuke optie als je supersnel transport zoekt voor je honden voor weinig. Bijzonder: in technisch opzicht is dit meer een oude Fabia. De auto staat wederom op het PQ24-platform, terwijl de A1, Ibiza en Polo op een modernere bodemplaat staan.
Die krijgt de NJ-generatie pas in 2014. De Combi oogt eigenlijk best prima. Het ziet er niet uit alsof ze op het laatste moment besloten hadden “oh jongens, we moeten ook nog een stationwagon ervan maken!”. Dit model blijft in productie tot 2021, van de huidige generatie Fabia is er geen Combi meer. Dan koop je maar een Kamiq ofzo. Op een Monte Carlo-uitvoering na, waren er niet echt interessante versies.
Dacia Logan MCV
2005 – 2020
Als je een auto moet aanraden aan mensen die niets met auto’s hebben en alleen geven om de belangrijke dingen in het leven: de Dacia Logan MCV is een meesterwerk. Deze auto is het tegenovergestelde van de Mini Clubman. In technisch opzicht is het een B-segment auto, maar qua afmetingen zijn er krappere C-segment auto’s. In feite is het een Clio van de voorgaande generatie, maar dan uitgestrekt.
Toyota Starlet Combi
1978 – 1981
In Japan zijn kleine auto’s sowieso erg populair en zijn er ook weleens stationwagons van gemaakt. Ondanks dat we de lijst met de grootst mogelijke zorg samenstellen, kan het zijn dat we er eentje vergeten zijn. Deze niet, want de Starlet Combi kon je zelfs in Nederland bestellen!
Bonus: Nissan March Box
1999 – 2002
Nissan had er een handje van om allerlei carrosserie varianten van één model te maken. Dus waar je tot voor kort de Micra kon krijgen als enkel een vijfdeurs hatchback, kon je de K11-generatie ook als driedeurs, sedan, cabrio én stationwagon krijgen.
SUPERBONUS: Ghia Touring Ka
1997
De tofste is de Ghia Touring Ka. Deze auto was een concept die helaas nooit het levenslicht zag. Het idee was simpel, pak een Ka en maak er een vijfdeurs stationwagon van. De OZ-velgjes, verlaging en gele lakkleur hielpen goed mee om er iets diks van te maken. Het bleef bij een concept. De Ka was er om zo goedkoop mogelijk te zijn en deze Touring zou duurder zijn om te produceren an een Fiesta.
Johanneke zegt
Als stationwagen fan vraag ik mij af wat wij anders met auto’s doen / deden dan de rest van de wereld, waar stations meer een niche zijn. Het is toch de beste vorm van transport op 4 wielen lijkt mij. Je pakt een sedan/hatchback, en die maak je vervolgens praktischer! Wauw! Revolutionair! En nu wordt ie minder populair omdat mensen liever minder praktisch, minder zuinig, en langzamer in een crossover willen zitten.
In de VS waren stations in de jaren 70 ook erg populair, maar daarna volledig verdwenen. En in bijvoorbeeld oost europa rijdt men graag in sedan versies van onze hatchbacks, zoals de fabia’s. Maar de hatch versie is toch praktischer? Waarom zou je de sedan willen? Het rijdt waarschijnlijk exact hetzelfde, je kan alleen niet de bank plat gooien en iets groots vervoeren. Iets wat 100% gaat gebeuren tijdens het leven van de auto.
karhengst zegt
Dat van die mini sedans snap ik ook niet. Wellicht dat ze netto meer ruimte in Liters hebben zodra je met 4 man op pad gaat, in vergelijk met de hatchback dan? Is vast iets cultureels.
Verhoogde inbraakveiligheid lijkt me ook hooguit schijnveiligheid. Wie het weet, mat het zeggen.
Richmond zegt
Minder praktisch? De bagageruimte is minder lang, maar wel hoger. Plus de hoge instap maakt het ook praktisch. Langzamer zijn ze ook niet per definitie. Verder eens hoor, heb ook liever een de.
Die kleine sedan is ook in Zuid Europa erg populair. Denk dat het puur is omdat de auto dan luxer oogt en soort van meer status heeft
Johanneke zegt
Ze zijn wel langzamer. Wat denk je dat sneller is, een x3 of een 3 serie met exact dezelfde motor. Bochten + acceleratie.
Ding is dat de meest praktische auto niet meer gemaakt wordt, de MPV. Echt een veel betere auto dan de crossover. Normale voorkant en aerodynamica. Ruimer. Wel die hoge rechtop zit. Maarja, saai uiterlijk schijnbaar, liever een crossover met neppe skidplates en ongespoten bumpers…
karhengst zegt
Jammer eigenlijk, ik blijf de laatste Espace, maar ook de C4 Picasso, erg fraaie auto’s vinden. Ja, het zijn MPV’s, maar Renault en Citroën respectievelijk hebben binnen die kaders echt fraaie auto’s op de markt gebracht. En eigenlijk ook rijdende middelvingers naar alle crossoverhuispapa’s.
Robert zegt
Nog een valide bezwaar om een SUV te rijden: ze verbruiken gemiddeld 20-25% meer brandstof dan de hatchback, sedan of stationwagen die op hetzelfde platform en met dezelfde motor is gebouwd.
Onbegrijpelijk ook dat onze wetgeving wel de CO2 uitstoot ‘beloont’ met een hogere MRB, maar dit aspect gewoon compleet buiten beschouwing laat.
faalhaas zegt
Niet alleen dat, een sedan is ook “veiliger” althans bij de oude modellen wel. In de veelal armere landen in de wereld kon jeje kofferbak afsluiten als een soort budgetkluis. Neerklapbare banken bestonden nog niet.
De luxe wagens waren sedans, dus men wilde ook een sedan.
PunicaOase zegt
Gokje: mensen die een auto kunnen betalen zijn wat ouder en zitten liever hoger: de instap is echt makkelijker. Veel vinden een crossover er ‘stoerder’ en duurder uitzien. Wegdek speelt ook nog een rolletje: in NL briljant, maar de rest van de wereld zeker niet ook in EU en VS niet en zo’n crossover is regelmatig net iets comfortabeler valt me op.
P.s. Ik heb ook een voorkeur voor (snelle) stations ;-)
petroldrinker zegt
Omdat ze by far de lelijkste carrosserievorm van alle zijn,
Niet iedereen geeft alleen maar om praktrisch en functioneel te zijn. Ik zou ook veel liever sedans rijden dan hatchbacks in klein segment (a klasse sedan, a3 sedan etc vind ik veel leuker dan de hatches om te zien)
Johanneke zegt
Het zijn meningen natuurlijk, maar heh. Dat je sedans mooier vindt dan stations, vaak wel, soms niet. Maar een station de lelijkste carrosserievorm noemen, by far nog wel, dat is dikke onzin. Stations zijn gemiddeld genomen echt wel mooier dan crossovers, mpv’s, crossover coupe’s, om maar een paar te noemen.
conflagration zegt
Volgens mij is het in amerika gekomen door een of andere belastingtechnische zaak. Dat je meer moest betalen voor normale autos, en dat pick-ups goedkoop waren, want gebruikt voor werk. Daar speelden sommige fabrikanten goed op in door op het chassis een personenauto te bouwen. (Daar werd naar gekeken ofzo, ik weet het niet meer 100%, vgm laatst in een van Ed’s Auto Reviews gezien)
Verder voor mij is het gewoon duidelijk, de stationwagens kosten gewoon veel geld. Wie heeft geld: oude mensen, en die willen hoog zitten. Voor de rest kopen de mensen een duurdere suv als ze de ruimte echt nodig hebben, ook al willen ze het liever niet.
HelldogBE zegt
Tijdens de oliecrisis van de jaren 70 werd idd een beleid gevoerd waarbij wagens zuiniger moesten worden.
De pick-up omzeilde niet alleen die wetgeving, maar moest ook aan minder veiligheidseisen voldoen omdat die onder lichte vrachtwagen valt.
De rest is geschiedenis…
Homer55 zegt
Bij een Sedan is de kofferruimte ook beter geisoleerd. Bij de hatchback en station komt er meer geluid van de banden af. Althans, heb ik gemerkt bij een C-Klasse sedan en station.
Johanneke zegt
Daar heb je wel een punt ja. Klein voordeeltje voor de sedan
sabrerator zegt
Willem!
Dan maak je een lijstje kleine stationcars vanwege het verscheiden van de MINI Clubman, vergeet je de enige echte Mini Estate! Waar die twee klapdeurtjes achter vandaan komen, weet je wel.
Die had er zéker bij gemoeten, al was het maar als eervolle vermelding.
willeme zegt
@sabrerator: je hebt helemaal gelijk, natuurlijk! Ik heb het er eventjes bijgezet ;-). Inclusief een heus plaatje en alles!!
Crosscabouter zegt
Ik ben ook fan van deze kleine stations. Heb zelf de 206 1.6 gereden met 110pk. Ging gewoon goed mee met het verkeer en als klein gezin pastte alles erin. Alleen op vakantie een dakkoffer erop.
Voor grotere auto’s twijfel ik tussen de sedan en de station. Ik vind de Mercedes CLS sb mooier dan de sedan. Van de Mazda 6 vind ik de sedan mooier dan de station. Van de Arteon weer de station mooier dan de sedan.
Maar bij die grote klasse autos betwijfel ik of ik er een station van zou kopen. Zonder honden moet alle bagage voor 4 personen in de koffer passen. Anders nemen we gewoon teveel mee ;)
Richmond zegt
Als het niet in het station past, waarin neem je het dan mee?
dailydriver zegt
Een Aanhanger
Crosscabouter zegt
Als je wilt kramperen dan heb je simpelweg wat meer spullen mee dan voor een weekend familie bezoek aan de andere kant van het land.
Dus de aanhanger (lees vouwwagen) hing erachter en aangezien het een compacte Camplet betreft moest er een dakkoffer mee.
Nu met de Honda Accord Tourer past het in de kofferbak en is de dakkoffer luxe, maar niet per se noodzakelijk met ons vieren….
sabrerator zegt
@johanneke
Wellicht heeft het met een gevoel van status te maken?
Ooit kocht een collega een spiksplinternieuwe BMW E39 530d Touring, een van de laatste. En geen kale.
“Ach, wat moet je nou met zo’n bakkerskar, jongen” kreeg hij van zijn moeder te horen.
Wellicht dat wij iets praktischer tegen een auto aankijken en dus de hatchback hebben omarmd.
Een sedan wordt denk ik als iets chiquer gezien, juist omdát die minder praktisch is.
Er zijn in het hoge segment nooit stations geweest, geen S-Klasse, 7-serie of A8, behalve een enkele in opdracht.
Ik vraag me dan wel af inderdaad hoe ze in die sedans dan die wasmachine meenemen? Zouden ze daar meer bezorgdiensten hebben?
Richmond zegt
Hoe meer geld je hebt, hoe minder je zelf doet. Rijden, koken, schoonmaken etc
tenaci zegt
Ik vind die Micra verrassend leuk!
rutger97 zegt
Zo’n pride wagon hadden mijn ouders vroeger. Daar hebben ze jaar of 8 mee gereden tot het achterportier dusdanig was doorgerot dat hij is ingeruild op het toen net nieuwe Dacia Logan sedan…
petroldrinker zegt
-edit: doe eens vriendelijk, benzineslurper! –
JelmerS zegt
Gelukkig is het met jou interesse goedgekomen!
karhengst zegt
Lekker lijstje weer Willem! Die verwijzing naar de brugklasser was zeker voor de Skoda zeer treffend. Ultiem schraaphok, zeker met de 3-cilinder diesel. De opvolger was echt een verrassing wat looks betreft.
Renaults concept geeft overigens goed aan hoeveel beter auto’s in dit segment ogen wanneer men zich tot 2 deuren beperkt.
Van de Fiat snap ik niet dat deze hier niet als concurrent voor een Duster op de markt is gebracht. Goedkoop boomervervoer lijkt me een potentiële kaskraker.
Maarten123 zegt
Het klinkt wat gefrustreerd zoals ik het opschrijf, maar feitelijk dwingen fabrikanten je om een groter model te kopen. Waarom zijn in China de meeste Duitse merken met lange wielbasis te krijgen en hier niet? Wij zijn het langste volk ter wereld. Een 3-serie lwb is mega praktisch voor veel gezinnen en zou een vijf overbodig maken.
ArnoldH zegt
Wij rijden nu al enige jaren een clio estate (lease auto van m’n vriendin). Wij hebben die toen gekozen ivm de kinderwagen. Bijzonder fijne auto en meer dan voldoende ruimte. Voor februari moet de clio eruit en in het b segment zijn de kofferbakken echt te klein voor ons, zeker nu de stations verdwijnen…
dailydriver zegt
Hyundai i 30 N line.
PunicaOase zegt
Erg jammer van de Clubman, maar je ziet ze erg weinig dus ik begrijp MINI wel dat ze ermee stoppen. Overigens ook de enige auto die ik leuk vind in dit verder nogal treurige lijstje qua auto’s dan.. Het lijstje zelf is wel weer leuk om te lezen.
utregcity zegt
@Willeme: Je bent de Civic Wagon (1974) vergeten.
ArnoldH zegt
Was er van de Corsa B ook geen station?
danmar zegt
Ja daar moest ik ook gelijk aan denken: https://www.flickr.com/photos/peterolthof/39671022453
martijnev zegt
De Volvo 440 met dat after market opzet-stuk ter vervanging van de af-fabriek hatchbak-achterklep zou ook een leuke toevoeging aan het lijstje zijn.
Robert zegt
Die Ford Ka SW is echt leuk. Ik herinner me nog de eerste persplaten en de verontwaardiging over het bericht dat Ford dit toch maar niet op de markt bracht. Onbegrijpelijk dat Ford nooit een SW uitvoering van de Fiesta heeft gebouwd, want ze waren wel de eerste met een hot hatch in het B-segment (alhoewel, de NSU Prinz TT…).
Fun fact over Volkswagen: ook van de Golf II is naar verluid ooit een prototype stationwagen gebouwd. De directie gaf echter geen groen licht omdat ze bang waren dat dit model de verkoop van de Passat Variant zou kannibaliseren. Het prototype is vervolgens de schrootpers ingeduwd.
Mini Joe zegt
Citroën Ami station, waar vind je die nog?
Benny_Weisz zegt
Was deze niet eerder dan de Mini Clubman?
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/amv-prod-cad-assets/images/02q2/267406/1965-trabant-p601-kombi-news-car-and-driver-photo-200818-s-original.jpg?resize=1200:*
Allison Burgers zegt
Leuk artikel! Ik mis wel de SEAT Ibiza ST.
Qua looks wint de laatste Clio voor mij.
Robert zegt
Die wordt wel genoemd, als opvolger van de Cordoba Vario. Die Ibiza ST was trouwens een heel aardig ding, zeker in vergelijking met de toch wel wat suffe Skoda Fabia Wagon.
Allison Burgers zegt
Ik zag dat hij genoemd werd bij de Cordoba. Een echte opvolger was het niet natuurlijk. Van de Ibiza 6L was geen stationversie.
Ben destijds nnog naar de sneak preview geweest bij PON van dat model. Grappig. Was qua looks een vlot ding voor zijn segment. Alleen op de achterbank superkrap. Jammer dat hij niet meer van de concept had.
Zelf niet gehad trouwens. Wel de gewone 6J een paar maanden als voorloper.
vaakbenjetebang zegt
En wat te denken van de Morris Minor Traveller en de Alfasud Giardinetta? De Sud is misschien ’te groot’ omdat het in zijn tijd een C-segmenter geweest zal zijn, maar nog altijd niet groot in absolute zin. En slechts drie deuren en een houten laadvloerje, hoe cool is dat? En in hetzelfde hoekje… de Austin Allegro Estate.
pomoek zegt
hier ook een absolute estate lover. Het de Polo ooit in de lease gehad. Magistrale auto. Mijn eerste auto met airco. Reed prima. Genoeg ruimte. De meest complete no nonsense auto die er op dat moment was.
Deze had overigens ook niet misstaan in het lijstje: http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_440_Estate_conversion_Toncar.jpg
thjvanvlerken zegt
Die fiat is wel gaaf
competition102 zegt
Doe mij maar de Toyota Starlet Station! Ik kende deze uitvoering niet, maar een Toyota Starlet van deze generatie rijdt heerlijk en kan niet kapot!
avdb55 zegt
Jullie hebben een geheugen van niks!
En daarom melden jullie niet de allerleukste kleine stationwagen. De Opel Kadett A Caravan, gebouwd van 1962 tot 1965.
jarnobakker zegt
Die Ibiza had ik de hatchback versie van met 1.9tdi.
Trok echt als een malle.
Nadat de turbo de geest gaf flink aangepakt.
Was een ware raket.
Met bijna 4 ton op de teller afscheid genomen.