Het overheidsbeleid heeft de populariteit van auto’s op LPG geen goed gedaan. De fiscale regels voor zuinige auto’s maken auto’s op gas relatief duur in aanschaf, duur om te hebben en duur om te tanken. Toch beleefde de verkoop van auto’s op LPG vorige maand een opleving. In januari zijn er ruim twee keer zoveel auto’s op lpg verkocht als in dezelfde maand in 2010. Er zijn vorige maand 700 auto’s met een G3-installatie op naam gezet, tegenover 311 in januari 2010. Dit maakte de Stichting Autogas Nederland deze week bekend.
De toename wordt veroorzaakt door auto’s met een af-fabriek LPG-installatie, zoals modellen als de Chevrolet Spark Bifuel en Opel Agila Ecoflex. Het aantal auto’s waarbij achteraf een gastank werd ingebouwd, bleef nagenoeg gelijk: 301 in januari 2010, tegenover 299 dit jaar.
Toch gaat het nog steeds alles behalve geweldig met de LPG branche. Er rijden in ons land zo’n 250.000 auto’s op LPG. Werden er in 2008 19.300 installaties achteraf ingebouwd, in 2009 nog maar 8.800 en afgelopen jaar slechts 6.000.
Volgens de vereniging van lpg-inbouwers Agis, is de daling veroorzaakt door de opkomst van auto’s met een A-label. Het hoge tarief voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) op LPG-auto’s, maak dat LPG pas aantrekkelijk is vanaf 12 duizend kilometer per jaar. De auto’s met een af-fabriek gasinstallatie hebben veelal een A-label, en zijn in veel gevallen ook vrijgesteld van mrb.
Voor LPG als brandstof gloort er dus nog een sprankje hoop aan de horizon, maar de lpg-inbouwers hebben hopelijk ook nog wat anders te doen. (via: automotive online)
Yellomello zegt
Mag de overheid LPG ook betaalbaar houden, is in 1 jaar bijna in prijs verdubbeld…
reed zegt
Autorijden is zowiezo duur geworden.
De afstand die ik 10-15 jaar geleden voor €10,- kon rijden rij ik nu ook voor €10,-. Alleen reed ik toen in een onzuinige benzine auto en nu op LPG.
tstile zegt
LPG, heel schoon maar flink meer wegenbelasting dan benzine.
Diesel is de betere keuze, wel +- 2x zo duur per liter maar je rijdt er ook 2x zo ver mee.
Dan heb je geen auto met achteraf ingebouwde spullen erin, minder risico op duur onderhoud dus.
Die Spark is wel leuk want hij is wel lekker betaalbaar en ook nog eens lage km kosten.
deedrieen zegt
“Het hoge tarief voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) op LPG-auto’s, maak dat LPG pas aantrekkelijk is vanaf 12 duizend kilometer per jaar.”
Volgens mij is Diesel dan zelfs al aantrekkelijk, als ik 2x tank heb ik al het verschil met LPG er al uit. 1x tanken met Benzine kost mij 80 eur voor 500km zelfde afstand op LPG kost mij 35 eur. De MRB van 3 tientjes meer neem ik graag dan op de koop toe :)
Citrofiel zegt
@deedrieen: Dat valt dus tegen. Bereken het maar eens.
deedrieen zegt
@Citrofiel:
Volgens die berekening moet je ook LPG installatie aanschaffen, als je 2de hands hok koopt waar het al inzit dang geldt dat dus niet.
Maar in mijn geval volgens die berekening levert mij LPG rijden ong. 2700 euro op, met 40k p/j.
Citrofiel zegt
Hier kan je berekenen of LPG lonend is in jouw geval. Echter, er wordt geen rekening gehouden met de belastingvrijstellingen e.d. Een kleine auto op LPG zal niet snel lonend zijn als er al belastingvrije benzine-alternatieven zijn. Voor grotere auto’s blijft het een optie, lijkt het me. Why not? MRB is voor moderne LPG-installaties zo’n 45% meer dan voor benzine, dat heb je er wel uit met zo’n 15000 per jaar.
zounds010 zegt
Dat omslagpunt van 12000 km/jr geldt alleen voor de eerste eigenaar. Wie een tweedehands LPG-auto koopt, heeft een veel lager omslagpunt.
Naast de huidige wetgeving, is er nog een oorzaak van de verkoopdaling voor LPG-installaties: de lange onzekerheid over het wel/niet invoeren van de kilometerheffing, en de bedragen die destijds gepubliceerd zijn. Het kilometertarief voor LPG was toen relatief hoog, waardoor het omslagpunt een stuk verder weg kwam te liggen.
six-trey zegt
@zounds010:
vergeet niet dat je op LPG een jaarlijkse speciale LPG taks moet betalen (in belgie toch) dus dan heb je wel de 12.000km nodig
Esprit_de_Flandre zegt
@zounds010: Ook niet vergeten dat de tweede eigenaar vaak meer problemen heeft met de oude installatie. Onderhoud aan die dingen is duur, want een nichemarkt en noodzakelijk. Speciale keuring is ook nodig. Voor minder dan 12.000 ben je toch waarschijnlijk beter af met een klein benzinemodelletje…
Esprit_de_Flandre zegt
Waarom heffen ze eigenlijk extra taksen op LPG? Ik dacht dat LPG toch net iets milieuvriendelijker was, en daarom zou het misschien beter zijn om dat wat meer te stimuleren…
Sjonny zegt
Lpg kost ook meer in het onderhoud, lastig te berekenen dus ?
flutterby zegt
Ik rij zelf al 1,5 jaar rond in mn 16 jarige BMW op gas. Aanschaf was even duur als een LPG-installatie en ondertussen heb ik er al ruim 70k km opzitten. Onderhoud valt me heel erg mee. Denk dat ik er geen 300 euro aan mn gasinstallatie heb uitgeven.
Daarnaast haal ik de mrb er met 1 tank (50L) per maand al uit, hoezo duur? Een omslag punt van 6000 km/jaar. Als je dat niet haalt dan heb je geen auto nodig.
Ik weet niet of de volgende auto ook een LPG wordt, maar een 116-120 op LPG zal helemaal belachelijk goedkoop lopen.
Femme zegt
Ik heb een paar weken terug mijn 650i laten ombouwen naar lpg. De inbouwkosten betalen zich na ca 35.000km terug, de MRB na 6.000km per jaar.
In een Alpina B10 heb ik al ruim 4,5 jaar lpg. Werkelijk alles gaat stuk wat zich aan periferie rond de motor bevindt (radiator, stuurbekrachtigingspomp, aircopomp, versnellingsbak, leidingen, koppeling enz) maar die lpg-installatie werkt altijd.
MichaelvdBroek zegt
@Femme: maar rij je dan ook zoveel kilometers met een 650i? zon auto zuipt natuurlijk extreem veel, en tjah, moet je wel die kilometers rijden wil het het waard zijn!
Femme zegt
@MichaelvdBroek: Ik ben van plan de auto zo’n 5 tot 6 jaar te houden en er zo’n 150.000 tot 200.000km mee te rijden.
reed zegt
LPG kost hetzelfde als een benzine in onderhoud.
Ok, je hebt een verdamper en een extra tank. Maar de rest is gewoon origineel, ook de olie blijft langer schoon door een schonere verbranding. Ik rij 25000 km tussen mijn oliewissels en mijn olie is nog steeds honingkleurig. (G3 instalatie met meer als 350.000km op de klok)
Een diesel heeft dure verstuivers, dure brandstofpomp, olie na 100km al gitzwart en ga maar door.