Nog een merk kondigt aan dat ze een nieuwe generatie van hun compacte sportwagen overwegen.
Met de opkomst van de Japanse auto-industrie werden de gevestigde merken aldaar steeds eigenwijzer. Het gevolg was dat elk merk, van Nissan tot Subaru en van Toyota tot Honda, een arsenaal aan serieus dikke sportmodellen creëerde. Dat werd allemaal steeds serieuzer, tot het kookpunt aan het einde van de jaren ’90 waar ook de economische bubbel knapte. Dat forceerde Japanse merken om bijna elk niet-volumemodel op te geven, zelfs al was het een modellijn die al veertig jaar gaande was.
Nissan Silvia
Zo moest Nissan hun Silvia vanaf 2002 uit productie halen. De toen zevende generatie (S15) was wederom technisch een puike auto, maar hij bracht geen geld in het laatje. Bovendien paste hij niet meer in de moderne line-up waar eigenlijk de GT-R en de 350Z al veel gevraagd was voor het merk. Zo kwam een einde aan de ‘S-Chassis’, een referentie naar de chassisnummers beginnend met S voor de Silvia-modellen (en 180SX zoals Japan ze noemde).
Terugkeer
Nu Japanse merken weer op de troon zitten, kijken de meeste merken weer naar hoe ze hun historische sportauto’s terug kunnen brengen. Toyota bouwt de Supra weer en er gaan nog steeds geluiden voor een nieuwe Celica, Honda wil met een nieuwe Prelude komen, et cetera. Nissan is eigenlijk nooit echt weggeweest met hun sportieve auto’s, want de Z en de GT-R worden nog steeds gebouwd. Is daar nog ruimte voor een nieuwe Silvia?
Ja, aldus de Nissan Vice-President Global Product Strategy genaamd Ivan Espinosa. Onder de Z en GT-R, dankzij hun V6, is zeker nog ruimte voor een compacter sportmodel met kleinere motor. De viercilinder lay-out van de Silvia maakte het de ideale budget-sportauto in Japan.
Kinderschoenen
Hecht echter niet té veel waarde aan de woorden van Espinosa, want hij zegt dat er nog niet zo veel te melden is. Het project staat nog in de kinderschoenen. Volgens Espinosa telt nog steeds mee dat je een belangrijke casus moet hebben voor elk model, waardoor ‘elektrificatie zeker meegenomen moet worden’. Dat in combinatie met willen innoveren, betekent dat je niet moet uitsluiten dat een nieuwe Nissan Silvia volledig elektrisch wordt. Hybride is ook nog een oplossing.
Volgens Espinosa zou het project -mits goedgekeurd- pas tegen het einde van dit decennium het daglicht zien. Dan zou inmiddels Mazda met een geëlektrificeerde MX-5 op de proppen komen en Honda hun hybride Prelude in productie zijn. Daar past de Silvia weer mooi tussen. Overigens wil Nissan geen hulp: een Silvia moet uniek voor hun zijn en geen Prelude-rebadge. Of een gedeeld platform met een extern bedrijf zoals Toyota doet met de Supra (BMW Z4).
Espinosa zegt graag een nieuwe Silvia te willen maken, maar helaas is hij niet de enige die de keuzes moet maken. De paarse broeken willen geld zien, zeg maar. Nog niks bevestigd, helaas. (via Drive)
kennone zegt
Zo mooi als de Silvia S15 (met Vertex body) zal het denk niet meer worden.
O plaat zegt
Leuk, want kijk stel dat ik ooit een EV aanschaf voor de korte ritjes dan wil ik geen crossover of suv. Een compacte coupé/cabrio met leuke lijnen zou ik wel durven nemen voor er bij.
drdre1 zegt
Mooi, maar het eind vh decennium duurt nog even. En dan issie waarschijnlijk ook niet de goedkoopste.
Ik houd ’t voor nu maar even bij een 300ZX schaalmodel. 😊
pietertje123 zegt
De 240Z rally Datsun van Tamya? (https://www.youtube.com/watch?v=wfHyYL80ork) Toen het grootste model wat je kon bouwen, afgezien van wat tanks dan, en een hele lange reeks Japanse modellen op kleinere schaal die we hier niet kenden. Vaak met zo’n klein spiegeltje rechtsvoor op het spatbord.
Plastic modelbouw was een wijdverbreide hobby destijds, niet veel meer van over door smartphone en 3D-printers.
drdre1 zegt
Mooi model. 😊 Nee, ik heb zelf geen geduld om een plastic model te maken, heb ook twee linkerhanden daarvoor. Ik verzamel wel modelauto’s, in dit geval deze: https://ig-model.online/products/ig3421
tenaci zegt
Man wat is die eerste Silvia een begeerlijke klassieker!
Lambrusco zegt
Gaaf! In mijn jeugd waren de Honda Prelude, Honda Civic Coupe, Hyundai Scoupe bijvoorbeeld veel geziene modellen. Worden weinig leuke coupes meer gemaakt helaas.
mashell zegt
In die zin kan het een gat in de markt zijn.
cloverleaf zegt
De 350z is de enige auto waarvan ik spijt heb dat ik hem heb weggedaan. Ondanks het oerlelijke interieur was het echt een heerlijke mode of transport…
Gulli zegt
Vanmiddag nog een S15 zien rijden, volgens mij op de uitlaat na volledig origineel. De bestuurder kreeg een duimpje van me maar hij zat aan de verkeerde kant dus ik denk niet dat hij het heeft gezien.