
Er zou eindelijk een leuke en betaalbare cabrio komen met EV-aandrijving, maar MINI trekt zich terug.
Nu de techniek achter EV’s redelijk gemeengoed is, kan elk automerk weer eens kijken naar wat meer niche-achtige auto’s. Hoe moeilijk kan het bijvoorbeeld zijn om een cabrio te bouwen? Moeilijk, zo blijkt. Er zijn weinig tot geen dakloze cabriolets te vinden heden ten dage. MINI probeerde het. Met de nadruk op probeerde.

MINI Cooper SE Convertible
Wat het bijvoorbeeld al vreemd maakte is dat onze bloedeigen Wouter en Martijn het ding vóór productie al tegenkwamen. Gewoon, op onze Maasvlakte, daar was MINI aan het testen en vonden ze het niet nodig om de auto in te pakken. Dat lijkt de trend te zijn voor die auto, want MINI onthulde de auto volledig en bouwde er maar 999 van en dat had een (te) hoog prijskaartje. Een bizarre keuze, maar wellicht bewijst het dat de wereld nog niet klaar is voor een elektrische cabrio.

MINI cancelt cabrio
Zie de MINI Cooper SE Convertible dan ook maar als een voorproefje, een beetje zoals de Hatchback-versie dat ook was. Die mondde uit in de huidige Cooper Electric. Alleen daar blijft het helaas ook bij. Bronnen binnen bij MINI bevestigen tegenover BMWBlog dat het project voor een MINI Cabrio Electric, onder de codenaam J03, gecanceld is. Er komt dus geen nieuwe elektrische MINI Cabrio.

Maximaliseren
De reden daarvoor is, zoals eerder aangegeven, MINI moet toch nog even op de besparingstour. Concurrentie uit bijvoorbeeld China zorgt ervoor dat de productie overhevelen naar het Verenigd Koninkrijk te duur is. Zo ligt bijvoorbeeld ook de productie van de driedeurs en de Aceman tijdelijk op zijn gat.

Toch open MINI rijden? Dat kan, alleen niet elektrisch. MINI heeft de oude F57 cabriolet gefacelift en in productie gehouden als de ‘nieuwe’ MINI Convertible (F67). Naast de hagelnieuwe elektrische Cooper is er namelijk ook een doorontwikkelde versie van de oude. Helaas komt de kleine elektrische cabrio dus nog niet.
Lijkt mij toch een gat in de markt. Een stille, vlotte en comfortabele cabrio voor een markt waar vaak toch nog een andere auto op oprit staat en nooit hoeft te tanken.
Typisch het autootje voor er bij waarmee je ook geen gekke vakanties gaat doen inderdaad. Maar voor die categorie zal hij waarschijnlijk net te duur zijn.
Bij mij omgekeerd! De zakelijke (saaie) km maak ik elektrisch en de leuke lange weekeinden met vrouw en hond maken we met de mini cabrio.
Ik had vroeger een r57 en die had ik niet gekocht omdat ik stil en comfortabel wou rondrijden, noch heb ik mij daar ooit aan gestoord. Daar gooi je net het hele Mini USP mee weg. Dat was een go kartje om mee te sturen. Elke aanpassing daaraan ging het plezier van die Mini verminderd hebben.
De meeste Mini’s zijn toch echt Cooper’s, geen Cooper S. Overigens is de USP van Mini trouwens gewoon dat het er “leuk uitziet”. Fiat 500 is daar ook sterk in als je minder te besteden hebt.
En je ziet wat een mega succes de 500e is! In dit segment zit echt bijna niemand op elektrisch te wachten.
De 500 is een poor man Mini.. Die past lang niet altijd op de oprit erbij.
De VW eUp! verkocht aan het einde van zijn leven juist heel erg goed. De mensen willen wel maar het moet betaalbaar zijn.
Alle leuke auto’s moeten sterven zodat er alleen nog zwarte, witte en grijze Polo’s ehh sorry ik bedoel T-cross over zijn, alles voor de winstmaximalisatie…
Zo gaat het nu eenmaal als je wil voortbestaan
Enige electrische -bijna- cabrio is de Fiat 500e. Hier staan hij op de oprit als 2e auto. Prima auto voor erbij, met ongeveer 250km bereik.