• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kleine cabrio niet veilig bij koprol

Auteur: Wouter, gepost 20 mei 2008 om 11:35 – 51 Reacties

MINI Cabrio koprol


Over de kop slaan is de grootste angst van ieder cabriorijder en uit een test van de ADAC blijkt dat niet iedere cabrio dan genoeg bescherming biedt.

De Duitsers testten drie kleine cabrio’s: de Citroen C3 Pluriel, de MINI cabriolet en de Peugeot 207 CC. Met het dak open werd het drietal gelanceerd om een mooie koprol te maken. De werking van de voorgordels bleek bij alle drie de modellen een probleem. Dat is gevaarlijk, want de bestuurder en passagier worden dan (gedeeltelijk) uit de auto geslingerd en kunnen geplet worden. De rolbeugels achterin zijn geen garantie, want in de MINI voldoen slechts voor mensen tot 175 cm. Bij de C3 Pluriel zijn ze zo laag dat ze überhaupt amper bescherming bieden. De 207 heeft uitklapbare rolbeugels wat veel meer bescherming biedt. Helaas buigen de raamstijlen van de voorruit van de 207 te ver door, zodat de voor inzittenden potentieel klem kunnen komen te zitten.

Bekijk bij de ADAC de video van de test.

Peugeot 207 koprol

Citroen C3 Pluriel koprol

Ook interessant!

  • Laat de zon maar schijnen met de nieuwe MINI Cabrio
  • Volgende Mini Cabrio
    Volgende Mini Cabrio nog steeds geen EV?
  • AC Schnitzer Mini Cabrio
    AC Schnitzer Mini Cabrio is potent bommetje met 390 Nm
  • Deze oude Mini is eigenlijk gloednieuw

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

207, Cabrio, Citroen, crash, MINI, Peugeot, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Ook in Nederland: Opel Corsa GSI
Volgend bericht: Faceliftje voor de Kia Sportage »

Lees Interacties

Reacties

  1. wortel zegt

    20 mei 2008 om 11:44

    ziet er pijnlijk uit, voor mij geen mini cabrio, 207cc of C3

    Login om te reageren
  2. wapz zegt

    20 mei 2008 om 11:45

    Eindelijk! Dit heb ik me altijd al afgevraagd.

    Login om te reageren
  3. floryn zegt

    20 mei 2008 om 11:46

    die pluriel ziet er wel het engst uit. maarja die auto is ook al het langst op de markt…

    koop gewoon een coupé haha veel stoerder

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    20 mei 2008 om 11:46

    wel apart… ik dacht dat iedere nieuwe cabrio inmiddels wel van die uitschuifbeugels had :?

    Maarja… voor het geld van een mini of 207 koop je ook een héél leuke C70 cabrio (2e hands uiteraard) en die hebben al tien jaar uitschuifbeugels en goeie veiligheid :P Bovendien een beter aanzicht, uitzicht en uitstraling. Een T5 graag!

    Login om te reageren
  5. Eric zegt

    20 mei 2008 om 11:47

    Nu de RR Drophead en F430 spider op zijn kop zetten!!!

    Login om te reageren
  6. golf 4 zegt

    20 mei 2008 om 11:59

    hoe veilig is de Golf cabrio en de Eos… hoeso testen ze die niet
    mijn ouders gaan voor een auto erbij een Golf cabrio of Eos kopen dus ik ben benieuwd of die wel veilig genoeg is.. ;)

    Login om te reageren
  7. RubenBaeten zegt

    20 mei 2008 om 12:01

    Oh oh… Het begin van het einde van rollbar-loze cabrio’s? Nu komen er vast allemaal bloemkoollobbyisten die eisen dat we weer zo gaan rondrijden:

    Login om te reageren
  8. ivan zegt

    20 mei 2008 om 12:04

    ja leuk ik heb een c3 pluriel maar ik rij altijd met die beugels ofwel de spider. en die is niet getest. Pffff gelukkig ik rol gewoon een paar keer door.

    ivan

    Login om te reageren
  9. xaray zegt

    20 mei 2008 om 12:05

    ik kan de eos toch nog altijd ni aanzien als ”mooie cabrio” het lijkt eerder een vrouw type auto (PERSOONLIJK mening, mag toch? 8))

    Login om te reageren
  10. babbaloerie zegt

    20 mei 2008 om 12:09

    Anders maak je toch een soortgelijk systeem als de airbag? Dus zodra dat de auto “weet” dat er iets ernstigs aan de hand is, dat dat rolbeugel omhoog komt ofzo?

    Login om te reageren
  11. Arnoud zegt

    20 mei 2008 om 12:09

    @ Ruben

    Dat is lelijk!! Ik hoop inderdaad niet dat we daarnaar teruggaan.

    @ Eric

    Inderdaad, laat ze zo’n Drophead Coupé eens op z’n kop rollen. Zo’n auto weegt meer dan 2 ton dus die voorruitstijlen krijgen wel heel wat voor hun kiezen. Benieuwd wat die kunnen hebben.

    Maar goed, ik zal toch geen cabrio kopen. Brekebeentjes eerste klas. Rij ergens tegenaan en het chassis is krom. Veel eerder in iedergeval dan bij een auto met een volledige kooiconstructie.

    Login om te reageren
  12. rodeoro zegt

    20 mei 2008 om 12:13

    Off topic:
    Ik ben afgelopen week naar de 1000 miglia geweest en ongeveer 1 gb aan foto’s dvd’s hoe kan ik deze het makkelijkst posten o.a pagani zonda, 15 X slr, gt3rs en heeeeel veel oude auto’s

    Login om te reageren
  13. wooter zegt

    20 mei 2008 om 12:17

    Enkele jaren geleden hebben collega’s ambulancierchauffeurs en -verpleegkundigen het “genoegen” gehad de stukken op te rapen na een koprol van een Mercedes SLK op de snelweg. Was direct ook een streep door de rekening van één van de vrouwelijke spoedartsen die erover dacht een 206cc te kopen. De ambulances werden die dag niet vuil gemaakt…

    Login om te reageren
  14. Jonas zegt

    20 mei 2008 om 12:22

    @eric
    Een drophead coupé weegt te zwaar voor een koprol, die blijft gewoon netjes op zijn plek :p

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    20 mei 2008 om 12:27

    Ai ai ai. Bij alledrie met je kop op de beton! 207 heeft dan wel goeie rolbeugels, maar de voorruit houdt het niet dus ben je er niet vet mee.

    Ideetje: Waarom geen inklapbare rolbeugels vooraan? Die, als ze noodzakelijkerwijs uitklappen hoger komen dan de voorruit. Dan moet die zo sterk niet zijn.

    Login om te reageren
  16. RobTWo zegt

    20 mei 2008 om 12:31

    Pas ik gelukkig net in de Mini met mijn 1,74 m.

    @ Jonas: Durf je het te proberen? Wat nu als die drophead wel gaat?

    Login om te reageren
  17. Blitz zegt

    20 mei 2008 om 12:32

    Die Pluriel blijft niks van over HAhAhaha :)

    Login om te reageren
  18. Olivier zegt

    20 mei 2008 om 12:32

    @Alwood schrijft,

    20 May 2008 om 11:46
    wel apart… ik dacht dat iedere nieuwe cabrio inmiddels wel van die uitschuifbeugels had

    Maarja… voor het geld van een mini of 207 koop je ook een héél leuke C70 cabrio (2e hands uiteraard) en die hebben al tien jaar uitschuifbeugels en goeie veiligheid Bovendien een beter aanzicht, uitzicht en uitstraling. Een T5 graag

    Wel eens in de vorige generatie c70 gereden? Nee? houden zo,leuke/mooie auto met een lekker geluid uit de 5 cilinder motoren.Ga je echter rijden dan weet je waarom ze zo goedkoop zijn. Zelfs een golfje 3/4 cabrio uit die periode heeft al meerstijfheid en minder kraakjes in het interieur.

    Login om te reageren
  19. David38 zegt

    20 mei 2008 om 12:36

    Is er ooit wel eens een cabrio getest in een frontale botsproef? Dus tegen zo’n offset barriere aan?
    Meestal doen ze dergelijke test met een sedan. Terwijl een stationcar al ongeveer 30% minder stijf is qua carrosserie. Een cabrio zal wat stevigheid betreft nog minder zijn dan zo’n Estate?

    Login om te reageren
  20. sti-lover zegt

    20 mei 2008 om 12:54

    volgens mij zit je toch altijd veiliger in een overdekte wagen ik heb het ook nooit zo voor cabrio’s gehad

    Login om te reageren
  21. Chrisjuh RS6 zegt

    20 mei 2008 om 12:58

    waardeloze veiligheid. Dan zie je maar meteen weer dat volvo weer zo ongeveer als enige veilige cabrio`s maakt bij een koprol. Had van een 207 toch meer gedacht.

    Login om te reageren
  22. yannick zegt

    20 mei 2008 om 13:04

    in onze mini staan ook van die vaste rolbeugels… kdacht echt dat die voldeden…
    blijkbaar niet. al ben ik maar 1,73 :-) chance’ke

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    20 mei 2008 om 13:56

    Tja, maak ik me hier druk over? Nee dus. Wie heeft er ooit al een auto op het dak gezien in een niet “drink and crash” ongeval? De kans dat je een suv op het dak legt of een bestelbus is vrij groot. Wil je een normale auto op het dak krijgen dan moet je al aardig gek doen en van de weg al raken of zo. Laten ze zich maar druk maken over al die hoge hokken dit is zo’n marginaal “probleem”…

    Login om te reageren
  24. Michel zegt

    20 mei 2008 om 14:02

    Is een gevoelige test voor deze merken maar ik ben het wel eens met de opmerking dat ze ook de andere merken/modellen(eos, focus, astra, etc….) maar eens moeten gaan testen met de koprol!!!!

    @David38: de veiligheid van cabrio’s bij een frontale crash wordt zekerwel getest.

    Kijk maar even voor de 207 cc:

    http://www.euroncap.com/tests/peugeot_270cc_2007/289.aspx

    en voor de C3 pluriel:

    http://www.euroncap.com/tests/citroen_c3_pluriel_2003/171.aspx

    Login om te reageren
  25. Frank deH zegt

    20 mei 2008 om 14:02

    Gewoon even hoofd intrekken. Simpel toch.

    Login om te reageren
  26. Michel zegt

    20 mei 2008 om 14:08

    Chrisjuh RS6 schrijft,
    20 May 2008 om 12:58
    waardeloze veiligheid. Dan zie je maar meteen weer dat volvo weer zo ongeveer als enige veilige cabrio`s maakt bij een koprol. Had van een 207 toch meer gedacht.

    ___________________________
    Hoe kom je er nou eigenlijk bij dat Volvo als enige wel veilige cabrio’s zou maken?????

    Login om te reageren
  27. Michel zegt

    20 mei 2008 om 14:22

    Naar mijn idee is het vrij logisch dat de a-stijl van de 207cc verder omlaag komt dan die van de mini in het geval van een koprol. Kijk alleen maar al naar de stand van de a-stijl voor de test. De 207cc heeft een veel lager gelegen a-stijl dan de mini. Bij de mini staat de a-stijl bijna recht op.

    Login om te reageren
  28. Frank deH zegt

    20 mei 2008 om 14:44

    Of een fijne helm op….

    Login om te reageren
  29. Montego Blue zegt

    20 mei 2008 om 15:22

    Een echte vent rijdt in een cabrio zonder rolbeugels; aardbeienbakjes met hengsel zoals de Golf cabrio zijn natuurlijk helemaal geen optie!

    Login om te reageren
  30. Robbut zegt

    20 mei 2008 om 15:29

    Mmm lekker dan.. ik zou daar niet in willen zitten nee..

    maar zou dit wel veilig zijn dan??

    http://img509.imageshack.us/img509/404/9219156363avlqp3.jpg :D

    Login om te reageren
  31. wouterhil zegt

    20 mei 2008 om 15:56

    Dit soort tests vindt ik altijd machtig gaaf en zeer leerzaam.

    Maar to the point. Cabrio’s blijken maar weer eens levensgevaarlijk. Zo hard als je hoofd op de grond komt. Dat overleeft toch geen mens!!!!!

    Login om te reageren
  32. paul zegt

    20 mei 2008 om 16:16

    ben benieuwd hoe een C70 of een 3 cabrio het hier vanaf zou brengen

    Login om te reageren
  33. Eg zegt

    20 mei 2008 om 16:46

    Bijzonder slecht resultaat. Vooral van de BMW MINI zou je meer verwachten…

    Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    20 mei 2008 om 17:09

    Ze weten hun foto’s wel te maken zeg… :roll: Als je het filmpje bekijkt dan lijkt de 207 iig toch meer beschadigd dan de C3. De C3 ligt op deze foto gewoon schuin, waardoor het vertekent. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat hij veilig is… En rolbeugels in de Pluriel zijn me nog niet eens opgevallen! XD
    Ik vraag me, net als zovelen, wel af wat er zou gebeuren met grotere cabrio’s, maar daar zal het geld wel niet voor zijn…

    Login om te reageren
  35. lincoln zegt

    20 mei 2008 om 17:18

    alles .. maar dan ook alles kan kapot ..
    wat een domme bangmakerij zeg ..

    Login om te reageren
  36. SWRT zegt

    20 mei 2008 om 17:28

    Dus niet het circuit op met een cabrio:P

    Login om te reageren
  37. Jan Groothuijse zegt

    20 mei 2008 om 19:27

    Gezien het gewicht van de auto’s, is het al knap dat sommige cabrio bijna een soort van bescherming bieden bij het langzaam omrollen.

    Maar sportieveren auto’s zullen nooit langzaam omrollen, maar na het uit de bocht vliegen op een dijk en enkele seconden voor vliegtuig te hebben gespeeld, met een aardige vaard op het dak belanden, en tegen zo’n impact kan een verstevigde raamstijl echt geen enkele bescherming bieden.

    Als cabrio rijden ben je zoiezo wat kwetsbaarder, denk maar eens aan het blixemafleidende effect wat gewone auto’s hebben, dat heeft een cabrio dus niet. Maar je rijdt ook niet cabrio om veilig te zitten.

    Login om te reageren
  38. wotevajjjj zegt

    20 mei 2008 om 19:30

    ff offtopic
    een mini is een bmw eh ?
    bmw heeft altijd rwd of awd.
    heeft een mini cooper rwd ??
    komt nu pas by my op

    Login om te reageren
  39. six trey zegt

    20 mei 2008 om 20:50

    @lincoln
    hopelijk gaan de duure olieprijzen dan ook kapot

    Het is wel logisch dat het onveilig is om overkop te gaan in een cabrio. Het is een risico dat je er bij moet nemen

    Login om te reageren
  40. Jan Groothuijse zegt

    20 mei 2008 om 20:58

    @wotevajjjj
    fwd, een eerste keer voor BMW, maar ze durven er ook nog niet hun stickers op te plakken, dus laten we hopen dat het bij deze ene keer blijft.

    Login om te reageren
  41. STI-OWNER(sti-lover) zegt

    20 mei 2008 om 21:14

    moet toch iets op te vinde zijn niet

    Login om te reageren
  42. classic red zegt

    20 mei 2008 om 21:44

    Vaak hoor je niet-cabrio rijders roepen dat het gevaarlijk is bij een koprol, zo’n open auto. Wat zij zich niet realiseren, is dat het dak bij veel dichte auto’s ook geen bescherming biedt. Een kennis maakte een koprol in een Porsche 911 coupé, toch best een degelijk auto. Het dak werd zover ingedrukt, dat hij een nekwervel brak. Aan de passierskant was het nog veel verder ingedrukt, met een eventuele passagier was het een stuk slechter afgelopen. Zie wrecked exotics voor voorbeelden. Er zijn overigens ook voorbeelden van mensen die een koprol maakte met een open, rolbeugel loze auto en die niets hadden. Je moet gewoon mazzel hebben.

    Login om te reageren
  43. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    20 mei 2008 om 22:34

    Zie je wel, CC’s tsssssssss, nergens goed voor!
    Saabjes 900 zoals die van mij rolden ze in de jaren 80 al van een berg om the checken of hij heel blijft.

    En ja, hoor, zonder rolbeugel maar alles blijft heel!!! EN DAT IN 1986!!!!

    Login om te reageren
  44. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    20 mei 2008 om 22:40

    @ Michel:
    Omdat dat (bijna) helemaal waar is!
    De Saab en Volvo maken de enige echte cabrio’s met 5 sterren in de EuoNCAP.

    Niet dat dat alles zegt, maar zie daarvoor mn verhaal hiervoor!

    Login om te reageren
  45. RenesisHP zegt

    21 mei 2008 om 00:07

    Met de meeste auto’s(zowel open als dicht) hebben een slechte bescherming. Driepuntsgordels zijn vooral berekend op normale botsingen, niet op koprollen. ;)

    Login om te reageren
  46. Jokke den belg zegt

    21 mei 2008 om 10:52

    Veel grotere cabrios hebben stangen die uit de achterkant schieten als de wagen gekanteld wordt. Op top gear had een piloot zelfs zo hard door de bocht gereden dat de wielen even van de grond kwamen en die dingen omhoog schoten. in dat geval zag je de bekleding er zo afvliegen. Het werk een beetje zoals een airbag, maar dan een ijzeren staaf die omhoog schiet… bvb een mercedes CLK cabrio heeft zo’n systeem…

    Login om te reageren
  47. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 mei 2008 om 11:17

    @ Michel: Wacht eens even, de Volvo is ook een CC!

    Dus blijft er maar 1 cabrio over…

    Login om te reageren
  48. binkie zegt

    21 mei 2008 om 16:13

    @ jokke

    die heeft de 207cc dus ook…

    trouwens ook mijn nieuwe 1-serie cabrio :D ben toch blij dat ik een auto gekozen heb met die rolbeugelsensoren :)

    Login om te reageren
  49. Michaël zegt

    22 mei 2008 om 13:35

    @ Jokke den Belg

    Filmpje niet gezien ?? Daarzie je toch duidelijk dat bij de Peugeot en de Mini die rolbeugels eruit schieten. Maar bij de Mini heeft dit precies niet veel nut. De rolbeugels moesten langer zijn bij de Mini. Ik vind de crash van de Peugeot 207CC nog redelijk meevallen. Je smakt toch tenminste niet met je hoofd tegen de grond zoals bij de Mini en Citroën.

    Login om te reageren
  50. Jan C. zegt

    22 mei 2008 om 13:51

    Je moet wel je best doen om zo’n autootje over de kop te krijgen, lijkt me…

    Login om te reageren
  51. RobertJ zegt

    26 mei 2008 om 00:20

    @ Jan: Idd, dat zwaartepunt met open dak ligt redelijk laag lijkt me.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North