Over de kop slaan is de grootste angst van ieder cabriorijder en uit een test van de ADAC blijkt dat niet iedere cabrio dan genoeg bescherming biedt.
De Duitsers testten drie kleine cabrio’s: de Citroen C3 Pluriel, de MINI cabriolet en de Peugeot 207 CC. Met het dak open werd het drietal gelanceerd om een mooie koprol te maken. De werking van de voorgordels bleek bij alle drie de modellen een probleem. Dat is gevaarlijk, want de bestuurder en passagier worden dan (gedeeltelijk) uit de auto geslingerd en kunnen geplet worden. De rolbeugels achterin zijn geen garantie, want in de MINI voldoen slechts voor mensen tot 175 cm. Bij de C3 Pluriel zijn ze zo laag dat ze überhaupt amper bescherming bieden. De 207 heeft uitklapbare rolbeugels wat veel meer bescherming biedt. Helaas buigen de raamstijlen van de voorruit van de 207 te ver door, zodat de voor inzittenden potentieel klem kunnen komen te zitten.
Bekijk bij de ADAC de video van de test.
wortel zegt
ziet er pijnlijk uit, voor mij geen mini cabrio, 207cc of C3
wapz zegt
Eindelijk! Dit heb ik me altijd al afgevraagd.
floryn zegt
die pluriel ziet er wel het engst uit. maarja die auto is ook al het langst op de markt…
koop gewoon een coupé haha veel stoerder
Alwood zegt
wel apart… ik dacht dat iedere nieuwe cabrio inmiddels wel van die uitschuifbeugels had :?
Maarja… voor het geld van een mini of 207 koop je ook een héél leuke C70 cabrio (2e hands uiteraard) en die hebben al tien jaar uitschuifbeugels en goeie veiligheid :P Bovendien een beter aanzicht, uitzicht en uitstraling. Een T5 graag!
Eric zegt
Nu de RR Drophead en F430 spider op zijn kop zetten!!!
golf 4 zegt
hoe veilig is de Golf cabrio en de Eos… hoeso testen ze die niet
mijn ouders gaan voor een auto erbij een Golf cabrio of Eos kopen dus ik ben benieuwd of die wel veilig genoeg is.. ;)
RubenBaeten zegt
Oh oh… Het begin van het einde van rollbar-loze cabrio’s? Nu komen er vast allemaal bloemkoollobbyisten die eisen dat we weer zo gaan rondrijden:
ivan zegt
ja leuk ik heb een c3 pluriel maar ik rij altijd met die beugels ofwel de spider. en die is niet getest. Pffff gelukkig ik rol gewoon een paar keer door.
ivan
xaray zegt
ik kan de eos toch nog altijd ni aanzien als ”mooie cabrio” het lijkt eerder een vrouw type auto (PERSOONLIJK mening, mag toch? 8))
babbaloerie zegt
Anders maak je toch een soortgelijk systeem als de airbag? Dus zodra dat de auto “weet” dat er iets ernstigs aan de hand is, dat dat rolbeugel omhoog komt ofzo?
Arnoud zegt
@ Ruben
Dat is lelijk!! Ik hoop inderdaad niet dat we daarnaar teruggaan.
@ Eric
Inderdaad, laat ze zo’n Drophead Coupé eens op z’n kop rollen. Zo’n auto weegt meer dan 2 ton dus die voorruitstijlen krijgen wel heel wat voor hun kiezen. Benieuwd wat die kunnen hebben.
Maar goed, ik zal toch geen cabrio kopen. Brekebeentjes eerste klas. Rij ergens tegenaan en het chassis is krom. Veel eerder in iedergeval dan bij een auto met een volledige kooiconstructie.
rodeoro zegt
Off topic:
Ik ben afgelopen week naar de 1000 miglia geweest en ongeveer 1 gb aan foto’s dvd’s hoe kan ik deze het makkelijkst posten o.a pagani zonda, 15 X slr, gt3rs en heeeeel veel oude auto’s
wooter zegt
Enkele jaren geleden hebben collega’s ambulancierchauffeurs en -verpleegkundigen het “genoegen” gehad de stukken op te rapen na een koprol van een Mercedes SLK op de snelweg. Was direct ook een streep door de rekening van één van de vrouwelijke spoedartsen die erover dacht een 206cc te kopen. De ambulances werden die dag niet vuil gemaakt…
Jonas zegt
@eric
Een drophead coupé weegt te zwaar voor een koprol, die blijft gewoon netjes op zijn plek :p
Esprit_de_Flandre zegt
Ai ai ai. Bij alledrie met je kop op de beton! 207 heeft dan wel goeie rolbeugels, maar de voorruit houdt het niet dus ben je er niet vet mee.
Ideetje: Waarom geen inklapbare rolbeugels vooraan? Die, als ze noodzakelijkerwijs uitklappen hoger komen dan de voorruit. Dan moet die zo sterk niet zijn.
RobTWo zegt
Pas ik gelukkig net in de Mini met mijn 1,74 m.
@ Jonas: Durf je het te proberen? Wat nu als die drophead wel gaat?
Blitz zegt
Die Pluriel blijft niks van over HAhAhaha :)
Olivier zegt
@Alwood schrijft,
20 May 2008 om 11:46
wel apart… ik dacht dat iedere nieuwe cabrio inmiddels wel van die uitschuifbeugels had
Maarja… voor het geld van een mini of 207 koop je ook een héél leuke C70 cabrio (2e hands uiteraard) en die hebben al tien jaar uitschuifbeugels en goeie veiligheid Bovendien een beter aanzicht, uitzicht en uitstraling. Een T5 graag
Wel eens in de vorige generatie c70 gereden? Nee? houden zo,leuke/mooie auto met een lekker geluid uit de 5 cilinder motoren.Ga je echter rijden dan weet je waarom ze zo goedkoop zijn. Zelfs een golfje 3/4 cabrio uit die periode heeft al meerstijfheid en minder kraakjes in het interieur.
David38 zegt
Is er ooit wel eens een cabrio getest in een frontale botsproef? Dus tegen zo’n offset barriere aan?
Meestal doen ze dergelijke test met een sedan. Terwijl een stationcar al ongeveer 30% minder stijf is qua carrosserie. Een cabrio zal wat stevigheid betreft nog minder zijn dan zo’n Estate?
sti-lover zegt
volgens mij zit je toch altijd veiliger in een overdekte wagen ik heb het ook nooit zo voor cabrio’s gehad
Chrisjuh RS6 zegt
waardeloze veiligheid. Dan zie je maar meteen weer dat volvo weer zo ongeveer als enige veilige cabrio`s maakt bij een koprol. Had van een 207 toch meer gedacht.
yannick zegt
in onze mini staan ook van die vaste rolbeugels… kdacht echt dat die voldeden…
blijkbaar niet. al ben ik maar 1,73 :-) chance’ke
w0o0dy zegt
Tja, maak ik me hier druk over? Nee dus. Wie heeft er ooit al een auto op het dak gezien in een niet “drink and crash” ongeval? De kans dat je een suv op het dak legt of een bestelbus is vrij groot. Wil je een normale auto op het dak krijgen dan moet je al aardig gek doen en van de weg al raken of zo. Laten ze zich maar druk maken over al die hoge hokken dit is zo’n marginaal “probleem”…
Michel zegt
Is een gevoelige test voor deze merken maar ik ben het wel eens met de opmerking dat ze ook de andere merken/modellen(eos, focus, astra, etc….) maar eens moeten gaan testen met de koprol!!!!
@David38: de veiligheid van cabrio’s bij een frontale crash wordt zekerwel getest.
Kijk maar even voor de 207 cc:
http://www.euroncap.com/tests/peugeot_270cc_2007/289.aspx
en voor de C3 pluriel:
http://www.euroncap.com/tests/citroen_c3_pluriel_2003/171.aspx
Frank deH zegt
Gewoon even hoofd intrekken. Simpel toch.
Michel zegt
Chrisjuh RS6 schrijft,
20 May 2008 om 12:58
waardeloze veiligheid. Dan zie je maar meteen weer dat volvo weer zo ongeveer als enige veilige cabrio`s maakt bij een koprol. Had van een 207 toch meer gedacht.
___________________________
Hoe kom je er nou eigenlijk bij dat Volvo als enige wel veilige cabrio’s zou maken?????
Michel zegt
Naar mijn idee is het vrij logisch dat de a-stijl van de 207cc verder omlaag komt dan die van de mini in het geval van een koprol. Kijk alleen maar al naar de stand van de a-stijl voor de test. De 207cc heeft een veel lager gelegen a-stijl dan de mini. Bij de mini staat de a-stijl bijna recht op.
Frank deH zegt
Of een fijne helm op….
Montego Blue zegt
Een echte vent rijdt in een cabrio zonder rolbeugels; aardbeienbakjes met hengsel zoals de Golf cabrio zijn natuurlijk helemaal geen optie!
Robbut zegt
Mmm lekker dan.. ik zou daar niet in willen zitten nee..
maar zou dit wel veilig zijn dan??
http://img509.imageshack.us/img509/404/9219156363avlqp3.jpg :D
wouterhil zegt
Dit soort tests vindt ik altijd machtig gaaf en zeer leerzaam.
Maar to the point. Cabrio’s blijken maar weer eens levensgevaarlijk. Zo hard als je hoofd op de grond komt. Dat overleeft toch geen mens!!!!!
paul zegt
ben benieuwd hoe een C70 of een 3 cabrio het hier vanaf zou brengen
Eg zegt
Bijzonder slecht resultaat. Vooral van de BMW MINI zou je meer verwachten…
Citrofiel zegt
Ze weten hun foto’s wel te maken zeg… :roll: Als je het filmpje bekijkt dan lijkt de 207 iig toch meer beschadigd dan de C3. De C3 ligt op deze foto gewoon schuin, waardoor het vertekent. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat hij veilig is… En rolbeugels in de Pluriel zijn me nog niet eens opgevallen! XD
Ik vraag me, net als zovelen, wel af wat er zou gebeuren met grotere cabrio’s, maar daar zal het geld wel niet voor zijn…
lincoln zegt
alles .. maar dan ook alles kan kapot ..
wat een domme bangmakerij zeg ..
SWRT zegt
Dus niet het circuit op met een cabrio:P
Jan Groothuijse zegt
Gezien het gewicht van de auto’s, is het al knap dat sommige cabrio bijna een soort van bescherming bieden bij het langzaam omrollen.
Maar sportieveren auto’s zullen nooit langzaam omrollen, maar na het uit de bocht vliegen op een dijk en enkele seconden voor vliegtuig te hebben gespeeld, met een aardige vaard op het dak belanden, en tegen zo’n impact kan een verstevigde raamstijl echt geen enkele bescherming bieden.
Als cabrio rijden ben je zoiezo wat kwetsbaarder, denk maar eens aan het blixemafleidende effect wat gewone auto’s hebben, dat heeft een cabrio dus niet. Maar je rijdt ook niet cabrio om veilig te zitten.
wotevajjjj zegt
ff offtopic
een mini is een bmw eh ?
bmw heeft altijd rwd of awd.
heeft een mini cooper rwd ??
komt nu pas by my op
six trey zegt
@lincoln
hopelijk gaan de duure olieprijzen dan ook kapot
Het is wel logisch dat het onveilig is om overkop te gaan in een cabrio. Het is een risico dat je er bij moet nemen
Jan Groothuijse zegt
@wotevajjjj
fwd, een eerste keer voor BMW, maar ze durven er ook nog niet hun stickers op te plakken, dus laten we hopen dat het bij deze ene keer blijft.
STI-OWNER(sti-lover) zegt
moet toch iets op te vinde zijn niet
classic red zegt
Vaak hoor je niet-cabrio rijders roepen dat het gevaarlijk is bij een koprol, zo’n open auto. Wat zij zich niet realiseren, is dat het dak bij veel dichte auto’s ook geen bescherming biedt. Een kennis maakte een koprol in een Porsche 911 coupé, toch best een degelijk auto. Het dak werd zover ingedrukt, dat hij een nekwervel brak. Aan de passierskant was het nog veel verder ingedrukt, met een eventuele passagier was het een stuk slechter afgelopen. Zie wrecked exotics voor voorbeelden. Er zijn overigens ook voorbeelden van mensen die een koprol maakte met een open, rolbeugel loze auto en die niets hadden. Je moet gewoon mazzel hebben.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zie je wel, CC’s tsssssssss, nergens goed voor!
Saabjes 900 zoals die van mij rolden ze in de jaren 80 al van een berg om the checken of hij heel blijft.
En ja, hoor, zonder rolbeugel maar alles blijft heel!!! EN DAT IN 1986!!!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Michel:
Omdat dat (bijna) helemaal waar is!
De Saab en Volvo maken de enige echte cabrio’s met 5 sterren in de EuoNCAP.
Niet dat dat alles zegt, maar zie daarvoor mn verhaal hiervoor!
RenesisHP zegt
Met de meeste auto’s(zowel open als dicht) hebben een slechte bescherming. Driepuntsgordels zijn vooral berekend op normale botsingen, niet op koprollen. ;)
Jokke den belg zegt
Veel grotere cabrios hebben stangen die uit de achterkant schieten als de wagen gekanteld wordt. Op top gear had een piloot zelfs zo hard door de bocht gereden dat de wielen even van de grond kwamen en die dingen omhoog schoten. in dat geval zag je de bekleding er zo afvliegen. Het werk een beetje zoals een airbag, maar dan een ijzeren staaf die omhoog schiet… bvb een mercedes CLK cabrio heeft zo’n systeem…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Michel: Wacht eens even, de Volvo is ook een CC!
Dus blijft er maar 1 cabrio over…
binkie zegt
@ jokke
die heeft de 207cc dus ook…
trouwens ook mijn nieuwe 1-serie cabrio :D ben toch blij dat ik een auto gekozen heb met die rolbeugelsensoren :)
Michaël zegt
@ Jokke den Belg
Filmpje niet gezien ?? Daarzie je toch duidelijk dat bij de Peugeot en de Mini die rolbeugels eruit schieten. Maar bij de Mini heeft dit precies niet veel nut. De rolbeugels moesten langer zijn bij de Mini. Ik vind de crash van de Peugeot 207CC nog redelijk meevallen. Je smakt toch tenminste niet met je hoofd tegen de grond zoals bij de Mini en Citroën.
Jan C. zegt
Je moet wel je best doen om zo’n autootje over de kop te krijgen, lijkt me…
RobertJ zegt
@ Jan: Idd, dat zwaartepunt met open dak ligt redelijk laag lijkt me.