EV’s staan er om bekend dat ze extreem duur zijn om te fixen na een buts. RIVIAN is daarop op basis van vers anekdotisch bewijs geen uitzondering.
De EV leek bezig met een onstuitbare opmars, maar gaat momenteel even door een dipje. Zelfs Tesla heeft het hard te halen en moet veel mensen ontslaan. Traditionele merken stellen investeringen uit. Ambitieuze regelgeving wordt door overheden van belangrijke landen afgezwakt. Tegelijkertijd pompen de Chinezen er elke dag 267 nieuwe EV merken uit. Dus voor sympathieke partijen als RIVIAN en Lucid Motors, wordt het lastig om het hoofd boven water te houden.
Dat is best jammer, want de RIVIAN R1T en R1S zijn best kloeke bakken. Het zijn natuurlijk enorme bakbeesten die voor de Nederlandse straten een beetje veel van het goede zijn. Maar als je in de provincie woont en een paar zonnepanelen op een dak hebt en je kan er een krijgen, lijkt het best een aardige optie. Je moet alleen geen schade rijden.
Een RIVIAN R1T eigenaar kwam daar achter toen hij een klein butsje maakte met de nieuwe aanwinst. Op het eerste gezicht lijkt het wat beperkte parkeerschade. Maar toen de rekening terugkwam, bleek er 21.149 Dollar en 16 Dollarcent in rekening gebracht zijn. Dat is natuurlijk niet weinig. Bij EV’s zien we het echter wel vaker, ook bij Tesla.
Wat zijn verklaringen? Eigenlijk niet geheel duidelijk, maar wat niet meehelpt is dat dit paneel aan de achterkant van de auto, doorloopt tot het dak boven de voordeur. Dat is op zich gaaf voor het robuuste ‘uit een stuk gehouwen’ idee. Maar niet zo top wanneer je even een stukkie metaal moet vervangen. De kosten voor nieuwe onderdelen bedroeg alsnog ‘maar’ $4,580.95 ex ‘BTW’. Doch voor 94 uur werk à 120 tot 195 Dollar per uur (#inflatie), moest nog eens driemaal zoveel worden neergelegd.
Ja, op deze manier is het geen wonder dat verzekeringen ook steeds duurder worden. Is het allemaal kosjer, of vinden jullie dit knaak/te veel knaken? En durf jij je betere helft eigenlijk nog wel in te laten parkeren met dit soort prijzen? Laat het weten, in de comments!
Gele Koplamp zegt
Wat is er mis met uitdeuken?
Johanneke zegt
Ik weet dat ze wat minder productief zijn daaro, maar 2 en een halve werkweek om een paneeltje te vervangen vind ik een behoorlijke prestatie.
PunicaOase zegt
Klinkt als oplichting.. of er was veel meer aan de hand dan een parkeerdeuk in één paneel..
rwdftw zegt
Nou, ze rekenen ook wel eens 41k voor dezelfde reparatie. Dan is deze goedkoop. Als je de foto’s bekijkt moet je ook de halve Rivian slopen : https://www.thedrive.com/news/rivian-r1t-fender-bender-turns-into-42000-repair-bill
Uitdeuken is overigens ook een optie : https://www.youtube.com/watch?v=DKPfy5djvLc
Erger kan ook, vanwege een kleine aanrijding is iemands Fisker Ocean total loss verklaard. Niet omdat de reparatie duur zou zijn, maar met een failliet Fisker was het onderdeel er gewoon niet meer.
Robert zegt
Die uurlonen zijn daar ook helemaal van de pot gerukt. Alhoewel sommige dealer organisaties hier in Nederland daar ook anders over denken…
Een ander punt is, dat in sommige staten van de VS het verzekeren van auto’s ook niet altijd verplicht is. “Freedom of choice” noemen ze dat. Dat verklaart ook de soms bizarre schadevergoedingen die men in dat land vaak eist èn toekent.
utregcity zegt
Heeft niets met EV te maken, maar hoe het gebouwd is. Gooi er een ICE in en het kost net zoveel. Doch.
Marco Pachen zegt
Als ik de open naden zo zie is er meer aan de hand dan enkel een beetje uitdeuken en bij tippen.
Verder is het maar goed dat de VAT hier slechts 10% is anders kwam er nog een dik 2 Millen bij.
sabrerator zegt
Nou, die Amerikaanse schadebedrijven hebben wel beste uurtarieven zeg!
Verzekeringswerk zit in Nederland rond de €85 ex BTW, meen ik.
mashell zegt
Beginnende fabrikant waarbij gemakkelijk te vervangen en repareren nog niet in de requirements stond.
DeWitteCondor zegt
Is niet uniek voor EVs. Wij hadden laatst een vochtprobleem in de koplamp van onze 118i (kwaal van die hele generatie BMWs). Met alle modules die erin zitten (en ook vervangen moesten worden, want BMW heeft die in al haar wijsheid op het laagste punt van de koplamp unit gemonteerd), zaten we op EUR 2k aan reparatiekosten. Voor 1 koplamp, bij een goede universele garage. En dat is een huis tuin en keuken autootje.