Zelfs geoefende brandweerlieden krijgen je motorbrand niet uit met de kleine poederblussers.
Je hebt een brandblusser met een inhoud kleiner dan 1 kilogram in de auto? Laat die voortaan dan maar thuis. Uit onderzoek van de VAB (de Belgische variant op de ANWB) blijkt namelijk dat de poederblussers juist extra schade toebrengen aan je auto en alles doen, behalve een autobrand blussen.
De uitkomst van de VAB-test is extra relevant voor onze zuiderburen, want daar zijn de kleine blussers verplicht voor elke automobilist. Kleine vlammen moet je er volgens de Belgen nog wel mee kunnen doven, maar ook dan moet je oppassen. De zouten in het poeder kunnen namelijk invreten en dan ben je wellicht nog verder van huis.
Wat je dan wel moet doen als de vlammen spontaan onder je motorkap vandaan schieten? Schakel allereerst de motor uit en bel de brandweer. Sluit voor zover dat nog mogelijk is de ramen, om te voorkomen dat er zuurstof bij het vuur kan komen. Vervolgens kun je niet meer doen dan op een afstandje afwachten of de brandweer je auto nog kan redden.
e1000bmw zegt
Daarom heb ik dus geen brandblusser in de auto…wel een blusdeken…
roppp zegt
@e1000bmw523i: wat denk je daarmee te kunnen doen bij een brand in de motorruimte? Als jij de motorkap opengooit, wil je niet weten wat je tegemoet komt…..
Arno's zegt
@roppp: In sommige gevallen wel hoor. Heb eens een brandje gehad bij een Golf 1. Benzinepomp die benzine lekte, precies boven een daardoor overspringende bougiekap.
Vlammen kwamen vanuit de grille. Kap opengetrokken en, (gebeurde tijdens het uit de garage rijden) en grote prop met poetsdoeken in 1 klap bovenop de vlammen gegooid. Resultaat; in 1x gedoofd. Die prop met poetsdoeken ontnamen alle zuurstof, hetzelfde als een deken doet.
e1000bmw zegt
@roppp: we rijden niet allemaal een Ferrari hè…
maurits123 zegt
Een klein beginnent brandje moet je toch wel uit krijgen. Anders effe plasje plegen!
ihrte zegt
Voordat die brand uitslaat weet jij echt wel dat er iets mis is. In die gevallen heb je weldegelijk iets aan zon brandblusser.
Heb het zelf ooit meegemaakt. Kortsluiting bij m’n koplamp, prima uit te krijgen met 1kg blusser. Die had ik toen alleen niet bij me.
Search zegt
Blussers kleiner dan 1kg zijn in Nederland vrijwel niet verkrijgbaar, je hebt alleen nog een soort spuitbus die sinds kort op de markt is maar nauwelijks in de schappen ligt, een 1kg blusser is in een scheet leeg en de 2kg is maar ietsje groter en duurder. Met een redelijke 2kg blusser kun je een beginnend brandje vaak wel blussen en ja je motorruimte zit dan onder het poeder maar het alternatief is een uitgebrande auto, u doet de wiskunde.
reistje zegt
Wat mij altijd geleerd is:
Do’s
-Je motorkap van de vergrendeling afhalen.
-Schakel de motor uit.
-Zet je auto op een rustige plek
-Gebruik bij een kleine brand een blusdeken.
-Gebruik een schuimblusser (zie onderstaande)
-Vuur onder controle? Kijk of er vloeistoffen lekken, Zo ja gebruik zand.
Dont’s
-De motorkap helemaal openen dit zorgt voor zuurstof.
-Gebruik nooit een poederblusser, die zorgen op zich zelf al voor enorme schade.
Zo erg zelf dat je beter je auto kan laten uitbranden. (Stel je auto is in principe nog “oke” om verder mee te rijden en je auto begeeft het na een 10km door schade van de poederblusser word dit niet vergoed)
desjonnies zegt
Klopt.
Maar zelfs met een 2 of 3 kilo poederblusser is het bijna onbegonnen werk.
Een 6 kilo brandblusser maak je nog een kans bij een beginnende brand, maar het probleem bij moderne auto’s is de vuurhaard te bestrijden met al dat primijum plastic bovenop je motor.
Het beste is een vaste blusinstallatie, zeker een aanrader voor Lamborghini Miura eigenaren en het best blusmiddel was Halon 1211, maar dat breekt de ozonlaag af en is verboden door het zgn Montreal protocol.
Het wordt echter wel nog steeds gebruikt in vliegtuigmotoren en defensie voer- en vaartuigen.
En bluspoeders zijn idd funest voor je auto, deze poeder zijn gemaakt op basis van of natrium bi-carbonaat of ammonium sulfaat en fosfaat.
Zo zout als de pieten !
Me heeft er eentje van drie liter AFFF schuim, maar met desjonnies speciale melange : 50/50 (water en schuimvormend middel)
wjeurs zegt
Dacht dat die poederblussers alleen bedoeld waren om de cockpit te blussen zodat je veilig naar buiten kon komen
Dino2400 zegt
De auto van de vader van een vriend vloog in brand midden op de Brienenoordbrug.
Tijdens de vrijdagavondspits, het was zelfs nog op de radio.
Een collega automobilist spoot in een paar seconden zijn blussertje leeg, dat deed niks.
Vervolgens een wegenwacht, met een wat grotere blusser maaar ook zonder resultaat.
Pas toen er een vrachtwagenchauffeur met een serieus formaat blusser kwam helpen kon de brand geblust worden.
Dus nee, zo’n klein blussertje doet niet veel…
vale46 zegt
Waarom doen die poederblussers zo veel schade aan de auto? Tis toch maar poeder?
Ik zou het toch ook eerst eens proberen met mijn eigen brandblusser voor ik de brandweer ga bellen hoor, tegen de tijd dat ik uitgelegd heb wat er aan de hand is slaan de vlammen er al uit, als je zelf er vlug bij kan zijn (dat ruik je heel snel denk ik) dan is je auto nog wel te redden, in alle andere gevallen zowizo veel schade, of de brandweer er nu 10 minuten of 12 minuten later is..
MDA zegt
@vale46: Omdat dat poeder wat je gebruikt a) heel fijn is en overal tussen gaat zitten, en b) zout is en dus in contact met vocht uit de lucht als de nete gaat corroderen. Dus alles, maar dan ook alles gaat roesten: van lagers tot electronica. Dus is het wachten tot je auto hopeloos afheschreven is een paar maanden na de succesvol gebluste brand… Met een beetje pech betaalt je verzekering de brandschade maar niet de roestvorming. En met nog meer pech heb je al menig electronisch onderdeel vervangen op eigen kosten voordat je de auto volledig afschrijft. Een brandweer instructeur vertelde mij: ‘Ik heb zo’n poerderblusser om omstanders op afstand te houden, mochten ze het in hun hoofd halen om mijn auto te komen blussen.’ :D
MAB zegt
zou idd ook geen poederblusser in mijn auto willen hebben.
jorisk zegt
En dan te bedenken dat je er bij Ferrari €600+ voor moet achterlaten..
lendel zegt
Poederblusser nooit gebruiken!
Koop een schuimblusser. Van Brandweer geleerd (tijdens BHV cursus) dat je poederblusser eigenlijk alleen moet gebruiken wanneer er iemand in de auto bekneld zit, of buiten bewust zijn. Hierdoor kan je tijdrekken en mogelijk iemandsleven redden. Auto kan je wel afschrijven in dat geval
Hupke zegt
Tegen dat de brandweer er is kan je je wagen ook wel vergeten.
Een brandblusser is nu eenmaal verplicht dus die moet erin. Een race-blus systeem is nuttiger maar niemand wil het in z’n wagen.
peter_vandepas zegt
Ik begrijp dat de poederblusser niet veel doet, maar het vertraagt wel even. Ik heb een keer in een bos gestaan met een autobrand. Door de brandweer te bellen, een hoop automobilisten aan te houden, konden we de brand lokaal houden. Tegen de tijd dat de brandweer er was hadden we een hoop kleine en een grote poederblusser leeg gespoten.
Daarna een speciale schuimblusser van 2 liter voor in de auto gekocht. Ik heb die ook al een keer moeten gebruiken. Deze maakte brand een heel stuk minder, maar bluste ze ook niet…
Ik ben sinds die tijd op zoek naar die speciale schuimblusser voor in de auto. Als iemand weet waar ik die kan kopen, dan hoor ik dat graag…
desjonnies zegt
@peter_vandepas:
Koop een 6 liter AFFF blusser (Aqeous Film Forming Foam)
Ieder handelaar hoort ze te hebben.
mipmip zegt
@peter_vandepas volgens mij is het type blusser niet je grootste probleem, maar meer dat je blijkbaar het brandgevoelige soort auto’s koopt…
peter_vandepas zegt
@mipmip: hahaha, zo kan je ook interpreteren. Nee, gelukkig is het mijn eigen auto’s bespaard gebleven. De eerste brand zagen we gewoon langs de kant van de weg en de tweede brand was in een auto van m’n broer. Maar voorkomen is beter dan verhelpen!!!