Kleine bedrijfsauto is dan ook heel erg relatief.
Formaat is uiteraard relatief en dat is bij auto’s niet anders. Ga maar een een rondje rijden in een Suzuki Cappuccino, dan is alles om je heen echt gigantisch. De auto die je op deze afbeeldingen ziet geldt als bijzonder compact.
Afmetingen kleine bedrijfsauto
Wat is het? De RAM Rampage. RAM is de bedrijfswagendivisie van Stellantis en in Nederland kennen we ze het beste van de 1500 pick-ups die je geregeld tegenkomt. De Rampage is eigenlijk het kleine broertje van die auto. En klein is heel relatief, want de lengte is alsnog 5,03 meter. Het apparaat is 1,89 meter breed (zonder spiegels) en heeft een wielbasis van 2,99 meter.
Bijzonder aan deze auto is zijn basis. De RAM Rampage staat op het Small Wide-platform van Stellantis. Wij kennen deze bijvoorbeeld van de Alfa Romeo Tonale en de Jeep Compass (en Renegade). Dat betekent dat deze pick-up een zelfdragende carrosserie heeft. Dat maakt ‘m iets minder geschikt voor offroaden en het hele zware werk, maar wel veel comfortabeler en zuiniger.
Zit er een V8 in?
Eh, nee. De motor van de RAM Rampage is de bekende 2.0 MultiJet diesel met 170 pk en 380 Nm. Je kunt bij deze motor kiezen uit een Rebel of Laramie-uitvoering. Wil je de Rampage R/T, dan moet je gaan voor de benzinemotor. Dat is een 2.0 viercilinder die 272 pk en 400 Nm mobiliseert. Die 2.0 benzine kun je ook als Rebel of Laramie krijgen.
In beide gevallen is de motor gekoppeld aan een negentraps automaat die krachten afvuurt op alle vier de wielen. De R/T met 272 pk gaat in 6,9 seconden naar de 100 km/u. Het laadvermogen is niet denderend: 750 kg. De diesels mogen 1.015 kg meenemen.
De Rampage is voor nu voorgesteld voor de Braziliaanse markt. Daar kun je ook kleinere RAM pickups krijgen (ook op basis van Fiats). Of de auto naar Nederland komt, is onwaarschijnlijk.
Maar hey, waarom eigenlijk? Gewoon grijs importeren en als bedrijfswagen registreren. Het is toch logischer om deze in te voeren dan die enorme 1500’s met V8?
Meer lezen? Dit zijn de 25 snelste pick-ups!
mashell zegt
Rampzalig dat ze dit ding “rampage” genoemd hebben.
karhengst zegt
Zolang er nog mensen zijn die een auto met “metalliek” lak hebben, vrees ik inderdaad dat het met dit model flink mis zal gaan.
mashell zegt
Rampage: move through a place in a violent and uncontrollable manner.
Goede naam voor een auto…
Robert zegt
Als Stellantis slim is, kopiëren ze deze pick-up en brengen ze deze uit onder een Europese merknaam, net zoals dat met de Ford Ranger/VW Amarok is gedaan.
ra-smit zegt
Dit gewoon een gerebrande Fiat Toro die al sinds 2016 op de Braziliaanse markt te koop is!
slowland zegt
Als reactie op de Ford Maverick snap ik het wel. En er zal vast een markt voor zijn. Ook RAM moet met de tijd mee, en dan is dit hun antwoord.
Het is zeker geen concurrent van de Ranger! Het is de concurrent van de Maverick, die heeft ook een zelfdragende carrosserie.
En de Honda Ridgeline valt daar ook onder.
Peerke zegt
Het toegestaan laadgewicht bij dit type (bedrijfs)auto is niet zo belangrijk, trekgewicht des te meer.
dexx zegt
in nederland gaat dit niet gezien worden als alternatief voor de 1500, vooral door de regels mbt grijs kenteken.
Een ram is een van de weinige pickups die in nl als grijs kenteken mogen rijden met een dubbele cabine . ooit afgevraagd waarom je bv de hilux in het buitenland altijd als volledig dubbel cabine(crew cab, zoals in plaatje in het artikel) ziet en in NL altijd alleen als ext cab (met zo’n klein half achterbankje waar niemand op kan zitten)?
Er zijn voor pickups strenge eisen waaraan de verhoudingen van de binnenruimte vs de laadbak moeten voldoen om in aanmerking te komen voor het wegenbelasting grijs kentekentarief (veeeel goedkoper en geen verschil tussen diesel/lpg/benzine). en de kleinere pickups halen dat niet. alleen de grote amerikaanse pickups halen dat. daarom zie je vrijwel alle ram’s/f150’s enz als dubbel cabine en een hilux/amarok enz niet.
Ik ga er niet vanuit dat deze kan voldoen aan die eisen (te kleine bak tov binnenruimte). daarom zal deze zoals hij is op het plaatje hierboven ongeveer 680,- per kwartaal aan wegenbelasting kosten (diesel, +- 2ton,geel kent) terwijl een ram 1500 met lpg op grijs kenteken 200,- is(2,5 ton grijs kent). en dan betaal je voor die 1500 ook nog eens 70ct/liter ipv 1,60 dan is de 1 op 6 al minder pijnlijk.