Aldus Bovag en RAI. Bovendien doen de twee alvast een voorzichtige prognose wat betreft de totale autoverkoop in het komende jaar.
Beide verenigingen verwachten namelijk dat er in 2015 in totaal 400.000 auto’s verkocht gaan worden. Dat zou betekenen dat de markt ten opzichte van dit jaar stabiel blijft, aangezien er voor dit jaar ook al werd uitgegaan van 400.000 stuks. Da’s fijn om te weten, maar waar is deze voorspelling in hemelsnaam op gebaseerd? Zoals bekend laat de autobrief van Wiebes nog even op zich wachten, dus heel veel duidelijkheid omtrent de aanstaande wijzigingen in bijtellingsland is er op dit moment niet.
Wel ligt het in de lijn der verwachting dat de 14%-categorie per 2016 met pensioen gestuurd wordt, wat in H2 van 2015 zou kunnen zorgen voor een enorme run op auto’s die (op dat moment nog wel) in aanmerking komen voor een dergelijk gunstig percentage. Als dat inderdaad zo is, lijkt de huidige schatting van 400K verkochte auto’s aan de conservatieve kant, maar de officiële bevestiging laat nog op zich wachten.
Naast de voorspelling dat de automarkt in z’n geheel stabiel blijft, verwachten RAI en Bovag dat kleinere auto’s duurder gaan worden door de wijzigingen in het BPM-beleid. Zuinige auto’s krijgen nu immers nog flinke kortingen, maar binnenkort zal dat een stuk minder worden. Kleine en zuinige auto’s zullen het meest onder deze wijzigingen te lijden hebben. Dit jaar geldt nog een BPM-tarief van 0 euro voor auto’s die minder CO2 uitstoten dan een bepaalde norm (89 gr/km voor benzineauto’s, 71 gr/km voor diesels). In 2015 is die lage BPM voor alle benzine- en dieselauto’s verdwenen. Juist in de hoek van de kleine, zuinige auto’s is de BPM stijging van 2015 op 2014 al snel zo’n 1.000 euro.
UPDATE: Autotelex heeft een voorbeeld uitgewerkt van de invloed van de nieuwe BPM-tarieven op de nieuwprijs van de meest populaire modellen van Peugeot. Bij de benzine-auto’s stijgt de prijs van de Peugeot 108 5-deurs met airco (1.0 e-VTi Allure, 88 gram CO2) van € 12.890 naar € 13.971 in 2015. De Peugeot 208 5-deurs met airco (1.0 VTi LIKE, 95 gram CO2) stijgt van € 15.600 naar € 16.429. Bij de Peugeot 308 5-deurs met airco (1.2 e-THP Active, 105 gram CO2) stijgt de aanschafprijs van € 22.300 naar € 22.769 in 2015. Een groter model als de Peugeot 3008 gaat juist in prijs omlaag. De met versie met airco (1.6 VTi Active, 155 gram) daalt van € 29.950 naar € 29.903 in 2015.
Ook bij de dieselmodellen komen stevige prijsverhogingen voor. Zo gaat de nieuwprijs van de Peugeot 308 5-deurs met airco (1.6 BlueHDi Active, 82 gram CO2) van € 25.400 naar € 26.224 in De Peugeot 3008 met airco (2.0 BlueHDi Active, 114 gram CO2) stijgt volgend jaar van € 36.700 naar € 37.277 in 2015.
jrk68 zegt
Hoeveel duurder worden ze dan?
Als ik even door mijn papieren ga dan zie ik dat mijn 342,7cm kleine speeltje in 2004 voor €30.650 de showroom verliet, dan zal het wel loslopen..
autoblogger zegt
@jrk68: kan al snel 1000 euro schelen, we hebben een update met rekenvoorbeeld geplaatst.
jrk68 zegt
@autoblogger:
Thanx, dat is minder dan ze goedkoper zijn geworden toen de BPM er af ging.
Volgens mij betaalde ik in 2007 iets van €15K voor de Aygo van het meisje.
Die was “full options” (geinig om te schrijven bij zo’n stadsluis), paar leuke wieltjes eronder en je zat daar zo aan. 2 maanden later ging daar €500 vanaf door de BPM verlaging en een jaar later nog eens €1000 toe ze werden vrijgesteld.
potver7 zegt
Benieuwd hoe die ‘run’ op 14%-bijtellers er dan uit gaat zien. Dat zijn dus in principe leasewagens, en volgens mij mag je doorgaans pas een nieuwe leasewagen uitzoeken als het leasecontract van de vorige (bijna) afloopt. Zo’n ‘run’ kan dan eigenlijk alleen maar als de baas het goed vind als je je huidige leasecontract voortijdig afbreekt? Er zullen vast werkgevers zijn die dat goed vinden, maar of dat er nou zoveel zullen zijn…
Dan blijven er alleen nog zelfstandige ondernemers over die een auto kopen en die zowel zakelijk als privé gebruiken.
daandaan zegt
@potver7: Ik weet er het fijne niet van, maar ik kan me best voorstellen dat het als leaserijder mogelijk is om je contract af te kopen wanneer je bijvoorbeeld nog 1 jaar moet. Daar zal dan een boete aan vastzitten, maar als je als gevolg daarvan 14 ipv 25% bijtelling gaat betalen de komende 4 jaar zal dat er wel uit kunnen.
e1000bmw zegt
En grote auto’s goedkoper? Ter stimulering van het spekken van de staatskas enzo…
potver7 zegt
@e1000bmw523i: ja, en uiteindelijk ook de kas van de autohandel. Hogere marges op grotere auto’s enzo…
moveyourmind zegt
@potver7: Voor de autohandel is het te hopen dat meer mensen voor een iets grotere auto kiezen. Kan de autobranche misschien weer iets gaan verdienen. De marges op kleine auto’s zijn zo minimaal dat er zelfs nog geen volle tank brandstof meer af kan. Anders wordt er helemaal niets meer op verdiend.
trident zegt
Sensatie titel,zeg , en eigenlijk als je het stukje leest had die ook anders kunnen zijn. Gewoon een lokker voor pageviews heel zielig
camber24 zegt
Topic foto doet me denken aan een meerval. Wat een lelijk front zeg.