Deze ruige Volvo EX30 Cross Country kun je straks gewoon bestellen.
Volvo is een mooi merk, maar ook een beetje een braaf merk. Dat geldt des te meer voor het nieuwste model, dat eerder vandaag onthuld werd. De Volvo EX30 is namelijk een compacte elektrische cross-over. Veel braver dan dat wordt het niet.
Volvo heeft echter ook gedacht aan de mensen voor wie het wat stoerder mag. Voor hen is er de Volvo EX30 Cross Country. Dit label kennen we natuurlijk van de opgehoogde stationwagens, maar nu past Volvo het ook toe op een cross-over. Dat is een beetje dubbelop, maar dat maakt verder niet uit.
De Volvo EX30 Cross Country staat daadwerkelijk hoger op zijn pootjes, wat optisch versterkt wordt door de zwarte randen om de wielkasten. Die lijken daardoor groter. Het thema zwart zien we ook terug in de opvallende vlakken op de voor- en achterkant. Al zullen die een stuk minder opvallen als je een zwarte EX30 bestelt.
De EX30 Cross Country krijgt ook zwarte velgen, in 18 of 19 inch. Voor de echte stoere look moet je natuurlijk de kleinste velgen kiezen, waarbij je ook speciale banden krijgt. Op de plaatjes zien we tevens een bagagerek met een reserveband, maar we gokken dat dit niet standaard meegeleverd wordt. Dat zou een beetje overdreven zijn voor een compacte cross-over.
Als je liever zo’n ruige Volvo EX30 in plaats van een normale, zul je iets langer geduld moeten hebben. In eerste instantie kun je namelijk alleen de reguliere EX30 bestellen. De Volvo EX30 Cross Country zal pas vanaf volgend jaar te bestellen zijn. Het is nog niet bekend wat de meerprijs wordt.
lekkerlinksrijden zegt
Voor alle dames met een kort pittig kapseltje, zo lekker avontuurlijk. Nu ff zonder gekheid, Volvo maak op dit platform een c-segment station
piebepost zegt
Ik hoop dat er in de toekomst teruggekeken wordt op de automobiele geschiedenis van de jaren ’10 en ’20 als een periode vol hysterische ontwerpen. B-segment cross-overs en dan ook nog opgehoogd met extra plastic, wat een aandachtstrekkerij..
Ben wel benieuwd of zulke banden in de prijslijst terecht komen. Daarvoor dan trouwens wel pluspunten, als je dan maf doet, pak dan ook door.
Jagris zegt
Dat is van alle tijden die gekke designs. Denk aan de multipla, suzuki x-90, nissan s-cargo, chrysler lebaron town and country etc. etc.
Het is gewoon een modetrend die hopelijk over 5/10 jaar verdwenen is.
560pk zegt
Ruig? Ter grootte van een Suzuki Ignis! (De enige brommobiel met volledige straat toelating). Haal de zinloze dagdrager er af, zet er een normale Nederlander van, pak weg, 185cm naast, en je ziet dat dit formaat Dinkey Toy is.
Maar zal zeker een succes worden in NL: “premium” rijden voor een Hollands prijsje.
moveyourmind zegt
Het dashboard is helemaal een afknapper. Dat wordt niet meer dan een homp plastic met 4 luchtroosters en een tablet. En het erge is dat de designers van Volvo daar genoeg ingrediënten aan zouden kunnen hebben om een hele prettige cleane Scandinavische sfeer neer te zetten, maar helaas.
Geef mij dan maar de Megane E tech. Dat is één van de weinige geslaagde SUV’s in dit segment.
harrie zegt
Lekker voor je range al die faux-offroad frutsels.
dawwg zegt
Ach, het zal in de praktijk niet verder dan een rondje school, kapsalon, supermarkt en weer terug worden … Je weet wel, van die afstanden die je beter per fiets kunt doen; en dan vooral de personen die hun kinderen in een SUV naar school brengen 5 minuten van huis af en dan alsnog het hardst klagen over alle auto’s bij de school ….
rollingstoned zegt
Het enige ’terrein’ dat ze waarschijnlijk gaan zien is het grasveld van de camping…
p993 zegt
Ik snap de hele ‘drang naar suv’ niet zo. Mag ik dat zeggen?
Missch leuk als autoblog daar eens een beschouwend artikel aan wijdt: De populariteit van de modelvormen door de jaren heen.
flatsix010 zegt
Ik snap er ook niks van. Denk dat het komt omdat de meeste mensen een hogere auto zien als ‘groter’ en daarmee mee status heeft.
Zelf vind ik ze vaak te duur, niet mooi, slechter rijden, te hoge prijs tov een sedan of station etc. Dat ze dan met een opgehoogde polo met voorwielaandrijving rondrijden weten ze niet eens want “SUV”.
Pas vanaf de Range Rover/Landcruiser-achtige (en stiekem ook de Cayenne) vind ik het gaaf worden. Maar dat is voor de meeste geen optie en pakken dan bijv liever een X2 ipv een 3 station. Bizar.
dawwg zegt
Vergeet ook niet dat de meeste – zeker de B en C-segmenters – vaak minder binnenruimte hebben dan gelijkwaardige hatchback of station en ze over het algemeen ook zwaarder zijn, dus duurder in onderhoud & wegenbelasting (naast de al genoemde punten).
ako6 zegt
Wat mij betreft gewoon binnenruimte, heb Laguna station gereden, daarna v70, daarna Grand scenic, en nu een Kodiaq. Heerlijk grote wagen, veel beenruimte op de achterbank voor 2 pubers, en zee van ruimte in de bagageruimte voor alle sport spullen. Komt tijdens vakantie altijd vol.
banderas zegt
Ik heb enkele jaren met een crossover/SUV achtige gereden en ik vond het heerlijk. Hoog zitten is gewoon fijn, het in en uitstappen en voor iemand met lange benen en auto’s met korte zittingen, had ik daar geen last van m’n benen na een lange rit. En ik vind ze minder suf/v dan een stationwagen.
O plaat zegt
Een sedan met verlengde wielbasis bied even veel comfort aan mensen met lange benen. Maar dan moet je minimum naar een E/5serie kijken
Edge zegt
Zou je hem ook als halve cross country kunnen krijgen? Wel die zwarte “grille” en het zwart op de kofferklep, maar geen offroad bandjes, zwarte velgen en plastic aan de onderzijde van de bumpers.
Aon zegt
Mooie lambo-like koplampen.
ar166 zegt
De enige jungle die deze ‘avontuurlijke cross-over’ zal zien is de urban Vinex-jungle…
flatsix010 zegt
Erg voor je actieradius zo’n dakdrager en ‘off road’ banden. Maar op en neer naar de Rocycle met een tussenstop bij de Marqt moet die wel redden.
wimof zegt
Made in China, 100% niet zo links en rechts een chipje