
In oktober 2007 kwam de Deense tuner Kleeman naar buiten met een design-concept op basis van de Mercedes SLK 55 AMG. Deze Kleemann GTK (Gran Turismo Kleemann) was niet bedoeld voor productie, maar als inspiratie voor toekomstige projecten. We zijn inmiddels een half jaar verder en het concept krijgt een update met de naam D-SCK. Helaas voor de fans is het nog steeds een papieren auto.
De D-SCK maakte vorige week zijn debuut op de tweejaarlijkse Deense Autoshow. Onder de virtuele kap huist nog steeds een getuned SLK 55 AMG-blok, dat 540 pk vermogen en 700 Nm koppel levert.
Een verschil met de GTK is dat het eerste concept uit de pen van Kleemann-designer Christian Brandt is gevloeid, terwijl de evolutie van het model, de D-SCK, van de hand van designstudent Jesper Hermann komt.
Deze twee mannen hebben hun krachten gebundeld in een design-consultancybedrijf, waarmee Kleemann in de toekomst exclusief zal samenwerken op designgebied.
De vormen van de GTK zijn in de D-SCK slanker. De auto oogt met name bij de daklijn platter en breder, en het bodywork bij de deuren, à la Audi R8, oogt een stuk agressiever. Een ander groot verschil is dat de motor in de D-SCK in het midden ligt, waar de GTK zijn krachtbron nog voorin had liggen.
Helaas blijft het voornamelijk een vingeroefening in design en hoeven we een uitwerking ervan voorlopig niet op de openbare weg te verwachten (via WCF).
Ter vergelijking de GTK (boven) en de D-SCK (onder) bij elkaar:
Ziet er wel strak uit…. !
Erg mooi!
PRODUCTIE!!!
Vooral die studie van een jaar geleden moet geen probleem zijn om die in een oplage van pakweg 50 stuks uit te brengen, het is namelijk meer een soort coachbuild. Ik zeg, maken die zooi!!
De achterkant is me wat te CLS/Mondeo, maar de rest is zeer sexy :)
Ja, de neus staat mij ook niet echt aan, past niet bij de lijnen van de rest van de auto, maar wat er wel moet zou ik ook niet weten
erg mooi! koplampen doen een beetje denken aan de units van de porsche 997
@SARS: dacht ik ook al :)
@SARS en Jan C.
Ik dacht meer aan de Porsche 996 :)
@ Dr Jeckyll: Inderdaad, het eerste concept zou een prachtige Special Coachbuild kunnen worden.
De tweede niet, want daar zou een niet-standaard chassis onder moeten komen.
Ik vind het beide schitterende wagens!
Zijn schaal 1:4 of 1:3 modellen…
-edit: dubbel-
@ SARS, dat zijn toch gewoon de lichtunits van de cls?
Inderdaad mooie ontwerpen maar waarom alleen vingeroefeningen voor de designers de mannen in de werkplaats zijn ook wel eens toe aan een oefeningetje….. :-D
@ SARS & Sir Smokalot: Ik dacht meer aan de nieuwe lichtunits op de SL ook gezien de achtergrond van Kleemann en de CLS achterlichten die zijn gebruikt.
vind dat dit zeer sterk op artega gt lijkt eerlijk gezegd
Ze hebben gewoon de zijkant, die er zeer Mercedes uitzag veranderd naar een Lambo-look.
Oja, en de voorruit iets verder naar voor gezet. Vraag me af hoe ze dat gaan doen moesten ze toch productie overwegen.
De symetrie tussen de bovenzijde (c-stijl) en onderzijde (luchtinlaat koeling) maken dit tot een prachtig ontwerp. Niet te gladjes en ook geen overbodige lijnen. Hulde.
VERY GOOD!! ziet er erg strak uit en die velgen!!
alleen die bovenste van de 2 ziet er teveel mercedes uit :(
Die ziet er goed uit.
Mooie cijfers ook allemaal.
Aan de neus mag iets gedaan worden ( onderkant Grille ) Naar mijn mening, maar anders ook wel al, In productie met die handel !
Voorkant GTK is ook een beetje Mazda rx8 achtig, maar ik mag hopen dat dat toeval is. Voor de rest vind ik het niet heel bijzonder. Niet innovatief genoeg.
jammer ik vind het wel een geslaagd model. kom op jongens, bouw dat ding nou maar met een mooi prijskaartje.
weeew die is egt mooi:P :)
weeew die is egt mooi:P :)
@Dodge Challenger-
Het ís in feite ook een Mercedes, ook al ben ik het er wel mee eens dat er wel veel andere modellen van porsche en mazda bij zitten(lampen en voorkant)
De SL55K is ook niet slecht, maar van de GTK ben ik meer onder de indruk van de motor dan van het design. Nee, doe mij maar een F430:P
Nee Cheese Dippers, niet zeiken hierover XD