De MRB-regelgeving wordt aangepast en dus moet oldtimerminnend Nederland zo snel mogelijk van hun geldverslindende hobbyprojecten af.
Al vechtend voor een verloren zaak een file veroorzaken en het Malieveld omploegen, om vervolgens met gebogen koppie je auto in de verkoop gooien. Want nu de MRB-vrijstelling voor oldtimers definitief naar 40 jaar gaat, regent het advertenties van klassiekerrijders die hun hobby nu -noodgedwongen- de deur uit moeten doen.
In de Nationale Autoshow stelde Jurgen Vugts, directeur Autoscout24, dat ze bij de verkoopsite duidelijk zien dat mensen hun auto kwijt moeten, en dan vooral de exemplaren die op LPG of diesel rijden. “Dan gaat het om 200 procent meer aangeboden klassiekers dan een jaar geleden.” Allememachies.
Het aanbod explodeert, de vraag keldert waar je bij staat. Autoscout24 signaleert dat het zoekgedrag naar cultureel erfgoed is afgenomen met zo’n 42 procent. “Dus ook de consument laat de klassieker nu links liggen.” Er is een sprankje hoop: vanuit het buitenland is nog wel interesse in Nederlandse classics.
Gelukkig zijn er niet alleen maar liefhebbers die géén wegenbelasting kunnen/willen (doorhalen wat niet van toepassing is) betalen, maar best wat extra pecunia aan hun hobby willen uitgeven. Trouwens, ondergetekende blijft ook gewoon in zijn Daf 66 rondrijden. Wegenbelasting of niet.
Foto via autojunk.nl
azenomei zegt
Als ik het echt als hobby zou doen, dan zou ik de auto schorsen en hem in de garage parkeren tot hij 40 is.
aventadorsv zegt
Shocking nieuws! Nooit verwacht ;)
Joost1990_2 zegt
@carmiggelt: de regels zijn eerder aangetast dan aangepast
carmiggelt zegt
@Joost1990_2: Ligt eraan vanuit wiens standpunt je het bekijkt ;)
ownkruid zegt
K hou em er gewoon lekker bij!
T16 zegt
Ja, wat moet je nu met je Volvo op LPG? MRB betalen of afdanken?
Dan mag het nog zo’n degelijk hok zijn. Het houdt een keertje op.
Ook wordt pijnlijk duidelijk hoe verouderd de techniek en het comfort zijn.
Ik zou er geen lol meer in hebben om in zo’n aftands lijk rond te karren.
harrie zegt
Mooie Volvo 144. Ouder dan 40 jaar dus die blijft belastingvrij..
T16 zegt
@harrie: Wel oud, maar mooi is deze zeker niet.
harrie zegt
@T16: ok, dit is niet een heel fraai exemplaar, maar aangezien ik zelf een 145 uit ’71 rijd (in stuk betere staat) kijk ik met een roze bril.
Verouderde techniek? Ja. Oncomfortabel? Ja. Maar geen lol? Man ik rijd elke keer met een trotse grijns rond tussen de chagrijnig kijkende audi rijders. Mooie en simpele techniek waar het heerlijk aan sleutelen is. De kunst om de motor zo mooi mogelijk af te stellen en te laten lopen.
Zelf heb ik dus geen last van de nieuwe regeling, maar het is dood- en doodzonde dat er een hoop cultureel erfgoed verloren gaat dankzij lompe regelgeving vanwege een paar dieselende Benzjes. Dit is als een been amputeren vanwege een schaafwond. Well done Den Haag.
lincoln zegt
o,ja ..
gaan buitenlanders eindelijk eens aan een typische westerse hobby beginnen ..
krijgen een ineens een verkapte kopvodden-tax ..
ik zeg .. crisdiminatie ..
natos zegt
@lincoln: Jij zegt veel, maar in feite zeg je niks.
T16 zegt
Wel oud, maar mooi is het niet.
Rick-dos zegt
Ik heb medelijden met die gasten en het zijn inderdaad liefhebbers. Net zoals al die natuurliefhebbers die al die hybrides leasen/kopen omdat het zo milieuvriendelijk is….
Gtfo…
thomcarspotter zegt
Jammer, dat wordt dus minder klassiekers spotten..
lincoln zegt
@thomcarspotter: minder depressieve grafbakken zal je bedoelen ..
thomcarspotter zegt
@lincoln: oud is goud ;)
lincoln zegt
@thomcarspotter:
ja .. dat rijmt ..
en optyftstralen met dat omgekatte schroot .. rijmt dan weer niet ..
thomcarspotter zegt
@lincoln: nou nou nou! Ieder z’n ding toch? ;)
lincoln zegt
@thomcarspotter:
yep ..
ik hou de markt toch wel heel scherp in de gaten ..
maar van wat er wordt aangeboden de laatste tijd wil jij echt geen foto maken ..
tenzij je bezig bent met een moppenboek ..
thomcarspotter zegt
@lincoln: en @subarufan: natuurlijk snap ik dat, maar ik vond het wel leuk om die oude auto’s nog te zien rijden in deze tijd dat dat bijna niet meer mogelijk is.
subarufan zegt
@thomcarspotter: er is verschil tussen klassiekers en klassiekers he. Die mensen waar @lincoln het over heeft geven niks om hun “klassiekers.
draadloos zegt
Ach gut, de stakkers.. Moeten ineens gaan betalen voor autorijden…
bassen zegt
@draadloos: Ja snap ook niet dat ze geen 2000+ euro op jaar basis willen betalen voor hun Amerikaan die maximaal 3500km op jaarbasis rijd naast een eerste auto.
Of dat iemand die voor zijn plezier een oude brandweerwagen heeft om zieke kinderen een leuke dag te bezorgen geen wegenbelasting wil betalen voor zijn 3500+ kilo vrachtwagen op diesel.
Oh, heb zelf ook een Volvo 244 uit ’79 origineel Nederlands geleverde oldtimer op benzine maar heb daarnaast ook een dagelijkse auto. Heb ook ontzettend veel mee auto gereden, denk dat sinds vorige jaar er toch zeker wel 500km bij is gekomen.
lincoln zegt
@bassen:
leave de zieke kindertjes alone ..
zou Conny Breukhoven zeggen ..
remivv zegt
@bassen: 10 eurotjes per dag (en dan heb ik nog geen meter gereden) voor m’n suburban waarvan de benzine tank en alle benzineprut is verwijderd, en 3 gastanken onderbouw voor in de plaats zitten.
ja, een liefhebber zou ik mezelf wel willen noemen, maar dat wordt me toch echt te gek.
en om het over de afschrijving nog maar niet te hebben
kees1209 zegt
@remivv: Liefhebber??? lekker goedkoop zeker
lohran zegt
@bassen: Tja, ik zou even kijken naar de heren en dames die dagelijks met hun 190D 200km rijden. Daar heb je het helaas aan te danken.
natos zegt
@lohran: Aan de ziekelijke geldhoerige overheid heb je het te danken. Ze lopen inkomsten mis en willen hun misgelopen inkomsten toch op een of andere manier binnenharken.
lohran zegt
@natos: Ook, maar het komt door de mensen die het misbruiken. Net als die zuinige shit waar ze al vrij snel weer MRB voor gingen vragen. Ach, in NL weet je dat je moet betalen helaas.
Emile_Benz zegt
@bassen: dan moet je hem maar dagelijks gebruiken. Haal je de kosten er misschien nog uit.
Een stilstaande/wei of rijdende auto kost alleen maar geld..
Emile_Benz zegt
@Emile_Benz: wei of = weinig…
bassen zegt
@Emile_Benz: Dagelijks rijden met zo’n oldtimer is niet echt aan te raden, zeker niet voor enkel woon- werkverkeer.
kees1209 zegt
@bassen: Ik ben een motor rijder die toevallig ook een auto heeft. Waarom moet ik voor beide voertuigen betalen terwijl ik er maar 1 per keer kan gebruiken. 99% van de belastingvrije auto’s wordt niet gereden omdat leuker is dan een nieuwe auto? maar omdat men onder de belasting uit kan komen. Ik ben blij dat deze onzin eindelijk afgelopen is. Hopenlijk wordt de lucht weer iets schoner nu die auto duitsers naar de sloop gaan.
bezemer zegt
@draadloos: hoezo? belasting gaan betalen voor autorijden ? Ik betaal al 8 jaar €120 per maand en heb voor de lol een golfje1 voor als het mooi weer is. Maakt mij dat een profiteur?
Als ik mijn golfje rij, staat mijn diesel, waarvoor ik gewoon blijf betalen, dus stil. Je moet je kapotschamen, dat je het terecht vind, dat ik ook daarvoor ook nog ‘ns ruim €800 moet gaan neertellen. Ik kan maar met 1 auto tegelijk rijden. Lpg is bovendien veel minder vervuilend dan diesel. Nu moet ik dus altijd roet gaan uitstoten ?! Ik zou ook graag emissieloos in een Ampera rijden, maar kan dat domweg niet betalen!
Als die pipoos in Den Haag nu eens korting gaven op de dieseltax als je een roetfilter laat monteren, dan doen ze echt iets voor het milieu !
72bug zegt
Tja, want iedere klassiekerbezitter heeft maar 1 auto natuurlijk…
Vincegail zegt
Misschien maar eens goedkoop shoppen dus bij de noorderburen :)
estoque zegt
De mensen die nu hun LPG of Diesel-auto te koop zetten vallen voor mij niet in de categorie ‘Liefhebber”. Ik heb zelf een Volvo 245 Turbo op LPG uit 1983, maar deze gaat over op benzine omdat ik van 0 van 2292,- in het jaar wel een beetje veel vind voor een student van 22 :D.
Ik vind het voor sommige mensen wel sneu dat ze moeten eindigen met hun hobby, maar aan de andere kant. Hoe grote liefhebber ben je als je auto met de eerste tegenslag er al uit gaat?
Ik gebruik mn 245 dagelijks, natuurlijk heb ik ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid, het maakte voor mij het gewoon een stuk makkelijker. Ik stop zeker niet met mijn hobby omdat nederland ineens geld wil “Verdienen”(ik ben nog steeds van mening dat ze dit geld kost).
de “Liefhebbers” laten zich erg kennen vind ik…
bassen zegt
@estoque: Muah ik acht de cijfers van vrijstellingoldtimer een stuk betrouwbaarder als die van Weekers. Met andere woorden, deze maatregel zal zeker geld gaan kosten.
Bij mij blijft de Volvo ook, maar die van mij reed al op benzine. Maar snap best dat mensen de auto weg moeten doen omdat ook liefhebbers grens moeten trekken.
estoque zegt
@bassen: Zeker waar, maar ik vind dat heel veel mensen zich voordoen als liefhebber, maar eigenlijk gewoon een oldtimer hebben om belasting te “ontduiken”.
Voor de mensen die hun 2e, 3e auto weg moeten doen omdat deze teveel gaat kosten, met die mensen heb ik wel medelijden en vanwege dat feit was ik ook fel tegen de plannen van de overheid..
autogek123 zegt
Goh, ze reden die auto’s echt uit liefhebberij. Nu moeten ze betalen, en ze houden ineens niet meer van hun hobby? Hele constructies werden verzonnen met nieuwe auto’s op oude chassic lassen om maar niet te hoeven betalen.
Nu nog de grijs kentekens afschaffen. :-)
lincoln zegt
@autogek123:
en de subsidie Priussen ..
autogek123 zegt
@lincoln: ALLE subsidies en toeslagen en aftrekposten mogen van mij weg uit het Nederlandse systeem. Maar dan ook alle!!! Geen kinderbijslag, toeslag, opvangkosten, huur of zorgtoeslag en de hypotheekaftrek mag ook weg ( maar ook geen belasting heffen op dat bezit en bij aankoop). En iedereen netjes 42% belasting betalen en elk persoon (ook kinderen dus) zelf zorgverzekering betalen.
En nee, dan gaat de Prius hier niet weg.
Orichy zegt
@autogek123: En wat is het resultaat dan?
Niet, dat ik het voor een groot deel niet zou willen afschaffen, maar alleen de echt hulpbehoevende moet hulp krijgen, eerlijk, oprecht en gecontroleerd.
De markt werking werkt toch ook niet vlekkeloos en daardoor wordt het haast een onmogelijk plan, wat jij oppert. Want voor jouw plan, zouden de prijzen van materiaal, diensten en van de lonen moeten dalen, naar een vooroorlogs niveau, om het toch betaalbaar te krijgen en dat zie ik niet gebeuren.
autogek123 zegt
@Orichy: Maar het zou het systeem wel weer eerlijker maken ipv zoals nu maar 20% voor de andere 80% laten betalen.
baasbas zegt
@autogek123: Precies, fuck arme mensen.. Laat ze de klere krijgen.. (Oh nee, niks meer ‘krijgen’ natuurlijk)
autogek123 zegt
@baasbas: Inderdaad. Laat ze zelf maar eens voor zichzelf zorgen ipv alleen maar je hand uithouden.
bpc zegt
@baasbas: was autogek niet die priusrijdende homo ?
Robert zegt
“Ik rem niet voor Stas Weekers!”
mbevo zegt
Zo en nou tijd voor een w140 :)
hjhj zegt
tja da’s pech voor sommige…maar gelukkig blijft belastingvrij wel bestaan voor 40 jaar en ouder..
Design_Driven zegt
Ik woon in Engeland en kom morgen Nasr NL om klassiekers te shoppen, ik ben helemaal blij met de nieuwe regeling.
Wat zal ik eens kopen, mmm
lincoln zegt
@sketcher:
marktplaats .. oldtimers .. lpg ..
een leuke SEC voor een rooitje of 3 ..
lincoln zegt
@sketcher:
check ook “rhd” .. staat altijd obscuur spul tussen ..
Design_Driven zegt
@lincoln: goed idee maar ik hou van lhd, heb mijn Disco ook meegenomen.
bertorelli zegt
De staatssecretaris bereikt met deze regel waarschijnlijk zijn beoogde doel, namelijk het laten verdwijnen van de ‘vele’ Mercedes W201 en W124 diesels uit 1985 en 1986.
Maar het is schieten met een kanon op een mug, want naast deze groep wordt een grote groep mensen zwaar financieel getroffen.
Niet de mensen met een dure Jaguar E-type of Mercedes 190SL uit begin jaren ’60.
Die auto’s blijven belastingvrij (terecht overigens).
Maar de knutselaars en hobbyisten met een 35 jaar oude diesel zoals een Landrover of een Mercedes W116. Die gaan van € 0 naar ruim € 2.000 zonder echt alternatief.
En wat te denken van die Amerikanen van eind jaren ’70…
Grote zware auto’s met een verbruik van 1 op 5 of meer.
Die worden echt niet dagelijks gebruikt.
En de uitbouw van de LPG zorgt ervoor dat een ritje naar een evenement toe al een flink aanslag op je portemonnee is.
Ik rij zelf in een Mercedes W126 uit 1984 en de LPG gaat er ook hier uit.
En in de wintermaanden op zoek naar een stalling voor de auto.
De ritjes zullen nu wat zorgvuldiger worden uitgekozen, maar weg gaat de auto zeker niet.
Maar voor veel mensen is de hobby eenvoudigweg in een klap onbetaalbaar geworden.
Het is dus wel erg makkelijk om te stellen dat hier geen liefhebbers tussen zitten.
lincoln zegt
@bertorelli:
geld gaat 1 op 1 naar de tesla lego bouwers van Tesla in Tilburg ..
want die gaan hier een fabriek opstarten .. ja ja .. doen ze echt hoor .. met rente ..
rossi46audi zegt
Nou ik betaal gewoon.. rij toch op de weg.. betaal ik ook.. en poeh hey 120 euro ga je dood aan..
Als het echt je hobby is betaal je er wel voor.. en voor die uitbuiters die een oldtimer diesel voor dagelijks gebruiken is het niet meer dan logisch dat ze moeten lappen. Ik betaal toch ook voor me diesel 90 euro per maand.
lincoln zegt
@rossi46audi:
hobby belasting ??
bertorelli zegt
@rossi46audi:
Die 120 euro is voor de meesten het probleem ook niet.
En bij de mensen die ik afgelopen maandag op het Malieveld ben tegen gekomen zaten geen dagelijkse diesel rijders. Dat de dagelijkse rijders zouden moeten betalen, daar zijn de meeste het wel over eens.
Het gaat om de grote groep liefhebbers die nu ook betroffen wordt, maar dat is ‘collateral damage’ voor de heren in Den Haag. Het herfstakkoord was heilig, dus moesten de oldtimers sneuvelen.
lincoln zegt
@bertorelli:
yep .. tis gewoon een naaistreek ..
maar de politici wilden ook zo snel mogelijk die “liefhebbers” met die ontevreden smoelwerken achter het stuur van hun gore oostblok diesel af ..
want die durven al helemaal niet het beestje bij de naam te noemen ..
Joost1990_2 zegt
@lincoln: Kan jij ook niet ff wachten tot je belastingvrij bent, om daarna pas weer terug te komen in de maatschappij? Je hebt je punt in ieder geval wel gemaakt nu.
wolfje zegt
@bertorelli: Hoezo een naaistreek ?
Jij bent zelf een groot misbruiker van de regeling. Je hebt je bij w126club.nl aangemeld met een w126 op LPG omdat je 20.000 km per jaar met die benz ging rijden. Bij die w126club zitten heel veel misbruikers. Ze hebben een auto waarvoor ze mrb betalen, hun vriendin ja maar die benz vervangt de gezinsauto waar anderen een vw passat hebben waarvoor ze mrb betalen. Hobbygebruikers klagen niet. Hobbymisbruikers zoals jijzelf dus wel. De nieuwe regels zijn terecht. Iedere gebruiker betaald en vanaf nu dus ook de misbruikers.
sanderm3 zegt
Ik blijf met benz uit 85 gewoon dagelijks rijden.
Ik geniet gewoon van die auto.
En geld voor de “aanschaf” van een andere auto heb ik toch niet, en de waarde van mn w124 is nu in 1 klap zó gekelderd dat het op dit loont om gewoon er in te blijven rijden.
Ben ik nou een liefhebber?
luyetoon zegt
@sanderm3:
ik blijf mijn volvo 244 uit 86 ook gewoon rijden hoor, alleen moet ik 560 euro meer betalen dan afgelopen jaar.
Ik gebruik mijn auto ook dagelijks, dus is het eigenlijk niet meer dan eerlijk dat ik mrb betaal.
sanderm3 zegt
@luyetoon:
Goed zo.
Gewoon lekker in je eigen vertrouwde auto rijden. Ipv toegeven aan Den Haag en meteen wegdoen, en een andere auto in de plaats. Onze auto’s uit die tijd zijn pas écht duurzaam. Maar zoals ik letterlijk in de belastingbrief lees, gaat de overgangsregeling pas volgende winter in. Eind 2014 dus.
nielsvanderweiden zegt
Daf 66?
PIX PLZ
carmiggelt zegt
@nielsvanderweiden: Latertje, maar alsnog:
Svda zegt
Iedereen die van de weg gebruik maakt moet gewoon betalen, maar bij echte oldtimers, (dus niet MB 190D want daarbij zou je zelfs extra moeten betalen vanwege de blauwe en zwarte walmen en 10 kleuren plaatwerk of roest), maar een strippenkaart systeem in moeten voeren voor Max 30 dagen ofzo
rob68 zegt
Autorijden kost geld.
pijl zegt
@rob68: Fout. Had moeten zijn: autobezit kost geld. Zo doen we dat in dit nare land
moveyourmind zegt
Jammer dat er nu wegenbelasting voor betaald moet worden, maar een oude Defender diesel komt er toch wel een keer. En als er toch wegenbelasting voor betaald moet worden wordt die er niet meer voor erbij. Die 25.000 km per jaar stelt voor zo’n ding niks voor.
alfista zegt
de meeste reacties hierover zijn zeer kortzichtig; niet alleen minder oldtimers, youngtimers maar ook minder onderhoud hiervan, aantasting werkgelegenheid van garages en monteurs, carrosseriebedrijven, materialenhandel, etc. Domino-effect zal niet lang op zich laten wachten, maar we (Den Haag) hebben wel 120 miljoen euro bespaard. Het tegenovergestelde effect zal bereikt worden. Over beleid gesproken en ongelofelijke kortzichtigheid.
hmemet zegt
Prachtige maatregel. Oprotten met de vieze stinkdiesels. Loosers die daarin willen bijven rijden. Uitermate merkwaardig fenomeen is dat mensen nieuwe auto’s niks vinden, en oude ophemelen , in de jaren ’80 zwoeren mensen bij auto’s uit de jaren ’60, oldtimer of niet, dit fenomeen verschuift elke 10 jaar, nu willen ze opeens een oude klote diesel, maar toen in het jaar dat ie nieuw was wilden ze liever een stokoude Opel Rekord b.v. Gewoon kwestie van centen.
Al die onderbuik/populistische uitspraken ook dat oude troep blijven rijden beter is voor het milieu dan een nieuwe auto kopen, wat een onzin!
De produktiefabrieken tegenwoordig in Westerse landen voldoen aan de strengste normen, en de nieuwe EV/hybride/benzineauto’s zijn de schoonste, punt uit.
Het zijn geen oldtimer-liefhebbers. Oldtimer=bugatti,studebaker,cadillac eldorado, mercedes Gulfwing,Rolls Royce Silver Shadow etc…niet elke turkenbak van 25+ jaar is een oldtimer!
Ze hebben jaren genoten van bijna gratis rijden, nu moeten ze betalen en gaan ze janken. En met een scheef oog kijken naar mensen zoals ik die
lekker met 0% bijtelling in de Opel Ampera rondrijden. Nu mag een ander lekker goedkoop rijden o wacht nee dat mag niet he? Loosers. Kunnen geen
boodschappen meer halen bij de Lidl en Aldi nu ze een paar klote tientjes per maand moeten betalen. Cultureel erfgoed? BULLSHIT. Duitse auto’s
zijn duits cultureel erfgoed, de daf66 is nl-erfgoed! Voor je hobby moet je betalen. PUNT UIT. Mijn hobby is mijn volkstuin+huisje a 7.000
euro, draagt de staat ook niet bij! De meeste 190d’s zijn geimporteerd hebben hier NOOIT 1 stuiver betaald !!!!
Ik ben voor een keer heeeeeel blij met de 1e kamer, dat ze het belastingplan hebben goedgekeurd. Mijn Ampera laadt momenteel in de bedrijfsgarage
op en ik rijd weer emissieloos (afgezien van stroomopwekking maar NUON+windmolens hebben veel beter rendement dan automotor) naar huis later. Sta daar op mijn eigen parkeerplaats aan de laadpaal. En mag met weekendtrips alle Duitse steden in met de
groene sticker, moeten ze hier ook instellen in alle grotere steden.
Oldtimers eruit, EV en hybrides erin, beter voor je longen. (New Delhi gezien overdag met al die oude auto’s? Zwarte mist van uitlaatgassen…)
En de neuwste EV-auto’s rijden beter, superstil. Alle afgunst ten spijt. Wees een kerel. Stap een showroom naar binnen, koop een mooie nieuwe auto (kleding koop je ook niet 8ste hands toch?)
of lease hem (als je je best had gedaan op school had je nu een baas met wiens visitekaartje je zou kunnen shoppen). En wil je geen
zuinige auto, lease je de BWM 3-serie standaard, imago+wegligging+snelheid, maar ga niet zielig lopen doen in een 20-handse auto.
Ben klaar met die oldtimer liefhebbers, parkeer die jaar kruik troep in het Rijksmuseum en ga een fatsoenlijke auto rijden.
Morgen is het 1 januari, als de prijs van de oldtimers ver genoeg daalt, koop ik er een paar. Effe checken op Google wat de kiloknaller prijs
is voor oud ijzer…..woehahahaha.
pijl zegt
@hmemet: Zeldzaam leuterverhaal. Je zou je eens in duurzaamheid moeten verdiepen. Ook lekker consequent: Wat heb je nu eigenlijk allemaal beweerd als je vervolgens laat weten dat je een oldtimer gaat kopen “als de prijs daarvan maar ver genoeg daalt” . Aan welke verdovende middelen zit jij ? Ik ben vanaf vandaag voor volkstuinbelasting