







Wat begon als een project voor een designwedstrijd, eindigde vele jaren later in een schitterende one-off met een hoop interessante techniek onder de kap.
De toen 23-jarige Vincenzo Marciano wilde op basis van een gecrashte Alfa Montreal zelf een auto bouwen, om daarmee deel te nemen aan een designwedstrijd in ’72. Helaas was dit stukje huisvlijt bij lange na niet op tijd gereed, maar dat neemt niet weg dat het uiteindelijke resultaat bijna 30 jaar later dan gepland gerust verbluffend genoemd mocht worden.
Het is overigens geen wonder dat het zo lang duurde voor de 268A helemaal klaar was. Omdat eerdergenoemde Montreal toch iets verder kapot bleek dan aanvankelijk gedacht, was eigenlijk alleen het motorblok nog bruikbaar. Marciano zag zich daarom gedwongen om eigenhandig een buizenframe in elkaar te lassen, maar maakte daarnaast flink gebruik van bestaande techniek.
Zo is de vering aan de achterzijde geleend van een E-type, komt de voorruit van een Ferrari 250 LM en zijn de velgen afkomstig van de legendarische Alfa T33 Stradale. De 2.6-liter V8 uit de Montreal werd opgekieteld naar een fijne 230 pk, wat in combinatie met het lage gewicht van 810 kg resulteert in een standaardsprintje van 6 seconden. Bij een alleszins redelijke 240 km/u verloor de relatief kleine V8 het van de luchtweerstand en was de koek op.
De prachtige koets is gebaseerd op auto’s als de beroemde 250 GTO, wat duidelijk te zien is aan de langgerekte neus waar het motorblok in werd ondergebracht. Check dit prachtige beest vanuit alle hoeken in onderstaande gallery, en verbaas je over de geweldige lijnen van deze zelfbouw-Italiaan waar er helaas maar eentje van bestaat.
Te gek! Had hier nog nooit van gehoord.
Erg gaaf ding, als ik de knaken toch had….
Dit zal door sommige wel weer uitgelegd worden als negatief en zuur, maar ik denk niet dat mijn boekhouder dit een slim idee gaat vinden….
@jrk68: moet je toch eens een positievere boekhouder vinden….
@3246cm252kw:
Ik hou het wel bij mijn “realistische” boekhouder, mede dankzij die “positieve” boekhouders zitten we al 6 jaar in een crisis….
@jrk68: klopt de media en die fijne in eigen voordeel boekhoudenden boekhouders, meeste blijven rovers….
Erg mooi!
Mag wel in productie met nieuwe maserati v6 motor :)
Prachtig! Gewoonweg kunst!
Dat zal een dure voorruit zijn mocht hij kapot gaan… denk ook niet dat autotaalglas hem op voorraad heeft
Echt heel mooi, interieur is ook prachtig. Mooier dan een 250GTO vind ik.
Voorkant is prachtig maar de ruimte tussen vooras en deur is open e groot en de bolling boven het wiel iets te dik en daardoor lijkt het wiel te klein… Maar ongelofelijk stuk huisvlijt. Geweldig project!
@w0o0dy: bem met je eens dat de bolling boven het voorwiel iets te hoog is.
Heel gek, de 250GTO vind ik niet om aan te zien, samen met de e-type een van de lelijkste iconen uit de autowereld. Deze daarentegen vind ik helemaal geweldig. Dit nadert voor mij bijna de perfectie. Parkeer maar naast mijn Mercedes-Benz 280 SE 3,5 cabriolet in mijn droomgarage
Voorkant, achterkant, interieur zijn prachtig. Ik vind de zijkant niet kloppen…. cm of 30 te lang…. desondanks respect voor het mooie knutselwerk.
@maferick74: ik dacht precies hetzelfde!
Video voor de liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=AmbjAPoC3ec#t=15
@rotarypowah: net het filmpje gekeken. .mooie auto maar hij klinkt echt voor geen meter
Daar mag die beste man met recht trots op zijn, wat een geweldige wagen.
Heel mooi, alleen de neus is een tikje té lang IMO, wat je inderdaad vooral ziet vanaf de zijkant.
Dios mio wat een schoonheid!
Ronduit prachtige wagen met een toepasselijk super geluid, hij oogt aan het eind van de neus alleen net iets lang en de bandenmaat achter misschien net iets kleiner. Maar dan denk ik dat je toch in de buurt van perfectie aan het komen bent.
ik vind het erg veel op een Ferrari lijken.
Alfa romeo 33 stradale en een ferrari 250GTO combi. Perfect. Vooral die voorlampen zijn bijna indentiek aan die van de 33 stradale. Prachtige auto.
@b00m3rang: bij mij kwam ook meteen de Alfa 33 stradale in mijn hoofd op. Volgens mij mag je dit ontwerp daarom gerust als geslaagd betitelen
Voor en achterkant zijn mooi, aan het profiel kan je zien dat het geen “top” ontwerp is.
Veel geleend van Alfa en Ferrari….Respect voor de kunsten van deze man.
En wat vinden we hier van?
http://www.motor-klassik.de/szene/paulussen-beradino-in-50-jahren-zum-supersportler-3964134.html