We hebben wat nieuwe cijfers over de klassiekermarkt in Nederland.
Het zal de autominnende Nederlander niet ontgaan zijn dat een aantal jaar geleden ging de regelgeving rondom klassieke auto’s op de schop ging. Teveel mensen betaalden geen MRB meer en Den Haag vond het tijd om daar wat aan te doen. Tenslotte moeten topambtenaren die niet functioneren ook weer een nieuw, goed betaald baantje aangeboden worden en daar is cold hard cash voor nodig.
Enfin, een verkoopbare reden verzinnen om belastingen te verhogen daar zijn ze in het Haagse enorm bedreven in. Het makkelijkste excuus in deze tijden vormt vaak het milieu. Weg moesten ze, die walmende oude gebakjes die de streets voorzien van zo’n prettige benzinegeur. Ok, ok, toegegeven, vaak was het ook een stinkende dieselwalm uit een oude Mercedes 190D met een pennypincher achter het stuur.
Maar goed, even los van de mogelijke echte beweegredenen achter de regelverscherping, werd uiteindelijk besloten om alleen nog auto’s van 40 jaar en ouder vrij te stellen van MRB. Voor auto’s tussen de 30 en 40 jaar oud is er een compromis; benzine-auto’s in deze leeftijdscategorie zijn vrijgesteld van belasting, zolang ze geschorst worden van December tot en met Februari*. Rol je metaal jonger dan 30 jaar heb je pech; je moet dan gewoon de volle mep betalen, ondanks dat je verschillende stadscentra niet meer binnenkomt met je youngtimer.
Maar wat heeft dit voor gevolgen gehad voor de verkoop van oldtimers? Daarvan hebben we nu cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie. Eigenlijk kan je het zelf ook wel verzinnen, want als wij Hollanders moeten betalen wijken we liever uit naar iets anders. De verkopen van klassieke auto’s van 25 tot 40 jaar oud zijn de laatste jaren dan ook sterk gedaald. Verkopen van klassieke auto’s van 25 tot 30 jaar zijn in zowel 2014 als 2015 jaarlijks met 19% gedaald en de import van auto’s van 25 tot 30 jaar oud is sinds 2011 met maar liefst 95% afgenomen. Ook verkopen van auto’s in de leeftijdscategorie van 30 tot 40 jaar dalen. Daarentegen zijn de verkopen van klassiekers vanaf 40 jaar oud sinds 2011 wél met ruim 40% gegroeid. Werden er in 2011 nog 9.855 personenauto’s van 40 jaar en ouder gekocht door consumenten, in 2015 waren dat 13.912 exemplaren. In ieder geval nog een beetje goed nieuws dus voor de klassieker-minnende landgenoot.
Onder deze Methusalem’s van de auto’s, is Volkswagen veruit het meest verkochte merk. Good old Ferdinand Porsche’s Kever is het populairste model. Opvallende stijgers in de top 20 waren vorig jaar Chevrolet en Daf. Een misschien onbekende eend in de bijt is het Nederlandse merk Nekaf. Mocht u daar nooit van gehoord hebben; het gaat hier dan vooral om de Nekaf Jeep, de in Nederland gebouwde versie van de Amerikaanse legerjeep. Andere inmiddels verloren gegane merken die levend worden gehouden door de liefhebbers zijn MG, Triumph en Austin, alle toch nog goed voor minimaal een paar honderd verkopen. Check de tabel hieronder voor de cijfertjes.
*oplettende lezer en eigenaar van een auto uit 1989 @kwatkam meldt ons dat de stiekeme Haagse jongens nog een extra addertje onder het gras hebben ingebouwd in de regelgeving. De ‘overgangsregeling’ geldt alleen voor auto’s die op het moment van het ingaan van de regels oud genoeg waren om hiervoor in aanmerking te komen. De regel geldt dus niet voor de nieuwe oudjes (vanaf 1989), die moeten tot hun 40ste verjaardag wachten op MRB-vrijstelling.
desjonnies zegt
190 D
Deze ?
http://www.heckflosse.nl/history/190zij2.gif
norge zegt
@desjonnies: Nee deze..
lekbak zegt
@norge: dat is een 170d, maar voor de oorlog hadden ze al de 260d. Dat schijnt de eerste personenauto met dieselmotor te zijn geweest.
lekbak zegt
@desjonnies: de goede ouwe w110. Niet de eerste, maar wel de belangrijkste diesel van mercedes. Met dit model heeft Mercedes de diesel definitief op de kaart gezet.
e1000bmw zegt
@desjonnies: @norge: Nope, niet de heckflosse of de W36, maar de ponton (W120/121):
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Mercedes_190D_(W121).jpg
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: dat moest W136 zijn ipv W36…
ferrarithijs zegt
40+ klassiekertjes worden ook flink duurder. Voor een 70’s kevertje betaal je al gauw 4.000 euro. Zelfde verhaal bij de Fiat 500. Heb zelf een Fiat 850, die zie ik op marktplaats staan voor minstens het tweevoudige dan wat ik er een tijd geleden voor betaald heb.
scottishcarspotter2000 zegt
@ferrarithijs: leuk zeg! Kun je m uppen?
desjonnies zegt
@ferrarithijs:
FIAT 850
Mijn eerste autootje ooit
450 hele guldens
volgende dag bleken de clignoteurs voor nergens aan vast te zitten, ja aan luchthaakjes !
toen een serieuze 850Special
Jazeker, schijfremmetjes voor stalen Borani velgen met gaatjes en de chroomstrip over de flank
Ik voelde me de bink !
Krek eender als deze overlever !
https://c1.staticflickr.com/9/8460/8040327587_2d6d93c797_b.jpg
ferrarithijs zegt
@desjonnies: Ook mijn eerste wagentje :D
Ik moet het met de 850D doen, het laagste van het laagste. Met 0 opties. Heeft zo ook zijn charme. Mijn hok kan alleen maar dromen van een chrome strip, dakhemel en gaten in zijn wielen. Gelukkig zorg ik goed voor haar.
[IMG]http://i68.tinypic.com/2s1ate1.jpg[/IMG]
desjonnies zegt
@ferrarithijs:
Ik heb nog een heel mooi verhaal over die ouwe eerste 850, mee naar Spanje gereden, op een stuk of drie / en een halve cilinders, 90 was een prestatie met dat ding !
De autoroute was te duur, dus binnendoor met de 850, sterker nog, over Andorra naar Barcelona toe ! Om -echt Hollands- lekker goedkoop te tanken en drank en sigaretten in te slaan!
ferrarithijs zegt
@desjonnies: Haha heerlijk, lijkt me geweldig door het Spaanse landschap met het Fiatje.
De Special is dan ook wel een stuk sportiever, in hoeverre je het sportief kan noemen. 850 Sport blokje erin, toch een stuk rapper dan de standaard 850!
Het dingetje rijd wel echt fantastisch! Heel lekker zo licht, en dan met die achterwielaandrijving, lijkt bijna of je hard gaat :p
Ik merk zelf heel goed als de tank bijna leeg is, en ik er alleen in zit dat ‘ie een stuk sneller accelereert dan met volle tank!
Prachtding en inderdaad super schattig. Heb weer zin in het goede weer!
desjonnies zegt
@ferrarithijs:
’t is wel een schatje he, kocht je toen voor een paar honderd, die SPecial was duur : 1200 gulden !
henkhupelschoten zegt
Ooh hebben hier nog een jeep staan uit ’42! Even wachten dus! Zie laatste tijd ontzettend veel Dafjes opduiken in buitenland, kreeg laatst nog de kans om een 55 marathon te kopen. Heb het niet gedaan was van achter (helaas) zo verrot…. Nu nog hopen dat de merc wat meer waard wordt! Interessant die klassiekers!
lekbak zegt
@henkhupelschoten: jij zit wel goed. Geef de markt nog ff tijd om wat verder te kalmeren en ze zijn de stinkdiesels zo weer vergeten. Dan is jou mercedes opeens weer wat het werkelijk is. Een mooie, sierlijke statige slee. En daar betalen ze echt wel voor.
lekbak zegt
Tja, logisch gevolg. Een hoop mensen met meerdere auto’s kunnen de wegenbelasting er gewoon niet bij hebben.
De profiteurs was je al kwijt door de auto’s in het kwart tarief te gooien, dus eigenlijk is die hele verschuiving naar 40 jaar overbodig geweest.
bertorelli zegt
Nog 4 nachtjes, dan mag mijn 32 jaar oude Mercedes weer de stalling uit.
Nu nog wachten op mooi weer en kunnen weer.
kwatkam zegt
Het verhaal klopt niet. De overgangsregeling voor auto’s van 25 tot 40 jaar gold alleen voor een beperkte groep auto’s, te weten de auto’s die op het moment van ingaan van de regeling tussen de 25 en 40 jaar vielen. Dat betekent dat een auto OP DE INGANGSDATUM uit 1988 (of ouder) wel gebruik kon maken van de overgangsregeling, maar alles wat daarna kwam niet. Een eigenaar van een auto uit 1989 (zoals ik) betaalt tot 2030 de volledige MRB.
Deze vuile streek wordt vrijwel door iedere politicus en journalist over het hoofd gezien, dus ook jullie!
Ik heb nu van de optie gebruik gemaakt om de auto in zijn geheel te schorsen en alleen op aangemelde dagen naar bepaalde evenementen te rijden (die ook bij de belastingdienst zijn aangemeld). Meer deed ik ook niet in de praktijk, behalve dan af en toe op een mooie zomeravond een rondje in de buurt.
jaapiyo zegt
@kwatkam: Hmm, ok. Goede info uit de praktijk, dit ben ik inderdaad niet tegengekomen. Tsja die politici…Ik heb een kleine aanvulling bij het artikel geplaatst.
desjonnies zegt
@kwatkam:
nou nou zeg, dat u iets weet wat de redactie van AB niet weet, hoeft toch niet tot zulke onvriendelijke opmerkingen te leiden zeg !
Laa’n we is wat vriendelijker tegen elkaar zijn, kost he-le-maal niets !
Prettige dag verder voor u !
Ik vind het netjes en goed dat u ons -allemaal- op deze vuile streek wijst !
e1000bmw zegt
@kwatkam: niks vuile streek, daarvoor heet het een “overgangsregeling”. Om de mensen te matsen waarvan de auto al 25+ was.
Ik begrijp je frustratie echter wel.
kwatkam zegt
@e1000bmw523i: wel vuile streek want de suggestie wordt gewekt dat er een regeling bestaat voor auto’s tussen de 25 en 40 jaar. Er wordt gesuggereerd dat dit een glijdende regeling, en dan zou de hele oldtimerregeling nog wel acceptabel zijn (met moeite). Maar het geldt alleen maar voor een vaste groep auto’s die elk jaar kleiner wordt (want ze schuiven allemaal naar de 40 jaar toe). Het is een walgelijke regeling om alleen maar meer geld binnen te halen. het effect is echter negatief want de handel is grote klappen toegebracht. Aan MRB is een zeer klein bedrag binnengehaald maar de derving aan omzet en winstbelasting is tientallen miljoenen groter. Dus financieel is het een flop en een grote groep mensen is een leuke hobby ontnomen.
lincoln zegt
@kwatkam:
Yep ..
Die verkapte kopvoddentax omdat de “uitsluitend MB hobbyisten” zonodig in omgekatte troep moest gaan rijden heeft een hoop mensen naar de klote geholpen ..
e1000bmw zegt
@kwatkam: ze hadden de mensen die ten tijde van de regeling al in het bezit waren van een auto uit deze leeftijdscategorie ook gewoon de volle mep kunnen laten betalen… Is deze overgangsregeling voor deze mensen toch nog enigszins netjes en coulant.
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: edit: want voor die groep mensen is deze regeling bedoeld. Niet voor de voertuigen an sich.
parker zegt
@kwatkam: overdrijven is ook een kunst… In de grote steden struikelde je letterlijk over de meest verrotte walmende 190d’s, dat er zoveel niet klassieker liefhebbers zich op die vrijstellingsregeling stortten: dát heeft ‘m de nek om gedraaid.
Dat ‘de handel’ een zware klap heeft opgelopen is echt klinklare nonsens, de echte classicgarages draaien gewoon goed door. Pauperbeunhazen die massaal 190d’s importeerderen en voor het drievoudige hier doorverkochten zijn weer terug bij slarenslijpen, maar de toegevoegde waarde daarvan was ook nulkommanul. Dat er ‘minder btw en winstbelasting’ binnen komt is ook nonsens: men rijdt nog steeds in een auto, zij het een wat minder oude en van de sloopregelingen in de grote steden is grif gebruik gemaakt. Ik vindt het een top maatregel: de echte classics zie je nog steeds en de troep is van de straat. Hulde voor Wiebes
kwatkam zegt
@parker: Selectieve perceptie. De afname van diesels in de klassiekercategorie is een stuk minder dan verwacht. Bovendien rijden hier nog tal van Oosteuropeanen rond met stinkdiesels en raad eens waar de meeste Mercedessen naartoe zijn geexporteerd? De afname zit hem voornamelijk in de LPG hoek en dat zijn de klassieke Amerikanen. Dus auto’s die vervuilden zijn nog steeds aanwezig en de “schone” klassiekers zijn verdwenen of omgebouwd naar benzine. Milieu verbeteringseffect 0,0. Handel in youngtimers is ingestort en de staat krijgt 30 miljoen binnen ipv de berekende 120 miljoen.
http://amklassiek.nl/oldtimerbelasting-levert-nog-geen-derde-van-geraamde-opbrengst-op/2014/09/01/
Dit had een stuk simpeler gekund, bijv. door een klassiekervrijstelling pas toe te kennen bij een 2e auto. Dan heb je 99% van de misbruikers al te pakken.
parker zegt
@kwatkam: onzin, de regeling bracht 70 ipv 120 mio op aan mrb. Aangezien dat niet het hoofddoel was een prima score. En dat klassiekers ‘schoon’ zouden zijn op LPG is een enorm misverstand: ze zijn minstens net zo vervuilend door de absurd hoge Nox uitstoot. Zie o.a. TNO rapport daarover.
kwatkam zegt
@parker: Die 70 miljoen wordt door niemand genoemd, diverse groepen hebben vastgesteld dat het bedrag rond de 30 miljoen zit.
Maar goed de regeling is zeer succesvol, we rijden inmiddels allemaal met 40 jaar oude barrels met een CO van 9%. Goed gedaan Weekers/Wiebes!
parker zegt
@kwatkam: http://nos.nl/l/2062673
kwatkam zegt
@parker: De NOS is de propagandamachine van de regering. Het bericht is dan ook onjuist. Die 70 miljoen komt van een uitspraak van Wiebes nav berekeningen van Stichting Autobelangen. Nav die cijfers -die Wiebes heeft erkend- was zijn opmerking dat er dan wel 60 a 70 miljoen zou worden opgehaald. Die schatting raakt kant nog wal en zuigt hij uit zijn duim om het debacle te proberen goed te praten. De realistische berekening van Autobelangen is gemaakt na analyse van de RDW gegevens en zijn erkend door diverse politieke partijen. Hun berekening komt neer op een opbrengst van 41 miljoen. De economische schade is echter aanzienlijk hoger. Diverse autoverkopers zoals Nico van Aaldering hebben zich beklaagd in interviews dat vrijwel al hun klassiekers de grens over gaan en er weinig moois meer overblijft in Nederland.
De uitgebreide berekening van Autobelangen is hier te vinden (met verdere uitwerking van Pieter Omtzigt): http://www.oudevolvo.nl/blog/2015/10/16/doorbraak-wegenbelasting-oldtimers-wiebes-steunt-cijfers-autobelangen/
parker zegt
@kwatkam: sorry, maar stichting Autobelangen ga ik niet serieus nemen, partijdigheid ten top en die hebben met hun geschreeuw nog helemaal níks bereikt anders dan geld uit de zak kloppen van hun leden.
Dat de Youngtimerhandel instort maakt voor de BV Nederland ook niks uit, feit blijft dat er veel minder dagelijks wordt gereden in onveilige ouwe stinkhokken, de regeling heeft dus z’n doel bereikt, hulde..
kwatkam zegt
@parker: Je zit er weer helemaal naast met je opmerkingen. Je zult waarschijnlijk een ambtenaar zijn en wiens brood men eet wiens taal men spreekt. Mensen als jij richten dit land ten gronde omdat ze blind zijn voor de werkelijkheid.
parker zegt
@kwatkam: waha, verre van! Sterker nog: ik heb zelf ook een aantal (hobby!) klassiekers. Feit is dat er iets gedaan moest worden aan de influx van autowrakken van 25+ jaar. Welke regeling dan ook, altijd raak je er onbedoeld bepaalde groepen mee. De overgangsregeling acht ik in dat licht nog heel redelijk.. Blijven doorjanken en met allerlei niet aantoonbare kul-argumenten op de proppen blijven komen siert niemand.
kwatkam zegt
@parker: Een berekening op basis van RDW gegevens is geen kul argument. Maar goed kijk rmaag weg want benzinepompen aan de grens zijn niet omgevallen vanwege de absurde Nederlandse accijnzen, verkoop nieuwe auto’s in Nederland op jaren 60 dieptepunt (en laagste van Europa) echt niet door BMP/CO2 heffing en klassiekerbestandverschraling niet door MRB wijziging. Keep on dreaming.
kwatkam zegt
@kwatkam: editfunctie zou leuk zijn. “kijk maar weg” en “BPM”
escort77 zegt
@kwatkam: Daarom heet dit ook de overgangsregeling oldtimers.
e1000bmw zegt
@escort77: dat zeg ik. Maar dat komt niet over…
Dutchdriftking zegt
Ach ja, redelijke open deur toch?
wvdse21 zegt
Nog een kleine aanvulling. Ook auto’s die in de overgangsregeling vallen, betalen MRB; het zogenaamde kwarttatief. Een kwart dus van de normaal jaarlijks verschuldigde MRB, met een maximum van €120,- per jaar. Mijn e21 323i valt hier ook onder (bj 1980).
e1000bmw zegt
@wvdse21: Zit ff te denken hoeveel een E21 323i zou doen bij vol tarief op jaarbasis. Wat is het wagengewicht volgens het kentekenbewijs ook alweer?
wvdse21 zegt
@e1000bmw523i: de mijne heeft 1.027 kg op kenteken. MRB in overgangsregeling is iets van €96,- p.j.
e1000bmw zegt
@wvdse21: Zonder de regeling zou je per jaar dus 416,- per jaar betalen. Zie je @kwatkam, zo een naaistreek is het nou ook weer niet…
wvdse21 zegt
@e1000bmw523i: Da’s absoluut waar. Enige (beetje) zure is wel dat ik het jaar daarvoor al een schrijven van de Belastingdienst ontvangen had waarin ze bevestigden dat m’n 323i niet meer MRB-plichtig was. En dat werd dus vrij kort daarna weer teruggedraaid.
kwatkam zegt
@e1000bmw523i: Ja maar geldt dus niet voor mijn auto uit 1989. En dat voor een poetsobject waar ik nog geen 1000km per jaar mee reed. Nu dus geschorst, net als tienduizenden andere semi klassiekers. Er gaat ook al erg veel naar het buitenland, dus het wordt elk jaar weer wat saaier op de weg in Nederland. De conclusie is dus dat de regeling BV Nederland geld kost (wordt uiteraard onkent in Den Haag), er zijn voor de diesel Mercedessen vrijwel geen vervangingsvoertuigen gekocht (dat had de Bovag verwacht/gehoopt dus die hebben met de RAI deze regeling ondersteund, maar helaas hond in de pot). En uiteindelijk -om op het artikel terug te komen- rijden er nu steedsmeer 40 jarige auto’s rond ipv 25 jaar oude voertuigen. Goed voor het milieu? Ha ha, dacht het niet. Die kevertjes rijden 1 op 10 met een CO van rond de 9%.
agarde zegt
Ongeacht alle haat voor de 190D, vind ik deze uitvoering nog altijd heel dik (2.5 5-cilinder turbo) http://www.klaasdepoel.com/mercedes-showroom/mb/w201-190d-25-turbo-zilver-tempomat/7e7d4e5f5008450f70b88cba56139646/
carmasterr zegt
Mijn nieuwe aanwinst valt er net binnen. Kenteken van 1988, bouwjaar van 1987.
Top of the line in zijn tijd, en origineel door Hessing geleverd: een Audi 100 Turbo Avant.
Als student is het een prima systeem, dat kwarttarief is tenminste nog te behappen.
Met een wagengewicht van 1306 kg leeg is €120 per jaar een prima deal. Meer geld over voor de broodnodige benzine.
gtke zegt
In België hebben we het voorlopig goed. Mijn alfa 75 turbo kost haast niets. 35€ wegenbelasting en 120 euro per jaar verzekering. De wetgeving is onlangs nog versoepeld. We mogen s’nachts rijden en binnen straal van 25 km rond de woonplaats rijden zijn weggevallen
martingtv zegt
Vanaf volgende week dinsdag wordt het weer leuker op de weg. Vanmiddag de mijne ook weer gestart als voorbereiding voor volgende week.
m550d zegt
Haha, ik heb net een W210 190 2.5d gekocht. De verzameling staat nu op een E30 324d, een E28 524td en een 190 2.5d. En er komen nog meer. De overheid krijgt mij er niet onder met haar symboolpolitiek.