Het is tijd voor wat veranderingen in de wondere wereld van de klassieke auto.
Lange tijd blijken sommige auto’s heel waardevast. Vooral klassieke auto’s in goede staat kunnen grof geld opleveren en blijven vooral stijgen in waarde. Toch zitten we kennelijk op een omslagpunt. Het bewijs daarvan was de RM Sotheby’s veiling van vorige maand. Een hoop auto’s die geschat werden op miljoenen, werden voor veel minder verkocht.
Bloomberg meldt uit cijfers van Hagerty (die de markt goed in de gaten houden) dat dit de trend is van de laatste jaren. Voor de échte ‘miljoenenauto’s’ zit er een dip in de trendlijn. Dat kan betekenen dat de markt instort. Als de prijzen dalen, zullen de investeerders snel een auto van de hand doen. Ineens is er een hoop aanbod, voor prijzen lager dan waarop is geanticipeerd.
Dat is al een beetje bezig, wat er verder gaat gebeuren is nu moeilijk te voorspellen. Ook noemt Bloomberg een interessante trend in de categorie ‘jonge’ verzamelaars. Aangezien er nu een nieuwe(re) generatie autoverzamelaars een generatie verder is, worden auto’s als de BMW M3 (E30), Volkswagen Golf GTi (Mk I) en Ferrari 308 GTS interessant voor het verzamelaarsvolk. Dat zijn immers de auto’s uit de jeugd van die ‘volgende generatie’. Die blijven hun waarde dus juist goed behouden.
Een tijdje geleden meldden we al dat de klassiekerprijzen naar voorspelling zouden dalen. Dat lijkt nu de harde realiteit te worden. Terecht, zodat geldwolven weggedreven worden en klassiekers goed gebruikt kunnen worden, of een leuke manier om te verzamelen die nu afgenomen wordt van ons?
Dutchdriftking zegt
Niet zo gek toch? Met de huidige milieu idioterie is de kans groot dat je over 15 jaar niet meer met een benzine auto de weg op mag. Dus waarom je droomauto kopen als je er straks niet mee mag rijden?
frederik zegt
@dutchdriftking: Om er nu nog in te rijden! Over 15 jaar zien we wel weer verder.
JaguarV12 zegt
@frederik: sommige mensen snappen gelukkig wel hoe het werkt
f40racer zegt
@dutchdriftking: Op die manier benader je een klassieker niet anders dan investeerders die hem achter in de garage zetten, namelijk: Hoe ziet het er over 15 jaar uit. Als je er één hebt kan je ook naar het heden kijken en lekker erin rijden!
Dutchdriftking zegt
@f40racer: En laten het nu net die investeerders zijn welke de bubbel laten barsten!
f40racer zegt
@dutchdriftking: Kan zo zijn, maar dat zegt niks over nu je droomauto kopen om er in te rijden.
O plaat zegt
@dutchdriftking:
Europa heeft altijd een uitzondering voorzien voor oldtimers in hun benzine verbod. In elke milieu zone kan je ook gewoon met je klassieker rijden vanaf een bepaald bouwjaar.
dees zegt
@dutchdriftking: Wow vet dat jij weet hoe het over 15 jaar in elkaar zit. Heb je ook weet over wie de komende 15 jaar de CL wint en welke aandelen het meeste omhoog gaan?
spykerboy zegt
Tja, maar een E30 M3 is voor de meesten al niet meer te betalen, een golf 1 GTI onverknald denk ik ook wel (geen idee, ben er niet in thuis zoals in de BMW M’s)
frederik zegt
Ik rij liever in een klassieker dan dat hij te duur is om te kopen of te gebruiken, en ik denk dat dat voor de meesten van ons geldt. Goed nieuws dus.
Het is alleen slecht nieuws als je net nog een miljoen voor een zeldzame klassieker hebt neergeteld. :)
Hubert zegt
@frederik:
Er zijn maar weinig groepen waar ik geen medelijden heb als ze verkeerd gegokt hebben met investeren. Deze “autoliefhebbers” horen daar bij.
rickthestig zegt
@frederik: met iemand die een miljoen neertelt voor een auto heb ik geen medelijden hoor.
carfreakjim zegt
@frederik Enige nadeel dat klassiekers goedkoper worden, vooral de wat minder exclusieve klassiekers, is dat het ook minder interessant wordt om ze op te knappen.
frederik zegt
@carfreakjim: Dat is waar. Zo heb ik een Citroën CX die je niet eens kan laten spuiten voor de dagwaarde van de auto, zelfs al doe je al het (de)montagewerk zelf. Het is beter als de waarde boven de 20k of zo zit.
arhanso zegt
@frederik: Wow, dan is CX erg weinig waard. Ik liet mijn barchetta (sure, klein cabriootje) spuiten voor 900 euro. Zwart. Ik bedoel oranje maar zwart afgetikt. Deukjes waren er uitgehaald en 1 laag originele kleur.
Ik denk dat je het ook moet doen om de liefde voor je auto en je eigen plezier. Ik zit er wel eens aan te denken om club van autoliefhebbers te beginnen. En dat je dan ik elkaars auto(s) kunt rijden. Hoe groter de club hoe leuker het wordt. En zou jouw CX daar tussen zitten zou ik er af en toe wel ff in willen rijden. Mooie auto…
frederik zegt
@arhanso: Dat is wel heel goedkoop… ik denk meer aan 2-3k voor spuiten met wat plaatwerken. Als je alles laat doen zit je dus zo op 5-10k. De CX is zo’n 5k waard, maar hij is nu geschorst en er zal wel wat aan moeten gebeuren straks. Een perfecte is 10k.
Die club klinkt als een leuk idee! Zitten in de praktijk wel wat haken en ogen aan…
arhanso zegt
@frederik: Ik ben iemand die graag prijzen vergelijkt en als echte nederlander houd van een koopje. Ik kwam uiteindelijk uit bij een kleine reparatie shop voor motoren uit. En daar was iemand die het wel ff in zijn vrije tijd wou doen… Zo eentje moet je hebben…
jwcroy82 zegt
Wat blijft zo’n e30 m3 toch een begeerlijke auto.
m6d4s5 zegt
Oohh dus de 996 kan nog prima blijven
chrisvis zegt
@m6d4s5: ja die willen ze dan ook helemaal niet…wat wil je met zo een schrale koplampen.
densk zegt
Goed nieuws uiteraard. Maar zoals het bericht al aangeeft betreft het voornamelijk de miljoenen auto’s. Daar heeft de gemiddelde burger dus weinig aan. Het zou wel heel mooi zijn als mensen die auto’s nu werkelijk eens gaan gebruiken en niet angstvallig binnen houden om de waarde te laten stijgen/ te behouden.
tenaci zegt
Viel me al op dat Wayne Carini in Chasing Classic Cars ook steeds vaker z’n ‘reserve’ niet haalt.
maferick74 zegt
@tenaci: hoe oud zijn die programma’s?
tenaci zegt
@maferick74: hahaha ja, Discovery he? Herhaling op herhaling op herhaling…… Het is natuurlijk ook een marktanalyse van niks… ???
pomoek zegt
Ik neem dan aan dat deze trend zich dan doorzet naar goedkopere klassiekers? Kortom: Leuk!
s54s62 zegt
Ik meen toch ook wel te constateren dat E39 M5’s langer te koop staan en tegen iets lagere prijzen. Dus de vraag is met dergelijke youngtimers: toch nog langer houden of nu verkopen?
grasvreter zegt
Logisch. Ik zie de onaangepaste topversies van japanse wagens uit de jaren 90 wel duur worden. Denk aan de rx7, 3000gt, skyline, supra. Mensen die nu +-30 zijn hebben daar hun hele jeugd in geraced op gran turismo. Als je nu per ongeluk miljonair bent geworden, is er niks vetters als een echte echte hebben, maar dan zonder enge aftermarket rotzooi erop. Ik zou direct een nsx en mitsubishi 3000gt halen als ik een 7 cijferige bankrekening had. En een skyline.
dwfc zegt
Een klassieker koop je uit passie en om in te rijden, niet om te speculeren.
De toplaag is om te investeren, maar dan spreken we over bedragen die 99.99 % van de bezoekers hier nooit zal kunnen betalen ! Als je je inleg na x jaar kan recupereren heb je een leuke hobby.
appeltaartislekker zegt
De enige reden waarom het minder goed gaat met de klassiekers is vanwege het feit dat de economie al paar jaar op volle toeren draait.
henk_albers zegt
Of we het nu hebben over klassiekers, Kunstveilinggooienvecht, asperges of wat dan ook: alles draait om vraag & aanbod !
Hupke zegt
Een G-model voor 15k zal wel nooit meer lukken. Een 997 voor 15k wel.
arhanso zegt
Beetje off-topic: Het valt me op dat de laaste 2 weken 2e handsauto’s serieus goedkoper worden aangeboden. Iemand dit ook is opgevallen?