Zelden bleek een Volvo zo’n mislukking als de Volvo Sport: de eerste tweezits roadster uit Göteborg. Vandaag viert deze vreemde eend in de bijt alweer zijn zestigste verjaardag.
We schrijven begin jaren vijftig. Volvo was een merk met veel bekendheid binnen de eigen landsgrenzen, maar weinig daarbuiten. Mede-oprichter Assar Gabrielsson vertrok naar de Verenigde Staten om te onderzoeken of Volvo ook daar voet aan de grond zou kunnen krijgen. Hij liep binnen bij een bedrijf dat auto’s van glasvezel maakte en kwam er tegelijk achter dat Amerikanen dol waren op kleine, Europese sportauto’s.
Prototype valt uit elkaar van ellende
Één plus één werd al snel twee voor Gabrielsson: die tweezits roadster van Volvo moest en zou er komen. In 1954 bouwden de Zweden het eerste prototype van de P1900, zoals de auto intern bekend stond. De kritiek van het eigen personeel was niet mals: het chassis bleek erg zwak, het plastic scheurde, de deuren pasten niet goed en de versnellingsbak bleek alles behalve sportief. Reden genoeg om het concept nog eens rustig te overdenken, zo zou je denken.
Niet voor het Volvo van de jaren vijftig, want de Zweden maakten bekend dat het vanaf 1955 300 Volvo Sport’s zou produceren, puur voor de export. Een jaar later werden de eerste 44 auto’s afgeleverd bij klanten, gevolgd door 23 in 1957. Daar bleef het bij, want algemeen directeur Gunnar Engellau schrok zich een ongeluk tijdens een testritje in het weekend. Hij besefte op dat moment pas hoe slecht de Sport daadwerkelijk was en legde de productie direct stil.
67 of 68 Volvo Sport’s?
Overigens weet niemand hoeveel Volvo Sport’s er uiteindelijk gemaakt zijn. Afgaande op de chassisnummers stokte de productie na 67 auto’s, maar uit later onderzoek bleek er twee hetzelfde nummer (20) hadden gekregen. Vandaag de dag rijden er nog zo’n vijftig rond: een ongelofelijk aantal voor een auto van deze bouwkwaliteit. We kunnen overigens niet alleen maar negatief zijn over de P1900. Deze auto legde namelijk de basis voor de Volvo P1800, een beduidend groter succes.
robert110 zegt
Toch ziet ie er wel leuk uit. Jammer dat het zo’n slechte auto was.
jordy14 zegt
Jammer dat de techniek zo belabberd was want de looks mogen er best wezen, vooral in het rood.
mashell zegt
Grappig artikel. Slechte kwaliteit kan zelfs de beste wel eens overkomen. Opmerkelijk dat het een best vlot ogende leuke wagen was met een grille waar Audi jaloers op bleek te zijn.
nvhuijkelom zegt
Hij ziet er wel goed uit!
papa zegt
Afgezien van de gril een hopeloos mooie auto
jaapiyo zegt
Leuk om weer eens een auto te zien die ik nog niet kende. Ook wel een kek wagentje qua looks maar ja, het moet wel een beetje in en aan elkaar blijven zitten he.
toyotafortuner zegt
Hele leuke auto om te zien. Jammer dat het zo enorm flopte door zijn gebrek aan degelijkheid.
Leuk om te leren dat dit de basis vormde voor een van de meest sexy wagens van vroeger!
norge zegt
Auto had geeneens een dak…
porsche928 zegt
@norge: op foto 3 en 4 zie ik toch een linnen kap zitten, wellicht optioneel of after market.
Jansen zegt
Dat ie geen dak had (er van uitgaand dat je gelijk hebt) was voor Engelse sportwagens ook nooit n probleem. mooie auto, maar gelukkig voor Volvo zijn ze op tijd tot inkeer gekomen. Andere kleinere merken kostte dit soort grappen vaak de kop
desjonnies zegt
Er is nog een fantastisch verhaal over Volvo en het Amerikaanse onderzoek.
Toen ze daar waren, zag Volvo dat er misschien wel voor hun een markt was om vrachtwagens te slijten.
De Amerikanen reden toen met wat zij ‘cab-over’ trucks noemden, vrachtwagens zonder neus of motorkap (heet bij ons frontstuur) met de motor onder de cabine.
In Europa reden alleen maar vrachtwagens met neuzen rond (dat heet een Torpedo bij ons)
Dus Volvo ging aan de slag en kwam in 1964 met de voorloper van de legendarische F88 uit. ( die heette de Tiptop Titan)
Helaas was de Amerikaanse wetgeving veranderd en was Amerika intussen voor de Torpedo gegaan, de F88 was niet meer nodig daar.
Dus kregen wij hem in Europa, de vrachtwagen die DE wereld heeft veranderd voor ons.
Dit omdat de F88 was gebouwd met een kantelcabine die het onderhoud en reparaties sneller en dus goedkoper maakte.
En vreemd genoeg is zelfs vandaag een gedeelte van het plan uit de vijftiger jaren nog steeds een onderdeel van Volvo’s strategie op de vrachtwagen markt.
EXPORT en Innovatie !
JanC zegt
@desjonnies: Vandaar dat Austin met een frontstuur kantelcabine, die het in 1955 (FJK) ook zo’n succes was en van Austin een van de toonaangevende vrachtwagenmerken is.
desjonnies zegt
@JanC:
Sorry Jan, maar dat was ook in 1964 toen ze met de kantel cabine kwamen.
Waarschijnlijk wel de aller eerste in de lichtere categorie.
E34M5Touring zegt
Carros heeft er mee gereden, voor zover ik terug kan halen in Nederlands bezit. Een creme witte met rood interieur. Ik vind het een mooi design!