De Volvo 240 viert vandaag alweer zijn veertigste verjaardag. Dat is natuurlijk een feestje waard, zeker als je nagaat dat de meest verkochte Volvo ooit pas 21 jaar uit productie is.
Het Zweedse succesnummer rolde tussen 1974 en 1993 liefst 2,6 miljoen keer van de band. Die 19-jarige periode begon op 21 augustus 1974, de dag waarop de media voor het eerst naar de nieuwe Volvo mochten kijken.
De Volvo 240 was de opvolger van de 140-serie, al was er ondertussen wel het nodige veranderd. De nieuwe Volvo was bijvoorbeeld 13 centimeter langer en kreeg ook qua uiterlijk de nodige nieuwigheidjes mee. De B21 onder de motorkap zorgde voor een vermogen van 97 pk in de versie met carburateur en 123 pk in de versie met brandstofinjectie.
De 264 kwam als luxere versie op de markt en kreeg ook meteen wat extra vermogen mee. De 2.7-liter V6 was namelijk goed voor 140 pk. Het motorengamma werd in de loop der jaren vanzelfsprekend verder uitgebreid, bijvoorbeeld met een zescilinder dieselmotor in 1979, ontwikkeld in samenwerking met Volkswagen. In 1981 volgde de 244 turbo met 155 pk, al was de 245 turbo wagon een grotere revelatie. Dat was namelijk de eerste station met turbomotor.
De 240-serie verscheen daarnaast in diverse speciale uitvoeringen. Denk aan de 262C, een coupé die werd ontworpen door het Italiaanse Bertone, of de verlengde 264 Top Executive en 245 Transfer. Daarnaast boekte de 240 Turbo veel successen in de toerwagenracerij, met als meest aansprekende resultaat de titel in het EK voor Toerwagens in 1985.
De Volvo werd overigens dichterbij huis geproduceerd dan je misschien zou denken. Hoewel het grootste deel van de 240’s natuurlijk uit Zweden kwam, droeg ook Gent een behoorlijk steentje bij. De laatste 240 rolde in Göthenburg van de band op 5 mei 1993, bijna negentien jaar na zijn officiële introductie. Sindsdien groeide het model uit tot een auto voor verzamelaars, waarbij vooral de Turbo-versie populair is.
desjonnies zegt
Heb ik weer een verhaal over.
Kocht een bordeaux rode 245, zelfde kleur als die op de foto.
Van een Ingenieur van “De Shall” de Keuninklijke, arrogante rotvent, maar had geen kaas gegeten van zaken en auto’s.
De Oteau (auto) was al drie jaar Den Haag niet uit geweest, want het was zo’n oud beestje
140000 op de klok.
En er zat een scheur in de bekleding in de laadruimte.
Kocht hem voor 1400 Gulden, pikte mijn vriendin op (een Haags hopje) er we gingen rijden.
Ding wilde niet harder dan 80-90 op de snelweg, de motor was lui en vervuild,
Wij naar Mokum, iets eten, toen naar Antwerpen stappen, ik heel de tijd 90 rijdend.
Heb het ding een beurt gegeven, dat kon nog in het analoge tijdperk en moest voor de zaak naar Frankrijk,
De wagen ging steeds beter lopen, het bleek een juweeltje van een oude Volvo te zijn.
Knalde een Ford escort achterop bij me op de A13, terwijl ik in de file stond.
Met een rotgang.
Duwde me in een BX, die een kattenrug kreeg van de klap en die Escort eigenaar sprong uit zijn wagen en leek wel een skippy bal.
Hij had geen gordel gedragen en was met zijn klokkenspel tegen de onderkant van het stuur gekomen.
De @motoragent die poolshoogte kwam nemen vroeg de bestuurder van de Escort of hij die reclame van Volvo niet geloofde en daarom zijn Escort Total Loss had gereden.
En de 245, wel die had een gebogen uitlaatpijp en een gescheurd achterlicht glas.
De verzekering betaalde zo’n beetje het aankoopbedrag aan me uit, de expert had de Escort gezien en had aan de hand van die schade, de schade aan de 245 geschat.
De 245 heb ik na zo’n kleine 280000 kilometer aan een Afrikaanse zeeman gegeven, die hem heeft meegenomen naar huis, zo op het dek van een zeeschip.
Geloof me, die dikke bumpers, die werken echt !
series2 zegt
@desjonnies: geinig verhaal.
sidelo zegt
@series2: Nee hoor ik reed zelf een witte station. Toen ik in Den Haag Links af sloeg had ik niet verwacht dat het rechtdoorgaande verkeer ook groen had. En dus klapte een golf 2 op mij. De enige schade die ik had was dat zijn koplamp door mijn gril was gelanceerd. Mijn vriendin zat naast me met een kop koffie in haar hand en die was er niet eens overheen gegaan. De golf was terug gekatapulteerd en total los. En 2 mensen moesten naar het ziekenhuis uit die auto. Eigenlijk is het belachelijk dat veel merken toen nog niets deden aan veiligheid. Het verschil was eigenlijk te groot op de weg.
sidelo zegt
@sidelo: @hupke PS was bedoeld bij jou reactie :)
Hupke zegt
@desjonnies:
Als de botsing erg genoeg was om een escort op te plooien, zou je toch verwachten dat de volvo ook al zou kreukelen. Die hadden toch al speciaal ontworden kreukelzones.
mout zegt
@desjonnies: Ik rijd die verlengde 245. Die bumpers zijn ronduit geniaal. Ik heb geen parkeerhulp, maar zolang het tegen paaltjes en muurtjes is, zijn de bumpers mijn parkeersensoren. Amsterdammertjes zijn net antennes. Als ze bewegen, dan ben je er. (O ja, ik heb reden om ook de laatste cm’s te gebruiken, want 5,61m steekt anders hinderlijk uit)
Alfarobert zegt
Zwager van me had een 240 TURBO,keer mee gehad naar Hilversum(Droomauto festival of zoiets)Continue 190 op de klok en m’n neefje ernaast”hij kan wel harder hoor,haha.Toen waren er nog geen camera’s langs de weg.
Volvo_440_turbo zegt
Een weetje van mijn Volvo monteur hier in België: Op een gegeven moment is Volvo bij alle dealers de wisselstukken komen weghalen (hier in België toch), om de mensen te verplichten een nieuwe auto aan te kopen…
Ik heb ooit in een volvo 240 ambulance meegereden, ik was toen gekwetst, maar zijn toendertijd harde vering deed me huilen van de pijn, ik was toen een jochie van een 10 jaar.
Voor de rest is het wel een tot de verbeelding sprekende auto voor mij!
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Ik wil graag zo’n ding kopen als eerste auto omdat ik het gewoon prachtbakken vind en ik achterwielaandrijving wil hebben. Maar iemand die weet of er nog een beetje onderdelen voor te vinden zijn? En wat verbruikt ie ongeveer op de snelweg?
Een maat van mij had er een met een 6 cilinder lijnmotor. Niet bijzonder snel maar het liep wel machtig mooi.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Gaat om een later model met vierkante koplampen btw. De oudere zijn niet te betalen.
E34M5Touring zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Onderdelen zat. En als je er een beetje normaal mee omgaat zijn ze onverwoestbaar. Zijn wel zuipers, bijna altijd flinke motoren dus wel een beetje budget voor peut apart zetten. Ze zijn vrij makkelijk te tunen en worden ook gebruikt voor rally’s. Dus ook qua performance parts is er best veel verkrijgbaar. Loopt ook prima op LPG trouwens!
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@E34M5Touring: Bedankt voor je antwoord! De bedoeling is om hem eerst als daily driver te gebruiken. En als er een nieuwere auto in zit. Wil ik de diff vastlassen en er zijwaarts mee gaan.
Maar wat vind jij zuipers? Ik zou wel ongeveer 1:13 willen halen.
E34M5Touring zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: 1:13 is wellicht wel optimistisch ;) 1:10 moet wel realistisch haalbaar zijn, zolang je niet gaat trappen natuurlijk. Even uit het hoofd minimaal 2.0l motor, de meeste zijn 2.3l geloof ik. De auto is vrij zwaar (plaatstaal is vrij dik :)) en niet bepaald aërodynamisch dus op de snelweg heb je wel wat voort te drukken. Maar goed, verbruik hangt in grote mate van je rijstijl af dus heb je ook zelf in de hand.
Heb hem al een tijdje niet gezien hier maar @Alwood: is een echte Volvo specialist, die kan je ongetwijfeld meer tips en advies geven.
desjonnies zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
1:13?
Ik was toen blij als ik 1:9 kon halen en ik heb geen zware rechtervoet.
Maar 1:8 is acceptabel, hij weegt lood en heeft de Cw waarde van een pak melk.
En dat was toen nog op echte loodhoudende Super benzine.
Een overdrive helpt, van de zes in lijn en V6 = WEGBLIJVEN
De zes in lijn is een weinig geproduceerde Volvo motor, de V6 is de PRV de PeugeotRenaultVolvo V6 en die heeft bij geen enkele fabrikant ooit een goede reputatie gekregen.
kort gezegd : bagger motoren, Volvo is als eerste uit dat project gestapt terwijl ze een innige vrijage met Renault hadden
Maar wat E24M5Touring terecht opmerkt zijn het uitstekende LPG kandidaten.
Let vooral op roestvorming bij de voorruit en in de wielkasten van de achterwielen.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@desjonnies: Dan heb ik het flink verkeerd in geschat. Wordt me denk ik een beetje te gek met de huidige benzine prijzen. LPG zou wel wat zijn ja, alleen moet ik even kijken hoe dat zit qua wegenbelasting. Dacht dat ze dat onlangs hebben aangepast.
robskilov zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Ik heb een 740, met een 2.3L injectie benzine motor (B230F), en ik haal op de snelweg ruim 1:13, stad/provinciaal is 1:12 makkelijk te doen. De latere 240’s (vanaf 1988 ong) hebben de zelfde blokken. Volgens mij is een 240 ook niet veel zwaarder als een 740, dus die 1:13 moet je wel kunnen redden.
norge zegt
@desjonnies: weegt lood? Naar de hedendaagse maatstaven niet meer, luchtweerstand van een flatgebouw is niet overdreven..
declaessens zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Na mijn eerste wagen (Daihatsu Rocky) heb ik mij gewaagd aan zo’n 245. Geen dag spijt van gehad! Ondertussen staat er een tweede 240 sedan naast. Beide zijn 6-in-lijn diesels van Volkswagen en hebben beide meer dan 200k op de teller staan. Rijden nog steeds super, verbruiken ongeveer 7liter/100km en onderdelen vind je nog zat als je de juiste adresjes hebt.
Voor filtertjes en kleine onderhoudsproducten kan je bij menig online en autoshop winkels terecht. Voor grotere onderdelen kan je nog altijd op zoek gaan via ebay of gespecialiseerde Volvohandelaars en autokerkhoven.
Met mijn 245 heb ik verleden jaar nog de Carbage Run zomereditie meegereden en heeft niet 1x in panne gestaan (jammer want is anders wel een deel van de CR-ervaring). De 6-in-lijn had koppel genoeg om de Mont Ventoux, de Alpen en de Pyreneeën te beklimmen. Super ervaring en ideale cruiser dus! ;)
http://img.2dehands.be/f/preview/198439339-volvo-woodie-240-lichte-vracht.jpg
En ja hij staat momenteel te koop ;)
jack_abarth zegt
@declaessens:
Oei, die oude 6 in lijn diesels klinken echt heerlijk.
Stationair klinkt het als een cilinderkop vol met knikkers, maar eenmaal op toeren een heerlijke soundtrack.
mout zegt
@declaessens: Ik ben net terug van een vakantie in de Alpen met de 2.1 benzine carburateur 245 Transfer. Op LPG. 7 inzittenden, drie tenten plus kampeerspullen, tafel en zeven stoelen, twee gastanks.
Expres zoveel mogelijk bergweggetjes gereden. De remmen zijn wat onder bemeten daarvoor, en ik moest eenmaal terug naar de eerste versnelling. Stil of snel was de motor niet, maar ik kwam altijd boven. En beneden. Toffe ervaring!
norge zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: ik heb een1983 model 240 GLE met B23E motor ,in Zweden kan je alles kopen.
breakingpoint zegt
leuk hoor, deze stukjes! En nog leuker om de comments te lezen :)
Kvgorp zegt
Ultieme auto om een sleeper van te maken.
Design_Driven zegt
Mijn vader had een 244 toen ik een klein sketchertje was. Resulteerde in mijn eerste woordje, Vovo
Design_Driven zegt
@sketcher: Overigens vind ik de eerste 240 de mooiste, verder heb ik meer met de 740, box design topper die nooit meer is overtreft (als je de 940,960,V90 niet mee reken aangezien dat eigenlijk het zelfde ontwerp is)
ej20g zegt
@sketcher: zelf heb ik ook meer met de 740, dat is echt een heerlijk vierkant ontwerp. Ik heb in mijn zoektocht naar een “tijdelijke” auto ook de Volvo 740 overwogen, maar qua prestaties (erg belangrijk voor mij) schieten die toch te kort binnen mijn budget. Ik ben overigens wel bij een Volvo uit het vierkante tijdperk gebleven, ik ben de trotse eigenaar van een 850 sedan.:)
E34M5Touring zegt
Sommige mensen……
http://classiccars.com/listings/view/509817/1978-volvo-bertone-for-sale-in-beaver-falls-pennsylvania-15010
ej20g zegt
@E34M5Touring: my eyes!
pieterveer zegt
Als 19-jarig pikkie heb ik ooit een 242 gehad, de tweedeurs versie dus. Lelijk als de nacht in baby-diarree geel, maar wel erg comfortabel en iedereen ging voor je opzij. Nog een keer met een aantal vrienden met die bak naar Oostende geweest voor een weekendje. Aan het eind van het weekend stond ik voor de keuze om voor de zekerheid nog wat benzine te tanken of nog een rondje bier te doen. We hadden uitgerekend dat als ik met 90 km/u terug zou rijden, ik het net zou kunnen halen, dus de keuze voor een extra rondje bier was al gauw gemaakt. Het lukte allemaal, maar dan ook echt heel krap. Zelden zo met samengeknepen billen in een auto gezeten!
parker zegt
Vreselijke mensen reden hier altijd in in de ’70 en ’80-er jaren. Geiteharenwollensokken-antroposofen, hooghartige, betweterige pijprokers, salonsocialistische linkschmensen: echt the worst of the worst. Hele enge mensen die om de een of andere reden kickten op een 240. Blèh..
Zie de charme er ook niet van: veel te zwaar, vreselijk weggedrag, relatief smal interieur, vooral saaie ouderwetse gietijzeren viercilinder motoren. D’r zat geen greintje franje aan.
desjonnies zegt
@parker:
Mond houden en aan ’t werk gaan, Poetin heeft nog 10000 pennen nodig voordat de boycot ingaat !
En naar Frans Bauer luisteren.
’t zijn trouwens geitenwollensokken antroposofen.
parker zegt
@desjonnies: hihihi
spidermann zegt
@parker: leraren en zo.
mout zegt
@parker: te zwaar? Een 244 weegt 1240 kg. Dat is B-segment territorium.
Sracerr zegt
Typische auto die geen auto is maar een schommelende oceaanstomer met dito slappe vering en hopeloze wegligging. Wat werd ik vroeger als kind misselijk in die dingen zeg. Achtervering als fietspompen en altijd zo’n onaangename Volvo meur in het interieur. Vond alleen de bumpers interessant.
estoque zegt
240 is briljant. Heb zelf een ’83 245 Turbo met +-225pk. Heerlijke wagen. Iets verlaagd, stijvere koni’s eronder en lekker hoeken..
Heel wat anders als mijn ’77er 242. Met 475xxx km op de klok. Echt een tijdcapsule naar de tijd dat auto’s nog auto’s waren en eigenaren hun auto verzorgden en de tankpas van de baas nog lang niet bestond en bijtelling Nog lang niet doorslaggevend was voor de auto keuze.. De 242 heb ik gekocht van de eerste eigenaar, de beste man was 91 jaar.
parker zegt
@estoque: lekker hoeken met zo’n zeecontainer? Ik hoop jou nooit tegen te komen in een flauwe bocht.. Huuuuuuu..
madvillain zegt
@parker: De mijne heeft een compleet aangepast onderstel, alles in de PU-bussen, Koni Geel en heel de mikmak. Geloof me, met een 240 valt heeeel goed te hoeken.
mout zegt
@parker: Toch is het de auto waarin ik heb leren driften.
Hupke zegt
Het heeft iets zo’n vierkante bak, maar als je dan zo’n 240 bekijkt of je kijkt naar de mercedes 190…
dan weet ik toch voor de welke ik zou gaan.
notsobig zegt
@Hupke: Geen van beide?
Hupke zegt
@notsobig:
Als je een oud betrouwbaar barrel zoekt, wat zou jij dan nemen?
zakar36 zegt
@Hupke:
De Volvo zonder te twijfel!!!
undifined1 zegt
@Hupke: lijkt me idd niet zo moeilijk, gewoon een e30
norge zegt
De mijne..
tupperware zegt
@norge:
Het blijft een plaatje..
mipmip zegt
@norge: moet een van de laatste gewezen zijn.. in nederland heetten de laatste modellen ‘polar’ dat herinner ik me nog, is dit er ook zo een?
norge zegt
@mipmip: Nope, deze is uit 1983 en de laatste zijn geloof ik in 93 gemaakt.
ej20g zegt
@norge: Norge……. Wat een plaatje zeg!
norge zegt
@ej20g: Takker og bukker :)
ej20g zegt
@norge: ondanks dat Google Translate me een rare vertaling gaf, snap ik wat je zegt. Geen dank.:)
frederik zegt
Grappig, de Citroën CX is ook precies 40 jaar oud nu. Dan ziet zo’n oer-240 er toch wel wat gedateerder uit.
spidermann zegt
Je lon in dat tijdperk bojvoorbeeld ook een Alfa Alfetta, een Sei of een 90 krijgen, dus exit finito voor Volvo watij betreft.
madvillain zegt
Voor iedereen die zo’n 240 te zwaar vindt: De mijne weegt op kenteken nog geen 1300 kilo…
Valt reuze mee voor zo’n auto.
parker zegt
@madvillain: voor die tijd is dat echt behoorlijk obees
pomoek zegt
@madvillain: Grappig is dat toch. k rij ook een 240 en iedereen begint meteen over het formaat, het gebruik en het gewicht. Het verbruik schommelt tussen de 1:10 en 1:12. Zeker bij lange ritten (Zuid Frankrijk) en een gelijkmatig toerental is het verbruik te vergelijken met moderne auto’s die echt niet zo zuinig zijn als waarmee wordt geadverteerd. Daarnaast weegt de 240 Station even veel als een moderne Golf 2014. Het zijn echt prima daily drivers. De techniek is natuurlijk 40 jaar oud. De auto’s schommelen flink en harder dan 140 op de snelweg willen ze niet graag. De stoelen zitten overigens heerlijk. Die zijn Breed en zacht. Het is gewoon veel auto voor weinig geld.
parker zegt
@pomoek: @pomoek: zo’n ding als hobby/mooi weer auto rijden snap ik, maar waarom als daily. Als je er mee crasht lig je zelf volledig in puin: je ribben op je stuur gebroken, je kop op de a-stijl geramd, je knieën aan gort, je medepassagiers of erger: je kinderen aan gort. Was allemaal niet nodig geweest omdat je met alle moderne veiligheidsvoorzieningen in recente auto’s veel minder snel in puin ligt. Erger nog: met je ABS loze 240 vergroot jij de kans dat je je medeweggebruikers in de spits een whiplash bezorgt. Allemaal omdat jij dat ding zo charmant vond. Ik ken persoonlijk enkele lieden die het bovenstaande is overkomen. Die hebben nu eindeloos veel spijt dat ze ooit zo dom waren om verblind door mrb vrijstellingen een oud lijk als daily in te zetten.
Snap het niet.
tupperware zegt
@parker:
Als je zo bang bent voor een ongeluk kan je maar beter helemaal niet rijden.
Hoe groot is de kans op een frontaaltje?
Kleiner dan met je verkeerde been uit bed stappen..
madvillain zegt
@parker: Wat ben jij een ontzettend zure peer. Niet normaal.
Ohja, ook de latere 240’s waren soms met ABS uitgerust. Speciaal voor zekere types als “parker”.
parker zegt
@madvillain: dank, dank, professioneel azijnpissen is niet makkelijk :-)