In de jaren ’50 zag de directeur van Volvo, Assar Gabrielsson, dat de Corvette een leuke imagebuilder was voor het huis- tuin- en keukenmerk Chevrolet. Hij bedacht dat zijn merk wel iets soortgelijks in haar modellengamma kon gebruiken, en kwam in 1956 op de proppen met de P1900, een fiberglas tweezitter die met nogal wat kwaliteitsproblemen te kampen had. Slechts 67 stuks werden er geproduceerd en het sportwagentje werd snel vergeten. Hoe anders verging het poging twee, de alom geliefde P1800.
Onder nieuw management had Volvo al in 1957 de Italiaanse designhuizen Ghia en Frua aangesteld om wat schetsen te maken. Uiteindelijk werd gekozen voor een ontwerp van Pelle Pettersson, zoon van de P1800-projectleider Helmer Pettersson. Pelle werd aangenomen bij Frua, waar men een prototype ontwikkelde op basis van zijn tekeningen.
Omdat men in Zweden de capaciteit miste werd Karmann benaderd om de auto te produceren, maar Volkswagen, hun belangrijkste opdrachtgever, dreigde alle contracten met de carrosseriebouwer te verbreken als ze dat zouden doen. Het leek er even op dat het project een stille dood zou sterven, maar uiteindelijk wist Volvo uit te wijken naar het Britse Jensen, waardoor de productie van de P1800 in 1961 alsnog op gang kwam.
De auto was uitgerust met een nieuwe viercilinder, de B18B, die was ontstaan uit de helft van een V8 uit Volvo’s vrachtwagens en dankzij gebruik van aluminium water- en brandstofpompen slechts 143 kg woog. De motor leverde 100 pk en werd gekoppeld aan een vierversnellingsbak, die later ook optioneel te voorzien was van een overdrive. De combinatie gaf de P1800 een topsnelheid van zo’n 175 km/h.
Helaas bleek Jensen een kwalitatief slechte afwerking en dito spuitwerk te leveren, wat niet strookte met Volvo’s reputatie voor degelijkheid. De Zweden stuurden onverhoopt hun eigen mensen naar Engeland om te waken over de assemblage en extra controles uit te voeren. In 1963 openden ze een nieuwe fabriek, waardoor de oude productielijn in Lundby vrijkwam. Het contract met Jensen werd meteen afgekocht en de productie van de auto werd verplaatst. Hiermee was ook de typeaanduiding verleden tijd; vanaf 1963 ging de auto door het leven als 1800 S (voor ‘Sverige’, oftewel Zweden).
De 1800 genoot al snel een grote bekendheid. Niet alleen werd hij als pace car gebruikt voor de 24 uur van Sebring in 1963 en 1964, maar hij was ook de ‘vehicle of choice’ van Simon Templar (Roger Moore) in de populaire tv-serie The Saint. De auto was bij toeval in die serie terecht gekomen: de producers hadden eigenlijk gekozen voor de Jaguar E-Type, maar die was zo gewild dat er geen exemplaren meer voor opnames beschikbaar waren.
Nadat gaandeweg de achtervering werd herzien en de motor steeds een beetje meer vermogen kreeg toebedeeld, kreeg de 1800 in 1969 uiteindelijk de B20B motor, een tweeliter-variant met 118 pk. Niet lang daarna bracht Volvo de 1800 E op de markt, met elektronische injectie. Deze leverde 130 pk en was uitgerust met een nieuwe versnellingsbak en schijfremmen rondom. Ook ontving de auto wat uiterlijke wijzigingen, zoals een matzwarte grille.
Ondanks de verbeteringen liepen de verkopen van de 1800 sterk terug. De auto begon onderhand dan ook op leeftijd te raken; met name door het kleine glasoppervlak vond men het uiterlijk ouderwets aandoen. Volvo had zich de kritiek reeds in een vroeg stadium aangetrokken en werkte al een paar jaar aan een nieuwe variant, wat interessante schetsen opleverde. Er werd gekozen voor het inmiddels bekende ‘shooting break’-ontwerp, dat in 1971 het daglicht zag.
Volvo zette met deze 1800 ES (Electronic Special) een uniek design neer dat nog vaak terugkeert in andere modellen van het merk. De Volvo 480 borduurde er al op voort, en ook de huidige C30 dankt zijn aparte achterkant aan deze auto.
Naast de radicale nieuwe vormgeving kreeg de 1800 wederom meer motorvermogen. Met 135 pk bedroeg de topsnelheid nu 185 km/h en ging de sprint van 0-100 in 10,8 seconden. De auto sloeg goed aan en bleef tot de zomer van 1973 in productie; het doek viel een jaar eerder al voor de gewone 1800 E. Uiteindelijk bedroeg het productieaantal 47.485 stuks, waarvan 6.000 ‘Jensen’ P1800’s en 8.077 ES’en.
De 1800-modellen zijn populaire klassiekers, en ze houden zich goed; het wereldrecord voor meeste kilometers afgelegd in één auto staat op naam van de gepensioneerde natuurkundeleraar Irv Gordon uit East Patchogue, New York. In oktober 2007 had hij 2,6 miljoen mijl (4.184.294 km) afgelegd met zijn rode 1800 S, die hij in 1966 nieuw gekocht heeft. Hij breekt het record nog dagelijks.
(bronnen: wikipedia, volvo1800es.nl, volvop1800club.se; flickr/samdiablo2, flickr/trepelu)
dekster zegt
Mooiste Volvo ooit gemaakt.
opa plas piemel zegt
simon templar had er ook zo”n één….een witte ….met hoofdsteunen meen ik…ook had simon steunzolen…maardat terzijde.
GOD zegt
mooie auto op de hatchback versie na
bovenkant is net porsche
achterkant amerikaans oogent
voorkant weet ik het wat engels achtig lijkend
ben geen vergelijkingsmongool maar vergelijk het eens
vooral op die foto van het zijaanzicht van die prototype zie je duidelijk dat ze het dak van een porsche erop hebben gelast en netjes de naad hebben weg geplamuurd.
niet dat ik er mee zit ofzo maar het valt gewoon op.
mischien wel de aller eerste crossover uit de automobiel geschiedenis
Citrofiel zegt
Beide versies zijn mooie dan wel originele, aparte auto’s. Heel cool op zich, maar als Volvo al helemaal. :P
Tycho zegt
“Helaas bleek Jensen een kwalitatief slechte afwerking en dito spuitwerk te leveren, wat strookte met Volvo’s reputatie voor degelijkheid.”
Dat moet wezen:
“Helaas bleek Jensen een kwalitatief slechte afwerking en dito spuitwerk te leveren, wat NIET strookte met Volvo’s reputatie voor degelijkheid.”
Anders ben je niet erg aardig voor Volvo…
-edit: gefixt, dank u-
Tombnolz zegt
De P1800 S is mijn vaders favoriete auto aller tijden. Er is al veel over gepraat geweest hier thuis en 1 ding staat vast: ooit staat er eentje te glimmen op de oprit. Wat momenteel het probleem is, is dat je algauw (in Belgenland) € 15.000 kwijt bent voor een goed exemplaar… Bijna evenveel dus als voor een goed V70-exemplaar (van een jaar of 4-5 oud)…
Ik vind het ook een prachtige coupé. In mijn dorp is er een niet-officiële Volvo-garage waar steeds een massa V70’s, 850’s, 940’s te bewonderen zijn en af en toe staat er ook zo’n S tussen en dan gaan we altijd eens een kijkje nemen.
bozewolf zegt
Prachtig karretje, absoluut. En dat wereldrecord, fantastisch. 4 miljoen kilomter, ongelofelijk.
Pino143 zegt
Ik heb het geluk dat mijn vader al 19 jaar een Volvo 1800 ES heeft staan. Ik heb er lang op moeten wachten totdat ik erin mocht rijden, maar sinds een aantal jaar mag dat nu eindelijk en het is elke keer weer een genot om erin te mogen rijden want het rijdt echt super. Lekker comfortabel en niet het gevoel hebben om je te moeten haasten. Het is een beetje het: ik heb alle tijd-gevoel.
Tis mooi weer dus ik denk dat ik de sleutels ff ga pakken, en een rondje zandvoort ga doen.
Adios
thijs zegt
leuk stuk en leuke auto. overweeg ook al tijden om mn V50 weg te doen voor een P1800ES maar twijfel over dagelijkse inzetbaarheid.
@Pino143; wat zijn de ervaringen thuis over de volvo, geschikt voor dagelijks vervoermiddel (het gehele jaar door)?
Guan zegt
@ Pino143; ik benijd je. Hoewel; ik benijd je vader, want ik wil er zelf een!!
De 1800 ES is toch echt een van de mooiste auto’s ooit gemaakt in mijn opinie.
HuJuh zegt
Ooooooit, ooit hoop ik er ook één te rijden.
Ik heb nu een 340 Variomatic staan (naast mijn dagelijkse auto) en dat is op zich geen opwindende auto (zeg maar: oma-auto), maar goed. Er mag zeker nog wel een 1800 naast komen staan.
Persoonlijke voorkeur: de station uitvoering.
Endlezz zegt
“De P1800 S is mijn vaders favoriete auto aller tijden”
Haha, same here. Ook mijn pa is er verzot op, al vindt hij de PV 544 ook prachtig.
Pino143 zegt
@ Thijs. Wat betreft de dagelijkse inzetbaarheid: Die is op zich wel goed. De auto rijdt prima, ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging. Dus het fileparkeren wordt wat lastiger, maar de auto kan zeker elke dag gebruikt worden. Houd ook nog ff rekening met het afstandhouden op de snelweg want de auto is toch alweer wat ouder dus je zal bij een noodstop niet als eerste stilstaan.
@ Guan: Mn vader wil van de 1800ES af. Hij heeft namelijk ook nog een Jaguar Mk2 uit 1965 en hij is op een punt gekomen dat hij 1 oldtimer genoeg vindt. Ik probeer hem nog van die gedachte af te helpen, maar dat wordt lastig. Interesse??
Guan zegt
@Pino, stuur me ff een mailtje, jwv50 apendinges hotmail.com!
Tombnolz zegt
@ Endlezz
Cool! Ze kunnen er misschien eentje samen kopen :)
Toen m’n oudere broer naar het kleuterklasje ging, had hij eens een schaalmodel van een P1800 S, dat hij nooit meer mee naar huis heeft genomen. Nu, meer dan 20 jaar later, hoor ik m’n vader daar nog over bezig… Dat wil al iets zeggen!
Tombnolz zegt
@ Pino143
En wat moet hij opbrengen? Heb je wat info over leeftijd, km-stand, kleur enz…?
Pino143 zegt
Datum deel 1: 30-06-1973
Km-stand: ong 150.000 mijl
Kleur: Goud metallic (ff voor het idee: http://img.2dehands.nl/f/view/40461674-volvo-p-1800-es.jpg )
De auto is niet meer in concours staat. De auto is 13 of 14 jaar geleden gerestaureerd maar de auto is mede door het geweldige klimaat hier alweer gaan roesten bij de achterwielen en de dorpels. Voor de rest ziet de auto er wel aardig uit. Hij heeft geen originele volvo velgen maar BBS velgen die dezelfde kleur hebben als de auto.
Pino143 zegt
@ Tombnolz.
Stuur me ff een emailtje ([email protected]), dan stuur ik je ff wat meer info.
Gr,
carsofcoolhaven.nl zegt
Mooie auto, heb er ook eentje op de site staan. Daar worden nog rallyes a la de Tiulpenrally mee gereden, dus die zal inderdaad ook nog wel goed functioneren. Ik vind het prachtige wagens, past helemaal niet zo goed in de Volvo familie maar dat maakt hem niet minder interessant ;-)
Lekker artikel, niet te diep, niet te oppervlakkig!
Carmaster zegt
2 jaar terug nog een babyblauwe 1800ES shooting brake in Oosterpark (GN stad)
zien staan. Apart geval, ik wist destijds niet eens wat het was.
Toch een erg mooie wagen hoor.
CM.
Arnoud zegt
Ik vind beide modellen echt prachtig. Ik weet niet meer precies wanneer ik voor het eerst zo’n coupé zag maar ik was opslag verliefd. Een van de meest aaibare sportcoupé’s die ik ooit gezien heb. Ik heb toen onmiddellijk besloten dat er ooit een moet komen. Maar toen ik in de Classic Trader zag wat deze auto’s op moeten brengen was ik daar niet meer zo zeker van. Ach, wie weet komt het schip met geld ineens mijn kant opgevaren..
BG 75 zegt
ZO MOOI! Hier kunnen vele exclusieve merken (nog steeds) niet tegenop!
Pomoek zegt
Ook mijn favoriete Volvo. Kon er 10 jaar geleden eentje kopen voor 15.000 gulden, met taxatiewaarde van 30.000 gulden (1800E). Spijt dat ik het niet heb gedaan. De auto zou zonder moeite in 10 jaar in waarde zijn gestegen. Nu vind ik de exemplaren die te koop zijn te duur, 15 tot 20.000 Euro is teveel voor een auto van bijna 40 jaar oud die ik dagelijks zou moeten rijden. Bovendien denk ik inderdaad dat het niet meer echt veilig is om in zo’n oud bakje rond te toeren. Jammer, maar ik blijf het een prachtbak vinden.
Dink zegt
Er is zelfs een P1800 met een viercilinder Astonblok . . . Afgebouwd door een Zwitser tuft er zelfs nog een rond. Als Jensen niet zo aangeklooid had was de productie zelfs op gang gekomen. Er werden een handvol viertjes geproduceerd, afgeleid van de beroemde 6 in lijn. Die zou ik graag eens tegenkomen . . .
Wim zegt
Langs deze weg wil ik aan alle Belgische eigenaars van een Volvo 1800ES een oproep doen om zich te melden op de Belgische Volvo 1800ES site: http://www.volvo1800es.tk . Daar is een Belgisch register in de maak, maar er zijn nog enkele gegevens en voertuigen te kort. Help dit register volledig te maken!
Voor de Nederlanders onder ons: http://www.volvo1800es.nl
Alvast bedankt!
rik zegt
Ik zoek een P1800E
Kan iemand me op weg helpen???
Groetjes hee!
Rik
Dink zegt
D’r staat een fijne bij Visser in Leusden.
stef zegt
Ik kocht in ’83 een ES van de eerste eigenaar en heb deze enkele jaren later met bouwen van huis moeten verkopen. heb daar nog steeds spijt van…alhoewel ik me herinner dat de motor een ruw beestje was en de stuurinrichting: zwaar. Maar het blijft voor mij de mooiste Volvo ooit. De 480 of C30 komen niet eens tot aan z’n hielen!
Ik wil graag mijn (erg mooie) 240 TURBO inruilen om voor een ES (moet dan wel een metaalkleur hebben)
afrika zegt
@stef: ik ben nieuw op dit blog en ik las je blog van 04-01-2009…… Ik heb een hele mooie lichtblauw metallic Volvo 1800ES. Als je een keer mee wilt rijden om oude herinneringen op te halen, hoor ik het wel
Erik zegt
Ik vind ze heel erg mooi! Vorig jaar op de Volvo Klassieker Beurs heb ik er een paar kunnen bewonderen. Op mijn oldtimersite staan er inmiddels ook enkelen! Kijk maar eens: http://www.carrelation.nl/cars.php?action=50&model=1884013000
Robert zegt
mijn vader heeft een donker groene p1800e met injectie motor(135 pk ) plus 5 de versnelling en licht bruine bekleding in de garage staan ik ben nu 15 en kan niet wachten tot ik mijn rijbewijs heb zo dat ik er zelf in kan rijden.(Ik vind dat p1800 1 van de mooiste auto is die der is voor al de p1800E en de p1800S )Robert.
Bert zegt
@Robert: Right my son. Your father