Stijlvol, sportief en leuk. Volkswagen. Wie anders?
Sommige dingen lijken niet samen te gaan. Tosti’s en chocoladesaus. Tact en Donald Trump. Hetzelfde geld voor de term ‘leuk’ en het merk ‘Volkswagen’. Een Volkswagen is per definitie niet leuk. Het is huiswerk op wielen. Verstandig, handig, praktisch en later heb je er nog wat aan. Maar leuk? Nee, dat is een Volkswagen niet snel.
Dat komt natuurlijk ook een beetje door de historie. Het fundament van de VW Kever (VW’s eerste grote wapenfeit) is hoogst discutabel. Een door Hitler gevraagd autotype. Ontworpen door een Joodse ontwerper, aangepast door Ferdinand Porsche. Lange tijd was de Kever de ruggengraat van het merk en het concern Volkswagen AG. De Golf en met name de Golf GTI veranderde dat aanzien enigszins. Maar het bleef een Volkswagen. Prima, comfortabel, degelijk, tijdloos en saai.
Scirocco (Typ 53)
Om te zorgen dat men blij ging worden van Volkswagens besloot de directie een leuke variant te bouwen op basis van de Golf I. Wederom werd de hulp van Giorgetto Giugiaro ingeroepen om een strakke coupé te tekenen. Dat lukte zowaar. De Scirocco (vernoemd naar een wind) was meteen een hit. Technisch was het een Golf Plus. Niet als in een hoge Golf, maar vooral als een Golf met een beetje meer. Van 1974 tot 1981 zijn er meer dan een half miljoen gebouwd.
Scirocco (Typ 53B)
De tweede generatie Scirocco was al een stukje serieuzer en wat verwijderd ten opzichte van een Golf. Het was eigenlijk meer een zeer ingrijpende facelift dan daadwerkelijk een apart model. Het koetswerk en het interieur weken enorm af, maar de basis was nog altijd hetzelfde. Net als de eerste generatie was de techniek van deze bouwvakkers-Porsche allemaal van de Golf. Van 1981 tot 1992 is de Scirocco II in productie geweest. Uiteindelijk liepen er minder dan 300.000 van de band.
De Scirocco was een aardige aanbieding en deed het qua verkopen redelijk goed. Het enige nadeel is dat de auto nooit echt het Golf-met-een-strakke-bips imago kon ontlopen. De sportieve looks werden niet geheel waargemaakt. Zo waren alle motoren van de Scirocco ook leverbaar in de Golf.
Volkswagen barstte van de ambitie. Audi was met de quattro eindelijk zijn identiteit aan het vinden. Een vijfcilinder turbo met permanente vierwielaandrijving was voldoende om een compleet merk op te bouwen. Volkswagen wilde zoiets ook bewerkstelligen, maar dan op kleinere schaal. Gewoon om te bewijzen dat een fabrikant van huis-, tuin- en keukenauto’s ook tot iets bijzonders in staat kan zijn. Het moest leuker, bijzonderder en hoogwaardiger. Kijk even naar onderstaande afbeelding. Als je wakker kan blijven, pak dan even de technische specificaties erbij.
Volkswagen begon met de ontwikkeling van de auto. Herbert Schäfer was verantwoordelijk voor het design van de auto (en vele andere Volkswagens in de jaren 80). De Scirocco II was al in productie en werd redelijk goed ontvangen. Het was een prima coupé, maar echt bijzonder: neuh. In principe was VW bezig met de ontwikkeling van de derde generatie Scirocco. Al snel in het productiestadium wordt besloten de derde generatie boven de Scirroco te positioneren én om de Scirocco II nog even in leven te houden.
Volkswagen wilde niet over één nacht ijs gaan. Daarvoor werd de hulp van Porsche ingeroepen. Het was ook de bedoeling dat Porsche meer upmarket wilde gaan en daar paste de 944-serie eigenlijk niet meer bij. Volkswagen zou die marktpositie van Porsche overnemen. Heel vreemd is dat niet. De 924 zou aanvankelijk als Audi of VW op de markt komen en ook de 914 was een vrijage tussen de twee Duitse merken.
Bij een andere auto hoort ook een andere naam. Volkswagen had als werktitel ‘Taifun’, wat Spaans is voor Typhoon, wederom een wind. Deze naam was echter al in handen van General Motors (voor de supersnelle GMC Typhoon). Terug naar de brainstormsessie op de namenafdeling voor VW. Gekozen wordt voor Corrado, afgeleid van het werkwoord ‘correr’, wat het Spaans is voor rennen of sprinten.
De productie van de Corrado werd overgedragen aan Karmann. De bouwkwaliteit van de Corrado moest meer dan uitstekend zijn. De Corrado moest zich kunnen meten met een BMW 325i of Porsche 944. De koets was compleet verzinkt en het chassis gedeeltelijk gegalvaniseerd. In combinatie met een apart waxoil proces bleef de Corrado er uitstekend uitzien, nu nog steeds. Een gaaf detail aan de Corrado was de achterspoiler. Deze ging bij 80 km/u omhoog. Het was niet enkel voor de show, op hoge snelheden zorgde de vleugel ervoor dat de achterkant minder last had van lift. Iets wat Audi schromelijk was vergeten met de eerste generatie TT…
In de basis deelt de Corrado zijn onderstel met de Golf II en Jetta. Qua motoren was de keuze beperkt. Instappen deed je met de door Oettinger ontwikkelde 1.8 16v met 139 pk. Dat was de motor uit de Golf GTI. Ondanks de motor in de neus en voorwielaandrijving was de gewichtsverdeling beter 55 voor / 45 achter (kan per motortype licht afwijken). Hierdoor had de auto een uitstekende neutrale wegligging, iets wat niet van elke voorwielaandrijver in die tijd gezegd kan worden.
Als kers op de taart kwam er ook een snelle versie van de Corrado, de G60. Ook deze had een 1.8 viercilinder, alhoewel ditmaal slechts met 2 kleppen per cilinder. Om de vullingsgraad te verbeteren was de motor voorzien van een zogenaamde G-lader. In principe is dit gewoon een type schroefcompressor. Doordat de vorm van de dwarsnede van de lader iets op de letter ‘G’ lijkt, is de naam G-lader gekozen. Het getal achter de ‘G’ geeft de grootte van de spiralen aan in millimeters. De Corrado G60 was niet de eerste auto met een G-lader, dat was de Polo GT G40 (alhoewel het patent al uit 1905 stamt). Een commercieel succes was de snelle Polo echter niet, de meeste exemplaren werden verkocht aan VW medewerkers.
In de Corrado G60 was de 1.8 nu goed voor 160 pk bij 5.600 tpm en 225 Nm bij 4.000 tpm. Die getallen geven niet het ware karakter van de motor weer. In principe pakte de G60 vanaf elk toerental keurig op om door te halen naar het rood. In zijn hoogste versnelling haalde je dan 225 km/u. Daar hoefde je je in 1989 absoluut niet voor te schamen. De 0-100 is eigenlijk waardeloos. 8,4 seconden stelt niet zo heel voor en ook toen was het niet bijzonder rap. Het nadeel was dat je bij 90 op moest schakelen naar zijn 3, waardoor je tijdens de sprint 2 keer moest schakelen. De Corrado G60 was een bovengemiddeld vlotte en prettige auto in de omgang. Dat schakelen was trouwens geen onverdeeld genoegen. De bak was hakerig en vaag. De viertraps automaat was eigenlijk fijner bij de G60. Een automaat die fijner is dan de handgeschakelde versie: hoe ver kun je je tijd vooruit zijn?
Zeker in vergelijking met de concurrentie was de Corrado G60 een apart ding. Waar de meeste coupé’s in die tijd lange en slanke ontwerpen waren, was de Corrado bonkig en hoekig. Turbo’s waren het helemaal in die tijd en VW gebruikte een supercharger. Uiteindelijk resulteerde het in een prima auto, alleen niet zo bijzonder als VW vooraf gepland had. De G-lader kende nogal wat kuren. Daarnaast was de concurrentie enorm. Terug naar de tekentafel, dus.
Aan het uiterlijk van het model hoefde niet teveel veranderd te worden. Dat was immers al goed voor elkaar. De Corrado kreeg andere mistlampen en grille. Met name op technisch gebied mocht het één en ander wel aangepast worden. Dat gebeurde ook. De instap 1.8 kwam te vervallen en werd vervangen door een tweeliter zestienklepper. Deze had evenveel vermogen, maar vooral wat meer koppel onderin. Maar het grootste nieuws was de nieuwe topuitvoering.
Het nieuwe topmodel was namelijk de Corrado VR6. Deze motor was gebouwd volgens hetzelfde principe als bijvoorbeeld de V4 motoren van de Lancia Fulvia V4 motoren. In basis principe is de VR6 gewoon een V6 motor, er is echter een belangrijk verschil. Bij een normale V6 is de blokhoek meestal 60 of 90 graden. Hierdoor heb je twee cilinderkoppen. De VR6 motor heeft een blokhoek van slechts 15 graden. Dat is voldoende om de cilinders naast elkaar te kunnen plaatsen, maar ook om gebruik te kunnen maken van dezelfde cilinderkop.
Niet alleen de motor werd vernieuwd, ook het chassis werd flink aangepast. Dat was niet zozeer vanwege de afmetingen van de motor. Omdat de VR6 zo compact was kon deze met gemak in het vooronder van de Corrado gelepeld worden. Omdat het gewicht ietsjes hoger lag en het prestatiepotentieel veel hoger, besloot Volkswagen geen halve maatregelen te nemen. De Bilstein dempers werden vervangen door Koni items. Het doel was om de Corrado zowel comfortabeler als sportiever te maken. Iets dat warempel erg goed lukte.
Er zijn twee verschillende modellen van de Corrado VR6. De Amerikaanse (en Canadese) uitvoering had een 2.8 liter VR6 met 174 pk vermogen en 235 Nm koppel. Was de G60 licht teleurstellend, de VR6 was juist een grote verrassing. Van 0-60 mijl per uur kostte slechts 6,4 seconden, waarmee de Corrado VR6 de snelste in zijn klasse was. Dat kwam niet alleen door het vermogen van de motor, maar ook de grip. De Corrado VR6 had een vorm van rudimentaire tractiecontrole (in feite een omgekeerde ABS werking) waarbij tot 35 km/u spinnende wielen werden tegengegaan. Met succes dus.
In Europa kregen we een zo mogelijk nog betere Corrado VR6. De motor was namelijk 2.9 liter groot met iets meer vermogen (190 pk bij 5.800 toeren) en iets meer koppel (245 Nm bij 4.200 toeren). De officiële fabriekscijfers waren een 0-100 tijd van 6,9 seconden en een topsnelheid van 235 km/u! Dat waren serieuze prestaties voor 1993. Om een beeld te geven van hoe de Corrado zich verhield ten opzichte van zijn tijdsgenoten vind je hieronder een klein overzicht.
Merk + Model: | Motor: | Max pk/Nm: | 0-100 km/u: | V-Max: | Nieuwprijs: |
---|---|---|---|---|---|
Audi Coupe 2.8 E quattro (B4) | 2.8 V6 12v | 174 pk / 250 Nm | 8,2 sec. | 221 km/u | €43.000 |
BMW 325i Coupé (E36) | 2.5 R6 24v | 192 pk / 245 Nm | 8,0 sec. | 233 km/u | €39.000 |
Chevrolet Beretta 3.1 GT | 3.1 V6 12v | 129 pk / 251 Nm | 9,2 sec. | 192 km/u | €27.000 |
Chrysler Shelby Daytona | 2.5 L4 8v Turbo | 151 pk / 291 Nm | 8,8 sec. | 212 km/u | €28.000 |
Honda Prelude 2.2i VTEC 4SW | 2.2 L4 16v | 185 pk / 212 Nm | 7,3 sec. | 226 km/u | €35.500 |
Nissan 200SX (S13) | 2.0 L4 16v Turbo | 169 pk / 224 Nm | 7,5 sec. | 216 km/u | €34.500 |
Porsche 968 | 3.0 L4 16v | 239 pk / 305 Nm | 6,5 sec. | 252 km/u | €75.500 |
Rover 220 Turbo Coupe | 2.0 L4 16v Turbo | 200 pk / 237 Nm | 6,9 sec. | 240 km/u | €32.000 |
Toyota Celica 2.0 GT AWD Turbo | 2.0 L4 16v Turbo | 204 pk / 275 Nm | 6,9 sec. | 230 km/u | €46.000 |
Volkswagen Corrado VR6 | 2.9 VR6 12v | 190 pk / 245 Nm | 6,9 sec. | 235 km/u | €35.000 |
Maar hoe reed een Corrado VR6 dan? Uitstekend, uiteraard. Kijk, dat de layout wellicht niet ideaal is (want voorwielaandrijving), maar de uitwerking was dat wél. Dat is iets wat je kunt bereiken met goede afstelling en dure onderdelen. Bij het starten hoorde je al dat het iets bijzonders was, een VR6 klinkt uniek. Een klein beetje zijig, maar eenmaal op toeren klinkt het magistraal: uit volle borst laat de zescilinder merken dat het wel een tandje harder kan. In tegenstelling tot veel andere VW’s van de jaren ’90 werkte het chassis mee. De dempers waren straf, maar de vering relatief soepel. Hierdoor had het chassis een enorm incasseringsvermogen, maar bleven de wielen op de grond. Het stuurwiel bood zowaar gevoel en communiceerde wat de wielen deden.
Door het lineaire karakter van de motor kon je goed aanvoelen wanneer grip omgezet werd in slip. Wat ook wel eens wordt onderschat zijn de remmen: die waren eigenlijk iets te goed (en behoorlijk prijzig). Als je wilde kon je op een B-weg behoorlijk tekeer geen. Het was geen hooligan als een BMW M3 of een racer als de Integra Type-R. Maar als je hem op 80 procent van zijn kunnen reed was het hemelse perfectie. En het prettige was, op het moment dat je de stad in reed, dan was de auto zo mak als een lammetje. De motor was dociel. Het enige nadeel was het zicht naar achteren: dat was er bijna niet.
Helaas waren de prijzen ook serieus voor 1993. Want een compleet uitgeruste Corrado VR6 koste meer dan 75 mille in guldens. Dat is mede de reden geweest waarom er zo weinig van verkocht zijn, naast het feit dat de Corrado enkel op bestelling werd gebouwd. Om toch nog wat aantallen te maken, besluit VW een nieuwe motor aan te bieden. Een 115 pk sterke tweeliter achtklepper. Het nadeel van een auto met een goed chassis is dat een ondermaatse motor direct opvalt. Waarvan akte. 0-100 in 10,6 seconden en een top van nét aan 200 km/u zijn gewoon niet voldoende voor die looks. Tel daarbij op dat je alsnog dik 50.000 gulden kwijt was voor een schraper en het is duidelijk waar het mis ging.
Aan de pers heeft het niet gelegen. Zowel de Britse, Amerikaanse als Duitse tijdschriften waren laaiend enthousiast over de auto. Het was een goed doorontwikkeld en doorwrocht stuk techniek. De auto zag er stoer uit, had de beschikking over bijzondere techniek en reed uitstekend. En toch zijn er in krap 7 jaar tijd slechts 97.521 exemplaren van de band gerold bij Karmann in Osnabrück. Zo zie je maar weer, bouwt een grote fabrikant iets aparts, koopt bijna niemand het.
En toch raden we alle grote automerken aan om het te blijven doen. Het bouwen van imagebuilders. Uitstekende auto’s waar iedereen lyrisch over is. Maar dankzij de badge ontbreekt het aan mainstream succes. Auto’s als de Peugeot RCZ-R, Toyota GT86, Alfa Romeo 4C en Nissan GT-R. Auto’s die er puur zijn voor de liefhebber die een uitstekende auto wensen en niets anders. Geen marketing. Gewoon een goed product. De Volkswagen Corrado VR6 hoort in dat rijtje thuis.
sjaterantekomen zegt
Ook ik had het geluk een rode G60, op geüpgrade g-lader en iets mooiere velgen daargelaten helemaal origineel, dit was overigens in ’96 (oef wat gaat de tijd) heerlijke auto, zou hem zo weer kopen!
matter zegt
@sjaterantekomen: heb ook ooit een G60 gehad. Diep donkerblauw metallic. Volgens mij ging de spoiler bij 120 omhoog. Herken mij niet in de ‘hakerige’ versnellingsbak. Die van mij schakelde zo soepel als boter.
sjaterantekomen zegt
@matter: inderdaad met die bak was niks mis, en volgens mij was het bij 100km/h dat de spoiler omhoog kwam, enige issue die ik met de auto had was het schuif/kantel dak.
caspert79 zegt
Wat een lekkere dikke auto was Corrado destijds, het lijkt me nog steeds geen straf om er een te rijden.
jornboeijen zegt
2 jaar geleden heb ik het geluk gehad een originele Corrado VR6 uit 1992 te kunnen kopen. De auto was van de eerste 70 jarige nederlandse eigenaresse. Ze gebruikte de auto voornamelijk als boodschappenwagentje. Hij werd onderhouden door de lokale Profile en kreeg netjes jaarlijks zn beurtjes. Nu staat de auto ruim een jaar stil en word deze volledig gerestaureerd om komende zomer weer te doen waarvoor hij is gemaakt; rijden
Graafke zegt
@jornboeijen: leuk! Tzt wel even foto’s plaatsen ;)
jornboeijen zegt
@graafke: uiteraard!
granlusso zegt
Jammer dat je ze tegen spoedig bijna niet meer in in originele staat ziet.
En als je er al eentje ziet, staat ie op de parkeerplaats van de Mac of Burger King.
granlusso zegt
@granlusso: tegen spoedig = tegenwoordig
rufctr01 zegt
Probeer er maar eentje te vinden die helemaal origineel is. De meesten zijn verkloot door de petjes.
Ik vond, en vind het nog steeds, een schitterende auto. Ook bij deze auto hebben ze 1 ding verkeerd gedaan wat Peugeot ook met de 406 coupé heeft gedaan, namelijk geen apart dashboard ontwikkelen voor de auto. Hetzelfde dashboard als een VW Golf zat hier in.
De meest zeldzame schijnen de 16v versies te zijn!
bmwtouring2 zegt
@rufctr01:
Dashboard van een Passat, niet van een Golf!
Trouwens mooier dan een Golf-dashboard.
sjaterantekomen zegt
@bmwtouring2: Klopt, enigszins fantasieloos, maar gaf in die tijd het gevoel dat je iets speciaals reed ofzo…en inderdaad beter dan het golf interieur destijds.
nicolasr zegt
1 keer in meegereden, ergens in 1997, gok ik zo. Naar de Mac Drive in Den Dolder op vrijdagavond.
Dat deden wij dus al lang vóór de petjes on na gingen doen. Ha! Trendsetter die ik me er ben!
Maar on topic, het was de 2.9 VR6, zeker in die tijd een geweldige motor in een even zo geweldige auto. En die spoiler was het allercoolst!
dawwg zegt
@nicolasr: “Dat deden wij dus al lang vóór de petjes on na gingen doen. Ha! Trendsetter die ik me er ben!” … Nee, je bent stiekem gewoon een petje :) Was in de 90s trouwens lang niet zo erg als nu hoor …
postzegel zegt
De G60 had geen keuren maar kuren, en er staat ergens vierwielaandrijving, waar voorwielaandrijving hoort te staan..
Verder prima stukje..
Oh wacht: de Polo G40, was weldegelijk en succes. Er werden er, van de eerste serie slechts 500 van gebouwd, die echter allemaal al verkocht waren op dag 1 van de IAA Frankfurt aan, inderdaad, voornamelijk VW medewerkers… 2 jaar later volgde pas een tweede serie die wel gewoon te koop was (voorbehouden aan Duitsland en Frankrijk).
PeugeotGTI zegt
Wat was een Peugeot 306 S16 of GTI dan eigenlijk supersnel voor die tijd..!
Heb één keer in een Corrado gereden, maar die was zo verlaagd dat ik geen idee heb hoe zo’n ding normaal rijdt. Het was wel een echte VR6 en die motor heeft behoorlijk indruk gemaakt. Veel trekkracht, mooie lineaire opbouw zoals @willeme het ook noemt en een goeie soundtrack. Tis mij te Duits allemaal, maar zonder meer een goeie auto. Succes met het vinden van een originele trouwens..
Boomer zegt
VW niet leuk? Sorry hoor maar de beide karmann ghia’s (type 14 en type 34) waren prachtige wagens. De 914 was een meer dan leuke wagen. Dat is echt niet pas bij de Scirocco begonnen.
lekbak zegt
@airc: een merk als volkswagen zou zich kapot moeten schamen als deze drie de enige leuke auto’s zijn die ze gemaakt hebben. Gelukkig is dat dan ook niet zo, maar het is nog altijd vrijwel allemaal saaie meuk.
giulio zegt
Ik wist niet dat Volkswagen klassiekers had!
viezefreddyw zegt
De Corrado is één van de auto’s die mij liefhebber heeft gemaakt. Mijn buurman had in ’95 of ’96 er eentje, de VR6 uiteraard. Destijds had ik nog niet zo gek veel met auto’s maar de Corrado heeft daar voor gezorgd. Man, wat was ik verliefd op dat ding. Ik vond het een wereldauto.
Vandaag de dag zijn de dingen schaars, erg schaars. Zeker als je een originele zoekt met een lage kilometerstand. Maar elke keer als ik er eentje zie rijden kijk ik even om en denk ik aan toen, toen mijn buurman er eentje had. Was mooi.
thomasthomas zegt
Een Vr6 handgeschakeld altijd lekker de rest van de motors zijn echt traag (naar huidige maatstaven) Okay een G60 kan ook nog wel als de G lader niet weer eens gereviseerd moet worden.
allesmetturbo zegt
Word er niet warm van, gelukkig ieder zn ding. Kan het altijd wel waarderen als fabrikanten ‘gekke’ en uitzinnige auto’s produceren
turbotoll zegt
Kocht er destijds een van 10 jaar oud en verkocht hem met ruim twee ton op de klok. Wat is blijven hangen is hoe degelijk dat wagentje in elkaar zat. Geen piepjes of kraakjes. En met 16″ wieltjes ook serieus grip.
Zo’n G60 was nieuw twee maal zo duur als een GSI. Maar die zie je dan ook niet meer.
misterdrogba zegt
Uit de tijd dat Volkswagen nog eens gek durfde doen..
Ze mogen daar in Wolfsburg gerust een moderne interpretatie van de Corrado op de markt brengen.. Een 2.5 vijfcilinder uit de Audi magazijnen met een lel van een turbo/elektrische supercharger gekoppeld aan een handbak en een heerlijk koets eromheen bouwen..
Zonder het hele dieselschandaal had ik het nog zien gebeuren maar nu acht ik die kans klein, helaas.. En moest het ervan komen zal het wel een elektrisch/hybride ding worden.
frederik zegt
@misterdrogba: De Golf R is toch ook niet gek? Goed, geen vijfcilinder maar verder…
misterdrogba zegt
@frederik: ja, maar is verder totaal niet te vergelijken met zo’n mogelijke Corrado heropleving.. maar die viercilinder turbomotor kan er natuurlijk ook in geplaatst worden.
Dutchdriftking zegt
@misterdrogba: Scirocco R is in Duitsland nog gewoon te bestellen….
jasperhallo zegt
@dutchdriftking: Tiguan R binnenkort. Niet heel gek, maar toch wel lekker.
Gulli zegt
@misterdrogba: maar dan komen ze dus in het vaarwater van de TT of de A5, en dat kan natuurlijk niet in VAG-land. Wel jammer!
MARS zegt
Ondergewaardeerd en te duur in Nederland.. Pas laat in de jaren ’90 werden ze met bosjes geïmporteerd vanuit Duitsland.
stuko zegt
Tot mijn geluk staat er nog steeds eentje in mijn garage. Een originele Nederlandse uit 1994. Heerlijk voor de zomer!
Dutchdriftking zegt
@stuko: geluksvogel!
rob636 zegt
Volgens mij is het toch wel tijd voor een opvolger nu..
bofkont zegt
Mijn all time favoriet van VW, mijn broer heeft in de jaren 90 2 stuks gehad, een rode G60 en een zwarte Vr6, die was full options, leder/schuifkantel/cruise/airco, was bij aankoop 5 jaar oud en koste nog even 40000 ouderwetse guldens, man wat een wagen was dat, in die tijd zaten we bij beiden in Seedorf Duitsland als militair, geregeld de 260km gezien de op teller. Doodzonde dat mijn broer die wagen ooit heeft verkocht.
Jaartje of 4 de kans gehad eentje te kunnen kopen, een originele NL brombeer paars van 96 met 80.000km, 12000 euro, nog steeds spijt van dat ik het niet heb gedaan.
Dutchdriftking zegt
@bofkont: staat een hele mooie paarse voor 12k in Duitsland. Creme leder, recaro’s aibags cruisecontrole koplampsproeiers, letterlijk iedere optir zit er op. En t is nog een 95’er ook!
bofkont zegt
@dutchdriftking: Oei dat klinkt geweldig!! Zal altijd een groot fan blijven van de corrado, maar sinds ik het cabrio rijden heb ontdekt heb ik de Corrado uit mijn hoofd gezet, daarbij heb ik net een andere fun auto gekocht, dus financieel zit het er helaas ook niet in om hem erbij te kopen. Maar bedankt voor de tip!
matter zegt
@bofkont: dan maar gauw ff naar het VW museum om je te vergapen aan de Corrado Cabrio… ;)
bofkont zegt
@matter: gaaf ! Ken hem idd , is een studie model, al zijn er wel zelfbouw projecten geweest ook.
Dutchdriftking zegt
@bofkont: er staat een golf VR6 cabrio te koop…
bofkont zegt
@dutchdriftking: ook lekker!!
De vr6 is sowieso een hemels blok alleen dat geluid al !!
desjonnies zegt
Maar ze waren altijd zo ZWART van binnen, zo deprimerend zwaarmoedig, waardoor iedere vorm van lichtvoetigheid verdween, zondermeer een bijzonder goede wagen, hetzelfde voor de Passats uit die periode van VW.
Ze hadden destijds het interieur moeten uitbesteden aan een Italiaan
dwersbongel zegt
Ja hoor daar gaan we weer. Einde artikel en ik wil er nu èèn. Vr6 uiteraard.
Mijn Stiefbroer had een golf vr6. Erg gaaf om met een vers rijbewijs even door te mogen trekken bij het invoegen.
Trouwens die Typhoon / Syclone. Daar zit ook een mooi klassieker verhaal in @willeme ;)
willeme zegt
@dwersbongel: misschien even aan @cossiekiller wat informatie opvragen ;)
cossiekiller zegt
@dwersbongel: De Syclone is hier nog niet zo lang geleden de deur uit gegaan. Geweldige auto, maar de beperking in het gebruik deed me hem verkopen…
jeroenwz zegt
Leuk en zeer kloppend stuk. De Corrado was voor mij de eerste VW die niet zo saai was als een grijze regenjas. Zeker met de latere VR6 had je de beschikking over een heuse “Porsche-pester”!
e1000bmw zegt
“Stijlvol, sportief en leuk. Volkswagen. Wie anders?”
Uh, wat dacht je van (in die tijd) Porsche, BMW, Alfa Romeo, …
willeme zegt
@e1000bmw523i: dat lijstje kan (veel) langer. Was namelijk licht ironisch bedoeld ;)
Dutchdriftking zegt
@willeme: leuk dat je de slagzin van VW in de jaren 90 gebruikt, bijna niemand kent hem nog, maar ik heb het op de originele matten van m’n VR6 staan!
Dutchdriftking zegt
Daar Corrado s nu prijzig zijn, en er haast alleen maar rommel te koop is ben ik voor de golf VR6 gegaan. Laatste type 12v VR6 van 96. Blijft een fantastische wagen die op de bilstein dempers heerlijk rijd. Maar de looks van de Corrado mis je absoluut. Al is het interieur wel stukken mooier!
dedon zegt
Hmmm… In dat overzicht mis toch zijn grootste concurrent uit die tijd. En die overtrof hem ook. Namelijk de Calibra (Turbo)
willeme zegt
@dedon: die was bij introductie van de Corrado VR6 nog niet leverbaar. Wel een leuk idee voor een artikel… :)
unavailable zegt
Heerlijke wagens. Zelf 2 G60’s gehad. Lekker spartaans.
lucskie zegt
325i 2.8 R6? M50B25 motoren waren alle toch 2494cc?
Dutchdriftking zegt
@lucskie: veel 325i’s waren eigenlijk 328i
bmwtouring2 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
willeme zegt
@lucskie: @lucskie heeft gelijk. Ik heb het even aangepast. De latere 328i was bijna even sterk (193 pk, wel een 2.8 liter) en de 323i was eigenlijk een 2.5. Het is af en toe verwarrend met die BMW’s.
sanderz28 zegt
Heb er zelf ook 1 gehad, een late 91er. Alweer 10 jaar geleden. Wat een heerlijke auto was dat en retesnel. Ik haalde 255 op de teller in Duitsland, daar was ik wel wat verbaasd over. Altijd spijt gehad dat ik hem heb weggedaan, kocht hem voor 2500 euro, dat lukt je nu niet meer…
sracert zegt
Vind de verhoudingen nog steeds niet kloppen bij deze auto. De oude Sirocco en ook de facelift heb ik altijd erg leuke auto’s gevonden in tegenstelling tot de moderne versie.
cpp1 zegt
Heb een G60 en een VR6 gehad, zo fantastisch waren ze niet. Vind een 4 deurs Golf 2 G60 leuker…heb ik helaas een jaar of 6 geleden verkocht aan een Belg.
berlinetta zegt
Wat een heerlijk artikel om te lezen Willem. Erg leuk dat je ook andere auto’s vergelijkt in de tabel! Heb ervan genoten.
diablogt zegt
Ging er niet een g60 kapot bij de introductie met de pers? Meen zoiets vaags ye herinneren.
Corrado16v zegt
Erg genoten van m’n Corrado. Een goede keuze als eerste auto en die spoiler was zo cool.
pinut187 zegt
Mijn baas had er 1 toen ik nog was. Vaak in mee mogen rijden, gave bak. Erg goed artikel wederom, zoals we gewend zijn van ome Willem!
focusrs1 zegt
Heb destijds een Golf gehad met hetzelfde vr6 blok maar die leverde 180pk in de golf en zoop als een malle.
cpp1 zegt
@focusrs1: dan zat er een 2.8 in uit de Golf 3 vr6 waarschijnlijk.
focusrs1 zegt
@cpp1: dat was idd een Golf 3 vr6 met 2800cc
E34M5Touring zegt
Toen ik nog in Apeldoorn op school zat had ik een klasgenoot met zo’n ding. Die mooie paarse kleur en van binnen helemaal af. AC, leer, dakkie, alles zat er op en aan. Een G60 met een enorme brulpijp, klonk echt geweldig. Verder wel een foute helaas. Veel te grote wielen (ding reed voor geen meter met die bandenmaat), slecht verlaagd dus de uitlijning was naar z’n gootje en dr was altijd wel wat met dat ding. Maakt verder ook niet uit, enorm veel lol gehad met die wagen. Zou best een mooie VR6 willen. Hoeft niet eens helemaal origineel. Er rijden er zat rond die met wat opsmuk nog steeds tof ogen! Wel een auto die het kan hebben vind ik.
ybcosworth zegt
Take me back to ’99 mijn eerste auto een zwarte G60. De auto die het allemaal aanwakkerde. Er voor zorgde dat mijn gereedschapskist steeds verder gevuld werd maar dat maakt niet uit liefde voor deze auto. Er tevens voor zorgde ik nu een loods aan mijn huis heb. Hobbymatig knutsel mijn kinderen hoewel te jong ook knutselen. Liefde allemaal liefde. En af en toe een traan
peterti zegt
Ik vind het nog steeds een mooi model mits redelijk in originele toestand. Heb in diverse Corrado’s gereden vroeger van de 8v tot de vr6 en allen reden ze erg goed. Het was toen al een oud ding eigenlijk maar de kwaliteit was dik in orde. Enige probleem was het gewicht… met een standaard Alfa 33 16v of CRX VTEC was ik ze allemaal de baas..
tjorque zegt
Een g-lader is eerder een scroll-compressor dan een schroefcompressor…
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Scroll-compressor
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schroefcompressor
Nu begrijp ik dat mijn designer nonkel destijds zo een had…. omdat het anders was. (Ik vond hem nooit mooi)
tvr1974 zegt
Zelf ben ik mijn auto uit Duitsland gaan halen in 94. Een aubergine kleurige G60. Moet zeggen dat ik er wel wat onderhoud aan heb gehad(drukgroep en idd later ook de G-lader revisie) plus wat kleine dingen. Toch vond ik het een geweldige auto. Een vriend van mij had een golf rally g60 en qua acceleratie was bij best wat smeller maar qua top weer langzamer. Onze beide G-laders te gelijk naar Kronenburg tuning gebracht. Terug met kleinere pullie er bij en daarna weer er op zetten. K&N filter er nog in en op de rollenbank. Net geen 200pk weet ik nog. Maar auto liep daarna qua top en tussenacceleratie weg bij de VR6en. Die vriend van mij was van VW-garage en hij wilde nog meer vermogen. Heeft toen met zijn vader een 16v blok onder de G-lader geplakt en na wat rommelen haalde die er 225pk uit op de rollenbank. Nog later ook andere uitlaat en wat andere aanpassingen is t vermogen geloof ik uit gekomen op 240pk.
Een voordeel van de g60 tov de vr6 was natuurlijk gewicht, maar ook verbruik. De g60 haalde je redelijk makkelijk 1:10/11 en de vr6 mocht je blij zijn met 1:7 maar met beetje knallen 1:5-6.
Na kleine 3 jaar mijne verkocht en een Maserati Racing gekocht. Was toen 23 en dat was nog net ff wat sneller allemaal(sneller dan bijv de Ferrari 348 in die tijd, niet op top maar alles er tussen wel)…
De corrado is mij toch altijd bij gebleven. Jammer genoeg nooit een echte opvolger van gekomen..
bofkont zegt
@tvr1974: kronenburg was destijds idd een bekende tuner , leuk!!
Maar die corrado vr6 van mijn broer deed makkelijk 1 op 10 als je wat normaal deed.
wendy_weijgert zegt
Heb nu al bijna 6 jaar mijn eerste auto.
Een Corrado 2.0 8v.
Bijna nooit problemen gehad.
1x nieuwe brandstofpomp en dat is het eigenlijk wel.
Nu bezig met onderhoud. Staat al +3ton op.
Maar rijd nog als een zonnetje.
Corrado, ja ik weet het niet. Het maakt mij persoonlijk gewoon erg gelukkig.
Want iedereen zegt. Dat er bijna geen originele zijn. Klopt
Ik ben zelf 25. En vind het verschrikkelijk!
Originele lichten, origineel blok erin houden!!
Enigste wat ikzelf heb gedaan is; iets lager gezet en andere velgen eronder!
Door Corrado ben ik echt een liefhebber geworden.
En wat er gezegd word over VW. Doe normaal! Ik word helemaal happy van VW!
Alleen niet van de mensen die ze aftrappen/opblazen. Of andere lichten erin zetten.
Helaas heeft ieder ze eigen smaak. En je zou her altijd houden.
bofkont zegt
@wendy_weijgert: gaaf hoor ! Ze staan idd origineel iets te hoog op hun pootjes.
stuko zegt
Mocht Autoblog eens een reportage willen maken, wij bezitten een 1993 VR6 met 41.000 miles op de teller. Deze auto is in concours staat. Misschien leuk voor een korte repo :-)
mrrallycross zegt
Zo een VR6 is toch wel lekker hoor
cossiekiller zegt
Hier in de buurt reed er een rode vr6 rond, compleet met Rieger wide bodykit en brede 15″ wielen eronder. Was toen 15 en dat was dé auto van de buurt!
esprit84 zegt
het voorstel van ItalDesign:
http://i146.photobucket.com/albums/r262/theclencher/italdesign%20karmann%20ace%20of%20spades_zpscw43rzy2.jpg