Het Amerikaanse Vector bouwde begin jaren ’90 slechts 17 klantenauto’s van de W8, een buitenaards aandoende supercar die ondanks zijn bijzondere uiterlijk hele serieuze prestaties neerzette.
De W8 was gebaseerd op het W2-prototype en werd aangedreven (of afgeschoten, zo u wilt) door een 6-liter V8 met twee turbo’s. Deze krachtbron was goed voor ongeveer 660 pk en 880 Nm aan koppel. Zet dat af tegen bijvoorbeeld een Ferrari F40 (die in dezelfde periode gebouwd werd) en je snapt dat de W8 de autowereld van z’n sokken blies. Het prijskaartje was trouwens geheel in lijn met de prestatiecijfers astronomisch te noemen. Nieuwe exemplaren van de W8 werden namelijk verkocht voor een half miljoen dollar.
Van 0-96 km/u ging het ding in 4,2 seconden en de kwartmijl werd in 12 seconden afgerond met een snelheid van ongeveer 200 km/u. Goed, liefhebbers van auto’s van het kaliber McLaren P1 zullen er niet wakker van liggen, maar bedenk wel dat de W8 ruim 20 jaar geleden werd gebouwd. De topsnelheid van deze bijzondere supercar is niet precies bekend, maar tijdens tests met het W2-prototype werd de 389 km/u aangetikt. Inderdaad, da’s Veyron-territory!
Mochten je handen beginnen te jeuken van al dit moois, dan heb je mazzel. Binnenkort gaat er eentje onder de hamer tijdens de Monterey veiling van RM Auctions. Dit exemplaar behoorde toe aan de Amerikaanse autoverzamelaar Bob Pond en gaf ooit acte de présence in de film ‘Rising Sun’ met Wesley Snipes. De rode snelheidsduivel gaat naar verwachting tussen de 300.000 en 500.000 dollar opbrengen. Mocht je een video van de W8 crashtest willen zien, dan check je autojunk.nl.
spotu2 zegt
389 met 660 pk!? Dat zie je autofabrikanten vandaag de dag niet meer doen!
macready zegt
@spotu2:
… omdat ze direct zouden worden teruggefloten. Het Vector boek is er ééntje met vele zwarte pagina’s en vooral veel omstreden claims. Ééntje daarvan was de aangehaalde topsnelheid run, waarbij gemakshalve voorbij werd gegaan aan het feit dat de W8 naar 389km/u was …getrokken.
Hij redde en redt dat bij lange na niet op eigen kracht.
guusboum zegt
@spotu2: 389 is wel heel hoog, maar de auto’s van deze tijd zouden sowieso meer pk nodig hebben dan de auto’s van toen. Onder andere door de CW-waarde, Aerodynamica, kortere versnellingsbak-verhouding…
norge zegt
Altijd een Amerikaanse Countach gevonden, leuk om weer eens terug te zien.
Robert zegt
@norge: inderdaad, maar ‘een wat buitenaards aandoende supercar’ vind ik te veel eer. Oké, het vermogen van de motor kan er wel weer mee door, maar voor een leek lijkt dit qua uiterlijk net zo veel op een Countach als de gemiddelde kitkar op basis van een Fiero of een MR2.
tupperware zegt
@norge:
De voorganger , zonder picknicktafel hing prominent in mijn kamer, ergens midden jaren 80 uit de AMS geknipt.
papa zegt
Er is ook nog een ander model Vector met lambo v12 meen ik.
papa zegt
@papa:
Das waar ook die heet de M12 een heeft een Diablo blok. 14 stuks gebouwd…
jaapiyo zegt
@papa: Nice, die kende ik nog niet. Hier een filmpje van de auto: https://www.youtube.com/watch?v=R7wz5znvuTI
Ik vind ‘m wat minder mooi dan de W8 maar die Lambo V12 is wel eindeloos veel gaver dan een geblazen V8 op basis van een GM blok. Apart zo’n Amerikaanse creatie met een Lambo motor.
baasbas zegt
@papa: De Nissan Arna van de supercars :-)
thomcarspotter zegt
T heeft zeker wat!
Hell, als ik zeg maar 5 miljoen op m’n bank had staan had ik hem gekocht!
Leuk toch? zo’n speciale auto in Nederland!
sacha zegt
@thomcarspotter: en bovendien supervoordelig te rijden als youngtimer op de zaak :)
thomcarspotter zegt
@sacha: zekers, maarja qua onderdelen en reparaties is het minden voordelig volgens mij..
E34M5Touring zegt
@thomcarspotter: Als je het blok dr uitblaft, uitwisselen met een Chevy LS variant, beetje spielerij dr op. Hatsjee.
C70_99 zegt
@sacha: Je betaalt voor een auto ouder dan 15 jaar toch 35% bijtelling over de dagwaarde? Lijkt me nog niet echt voordelig.
hans75 zegt
hij lijkt nog meer op de Alfa Carabo… (net als de Countach van Bertone)
http://www.lotusespritturbo.com/Alfa_Romeo_Carabo_1968.jpg
hans75 zegt
zie dat de carabo uit 1968 was…. dus het copieerapparaat van vector is niet zo snel…
oranginas zegt
Andre Agassi had er volgens mij ook eentje (of zijn management had hem ervoor beschermd)
Die Wiegert versie in Gran Turismo 2 heeft in ieder geval voor mij vele kilometers afgelegd!
jeffreyderuiter zegt
Foeilelijk!
toniominestrone zegt
Typisch een product van de jaren ’80, geeft mooi de tijdgeest weer.
jaapiyo zegt
Ondanks alle terechte kritiek als ‘countach ripoff’ en dergelijke vind ik het wel een leuk apparaat. Volgens mij ook een drietraps automaat dus wel typisch amerikaans icm die V8, een beetje gewoontjes bijna. Desalniettemin is het wel automobiele curiosa die in de meeste collecties niet zou misstaan IMO.
En dat scherm naast de bestuurder…do want.
Breinstein zegt
Voor het eerst kennis mee gemaakt in een grand turismo spel en sindsdien altijd gebiologeerd door deze auto. Door zijn absurde uiterlijk wordt hij cool en het mysterie eromheen maakt het plaatje compleet. Hebben!
moveyourmind zegt
Toentertijd hightech, nu ziet het er ontzettend gedateerd uit. Als liefhebber van oude meuk vind ik dit helemaal geweldig! Die grote hoeveelheid echte knopjes, de pontificaal in het zicht geplaatste stoelbediening, het fantastische ouderwetse hifisysteem. Hoe cool wil je het hebben?
tomleeuw zegt
In die tijd had Koenig ook zo’n spuuglelijk jaren 80-begin90 sportauto, maar hoe heette dat ding?
Ik bedoel niet de omgebouwde Ferrari’s
Rohrl-fan zegt
@tomleeuw: De Koenig C62, ‘op basis’ van de Porsche 962 Le Mans auto. :-)
tomleeuw zegt
@Rohrl-fan: nope, dat was hem niet. Ik geloof dat hij uiteindelijk niet is gebouwd, op een proto na.
tomleeuw zegt
@tomleeuw:
oh, het was Zender en niet Koenig. de Fact 4
http://www.carstyling.ru/resources/studios/1989_Zender_Fact_4_04.jpg
lyon1845 zegt
Wie kent deze nog…?
http://youtu.be/fTB-T4KbahE
bietje zegt
Supervette bak, één van mijn droomauto’s van toen.. En die vergelijkingen met andere auto’s, de Vector was een Vector, géén Countach, en heeft dat ook nooit gepretendeerd te zijn. Deze wagen is van ruim 20 jaar geleden, wat hij toen al kon was nauwelijks te evenaren.
En als ik dit plaatje zie, weet ik waarom hij nog steeds in mijn lijstje van mooiste auto’s staat, wat een pose heeft die wagen..
http://33.media.tumblr.com/f4fe8b5caa1cc1eb47aa8ad1b1e7107a/tumblr_n8k1uoabPp1sqxw6oo1_500.jpg
reactief zegt
@bietje: helemaal eens! En wat is die foto van jou top!
Enige wat ik niet mooi vind is de achterkant. Maar doordat het wel klopt bij de auto wordt dat eigenlijk ook wel weer mooi van lelijkheid.
Maar vanuit de hoek op jou foto is er volgens mij geen enkele auto mooier!
gash zegt
Een beetje steenrijke Amerikaan met een flinke autoverzameling zou zo’n karakteristieke Vector in zijn collectie moeten hebben. Weer eens wat anders dan een rits Lambo’s, Porsche’s en Bentley’s in de garage. Ik vind hem top.
toyotafortuner zegt
Zeker wel vet! En die prestaties voor een bak uit de 80s! o.0
xlnc zegt
Wow!!! Hier heb ik vroeger een poster van gehad en tegenwoordig een 1/18. Was en is echt de droomauto voor mij geweest. De scene in de film Rising Sun vaak terug gekeken. Interieur niet meegerekend zou de W8 nog steeds relevant kunnen zijn. MR2 en Countach hiermee vergelijken? Hell no! Gerald Wiegert heeft zich destijds wel laten inspireren door de Carabo.
Wat ik ook altijd bijzonder heb gevonden is dat de W8 zo fotogeniek is. Vanuit elke hoek prachtig om te zien. Echt een automerk die mag terugkomen maar niet onder Wiegert uiteraard.
Zou je deze auto mogen nabouwen onder een ander merknaam?
razzie zegt
Voor een auto in deze prijsklasse vind ik hem niet echt denderend onderhouden. Vies logo, uitgedroogd leer…
baasbas zegt
Ik kan me een test uit de autoweek herinneren uit die tijd. Tarzan en Jane.
Vond het toen een droomauto. Maar ja, verstand komt met de jaren :-)
Een 3 traps automaat heeft dit kreng.. hahaha. Lijkt me wel erg lachen om een keer mee te rijden.
Sracerr zegt
De meest futuristische Hyper – car from the USA, jammer dat het niet is gelukt om deze prachtbolide door te ontwikkelen. In die dagen was er simpelweg geen enkele Hyper car die aan deze kon tippen qua specs and look’s. alleen al om naar te kijken (italiaans & USA mix) is dit toch wel de aller vetste van allemaal. Dag Countach, Testarossa’s etc. eh nee Porsche komt natuurlijk niet voor in dit hoofdstuk, die waren bezig kevers plat te slaan.
Sracerr zegt
Via de Callaway boys kon er trouwens makkelijk 1000 tot 1500 pk-tjes uit worden gehaald. standaard brandblusser werd meegeleverd.