De Renault Espace gaat inmiddels alweer dertig jaar mee en dat is niet voor niets, want hoe je het ook wendt of keert: deze MPV heeft het Europese autolandschap flink op z’n kop gezet.
Peugeot wilde MPV niet
De Espace was in 1984 de eerste MPV op de Europese wegen, maar was desondanks een gevalletje ‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht’. In de Verenigde Staten boekte Chrysler namelijk al een paar jaar succes met ruime gezinswagens en uiteindelijk waaide die trend over naar ons. Matra ontwikkelde als eerste een prototype en hoopte die te kunnen slijten aan Peugeot, maar zij zagen niets in het plan van hun landgenoten.
Cijfers eerste jaar: slechts 3.000 verkocht
Achteraf is het makkelijk om Peugeot daar belachelijk om te maken, maar zo gek leek hun houding in eerste instantie niet. Renault pakte het project van Matra namelijk wel op en bouwde de Espace, maar verkocht er in het eerste jaar van productie nog geen 3.000. Europa had duidelijk nog even tijd nodig om aan het idee van een 7-zitter te wennen. Uiteindelijk groeide de Espace alsnog uit tot een enorm succes en moest er in 1987 een extra fabriek ingeschakeld worden om aan de vraag te kunnen voldoen.
We weten allemaal hoe het de Espace daarna is vergaan. Er volgde nog drie nieuwe versies, op hun beurt elk weer voorzien van de nodige facelifts. Zo schokkend als de entree van de Espace werd het echter niet meer, want wie kijkt naar het huidige model, ziet dat er in dertig jaar tijd weinig veranderd is aan het concept. Dat is ook niet nodig, want inmiddels zijn er ruim 1,2 miljoen uit de fabrieken gerold.
Espace F1
Toch zorgde Renault af en toe nog voor een kleine schokgolf met speciale versies van de Espace. Denk aan de hierboven afgebeelde F1-versie, die vanwege het tienjarige jubileum in 1994 werd voorzien van een V10-blok en de achterwielophanging van een Formule 1-wagen. Die bracht een geluid voort waar de coureurs anno 2014 alleen nog maar van kunnen dromen. Om nog maar te zwijgen van de acceleratiesnelheid: van 0-100 kilometer per uur in 2,8 seconden. En dat met een Espace, misschien wel de degelijkste auto ooit.
Espace Spider
Een andere, wel erg bijzondere Espace-editie was de Spider. De studenten van Espera Sbarro ontwierpen deze Espace zonder dak ter ere van de 24 uur van Le Mans in 1998. Ze werkten nauw samen met de ontwerpafdeling van Renault en vroegen Matra de productie te verzorgen. Zo spectaculair als de F1 werd het niet en Renault bouwde het concept nooit verder uit. Jammer, want wie weet hadden ze destijds, net als met de eerste Espace, wel een compleet nieuwe klasse kunnen lanceren: de MPV-cabrio.
E34M5Touring zegt
Die Espace F1 blijft in mijn ogen een van de allerbruutste concepts ooit. Ook omdat ie gewoon tering hard gaat. Leuk als fabrikanten dit soort projectjes doen. Ford heeft ook is een Transit gedaan geloof ik.
FiXeR zegt
@E34M5Touring: Was dat niet Jaguar die een Transit had omgebouwd om de motor van de XJ220 te testen?
E34M5Touring zegt
@FiXeR: Nope, ook met een F1 chassis. Johnny Herbert heeft er nog mee gereden.
mclarenf1lm zegt
@E34M5Touring: Ford heeft zelfs meerdere transits gedaan, wel jammergenoeg niet zo extreem als de eerste. Overigens wel jammer dat er maar zo weinig beeldmateriaal is van de espace F1, lijkt me geweldig als hij een keer mee zou doen met de classic Le Mans.
hamerhaai zegt
@E34M5Touring: Hetzelfde idee als de Alfa 164 Procar V10
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=cQigN057dMw
exotic zegt
@hamerhaai: HAH!
Dat was de auto die ik als kind zijnde ALTIJD nabouwde met Lego! Had hem 1x op TV zien langskomen, vanaf fat moment was ik verliefd.
Geweldige auto, hoe kon ik die (bijna) vergeten zijn!
hamerhaai zegt
@exotic: Hah, waarschijnlijk had je dit gezien (Nederlands): https://www.youtube.com/watch?v=BgGSa6pewdE
escort77 zegt
@E34M5Touring: verschillende keren zelfs, Google maar op “Ford supervan”.
E34M5Touring zegt
@escort77: Ik wist dat er meerdere Transit projecten waren (RallyVan bijv.) Maar niet dat er meerdere F1 concepts mee gemaakt zijn, is ff googlen straks!
RazorHead zegt
Die 3e generatie heb ik altijd wel mooi gevonden, hoe raar het ook lijkt misschien.
Dat model met een beetje extra poeier zou wel lekker zijn :D
Search zegt
Ik heb die Espace F1 nog op Zandvoort zien rijden tijdens de marlboro masters, dat geluid….insane!
roppp zegt
Die eerste Espace…… ik was ‘m bijna vergeten. Wat een blokkendoos. Het lijkt wel een Playmobile-autootje.
knipperlichtje zegt
Jep, lijkt me geweldige auto. Hoorde via-via over een een 3e generatie van facelift nummer 1 (2006). Ongelofelijk praktisch, heel ruim uitgerust en het dakraam was een attractie op zich. Het ‘cabasse auditorium’ was een aanfluiting, geen bass te vinden. Uiteindelijk heeft de persoon em van de hand gedaan omdat de praktische kant niet meer gebruikt werd, ook zoop de 2.0 turbo als een malle (1 op 8 als je ‘zuinig’ reed) en zat ie ondanks 170 pk pas in 10 seconden op 100. Verrassend betrouwbaar trouwens, op nieuwe bougies na geen bijzonder onderhoud.
knipperlichtje zegt
@knipperlichtje: oeps het was de 4e generatie
Carreza zegt
@knipperlichtje: 2006? Dan bedoel je de 4e generatie dus…
norge zegt
Ja geweldige auto….Echt, maarre kwaliteit…
eddie72 zegt
Ik weet nog toen deze auto bij de heilige koe op was. Kan me nog goed herinneren dat ze zeiden: “alles is van F1 kwaliteit, behalve de remmen.”
Vind het nog steeds grappig.
ej20g zegt
Ik moet bekennen dat ik de eerste twee generaties echte karakterbakken vind. De derde generatie vind ik stiekem wel wat hebben, de vierde generatie vind ik ronduit lelijk. Technisch waren de derde en vierde generatie niet zo lekker, vooral de vierde generatie is technisch ondermaats. Gemiddeld gezien gewoon slecht. Naast de ruimte hadden ze wel een ander pluspunt gelukkig: die fantastisch klinkende V6!
Carreza zegt
Generatie 3 en 4 zijn tijdloos. Als ze voor generatie 5 echter voortbouwen op die Initiale Concept, vrees ik het ergste.
MARS zegt
Type 3 gehad. Fantastische wagen, veel weekenden in doorgebracht op circuits.. Opblaasmatras erin en gaan!
Davidov zegt
Geen foto van de dakloze Espace in de gallery? Die had ik nou juist willen zien :(
mout zegt
Dat was een hele schok, toen die uitkwam! De Mitsubishi Space Wagon (1983)(http://www.autozine.org/Archive/Mitsubishi/classic/Spacewagon.jpg) had opeens een concurrent!
Dat was de Nissan Prairie (1982), die nog een jaar eerder leverbaar was namelijk niet. Die leek er immers wel op, maar had standaard geen derde zitrij. (https://c2.staticflickr.com/8/7009/6531794257_dee797eff2_z.jpg)
Anders gezegd: Zo heel schokkend was de komst van de Espace nou ook weer niet.
Jansen zegt
Vergeet de Avantime niet, in feite de coupé versie van de 3e generatie. Vanaf de derde generatie was t geen Matra meer. De hele “standaard” Matra constructie is ook verdwenen, geen kunststof buitenkant meer…
SimonMc zegt
@Jansen: Spatborden nog steeds uit kunststof, maar is wel bij meerdere ( alle? ) Renaults.
Haakie zegt
@Jansen: Je bedoelt de 4e generatie. De 3e kwam nog bij Matra vandaan en had nog polyester panelen (wel een stalen motorkap). Daarna besloot Renault de Espace zelf te gaan bouwen. Matra mocht de Avantime gaan bouwen. Die verkocht voor geen meter en Matra ging failliet.
utr1984 zegt
Als gezin met 4 kids (3 lang) hebben we nog naar die tweede generatie gekeken. Von.d ik toen echt een mooie auto haha. Dubbele schuifdak was ook gewoon cool :)
Alleen was de Voyager ruimer en hebben we die gekocht. Maar dat bleek een rampenbak te zijn.
utr1984 zegt
@utr1984: Dit was begin jaren 90 btw
T16 zegt
Denk dat een gesprek in de F1 versie onmogelijk is. ;-)