In de jaren ’70, midden in de oliecrisis, kwam Porsche met een revolutionaire supercar op de markt. Nadat lichtgewicht Carrera RS topmodellen een tijdlang de vaandeldragers van het merk waren geweest, sloegen de Duitsers een compleet andere richting in met de 930; voor velen de ultieme klassieke 911. Het was de eerste productieauto die gebruik maakte van een turbocharger, en de directe voorganger van de 911 Turbo en GT2 zoals we die vandaag kennen.
De ontwikkeling van de 930 begon in 1972, toen er een homologatiemodel gemaakt moest worden om te kunnen racen met de nieuwe 911. Ook toen de regels veranderden en de auto eigenlijk niet meer nodig was, bleef men hem doorontwikkelen om zo Ferrari en Lamborghini het vuur aan de schenen te kunnen leggen. De 930 werd gepresenteerd op de Autoshow van Parijs in oktober 1974 en kon in het voorjaar van 1975 bij de dealer worden afgehaald. De nieuwprijs lag rond de 115.000 gulden – bijna het dubbele van wat voor een gewone 911 2.7 moest worden neergeteld.
De auto was voorzien van nieuwe vering, grotere remmen, een versterkte vierversnellingsbak en de inmiddels iconische ‘whale tail’ spoiler. Het blok was de drieliter zescilinder boxer uit de Carrera RS 3.0, maar dan voorzien van turbotechnologie die oorspronkelijk voor de 917/30 CAN-AM raceauto was ontwikkeld. Het resultaat was een auto die bijzonder moeilijk te rijden was vanwege het grote turbogat. Het vermogen van 260 pk kon je middenin een bocht nog wel eens verrassen, en door het gewicht van motor achterin was de auto bij overstuur maar moeilijk weer in het gareel te krijgen. Ervaren rijders hielden de 930 continu hoog in de toeren om de turbo actief te houden, en dan bleek het een enorm snelle auto. De cijfers logen er niet om: 0-100 kostte slechts 5,2 seconden en de topsnelheid bedroeg 246 km/h. Hiermee was de 930 jarenlang de snelste productieauto van Duitsland.
Door enkele fatale ongelukken in de VS hadden ze bij Porsche al snel een aantal claims aan hun broek, maar dat weerhield ze er niet van om de 930 voor modeljaar 1978 een stukje sneller te maken: de motor werd vergroot naar 3,3 liter en er werd een intercooler gemonteerd. Hierdoor steeg het vermogen naar 300 pk, wat de prestaties nog indrukwekkender maakte: 5 seconden naar de 100 en een top van 258 km/h. De remmen werden nog eens verbeterd en kwamen nu regelrecht van de 917 racer.
In 1980 haalde Porsche de 930 in Japan en de VS van de markt vanwege aangescherpte emissie-eisen. Omdat toen nog werd gedacht dat de 928 de 911 zou vervangen werd er weinig geld meer in doorontwikkeling van de auto gestopt. In Europa bleef hij echter gewoon beschikbaar, en bleef de vraag naar meer vermogen stijgen. In 1983 kon je op speciale bestelling dan ook 330 pk uit je 930 laten halen, waarbij Porsche je auto meteen uitrustte met een speciaal vierpijps uitlaatsysteem en een extra oliekoeler. In feite was deze upgrade nog iets sterker, er wordt gedacht dat het vermogen eerder rond de 340-350 pk lag. Ook kon je een ‘Flachbau’ bestellen; een speciale aerodynamische neus die de auto de look gaf van de 935. Deze werd handgemaakt en was daarom zo belachelijk duur dat bijna niemand hem bestelde. Het schijnt dat er 948 stuks zijn gebouwd, de meeste met het 330 pk-pakket. Wel zijn er veel replica’s in omloop.
Toen men in 1985 begon te twijfelen of de 928 de 911 wel kon vervangen, werd besloten de twee modellen naast elkaar te laten bestaan. In 1986 kwam de 930 terug op de Japanse en Amerikaanse markt met een aangepaste motor, die minder troep uitstootte en goed was voor 282 pk. Dit jaar zagen ook de Targa en de cabrio-versie het licht.
In 1989 was het afgelopen voor de 930 omdat de nieuwe 911, de 964, klaarstond om het stokje over te nemen. De laatste modellen werden bij wijze van afscheid met een vijf- in plaats van een vierbak uitgerust. Alle opvolgende 911-modellen kenden een geblazen versie, maar niet één is ooit zo’n icoon geworden als de allereerste 911 Turbo, de 930.
(bronnen: wikipedia, vista.pca.org, wikicars; foto’s: appeltje, flickr/thedalogs)
rensc zegt
kvind de nieuwe toch wel echt een stuk vooruit zijn gegaan…
Karate kameel zegt
blijft mooi”!!
Jesper zegt
Dé über-Porsche!! Ruben bedankt voor dit heerlijke topic!
Ik heb me altijd afgevraagd wat nou de typebenaming voor die ‘platneus’ was, ik zag er ooit ééntje staan in Berlijn…
Is het mogelijk dat ik een wallpaper krijg van die technische tekening? :D
Rick dos zegt
“spoiler in plaats van het kleine opklapbare exemplaar van de gewone 911.”
Kan me vergissen, maar de opklapbare spoiler deed volgens mij pas z’n intreden op de 964. Bij een snelheid van 120km/u, als ik me niet vergis.
RubenBaeten zegt
@Dos: je hebt gelijk, zat nog niet op die generatie 911. Heb het aangepast!
slk zegt
Schitterende auto.Mooier dan zijn latere windtunnel broers
Emile_Benz zegt
Dit is de mooiste Porsche!
belikenoother zegt
hee die mexicaan ontkent dat hij het F1 team van honda koopt
check :
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/auto-motor/2.301/achtergrond_F1/1.442360
PAN zegt
Verdorie, zie nu dat ik nog als jochie op de ächterbank” heb meegereden met full burnouts. Deze was van een amerikaan die hem ff over had laten komen. Was mijn eerste maal 200 + bij joure op de A7. Total madness……
vla zegt
Zonder dit artikel had ik nooit gehoord van de Slantnose, en dat zou zonde zijn! :)
AtakanGül zegt
Zo eentje heb je hier in Zaandam, ik weet niet meer waar in Zaandam maar ’t is een prachtig bak :D.
P.S.: Das ein Porsche! Die Porsche Fabriek machst super auto’s :P.
Sorry, mijn duits is nog niet zo redelijk goed genoeg.
AtakanGül zegt
Owja, en de opeenalaatste foto! OMG wat een BAK! :oops:
belikenoother zegt
Slim koop het F1-team van Honda dan toch niet!!!
check:
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/auto-motor/2.301/Formule_1
mglopez zegt
Die rode kwam me vanochtend nog tegemoet rijden:D Mooi ding, en het geluid is ook niet mis!
cheetacars zegt
@ belikenoother dat kun je beter naar tips at autoblog dot nl sturen ;) OT best interessant die ”klassiekers”, maar deed iemand anders die eerder niet? of heb ik wat gemist
Peter zegt
Ruben schrijft “Het was de eerste productieauto die gebruik maakte van een turbocharger” maar was de BMW 2002 er niet eerder. Bovendien dacht ik dat er zo’n 10 jaar voordien reeds amerikaanse wagens waren met een turbo al weet ik niet welke en of dit productiemodellen waren.
topless zegt
Toen was de 911 m.i. veel mooier dan nu. De oude is compact en slank, de nieuwe is te dik geworden. Alsof je een oude vriendin terugziet nadat ze flink aangekomen is. Je herkent haar wel, maar ze is opgeblazen.
@Rick Dos
Bij de 964 kwam de spoiler bij 80 km/h omhoog.
p_fanatic zegt
@rickdos
het is vanaf 80km/h dat de spoiler omhoog komt
en de 3,3l turbo heeft nog verder geleefd in de turbo van de 964
Bi|| zegt
Ik vind het huidige Porsche niks! Ze zijn retesnel, breed en kunnen de bochtjes ook nog wel aardig nemen, maar ze zijn lelijk. En dan maakt het mij niet uit hoe goed hij is, of welk flauw argument je kunt verzinnen, in een auto die er niet uitziet, en waarbij je het stigma “patsur” al opdrukt krijgt wanneer je er een aanraakt, dan hoef ik er niet meer in te zitten.
Maar deze oude 911 930 vind ik mooi, omdat het de zuivere porsche nog is. en dat je hier geen stigma van krijgt, dat is mooi meegenomen
db zegt
Vind persoonlijk dat de 993 TT een groter icoon is geworden dan de 930 eigenlijk.
Prachtig ding wel _O_
Turbo zegt
Wauw, de eerste 911 Turbo die 300 pk haalde. Dat was echt een vette bak.
AH Sprite zegt
Ik vind dit één van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Ik ben nu wel een beetje in de war, gaat dit stuk nou over de 911 turbo of over de 930 in het algemeen? Oftewel, is 930 puur de benaming voor de 911 turbo uit die tijd? De carrera 3.0 is toch ook een 930?
Tombnolz zegt
Mooimooimooi. Volgens mij niet hét icoon van Porsche, maar één van de iconen van Porsche, naast de 356, de allereerste 911 & – niet te vergeten – de 959.
Wel opvallend hé dat Porsche jarenlang de snelste productie-auto in z’n rangen had, want wow, die haalde 246 km/u. Vandaag haalt een 330d al 250!
Bertus zegt
Ben ik nou de enige die gruwt van de freakshow die ze in die periode van de originele 911 hebben gemaakt? Die vreselijke uitgeklopte wielkasten, aangeplakte bumpers en die taartschep achterop die bijna niks overlaten van het o zo fraaie oorspronkelijke ontwerp?
Hupke zegt
Een wondermooie en super toffe wagen om in te zitten.
bozewolf zegt
Whale tail, huhuhuhuhuhuhuh.
Wel een mooie Porsche. Vroegah, toen waren Porsches nog cool.
topless zegt
@AH Sprite
De 911 turbo noemde men in de VS 930 turbo.
PCCB zegt
Oké, de 930 Turbo was een waanzinnige bak. Zeker omdat men toen verre van vertrouwd was met het gebruik van Turbo’s. Toch vind ik de 911 Carrera RS 2.7 uit ’73 net dat tikkeltje meer mythisch. Misschien omdat het echt de aller eerste psycho-911 was destijds. De moeder van alle Turbo’s en GT’s, qua filosofie.
De Turbo uit 1974 is natuurlijk schitterend. De MkI is erg zeldzaam. Hij is te herkennen aan de dunne whaletail en de Fuchs (een must op iedere 930!).
Oja, en Porsches vandaag de dag zijn niet lelijk. Integendeel. Ze beademen voor mij nog steeds dezelfde nostalgie en wirkschaft uit als vroeger. En dat is van niet veel constructeurs meer te zeggen.
Tombnolz zegt
@ PCCB: vind ik ook, kijk maar eens hoe mooi ie is
[img]http://static.blogo.it/autoblog/porsche_911_carrera_rs_1973.jpg[/img]
750i zegt
De allermooiste auto die ooit is gebouwd….De 911 speedster (uiteraard turbo-breed)
lincoln zegt
kan voor de auto ansich totaal geen symphatie voelen ..
voor de vakmanschap en doorzettingsvermogen van de fabriek uit wel natuurlijk ..
altijd respect voor vakwerk en gedurfde investeringen ..
zondagsrijder zegt
Heb even gegoogled naar de Porsche-geschiedenis, in plaatjes. De 911 is vanaf de jaren zeventig tot 1998 steeds ongeveer even mooi gebleven. Daarna is het bagger. In de, zeg maar, gouden periode zou ik moeilijk kunnen kiezen tussen de jaren-80 en jaren-90 modellen.
Iig leuk stuk om te lezen!
zondagsrijder zegt
Normaal ben ik qua smaak niet zo van de uitklopperij, maar bij deze Porsche vind ik het wel erg leuk staan.
sebastianchubasco zegt
@pccb :)
Porsche_Fan zegt
het mooiste merk dat er bestaat!!
Rick dos zegt
@topless en p_fanatic
Aha! Dan moet het de VW Corrado zijn geweest waarbij de spoiler bij 120 omhoog komt.
Thx for clearing it up. ;)
Sébastien zegt
http://www.autojunk.nl/clips/view/150223
Citrofiel zegt
Wat een afschuwelijk ding is die Flachbau zeg. Om maar niet te spreken over de standaardversie… :twisted: Het spijt me voor alle fans hier, maar een Porsche kan mij niet warm maken, met als tragisch dieptepunt de 930 én 964. (die toch al nauwelijks eens uit elkaar kan houden, dus da’s makkelijk)
mashell zegt
Ja die flachbau (flatnose) is echt lelijk. Zelf als ie goedkoper was hadden de meeste die niet besteld. Ligt het aan mij of heeft dit exemplaar 993 wieltjes gestolen?
Markus zegt
Mooi mooi mooi!
Endlezz zegt
De 930 is inderdaad voor mij de ultieme (oldskool) Porsche.
Bedankt voor het leuke artikel!
Esprit_de_Flandre zegt
Die aangepaste neus trekt nergens op. De lijnen lopen niet mooi over in elkaar. Dat is vooral te zien aan het voorste spatbord.
GoldenSample zegt
die flatnose is juist geniaal, een stukje porsche cultuur imho, het bestaan van die dingen weten onderscheid de ware liefhebber van de minder ware ;)
Mean Green zegt
Een mooie wagen, die turbo, maar mijn favoriet is toch de 911 Carrera Clubsport uit 1987/88! 16″ Füchs, lichtgewicht, smalle body en dunne whale tale. Het ideaal wat mij betreft :)
Bob zegt
Zo eentje kan me nog wel bekoren voor in de zomer op een zondag middag .. heeft wel een nadeel dat ie geen 4WD heeft ;)
Danny zegt
de 911 in 1964 was al mooi
http://www.motorpasion.com/images/galleries/evolucion-del-porsche-911/normal_1964_porsche_911_coupe.jpg
de sjonnies zegt
Gisteren nog de foto’s van mijn ex-911 2.7 zitten bekijken en even een traantje weggepinkt.
Maar ja, dit soort auto’s zijn de ultieme widow-makers en met Koos Spee achter iedere boom met die kabouter aan zijn zijde is er met zo’n auto echt geen enkele lol meer aan, je moet niet vergeten dat Brunhilde (de motor) een zwaar masochistisch typje is, als je olievoorraad op temperatuur is (kan wel 30 minuten duren) dan gilt ze het uit boven de 3000 RPM, maar zelfs met een armoedige 2.7 kun je tot de 160 in je drie en dan zijn er nog twee verzetten over, ga je zwaar de illegaliteit in en daar staat Koos u lachend op te wachten….helaas.
Jorden zegt
964 targa blijft voor mij de mooiste auto ooit gemaakt.
De 930 turbo is natuurlijk een rijdende legende!
Bertus zegt
Deze is de mooiste:
p_fanatic zegt
@bertus : ja je bent de enige :-)
heb een “gewone” 911 (964) maar voor zo een turbo look met dikke kont zou ik direct willen wisselen… voor het onderhoud van die dingen dan iets minder :-s
één van de weinige dames die mooi zijn met een dikke kont … hum :-)
@rickdos : idd nu je het zegt, het was die VW
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ Rick dos:
Yup het is de Corrado waarbij de spoiler bij 120km/h omhoog komt,
en bij de Corrado Vr6 slc (amerikaanse versie) bij de 70km/h. :)
Paul Broere zegt
SUPER om te rijden… niet zo “sophistocated” als een 993 en de 4-versnellingsbak wil wel eens wat hakelig zijn, maar wanneer eingelijk bij 3500 rpm de gigantische turbo erin schopt wordt je letterlijk gelanceerd!!!!!
Een heeeeerlijk gevoel.
Die van mij (een “S” met 330pk) doet trouwens 80-120 (zonder aanloop) in 2,7 seconden (welke moderne auto doet dan sneller?)
100-200 duurt 11 seconden.