Zondagmiddag is een prima tijdstip om eens een oud modelletje onder de loep te nemen. Vandaag hebben we de Porsche 597 Jagdwagen in de aanbieding, gebouwd tussen 1955 en 1958. Wie zei dat de Cayenne de eerste SUV van Porsche was?
Van de Jagdwagen heeft Porsche slechts 71 exemplaren gebouwd (waarvan 49 voor de particuliere markt), waarmee het model met recht het predikaat ‘zeldzaam’ draagt. Toen Duitsland begin jaren ’50 weer voorzichtig een leger mocht opbouwen mochten fabrikanten hun voorstel voor een legerjeep insturen, en dit was Porsches bijdrage. Helaas werd dit hem niet, waardoor de marketeers hem uiteindelijk maar als ‘Jagdwagen’ probeerden te slijten aan particulieren. (hoewel de verleiding misschien groot is, liever geen Jodengrappen maken)
Zoals het een echte Porsche betaamt ligt ook hier de motor achterin. Het is een viercilinder boxer-motorblok dat rechtstreeks uit de Porsche 356 komt, eerst als 1.5, en later met een motorinhoud van 1.6 liter. De auto bewijst hoe vooruitstrevend Porsche meer dan 50 jaar geleden al was als het gaat om gewichtsbesparing, want de Jagdwagen legde slechts een gewicht van 990 tot 1.090 kg op de schaal, minder dan de helft van wat een Cayenne tegenwoordig weegt. Hierbij moet gezegd worden dat dit ook wel handig is aangezien de motor slechts 50 pk leverde. De topsnelheid van het gevaarte lag rond de 100 km/u.
In het prototype zaten trouwens geen deuren, waardoor instappen een klimexercitie werd, op zich geen enkel probleem voor een fitte militair lijkt me. In een later stadium werd dit euvel verholpen, want een gezette jager wil per slot van rekening liever geen moeite doen om met zijn dikke balg in zijn vervoer te tijgeren. Op de foto ziet u een prototype uit 1953, die in het Porsche-museum staat tentoongesteld.
Voor de liefhebber hebben we HIER een complete site die is gewijd aan de 597, en ook nog een VIDEO, met commentaar zoals alleen Duitsers dat kunnen leveren. Handig voor als je valium toevallig net op is. (via petrolhigh, extra informatie via conceptcarz)
Met dank aan Laurens voor de tip!
jzaero zegt
Op de een of andere manier doet die schuine neus en achterkant mij denken aan de Porsches van nu
RickB zegt
Go, zou de order naar Volkswagen gegaan zijn, met de Volkswagen 181 aka Thing ;)
torana zegt
@RickB: die bestond toen nog niet eh… en Typ82 werd sinds de oorlog al niet meer gemaakt… voor zover ik weet is de DKW Munga het geworden, daar heeft het duitse leger in gereden tot de Volkswagen Illtis en de Mercedes G-Klasse het over namen
berend_fritsema zegt
-=edit: uw linkspam mag via de tipmail=-
911GT2 zegt
@berend_fritsema: En wat heeft dat met deze auto te maken? Of zit je gewoon lekker te spammen?
berend_fritsema zegt
foutje… sorryhoor :P
MarcovanVeen zegt
ja ik dacht ook eerst dat het een groene boxter was :)
Hupke zegt
Ik vind dat hij met z’n voorwiel hier wel wat van weg heeft :lol:
Interessant dingetje maar blijkbaar toch niet interessant genoeg als het niet goed genoeg bleek te zijn voor het leger. (of te duur mss? weet iemand dit)
Vraag me af hoe het zit met de gewichtsverdeling. En of de 4wiel aandrijving hiervan de voorloper is van die in een huidige 911.
Roelio zegt
Hmm… ik vind de Willy’s toch iets leuker ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Zozo, jaren ’50. Ik dacht eerst aan een jaren ’40 ding, beetje de Porsche Kübelwagen.
Je ziet er wel duidelijke een 911 in hé… :roll:
Zeg AB, wanneer schrijven jullie eens over deze Porsche?
Hangt genoeg geschiedenis aan om een mooi stukje over te schrijven. Een collega van mij heeft er zelfs één staan, maar denkt erover hem te verkopen (zijn wat restauratiewerken aan, en tijd ontbreekt hem).
fortuna zegt
@Esprit_de_Flandre: aha, waar, en voor hoeveel?
Esprit_de_Flandre zegt
@fortuna: Zal ik morgen eens voor je navragen…
jon86 zegt
Ik dacht dat dit de eerste ‘suv’ van porsche was:
bozewolf zegt
@jon86: Porsche heeft met de uiteindelijke Tiger weinig te maken gehad.
Esprit_de_Flandre zegt
@jon86 & @bozewolf: Porsche heeft een tank ontwikkeld, maar die trok op niets, en na de eerste serie van prototypes, is de productie dus stilgelegd…
carmasterr zegt
Mooie heuplijn voor een terreinwagen.
Box zegt
“Wie zei dat de Cayenne de eerste SUV van Porsche was?”
Zeg Autoblog, sinds wanneer wordt er geen verschil meer gemaakt tussen terein wagens en SUV’s?
JanC zegt
Is dit niet de eerste door Porsche ontworpen “SUV”?