






Opa had een Opel. Net als heel veel andere opa’s. Er waren er echter maar weinig met zo’n begerenswaardige Opel Monza GSE. Dat zou echt een geweldige erfenis zijn geweest. Maar hé: 62 complete jaargangen van de Kampioen is ook leuk!
Want daar stond deze moddervette Monza vast een keer in. Dat moet dan in 1983 geweest zijn, het jaar dat de GSE uitkwam als laatste model in de Monza serie. De Monza werd geïntroduceerd in 1978, kreeg een facelift in 1982 en ging in 1986 weer uit productie. Tegen die tijd waren er een kleine 50.000 exemplaren gebouwd en alleen de laatste 3 jaar was deze heerlijke GSE versie leverbaar. Als dikste uit Rüsselsheim. Want daar produceerden de oosterburen ook de Corsa 1.0 en vooral een duizelingwekkend aantal Kadettjes.
Zóveel dat rijden in een Kadett je meteen onzichtbaar maakte. Dat was je beslist niet met een Monza GSE, de Senator in coupévorm zag er vooral in deze trim dik en sportief uit. Was dit een Opel? Aarzelend betraden de Rüsselsheimers met hun topper het podium waarop de BMW 6-serie en Mercedes (SE)C de hoofdrollen verdeelden, met verder als figuranten een verdwaalde Peugeot 504 V6 en nog een enkele Lancia Gamma coupé. Maar de Monza verdween meteen in de coulissen en bleef vervolgens een beetje bedremmeld tussen de gordijnen hangen. Ondanks zijn kwaliteiten en voorkomen: hij had zijn smoel zeker mee.
Bij de facelift van 1982 verdween het meeste chroom van de Monza. In de GSE uitvoering gingen ook de laatste glimmers overboord, tot de deurhendels binnenin aan toe. Het werd allemaal vervangen door vrolijk zwart, mat of glimmend. Zelfs de achterlichten en reflectoren werden weggemoffeld achter smoke-glas in een brede zwarte baan op zijn dikke kont. De richtingaanwijzers voor werden wit, net als de spoiler op de achterklep. Met zijn zwarte velgen en diepere voorspoiler werd het een bullige autobahnstormer. Er stond wel wat.
Bewegen ging ook moeiteloos: voorin lag Opels 3.0 liter L6 met Bosch injectie, goed voor 180 PK op de achterwielen. Met een gewicht van 1370 kg vonden we dat toen een dikke Duitser, nu legt een C-segmenter dat met gemak in de schaal. Die 180 paarden sleurden de GSE in 8,5 seconden naar de 100 per uur en door naar een top van 215 km/u. Doet diezelfde C-segmenter ook, maar eind jaren 80 dwong dat echt wel respect af. Want het gros reed rond in dat Kadettje met, pak ‘m beet, 60 PK op de keurig gewieldopte voorwieltjes.
Daar had je geen sperdifferentieel voor nodig. De GSE had er wel een en dat zorgde mede voor de uitstekende wegligging. Dat was de grote Opel überhaupt al eigen door zijn McPherson voorwiel- en onafhankelijke achterwielophanging, maar de GSE deed er nog een schepje bovenop met zijn zwaardere veren, gasgevulde dempers achter en genoemd 40% sperdifferentieel. En dat allemaal nog net iets dichter bij het wegdek dan de milder gemotoriseerde Monza’s, het maakte het geheel tot een aantrekkelijk pretpakket.
Veel aantrekkelijker dan zijn mindere broeders, want de Monza was ook leverbaar met een 2.5 liter L6 en in viercilinder uitvoeringen van 2.2 of 2.0 liter. Die laatste versie bleef steken op een miezerige 110 PK. Daar werd-ie net zo dartel, pittig en alert van als een volkomen volgevreten Oktoberfestganger op krukken met 37 liter bier achter de kiezen. Niet vooruit te branden. Gecombineerd met de ouderwetse drietraps automaat was zelfs een vakantieklare Kadett-Kip combinatie nauwelijks bij te houden. Je kon beter faken dat hij afsloeg.
Dat was met een automaat nog best lastig, met de Getrag handgeschakelde 4-bak ging dat al beter. In de zescilinder modellen werd deze vervangen door een 5-bak, de GSE had daar een nog verder aangepaste versie van aan boord. Dat gold ook voor het dashboard: de standaard klokkenwinkel werd vervangen door een LCD instrumentarium van VDO met digitale weergave van snelheid, toerental en andere relevante motorinformatie. Voor de verstokte Opelfans die nog niet aan zo’n Frivopel toe waren: de degelijke klokken en -meters van de standaardversie waren op speciaal verzoek ook nog gewoon leverbaar in deze GSE. Vooruitgang kan later ook nog wel, dit is een Opel.
Voor de meesten is dat geen hint naar sportiviteit of exclusiviteit maar deze Monza GSE is een van Opels positieve uitzonderingen op die veronderstelling. Daar kom je wel achter als je in die Recaro’s deze bonkig harmonieuze goedzak de sporen geeft. Wir leben Auto’s. Wij ook en dan vooral zo’n (h)eerlijk Klimaschwein. Daar stond trouwens nog geen woord over in de Kampioen, 62 jaar lang niet.
Wel vet… maar ja blijft een opel
@rossi46audi: ah. Dus je ziet een mooie auto, maar dat is die niet. Want een Opel. Je ziet een lelijke Audi A4 en dat is mooi. Want Audi. Tja zegt natuurlijk wel iets over jouw manier van denken.
@pa045: iets met meningen maar dat gaat jou de pet te boven. Ik hoef gewoon geen opel. Het is een mooie auto naar een opel. En dan weer oh zo zielig over audi beginnen verklaard wel jou manier van denken, Volwassen
@rossi46audi: de eerste -en enige- zielige opmerking hier is “maar het blijft een Opel”. En dat zeg ik als VW rijder.
Ik zou m’n Passat er zo op willen inruilen.
@RRRobert: ik niet. Maar mag een mening geven toch leef tenslotte in een vrij land, en het blijft maar een opel. Als je je passat in wil ruilen voor een opel moet je dat zeker doen.
@rossi46audi: natuurlijk mag je je eigen mening hebben, daar is niets mis mee. Maar ik denk dat steeds meer mensen de zinnetjes “maar het blijft een Opel” of “voor een Opel” een beetje zat worden. Waaronder ik ook, want het komt nogal neerbuigend over.
Het is niet wát je zegt dat het probleem is, hóe je het zegt is het denk ik wel.
Ik wil je overigens niet de les lezen, het is meer een tip om discussies in de toekomst te voorkomen mocht je dat willen.:)
@ej20g: Een dafje zal altijd een dafje blijven, en wordt niet door verjaring een Maserati.
En dat geld zeker voor deze Opel. ‘Het blijft een Opel’.
Deze auto werd toch wel door een ander type mensen aangeschaft als de echte duitse merken. Al slijten deze wagens zelf wel, het imago van Opel zelf blijft gewoon verbonden aan hoe het toen was.
Nu nog zie je in bepaalde wijken,dat er van allerlei duitse auto’s wel op de oprijlaan staan, maar Opel dan vrijwel niet.
Tegelijkertijd heb je ook mensen die weinig aantrekken van wat anderen denken. Zoals die piloot in de reclame…
@martinus: zo bedankt.
@martinus: “de echte duitse merken” serieus?!
@jackass266: gelooft u nog echt in die ‘its a german’ reclame?
De helft van de modelletjes in die reclames worden getoond zijn gemaakt in Polen, of in het VK (door Polen) in plaats van door Duitsers, ook het hoofd van de afdeling die de auto’s ontwerpt is geen duitser, en de verdere bedrijfsvoering staat zwaar onder invloed van het Amerikaanse moeder bedrijf GM.
In haar ontwerpen, in haar bedrijfsvoering en in de fabricage van de meeste modellen is Opel gewoon best als ‘minder Duits’ te betitelen.
@ej20g:
@rossi46audi: over volwassen gesproken. Wat ik vertel is dus mijn mening over jou. Als iemand zo in hokjes denkt, zegt dat zeker wat over die persoon. Mijn mening mening is alleen gebaseerd op feiten, die van jou niet.
@pa045: mooie mening. Mijn mening opel is slecht. Heb er jaren gewerkt kwaliteit is om te janken. Fijne avond kus kus
@rossi46audi: blijft een dooddoener in een discussie, die ouwe vertrouwde “ik mag toch een mening hebben”. Als je een aanval op je mening niet kan verdragen, waarom reageer je dan?
@bimmerfanatic97: nog een dooddoener : “we leven in een vrij land” bah
@bimmerfanatic97: omdat ik mijn mening mag geven daarom en omdat iemand vond dat dat stom is moet hij dat lekker vinden. Maar alsnog geven wij beide onze mening en die mag je geven en die mag je verdedigen
@rossi46audi:
Je probeerde gewoon goedkoop te scoren met een provocerende opmerking en daarin faalde je jammerlijk.
Je opmerking is nog kanslozer dan een oliegrap over jouw merk.
En dat van iemand die niets met Opels heeft.
@rossi46audi: ik zou ook niet zo trots op Audi zijn na het zien van Tros radar afgelopen week.
@rossi46audi: lotus omega is ook een opel, maar mag zo voor de deur
Dat is dus juist géén opel, @g40freak:
@g40freak: je zegt het, Lotus
@rossi46audi: is nog steeds een opel.
Volgens mij is de volledige naam opel lotus omega/vauxhall lotus cartlon.
Opel aangepakt door lotus, meer niet.
Maar kan me ook vergissen.
@rossi46audi: ik heb toch liever de insignia biturbo van mn pa met zo ongeveer elke optie er op dan een kale A4
@keeper1: dat mag
@keeper1: Grijs is ook een kleur
@keeper1: Met een leasecontract zeker?
@jaccovdzaag: nein privé
@keeper1: Een opel blijft een opel…
Een Sjonnie blijft een Sjonnie.
Je vader is vrij zich te associëren met welk merk hij maar wilt.
Bij de Wibra krijg je ook ‘meer kleding’ voor minder geld dan bij de modespeciaalzaak. Misschien nog niet eens van slechte kwaliteit. Toch is er een grote groep mensen die zich niet prettig voelen bij het dragen van die kleding, en vinden dat de huispakken etc. gekoppeld zijn aan een andere lifestyle dan zij aanhangen.
@martinus: roch vind ik de vergelijking tussen een wibra en een andere kleding zaak en een opel en die andere 3 Duitse merken een beetje overdreven. Want wat is er zo aan opel dat het: “een opel blijft een opel” Is. Bij de wibra heb je gewoon mindere kwaliteit en daar betaal je gewoon minder voor. (Ik zeg niet dat alle merkkleding nou zo geweldig is)
@rossi46audi: gelijk heb je hoor, blijft een Opel. Niet premium genoeg voor ons echte liefhebbers toch? Beter een opgedirkte Volksw….eh Audi.
@rossi46audi: Ok, maar wist je dat er ook een automerk is dat je helpt bij onderhoud?
Maatje van me had er eentje…Ik reed hem zoek met men Corolla GT..
@norge: mijn oom had er ook één. Ik had een fiets. Maar ik mocht mee op de achterbank en genoot van het motorgeluid :)
@norge: zoheeeeee
@norge: laat me raden, zodra jullie een paar uur snelweg moesten doen was het “zullen we de Opel maar pakken, wel zo comfortabel”.
@norge: hoezo, je reed hem zoek? was de motor defect van d,n monza?
@norge: mensen met een opel kunnen niet rijden.
Dus lag aan de bestuurder ;)
@g40freak: Dat zal ik niet zeggen, meer het gewicht van de auto.Dit was ongeveer 400 kilo meer dan mijn Corrola had..
Heb er op de een of andere manier toch een zwak voor, die oude Opels. Misschien juist wel omdat iedereen er in rijdt. Je mist ze wel een beetje. Tegenwoordig vallen ze juist op in het straatbeeld.
@granlusso: eens, tijdmachientje is het
@granlusso: Ben het volledig met je eens, en nu nog steeds vallen Opels op, kijk maar naar de adam,Karl en insignia, zomaar 3 heerlijke Opels waar je geen vw voor nodig hebt, soms wou ik dat ik m’n rijbewijs in de jaren 80 had, zo’n heerlijke wagen vind ik dit! Ouwe Opels altijd een dikke plus omdat niemand ze noot meer bouwt en meer ziet helaas
@henkhupelschoten: ik zie veel positieve verhalen over die insignia. Ik begrijp dat niet zo. De insignia die ik reed irriteerde me bijvoorbeeld door slechte navigatie systeem, rommelige knoppenboel, feit dat de verschillende schermen voor klokjes, km’s etc allemaal een andere kleur hadden in het donker, vond het een onsamenhangend geheel. Wegligging prima, maar zijn benzine turbo motor kon me ook niet bekoren. De eerste de beste 1.2 leenGolf die ik reed zat zoveel logischer in elkaar van binnen. Hoe kan het vraag ik me af, dat na zoveel test km’s zelf ik als leek zo vijf voor de hand liggende verbeteringen aan het interieur kan opnoemen?
Prachtige auto.
En wat vond ik ze toen mooi! Mijn opa en oma gingen een Opel Kadett 1.2 luxus kopen. Ik mocht toen mee, ik was 9 jaar oud denk ik.
En toen stond er zo’n Monza in de showroom en wat vond ik dat ding toen mooi!
Mijn pa had ooit een monza maar die stuurde als een boot
@petrolhead4life: mijn pa ook maar hij had m in puin gejaagd net als zijn manta en escorte Hahahaha dat krijg je met dat gejakker
Schitterend, maar nog liever zo’n Senator. Mag van mij zelfs met de 2.2 viercilinder (en de grote uitlaatpijp die dwars langs /onder de bumper liep)
Jammer dat ze allemaal zijn weggerot. Bij mij in de buurt stond er altijd één maar die had het aardig verloren van het roestmonster
@clarkson: alle auto’s die tijd zijn weggerot. Jammer maar helaas. Geen kadett meer te vinden.
@dutchdriftking: alleen van een liefhebber. Die onder tectyl ziet. Ze rijden zelden nog rond. En vaak naar GSI of tuningsbak verbouwd. In de buurt van waalwijk en regio rijdt er eentje rond.
Heb er geen zwak voor maar het moet gezegd, als je er eens voor gaat zitten heeft het ding toch echt een mooie lijn. Het dashboard is ook af: http://www.aronline.co.uk/blogs/wp-content/uploads/2011/10/monza-int-e1319557137894.jpg
Vind ‘m in het zwart nog mooier:http://2.bp.blogspot.com/-y7MRr0AqF6Y/TyaaLyXiLiI/AAAAAAAAQIM/GkJ595Ct3Jg/s1600/monz1.jpg
@pomoek: dat zwart doet hem veel goed. Ziet er aardig uit, prima lijntje voor die tijd. Verder hoef ik hem niet, auto’s uit die tijd doen mee niet heel veel en Opel heeft ook niet bepaald een ‘hebben’-factor.
Mijn opa had een fiets
Doet me denken aan de races in de jaren’80 op Zandvoort altijd mooie gevechten tussen de Monza en de Capri’s en Camaro’s.
Verdomme zeg, wat blijft de Opel Monza toch een mooie auto. Waar ik de Senator A eigenlijk niet eens zo heel mooi vind (de B vind ik mooier), is de Monza veel eleganter om te zien. Op de eighties manier dan wel.
Ik ben sowieso wel een fan van (oudere) Opels, dus ik zou er best eentje willen.
Altijd leuk dit soort onbekende toppertjes. Maar echt, dit in één zin met een Sec? Niks kwam daar toen in de buurt!
@lekbak: klopt, maar als minder vermogende autokoper had je tenminste wel een dikke Duitse 6 cylinder coupé. Ben er afgelopen zomer nog mee bezig geweest om zo’n Monza te kopen, ook een GSE met analoge klokken, airco, schuifdak, boordcomputer en automaat. Wit met fraaie antracietkleurige velours bekleding op de Recaro’s. Helaas wil(de) de eigenaar zo ongeveer de hoofdprijs. Vond €9500 toch echt te veel.
@406_v6: van gebrek aan smaak kan ik je niet beschuldigen.
Heb je nou al eens een leuke auto voor erbij? Je loopt al tijden te vertellen dat je op zoek bent naar iets en dat je dit en dat hebt bekeken. Maar nooit lees ik iets over gekocht hebben.
Mooi verhaal weer!
Prachtige auto. Rij zelf een Commodore 2.5s uit 1979. Die oude Opels met 6 cilinders rijden heerlijk. De nieuwe ook trouwens :)
@599fiorano: Da’s een lijnmotor, neem ik aan?
Eigenlijk elke 6-in-lijn rijdt geweldig. Volvo 164 bijvoorbeeld.
Jammer dat ze bij BMW uit de volume-modellen zijn verdwenen.
@mout: ja klopt 6 in-lijn met (hou je vast) 116pk en 3-traps automaat. Is nog verrassend snel. Nadeel is het verbruik. Als je de 6 cilinder graag hoort is 1 op 7 “normaal”.
@599fiorano: Ik ben jaloers op je! Heb zelf w108, 4.5 liter v8 3? Ook 3 traps automaat maar vind die oude Opels ( en nieuwe ook) zo heerlijk, zie ze ooit nog wel eens op de autobahn rijden en vraag me dan altijd af, waar blijven de tijden?… En dat van een MB-liefhebber, nee Opels zijn top wagens!
@henkhupelschoten: De meeste liggen op de sloop ,want roesten doen ze helaas als de beste. Maar n w108 is ook een prachtig wagen :)
Zo’n auto rij je alleen als je naam Sjonnie, Cees of Rinus is, je een matje in je nek hebt, pakje shag in je kontzak hebt zitten, een gouden ketting om je nek hebt hangen en je vriendin Ceesie of Anita heet. Oh en je behoort te zeiken dat je sociale dienst uitkering veel te laag is…
Het was een Sjonnie bak bij uitstek en is het nog steeds. Kunnen we gaan zwijmelen omdat het zogenaamd een klassieker is, maar ooit zullen Crocks ook klassiekers zijn kijk dan of je er ook zo over zit te zwijmelen…
@Rick-dos: bijna alle dikke bakken zijn een poosje echt sjonnie, maar als de echte sjonniebakken zijn platgetreden of weggerot door slecht onderhoud, hou je pareltjes over. Een e36 m3, een 850i, een oude SL, een manta, een capri of een Sierra cosworth, ooit pooierbakken tot en met, maar nu zit ik echt achterstevoren in de auto als ik er 1 tegenkom.
@dondeboer: ik zou deze auto, een Capri of een Manta niet onder het kopje “dikke bakken” willen scharen. ;)
Het verschil tussen dit soort bakken en een 850i, M3 of een SL is dat itt de laatste drie auto’s die andere auto’s af fabriek al Sjonnie auto’s waren.
@Rick-dos: Ik gok dat wij er niet uit gaan komen samen, maar ieder t zijne. Maar godzijdank zijn er andere (echte?) autoliefhebbers die dit soort klassiekers kunnen waarderen en op de weg houden. Ik denk dat ik vandaag m’n ondergewaardeerde ’88 daihatsu’tje maar weer eens uit de garage rol.
En inderdaad, daar wil je niet in gezien worden. Geweldige auto :)
@dondeboer: Ik denk het ook niet. Ik denk dat onze definities van dikke bakken en klassiekers te ver uit elkaar liggen.
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat men over een x aantal jaar staat te zwijmelen over deze auto op een of andere concours d’elegance bijvoorbeeld. :)
Geniet van wat je hebt en geniet van je dag!
@Rick-dos: dat denk ik ook, maar dat geeft niet.
Ik loop erg warm voor zeldzame auto’s. Tuurlijk is een e30 M3 of een 964 een dik apparaat, maar op autoevenementen breek je je nek over die dingen. En allemaal in perfecte staat.
Maar pas kwam ik een Toyota Carina II Estate tegen, puntgave staat, gewoon op de snelweg. Fantastisch. Niet mooi, niet dik, waarschijnlijk geen cent waard, maar wel super zeldzaam. Heerlijk.
@dondeboer: Wel mooi dat jij blij kan worden van een Carina estate. Meen ik serieus. Mij zou het niks doen omdat het gewoon niet my cup of tea is. Wellicht dat het komt omdat ik die auto’s bewust heb meegemaakt en voor mij niets meer is en was dan een massaproduct. Maar wel mooi om te lezen dat anderen zo’n auto wel kunnen appreciëren.
Ik denk overigens niet dat dat de één een echte autoliefhebber maakt dan de ander, maar denk dat we gewoon autoliefhebbers zijn met twee verschillende invalshoeken. En daar is helemaal niks mis mee.
@Rick-dos: Ik heb destijds ook aardig wat uurtjes in een Carina II gezeten ;) Inderdaad zo spannend als een pak A4-papier.
U vergeet wellicht de trainingspak -joggingbroek en nike air max classics.
Heb absoluut helemaal niets met Opels, maar deze oudere exemplaren kan ik zeker waarderen.
Alleen wel minder autobahnfest dan een BMW
Ik vind hem gaaf. Altijd gevonden. Ook de GT, Manta en Calibra vond ik leuke auto’s. Ja: ze hadden een fout imago. Ja: het was een Opel. Maar een dikke coupe met achterwielaandrijving en een zes in lijn: altijd goed.
Nu erop terug kijkend is de Monza eigenlijk een soort Europese Camaro. Een Duitse Musclecar. De Monaro uit Rüsselsheim. Het feit dat het niet ‘premium’ is, betekent ook dat ie vrij is van kapsones. En als er een logo van ‘Alfa’, ‘BMW’ of ‘Volvo’ op de grille prijkte, was het een klassieker voor de liefhebber.
Ik blijf het jammer vinden dat dit soort auto’s niet meer gebouwd worden. Het is volkomen begrijpelijk, want men heeft liever een A3 1.4 TFSI Pro Line S-Tronic met S-Line pakket voor 45 mille dan een grote karaktervolle coupe met dikke motor voor het zelfde geld. Gelukkig is er sinds kort weer een Mustang in Nederland te verkrijgen.
Dat gezegd hebbende: in tegenstelling tot de Ford Capri bijvoorbeeld zijn er nog steeds zat onderdelen voor te vinden (Monza deelt veel onderdelen met de Australische Holdens en andere GM modellen uit die tijd). Een 6-serie zou nog steeds mijn voorkeur genieten omdat ik dat een enorm zwak heb voor een Sharknose, maar die prijzen beginnen ook behoorlijk te stijgen. Dus een mooie Monza GSE voor 6k als hobby auto klinkt mij als een prima investering. Er staan er nog een paar te koop, als je een minder snelle versie ook goed vind: voor 2-3k heb je een rijdend exemplaar met wat werk. Let heel goed op roest: grootste probleem.
@gtwillem: een calibra is natuurlijk geen dikke coupe met achterwiel aandrijving
@papa: de turbo wel ;-).
Och veel delen van de ophanging werden gebruikt voor de Ascona 400 en de Mamta 400, beiden uit het Groep B tijdperk.
Vond nooit zoveel aan die Monza, aardige wagen maar nogal lomp qua model een 504 coupe V6 ziet er veel lichtvoetiger uit
Gewoon; WAUW
Ik heb drie Monza’s gehad. Een 2.5i en twee 3.0i’s met hetzelfde 180pk blok, maar dan in comfort uitvoering (dikke pullmans en chroom). Dat reed heerlijk en het waren toen, in de jaren 1990, net zo’n sjonnnie auto’s als BMW 5-series met zwarte achterbumper boven de uitlaat. Nu zijn ze zeldzaam en dat komt voor een deel door de enigszins aanwezige roestgevoeligheid bij de veerschotels en binnenschermen. Na 12 jaar was het lassen. Zwabberen deden ze ook wel wat, maar op de rechte baan, vol gas met kick down…. Daar was geen microbe downsizing bij aanwezig…
Zou stiekem best zo’n Monza in die kleurstelling willen hebben.
Ik vond de senator in topuitvoering mooier.
Eentje hebben? Er staat er eentje te koop met 142!!!! kilometer op de teller bij ene Verkuylen in Schijndel.
Wel ongeveer 4 a 5 keer de prijs dat hij ooit nieuw heeft gekost:
€44.900……..
Ja kan me dit nog goed herinneren wij hadden thuis niet de Monza maar de senator 3.0 pulman ja dat was nog eens wat begin jaren tachtig
Heerlijk zo’n fauto. Helemaal af met die periode correcte zwarte plastic louvres op de achterruit!
Ik heb er zowaar een :) In de kleur E107 antraciet, alles elektrisch, digidash en alles wat er voor de rest op een GSE hoort te zitten. Geboren in November 1985.
Echter heeft die van mij geen Sperdiff. Dit was standaard op de Nederlandse uitvoeringen, maar niet op de Duitse (yes, is een importbak). Ik mis het persoonlijk niet. Wat die van mij dan weer wel heeft is hoogte regeling achter en een afneembare sjorhaak af fabriek. Tot slot heeft die van mij een blok met lagere compressie en 2 (!!) katalysatoren en lambdaregeling. Dit had tot gevolg dat het vermogen naar 156pk ging tegenover de 180 van de oude generatie. Maar het is geen racebak of bochtenridder. Dit is een auto die je in alle comfort naar de 140 trekt en lekker door kachelt.
Maargoed, het is een auto met een eigen smoelwerk en coupe lijn + zuipende 6 cilinder en dat maakt hem voor mij gaaf.