De ultieme cultauto.
In het boek van de Nissan GT-R zijn er drie belangrijke hoofdstukken. Het derde hoofdstuk moge bekend zijn: de Nissan GT-R. Toen deze in 2008 op de markt kwam wist deze auto de gevestigde oren een flinke trap in de cojones uit te delen. Het eerste hoofdstuk is dat van de Skyline 2000 GT-R ‘Hakosuka’ (KPGC10) uit 1971. De eerste Japanse auto die op de racebaan én op de weg een flinke vuist kon maken tegen de gevestigde orde uit Europa en de VS. Voor de Japanners was het een heilige auto. Waarom? Japan was pas net bezig met het bouwen van auto’s. Veelal waren het kopieën van voornamelijk Europese auto’s. Kortom, Japan had nog geen echte autocultuur. De Mazda 110S bracht daar in 1967 verandering in. Zowel in technisch als op design gebied was dit een unieke auto. De Toyota 2000GT kwam eveneens in 1967 op de markt. Wederom een designicoon, ondanks dat deze wel duidelijk van de Jaguar E-Type was geleend. Dat is geen schande overigens. Je gaat ook niet klagen omdat je vriendin te veel op Gisele Bündchen lijkt.
Maar op het gebied van motorsport bleven de Japanners nogal achter. Niet in de eerste plaats omdat de Japanners zélf ook met Europese auto’s raceten. Met name de Porsches werden gezien als de maatstaf. Porsches waren snel en betrouwbaar. De Prince Skyline GT-R 2000 Hard Top bracht daar verandering. @Dizono zal jullie snel erover bij praten. Vandaag behandelen wij het tweede hoofdstuk, namelijk de BNR32 generatie van de Skyline GT-R.
Prince was in de tussentijd samengegaan met Nissan, dat de Skyline serie overnam. De Skyline reeks was een soort Japanse BMW 3-serie: verfijnde techniek, iets hoger in de markt gezet, echte rijdersauto’s. Na de KPGC10 Skyline zijn er nog diverse Skyline’s geweest waarmee werd geracet. De successen van de eerste Skyline GT-R werden echter nooit behaald. Nissan was in het JTCC (Japanese Touring Car Championship) actief en wilde graag een auto waarmee ze iets meer domineerden. In 1989 wist men met de R31 Skyline GTS-R nog het kampioenschap te winnen, maar met de hakken over de sloot. Halverwege de jaren ’80 zag Nissan al in dat de GTS-R was uitontwikkeld. Daarom gaf het merk uit Yokohama groen licht om met de ontwikkeling van een ultieme image-builder te beginnen. Als basis werd de te introduceren KRCR32 Skyline GTS-t gebruikt:
Hoofdingenieur en teamchef Naganori Ito kreeg van Nissan carte blanche voor de ontwikkeling. Om een competitieve auto te ontwerpen moest Ito helemaal opnieuw beginnen. De basis was een standaard Skyline R32, een keurige coupé met achterwielaandrijving en de motor in lengte voorin. Meneer Ito was een zeer groot bewonderaar van de Porsche 959, met name diens technologische noviteiten wilde hij ook graag toepassen in de nieuwe raceversie van de Skyline. Er gingen dus wat dingen veranderen.
De druk was enorm. Dit moest een auto worden die races kon winnen. Met techniek zo bijzonder als in een Porsche supercar en dat op basis van een huis- tuin- en keuken Nissan. En dat allemaal een beetje betaalbaar graag: rond de 5 miljoen Yen voor een basisversie, onder het prijsniveau van een Porsche 911 Carrera. Om zijn medewerkers niet te laten bezwijken noemt Naganori Ito het ‘Project GT-X’. Van origine was het het idee om de nieuwe ‘GT-X’ achterwielaandrijving te geven. De RB20 zescilinder turbomotor werd uitgeboord naar 2.35 liter en leverde zo’n 320 pk. Volgens de reglementen zou deze auto in de 4000cc klasse vallen. Enig nadeeltje van deze raceklasse is de maximale breedtemaat van de banden: 10 inch. Om het verlies in grip te compenseren, besluit Ito om vierwielaandrijving toe te passen. Niet zo rudimentair als het ‘quattro’ systeem van Audi, maar een zeer efficient, complex en briljant systeem. Nu was er een ander nadeel, want de auto was zo’n 100 kilo te zwaar. Nissan kon niet meer terug naar achterwielaandrijving, dus werd de motor verder uitgeboord naar 2.6 liter. Zo zou de Skyline in de 4500cc klasse vallen. Bijkomend voordeel was dat in die klasse bredere banden (11 inch) waren toegestaan.
Begin 1989 is het team van Naganori-san klaar met de auto. De naam werd gewijzigd van GT-X naar GT-R, als een hommage naar Hakosuka en om de intenties kenbaar te maken. Wanneer de straatversie wordt getoond zijn de specificaties om te smullen. De auto lijkt nog op de Skyline, maar is flink breder en behoorlijk wat lager. De 16″ velgen (net als de racers) lijken nu klein, maar vergeet niet dat een 911 destijds 15″ Fuchs velgen eronder had liggen. Over de 911 gesproken: de Skyline GT-R maakte er gehakt van. Het RB26DETT blok is goed voor 280 pk, precies het maximum volgens het gentlemen’s agreement welke de Japanse autobouwers met elkaar hadden afgesproken. Het werkelijke aantal ligt rond de 315 stuks, koppel op 360 Nm.
0-100 duurde slechts 4,7 seconden terwijl de topsnelheid begrensd was op 180 km/u, maar 275-280 moest zeker mogelijk zijn. De Skyline GT-R was niet alleen snel in een rechte lijn, maar ook in de bochten. Standaard had elke Skyline GT-R het ATESSA-ETS vierwielaandrijvingssysteem en Super-HICAS vierwielbesturing. De remmerij was adequaat: geventileerde schijven rondom met vier zuigers voor en twee zuigers achter. Dit werd met de latere V-Spec en V-Spec II verbeterd. Desalniettemin was de Skyline GT-R snel, ook op de Nordschleife van de Nürburgring. Aguri Suzuki wist er een tijd van 8:20 mee te halen tijdens een speciale opname van ‘Best Motoring’. Tegenwoordig duikt een stationwagon van Seat al onder de 8 minuten, maar destijds was het serieus snel. Een tabelletje om een idee te krijgen van het potentieel:
Auto: | Rondetijd: |
---|---|
Nissan Skyline GT-R (1990) | 8:22 |
BMW M3 (2000) | 8:22 |
Lotus Exige S (2008) | 8:25 |
Porsche Cayman S (2006) | 8:25 |
Nissan 350Z (2003) | 8:26 |
Audi TTS Coupe (2008) | 8:28 |
Hyundai Genesis Coupe (2011) | 8:43 |
Uiteraard zou een snellere tijd mogelijk zijn geweest als de Skyline GT-R meer vermogen had gehad. Het chassis was overduidelijk berekend op veel meer power en zelfs de motor liet duidelijk merken dat hij niet op de top van zijn kunnen presteerden. Nu zijn er veel verhalen over motoren die je goed kunt kietelen. Maar ze vallen allemaal in het niet bij de RB26DETT. Het verhaal wilt dat soms erop hoesten al goed is voor 50 extra paarden…
Begin jaren de ’90 haalden tuners als Jun, Blitz, Mine’s, HKS en Top Secret al vermogens van 600 tot 700 pk, zonder betrouwbaarheidsissues. Uiteraard gingen de Japanners door met zoeken naar meer: al voordat Ferdinand Piëch het idee had voor een 1.000 pk sterke supercar reden er al Skyline’s rond met dat vermogen. Om te bevatten waartoe de auto in staat was, check even dit filmpje. Een gekietelde Skyline haalt hier gewoon doodleuk de 300 km/u in 13,72 seconden. Volgens dit lijstje nestelt deze Skyline zich tussen de Rimac Concept One en de Bugatti Chiron…
Dit kwam mede door het gebruik van racetechniek. De blokken in de Skyline’s waren in basis gelijk aan de JTCC race-uitvoeringen. Het beoogde doel met de race GT-R’s werd overigens met gemak gehaald. In 1990 begon de productie van de racewagens. Vanwege homologatie redenen was het noodzakelijk om 500 straatuitvoeringen uit te brengen. Deze heten Nismo Skyline GT-R Evo en zijn herkenbaar aan de gaten in de bumper (om de intercoolers van meer lucht te voorzien), een diepere voorspoiler en een grotere achterspoiler. De motor was wel iets anders, namelijk de RB26DETT-N1. Er zijn 560 gebouwd, 500 voor de straat. Van de overige 60 werden de beruchte racewagens gemaakt. Deze 60 auto’s werden verkocht aan de raceteams. We willen de advertentie je zeker niet onthouden:
De Nissan Skyline GT-R in racetrim is zo ongeveer de meest succesvolle raceauto aller tijden. Van de 29 races waaraan de auto meedeed, won deze er 29. Ook in de Group N racerij was de Skyline GT-R bovengemiddeld dominant. Van de 50 races in het N1 kampioenschap werd er 50 keer gewonnen. Inderdaad, een 100% score. 4 jaar lang was de Skyline GT-R oppermachtig op de circuits als Suzuka, Twin Ring Motegi, Tsukuba, Fuji Speedway en Bathurst. Alle andere deelnemers werden gedegradeerd tot veldvulling en rijdende chicanes. De door REINIK gebouwde blokken leverden maar liefst 600 tot 650 pk. Ze waren zeer betrouwbaar en onder alle omstandigheden bloedsnel. De suprematie was dermate oppermachtig dat de auto de bijnaam ‘Godzilla’ meekreeg. En terecht.
De missie van Ito Nagori was geslaagd. De Nissan Skyline GT-R was zijn naam waardig. De Skyline GT-R was zowel op de straat als op het circuit een razendsnelle auto. Grote bekendheid bleef echter uit. De auto werd alleen in Japan verkocht, later ook in Nieuw-Zeeland en Australië. Pas toen Polyphony Digital uit kwam met de ‘Gran Turismo’ serie voor de Playstation kreeg de auto de internationale faam die de auto verdiende.
Aangezien ze bij Nissan alles net even anders dan anders deden en niet iedereen Gran Turismo op de Playstation had, een uitleg over alle begrippen, afkortingen en uitvoeringen:
BNR32:
B betekent dat er een RB26DETT in ligt. N is om aan te geven dat de auto vierwielaangedreven is. R is de chassiscode en 32 de generatie.
RB26DETT:
Race Bred 2.6 litre Dual camshaft, Electronic injection, Twin Turbo. Race Bred laat zich vertalen naar: ontwikkeld voor de motorsport. 26 is de cilinderinhoud in deciliters. Dubbele bovenliggende nokkenassen met elektronisch geregelde inspuiting en twee turbo’s.
ATESSA-ETS:
Dit is de benaming voor Nissan’s gecompliceerde 4WD systeem. Het staat voor Advanced Total Traction Engineering System for All-terrain. Dit werd gecombineerd met Electronic Torque Split, een systeem wat elektronisch de krachten kon verdelen naar de wielen met het meeste grip. In basis lag de nadruk bij de Skyline GT-R op licht overstuur (iets meer vermogen naar de achterwielen), maar als de situatie erom vroeg konden alle krachten ook naar voren. Of naar de wielen rechts of links.
Super HICAS:
In plaats van 4WS te gebruiken kwam Nissan maar weer eens met een afkorting. HICAS staat voor High Capacity Actively Controlled Steering. Heel kort door de bocht: meesturende achterwielen. Dit systeem zat ook op de Nissan Silvia en 300ZX. Nadeel was het hogere gewicht. Daarom kreeg de GT-R Super HICAS. Dit systeem was elektronisch in plaats van mechanisch.
Skyline GT-R N1:
N1 staat voor Group N, wat de standaard toerwagen klasse is. Deze klasse werd ook de Showroom Klasse genoemd. Auto’s die direct uit de showroom komen en met lichte aanpassingen op de grid plaats kunnen nemen. Zo werd de (altijd witte) lak dunner gespoten. Ook had de N1 andere, lichtgewicht, koplampen. Verder werd er veel weggelaten. De N1 had geen ABS, radio, kofferbak bekleding, airco en ruitenwisser achter. De N1 woog nu 1.400 Kg, 30 stuks minder dan een standaard GT-R. Het blok was nog altijd de RB26DETT, maar nu in N1 specificatie. Dus met sterkere materialen opgebouwd. Beter bestand tegen zwaar misbruik, de keramische turbo’s werden vervangen door stalen items. Mocht je tuning plannen hebben: deze zijn het meest geschikt. Er zijn 228 exemplaren van gebouwd.
Nismo
Nissan Motorsport. De motorsport divisie van Nissan. Gelijk aan de M-divisie van BMW. Van de R32 bouwde Nismo in 2000 de ultieme R32, de Nismo Skyline GT-R S-Tune. Deze had de transmissie en turbo’s van de R34 en een licht gekietelde motor.
S-Tune: alles afgesteld op straatgebruik.
R-Tune: afgesteld op met name circuit gebruik
Z-Tune: afgesteld op ultieme prestaties.
V-Spec:
‘Victory Specification. Speciale editie om te vieren dat de GT-R alles won. Ondanks dat ze erg populair zijn, is het verschil eigenlijk niet zo groot. Het ATESSA_ETS systeem werd opnieuw gekalibreerd en de remmen waren nu heuse Brembo items. Meest opvallend zijn de grotere (17″) BBS velgen. 1.453 exemplaren hebben de fabriekspoorten verlaten.
V-Spec N1:
Lichtgewicht Skyline GT-R met de grotere velgen en remmen. Extreem zeldzaam.
V-Spec II:
Omdat de GT-R alles blééf winnen kwam er nog een speciaaltje. De GT-R V-Spec II was identiek aan de V-Spec, alleen waren de banden nu een 20 millimeter breder (245 ipv 225). Er zijn er 1.303 van gebouwd.
REINIK:
Racing and rally Engineering division Incorperated NIssan Kohi. De firma die daadwerlijk de motoren bouwt. Vergelijkbaar met HWA, Illmor en Zytec, alleen dan eigendom van Nissan.
Uiteindelijk heeft Nissan 43.934 exemplaren gebouwd van de Skyline GT-R BNR32. Ruim 40.000 daarvan zijn ‘normale’ exmplaren, de rest zijn Limited Editions. Verwacht wordt dat deze auto de prijzen enorm gaan stijgen. Daar zijn drie redenen voor. Ten eerste is het een raszuivere competitie auto met een uitstekend repertoire. De Skyline GT-R kan zich qua historie met gemak meten aan de Lancia Delta HF Integrale, BMW M3 (E30), Mercedes-Cosworth 2.5-16 en Ford Sierra RS500 Cosworth.
Ten tweede de NHTSA regel: deze stelt dat auto’s ouder dan 25 jaar niet meer aan de US regelgeving dienen te voldoen. Amerikanen kunnen dus nu aan het importeren slaan. De derde reden is simpel. Alle 15-jarigen van de jaren ’90 zijn nu 35. Mede dankzij Gran Turismo heeft de Skyline GT-R een mythische status waardoor zij nu graag een echte willen. Sla je slag, koop er eentje.
audiisthebest zegt
Geweldige auto, ben zelf alleen meer fan van de R34
martinus zegt
Iedereen die over Paul Walker begint is af..
Of krijgt een rechtszaak aan zijn broek van de nabestaanden natuurlijk.
deora zegt
Mooi stukje tekst! Heb heel lang getwijfeld tussen een R32 GT-R en een R34 GT-T. Ben uiteindelijk voor de R34 gegaan. Alleen kijk ik soms naar de prijzen die ze nu vragen voor een R32 GT-R dan heb ik wel een beetje spijt.
rolov zegt
@deora: hoe kan je een gtr laten liggen voor een gtt? De looks alleen.
dubcars zegt
@rolov: ik denk dat een GT-T iets makkelijker in onderhoud is, omdat deze niet alle dure techniek heeft van een GT-R
gash zegt
Foto’s van het interieur zijn begrijpelijkerwijs achterwege gelaten: even spannend als het interieur van de Nissan Micra Automaat van je oma en opa.
willeme zegt
@gash: no offence, maar dan heb je de auto niet begrepen. Het interieur was gewoon functioneel ingedeeld keurig afgewerkt. Net zo spannend als een Porsche 911, Audi Quattro of BMW M3 uit die tijd.
Wat de auto echt bijzonder maakte, staat boven vermeld in de tekst ;)
gash zegt
@willeme:
Ik begrijp zo’n japanees turbowaggie juist heel goed en maak allenig duidelijk dat er een oerlelijk en potentieel dodelijk saai Japans jaren ’80/’90 interieur in zit met van die hondslelijke, kleine plastik knoppies etc. Rijden doen ze dan wel weer een klein tikkie beter dan zo’n Micra. ;)
danmar zegt
@gash: tsja, als je het vergelijkt met een M3 uit dezelfde tijd, vind ik het best meevallen:
http://www.ottawalife.com/wp-content/uploads-olm/2014/11/Nissan-R32-Skyline-GT-R-Cockpit-.jpg
Is deze M3 nog opgeleukt met lichtbruin leer, maar de knopjes zijn minsten net zo priegelig.
http://germancarsforsaleblog.com/wp-content/uploads/2013/03/Screen-Shot-2013-03-11-at-8.09.01-PM.png
MrSkyline zegt
@gash:
R32 interieur: http://www.rarecarsforsaleblog.com/wp-content/uploads/2015/04/1990gunmetalr32gtr3a.jpg
BMW M3 interieur uit de zelfde periode: https://drive-my.com/media/com_easysocial/photos/455/2448/bmw-m3-e30-coupe-1986-1990-17-jpeg_large.jpg
Ik zie weinig verschil in hoe boeiend het er uit ziet. Sure, het is geen Pagani Zonda oid, maar daar was/is de prijs dan ook niet naar. Houd er rekening mee dat de R32 GTR ongeveer even duur was als een M3 maar wel 60PK meer onder de kap had en het in Japan meer om snelheid dan om looks ging.
Jochempie zegt
Kunnen we een beetje stil zijn over deze auto, ze zijn nu nog €20k in Japan, morgen zijn ze €40k… En bedankt dan, AB.. ;)
(Jaa betwetertjes, ik weet dat ‘ie door Doug DeMuro al uitgebreid in de spotlights is gezet)
rrvliet zegt
Ik kwam er tijdens het googelen achter dat ze Gisèle Bündchen heet, dtje ertussen. Erg prettig op het netvlies overigens.
gwnbmw zegt
@rrvliet: vind het nog wel meevallen (geen schande, dat niet) maar dat merken haar bij mekaar 150 miljoen betalen… (bron: wikipedia.)
niekie1999 zegt
De bnr32 is wel mijn favortiete auto
rb26dett zegt
Super artikel, gaaf!
Dutchdriftking zegt
Wat blijft dit toch een geniale machine!
Gulli zegt
Gek genoeg vind ik van de GT-R alleen de eerste en de laatste het mooist. De R34 is gewoon een lompe vierkante beul (de R32 heeft wmb niet genoeg agressie in het uiterlijk) en de Hakosuka is gewoon schitterend, sierlijk, klassiek en historisch gezien mega-belangrijk voor het merk.
Er is van de Datsun 240z ook een Fairlady 432-versie uitgebracht, met de motor uit de GT-R, voor mij de ultieme versie. Helaas ben ik daar niet de enige in want ze gaan voor enorme bedragen onder de hamer. (http://www.roadandtrack.com/car-culture/classic-cars/news/g6097/ultra-rare-nissan-fairlady-z-432-goes-to-auction-in-us/?)
Rohrl-fan zegt
Leuk artikel! :-)
Dat gezegd zijnde, heeft de Skyline GT-R zijn bijnaam Godzilla niet in Australië gekregen? Het was immers niet alleen in Japan dat de Skyline oppermachtig was in de racerij!
willeme zegt
@rohrl-fan: klopt helemaal!
E34M5Touring zegt
Mooi artikel! Hier in het dorp rijdt er 1. Klinkt echt fantastisch maar is ook niet bepaald standaard volgens mij. Je ziet ze inmiddels steeds vaker te koop staan. Kost ook niks als je kijkt naar de vermogens die je krijgt. Ziet er aanlokkelijk uit maar ik krijg altijd het idee dat ze een zwaar leven hebben gehad. Tenminste, wat van die exemplaren zien er enorm afgeleefd en ‘moe’ uit. Zit ook enorm prijsverschil tussen een frisse originele en een aangepakte.
moveyourmind zegt
Weer een erg fraai artikel, mede door de inleiding waarin de geschiedenis van de Japanse auto-industrie en Nissan beknopt is samengevat.
Het artikel geeft een erg goed beeld hoe razendsnel de Japanse auto-industrie zich heeft ontwikkeld, met deze Skyline GT-R als één van dé auto’s waarmee de Japanners lieten zien waartoe ze in staat waren.
Dat de GT-R snel was wist ik, maar zo bloedstollend snel kon accelereren had ik ook niet verwacht. Erg indrukwekkend.
Ik ben benieuwd of de Chinese auto-industrie in de voetsporen van de Japanse gaat treden. Die maken nu nog auto’s die we in het Westen net zo serieus nemen als de Japanse auto’s zo’n veertig jaar terug. Denk dat de kans groot is dat de geschiedenis zich gaat herhalen.
alfablog zegt
Mooi stuk!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mrmiyagi1982 zegt
Gaaf artikel. Nu weet ik waarom ze de bijnaam ‘godzilla’ hadden. Top
desjonnies zegt
Gewoon een hele dikke YES
TOETER altijd als eentje me inhaalt om uiting te geven aan mijn bewondering voor de eigenaar!
En ja ze hale he ALTIJD in
italia007 zegt
Altijd een liefde gehad voor Skylines, persoonijk het meest voor de Skyline 2000 (KPGC110) GT-R en de R34. Mijn broer altijd voor de R32 en R33, nu begin ik deze ook meer te waarderen, top auto’s en een ontzettend leuk artikel!
rob5nismo zegt
Mooi en leerzaam verhaal
Meer van dit graag
toyotafortuner zegt
Kudos voor dit heerlijk stukje. Blief niet zelf per sé een GT-R Skyline… ? zolang t maar een lekker potent bak is met lekkere Japanse velgen. Optioneel een Itasha wrap erop.
marinepower zegt
Zijn er overigens veel skylines links gestuurd uitgebracht? Ik heb wel eens linkse versie zien rijden in het Midden-Oosten, maar was dat een originele of speciaal aftermarket omgebouwd exemplaar. (Je weet maar nooit met die big spenders daar)
stephane8200 zegt
@marinepower: after market omgebouwd. Alleen RHD geleverd.
stephane8200 zegt
Mooi verhaal, @willeme
Ik heb het gelezen met een Best Motoring t-shirt aan. Was geweldig om dat toen te bekijken.
willeme zegt
@stephane8200: thanks! Eigenlijk ben je mede verantwoordelijk voor dit artikel. Via 8200rpm.com kwam ik achter de filmpjes van Best Motoring en Exvitermini al voor dat YouTube er was en begon de interesse voor Best Motoring te groeien. Ik heb nog steeds de DVD’s thuis liggen.
Rond die tijd (om en nabij 2000) zag je ze heel af en toe op de Nordschleife. Onder de kenners een mythische auto. Een keer met een Belg staan praten over zijn R34, bleek het de testcoureur te zijn voor Nissan!
Op 8200rpm.com kwam de Skyline geregeld voorbij, in de tijd dat iedereen in NL het alleen nog maar hadden over M3’s, Porsches en Ferrari’s.
stradale888 zegt
@willeme: Dirk Schoysman bedoel je waarschijnlijk. Ook deel van de legende van de GT-R (en de Ring).
Prachtig artikel weer! Complimenten.
stradale888 zegt
@stradale888: verder de reacties gelezen en Stephane8200 was me voor. ;)
Kan ik gelijk nog even aanvullen dat ik me ook nog een uitzending van (het oude oude) Top Gear herinneren, waarin Jeremy Clarkson een reportage over de GT-R maakte. Ging ook over hoe makkelijk ze te tunen waren. Er staat me nog iets bij van een eigenaar (65+, met buspas) die in een 600pk R32 racete.
JamesBond007 zegt
Ik hou hier zo van! Dit soort artikelen maken mij zo blij, nu kan ik veel van die fanboys op de racespelletjes eruit lullen met kennis over dit model
stephane8200 zegt
Leuk om te lezen! Wij hadden al het filmmateriaal toen op onze server staan. Dat genereerde nogal wat dataverbruik. Jordy van Kouwen heeft ook een paar mooie films gemaakt voor ons. Hij produceert nu autosport programma’s voor TV.
Die DVDs importeerde ik toen voor de Benelux. Niet eens om wat aan te verdienen maar om ze te kunnen delen. Met de opkomst van YouTube en andere illegale download mogelijkheden was het niet meer te doen. GT Channel doet nog wel dingen online.
De Belg die je bedoelt is Dirk Schoysman. Die heb ik nog geinterviewd voor 8200rpm.com. Hij heeft toen ook nog een ronde gereden in de Octavia RS van Dick. Heel aardige man!
http://www.gtroc.org/ringmeister-dirk-schoysman/
stephane8200 zegt
@willeme: antwoord op jouw post dus ;)
stephane8200 zegt
@stephane8200: overigens heb ik destijds wat meegesleuteld aan de R34 Skyline N1 van één van de forumbezoekers. Gaaf ding:
https://youtu.be/Fe5ivc5OenA
Echt bizar trouwens. Bijna 15 (!!!) jaar geleden al weer. Dit was een testsessie op Zolder, dus vandaar dat het rustig aan ging.
desjonnies zegt
Mooi en inteeessant stuk
Met echter een vraag.
Datsun was erg succesvol met de B510 in de Amerikaanse race series, zelds Paul Newman racete met een Datsun.
Is dat het begin geweest?
De 510 geeft Europa nooit bereikt maar was een geduchte BMW 02 concurrent
willeme zegt
@desjonnies: klopt. Wat de Skyline GT-R (KPGC10) in 1971 deed voor Nissan in Japan, deed de 510 voor Datsun in de States.
Misschien een nog leuker verhaal: een bijzonder ontwikkeld autootje met een oerdegelijk naaimachientje onder de kap en een hoogstaand chassis. Misschien iets voor een volgend artikel, @dizono?
michaelcorleone zegt
De Nissan GTR uit 2008 alweer? Ik herinner mij die dag als gister.
Ik heb altijd al een voorkeur gehad voor dikke Honda´s, Subaru´s en Nissan´s dan BMW, Mercedes of Audi´s.
De Skyline GT-R BNR32 is dan ook een uiterst bijzondere wagen, maar op een vlak staan de Skyline´s eenzaam aan de top.
De Skyline is de enige auto waarbij ik steeds de opvolger mooier vind/vond. Dus uiteindelijk is de GT-R R35 de mooiste. Ook de BNR34 R34 is nog steeds tijdloos.
Mooi stukje nostalgie.
gwnbmw zegt
mooi stukje weer! en wie anders dan @willeme, zoveel weten over 1 enkele auto… erg interessant altijd, keep it up!
als je alles hebt gelezen, heb je 2155 woorden gelezen, titel niet meegerekend. tussentitels wel. hoe ik dat weet? ctrl c + ctrl v, en geen leven hebben.
Robert zegt
Ik heb in één enkel AB artikel meer geleerd over Nissan en z’n autosport aspiraties dan in 10 jaar AutoWeek lezen. Dank daarvoor!
basjaski zegt
RB staat overigens niet voor Race Bred. Dit is een mythe en overgenomen. Past wel, en snap het ook, begrijpende fout om te maken.
RB is gewoon de ”familie” motoren, zoals de RB20 , RB25 en de RB30 (uit een Nissan Patrol). Allemaal DE en DET.
willeme zegt
@basjaski: ik heb het van een behoorlijk betrouwbare publicatie. De naam is achteraf pas gegeven, niet van te voren.
basjaski zegt
@willeme: Ik heb mijn info van iemand die zo’n beetje dagelijks met Nissan/Nismo werkt in Japan, en hem is het verteld dat het NIET Race Breed betekent.
Het maakt in the end helemaal niks uit natuurlijk.
Ram-G-maN zegt
@basjaski en @willeme: VR38DETT in de R35 zou dan geen race breed zijn, klopt ook wel. Echter ik denk ook dat het een random gegenereerde motorcode is. RB’s waren altijd in-lijn-motoren en VR en VQ altijd V-motoren.
willeme zegt
@AutomotiveDesigner: Het is random, de naam is er later aangegeven. Niets is mooier dan een mythische naam die je later ontvangt ;)
p993 zegt
Machtig mooi…dat Nissan nooit dat sportieve imago wist uit te bouwen is wel jammer voor ze, commercieel gezien!
rscamaro zegt
Mooi artikel!
pinut187 zegt
Heerlijk leesvoer over een legendarische auto, helemaa top!
gieltj zegt
Wat een heerlijk stukje leesvoer voor op de zondag morgen zeg! De R32 is echt een droomwagen en dit maakt het alleen maar meer interessant om verder te sparen :)
vondudenstein zegt
Wat een heerlijk informatief artikel.
Onvoorstelbare auto blijft dit zeg.
Zo benieuwd wat de nieuwe Nissan benchmark gaat worden.
biohazardracer zegt
Heerlijk informatief stukje leesvoer ?
Het blijft gewoon een gruwelijk lekkere wagen