



Een jubileum: zelden interessant. Fanfarekorps de Droeftoeters 75 jaar? Ach.. Een kwart eeuw het Gekrenkte Mannenkoor? Mwâh. Maar wacht, de fabuleuze Mercedes-Benz 500 E viert zijn 25 jarig bestaan. Dat is wel degelijk een hommage waard, met alle respect.
In alle opzichten, want wát een auto introduceerden de Stuttgarters op de Parijse Autosalon van oktober 1990. Een wolf in schaapskleren, de definitie van een sleeper. In eerste instantie viel niet eens erg op dat het hier de absolute top van de onverwoestbare W124-serie betrof. Het opvallendst waren nog de uitgebouwde wielkasten, de aangepaste voorbumper in kleur met ingebouwde mistlampen sprong al wat minder in het oog. Dat de auto ruim 2 cm lager lag zag ook niet iedereen onmiddellijk, een volle 200 D-taxi vertoonde hetzelfde silhouet.
Maar niet onder de kap. Want daar bevond zich natuurlijk het bestaansrecht van de 500 E: de M119 5.0 liter V8 met een vermogen van 326 PK. Deze geweldenaar was anderhalf jaar eerder al geïntroduceerd in de 500 SL (R129) en werd, evenals diens automatische vierbak, als aangepaste, 17 mm lagere “standard deck”-versie in het vooronder van de 500 E gemonteerd. Hetzelfde onderblok werd vervolgens ook weer gebruikt voor afgeleide versies als de 4.2 liter V8. Voor de 500 E werd het Bosch KE injectiesysteem vervangen door het modernere LH-Jetronic systeem van dezelfde Duitse fabrikant. Bei uns ist alles besser.
Daar was geen woord van gelogen. Want hoewel Mercedes-Benz inmiddels zelf ook best een aardig en betrouwbaar autootje in elkaar kon zetten, werd voor de übersportieve 500 E de hulp ingeroepen van buurman Porsche. In eendrachtige samenwerking ontwikkelden en bouwden vervolgens beide toegewijde autobouwers deze vermomde supercar. De carrosserieën werden gebouwd en gespoten bij Mercedes in Sindelfingen, de eindmontage en afstelling werden gedaan bij Porsche in Zuffenhausen. Daar plukten beide fabrikanten de vruchten van, want behalve het feit dat Mercedes profiteerde van Porsches unieke expertise op sportief gebied, was de productie van deze supersporter beginjaren 90 erg welkom in Zuffenhausen. Nieuwgeld-kiloknaller-Cayenne stond voorlopig nog niet op stapel, het liep nog lang niet altijd storm in de showrooms van Porsche in die jaren.
Het was dus niet zo vreemd dat deze 500 E door een enkeling zelfs werd aangeduid als de vierdeurs Porsche. Die had Porsche destijds zelf nog niet in het gamma. Vroeger was alles beter. Nu ja, in ieder geval minder ingewikkeld. Want deze 500 E had een overzichtelijke en goudeerlijke set-up: een bonkige, turboloze V8 die de achterwielen aandreef zonder bergen bemoeizuchtige elektronica die je in allerlei situaties op de vingers tikte, corrigeerde of anderszins afblufte. Oké: ABS was standaard en ASR voorkwam dat je bij elke stoplichtsprint alleen maar sleuven stond te frezen in het asfalt. Door dit systeem, dat ook niet uitschakelbaar was, bereikte de Benz 100 km/u in 6.1 seconden. De begrenzer greep zoals gebruikelijk in bij het Duitse herenakkoord van 250 km/u. Maar ook die snelheid voelde nog comfortabel, met 4 man volkomen ontspannen keuvelend op de linkerbaan.
Badend in luxe ook, want veel opties waren er niet meer aan te vinken: een CD-wisselaar en een telefoon. Daarmee was behalve het behalve onder de motorkap (de accu moest noodgedwongen verhuizen naar de kofferbak) ook binnenin de auto bomvol. Een Karo of naar keuze met leer bekleed sportinterieur, een lederen sportstuur, airco en een Becker of Alpine stereo waren nog maar een paar standaard features in deze bulder-Benz, je kwam werkelijk niets tekort. Behalve bewondering en jaloezie. De bloedsnelle Mercedes bleef uiterlijk zo ingetogen dat niemand er de supercar in herkende, golddiggers liepen er straal voorbij.
Ook na de facelift van 1993, waarbij het uiterlijk licht werd aangepast. Een iets minder hoekige en in de motorkap geïntegreerde grill, een gewijzigde kofferklep en achterlichten, licht gewijzigde koplampen en heldere richtingaanwijzers waren de meest opvallende veranderingen. Op de typeaanduiding na, want de vierpersoons raket werd nu de E 500, omdat de W124 voortaan als E-serie door het doorgaans bijna eeuwige leven ging. Het was uiteraard nog steeds een Einspritzer, de achtcilinder moest echter wel 6 PK inleveren omwille van het milieu. Maar met 320 nog beschikbare stuks was dat leed goed te overzien. En spoedig zelfs volkomen vergeten.
Dat was te danken aan AMG, dat in ‘94 en ‘95 een kleine serie van de 500 E uitbracht met een 6.0 liter, 381 PK sterke versie van de M119 V8. Later werden er geregeld 500 E’s achteraf voorzien van dit blok, maar de echte, geboren Affalterbachers zijn te herkennen aan de “957”AMG Technology Package code. Ook het uitlaat- en veersysteem werden door Mercedes’ huistuners aangepast. Mercedes-Benz zelf had ook al een speciale versie van de supersedan uitgebracht, de 500 E Limited. Deze beperkte oplage onderscheidde zich van de reguliere 500 door het tweekleurige leer op meubilair en stuur, de 17 inch EVO-Ⅱ velgen, roestvrijstalen instaplijsten en een fractie rijkere uitrusting met wat ander hout en zonwering. Met deze AMG-versie inbegrepen werden er in totaal 10.479 500 E/E 500’s gebouwd, tot in 1995 het allerlaatste exemplaar van dit icoon met de hand en veel passie gebouwd werd.
Deze maand precies 25 jaar geleden ontvingen de eerste 46 gelukkigen de sleutels van deze zeer bijzondere bruut in maatpak. Driving home for christmas, in een 500 E! Ik zou blijven rijden, ik weet het zeker. Ik hoef niet te gourmetten.
p0rn
@rikdep:
Idd .. Als je er langer dan 3 minuten naar kijkt wordt je spontaan depressief ..
@lincoln: Jij zit weer te zeuren om te kunnen zeuren.Kan ik op zich wel waarderen hoor, lekker een beetje tegendraads zijn en alles, maar sla je niet een heel klein beetje door? Volgens mij zit je er gewoon op.Zoek een lieve vriendin,maakt je leven wat leuker.
@rikdep: eerder oma-p0rn…. Voor sommige interessant, echter voor de meeste niet.
@thewongandonly: de mensen zonder smaak en kennis. Veyron lovers, al het nieuwe.
Mooi stukje weer, gave auto ook! Heeft @Wouter er geen samen met een vriend?
Off: Morgen is het ook precies 25 jaar geleden dat The Godfather Part III in première ging in de USA.
On: Blijf bewondering hebben voor deze E een van de beste auto’s die Mercedes ooit in elkaar heeft geschroefd.
@michaelcorleone: en ik maar denken Porsche.
@thomasthomas: Porsche en Benz samen
@michaelcorleone: ik denk nog altijd met weemoed terug aan de 450 SEL 6.9…
@spidermann: Daarom is Ronin een van mijn favoriete ‘auto’ films. Voornamelijk omdat daar de favoriete auto’s van John Frankheimer (regisseur van de film) in zaten. Hij had een passie voor klassieke Formule 1 wagens (hij maakte al eerder de film ‘Grand Prix’) en grote, onopvallende sedans. Dus zitten ze er allemaal in: de E34 M5, first gen Audi S8 en zijn nummer 1, de 450 SEL 6.9.
@gtwillem: he willem, heb je je droomauto al zien staan bij A&D auto’s in amersfoort? Een groene Alpina…
@s62b50: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=281997433 deze? Stelletje laaielichters daar bij Ad en Don Auto’s: het is een gigantische nepper, fugazi.
Die rijschool van ze schijnt ook al nep te zijn.
@gtwillem: haha! Een echte sterkens! Had ik nog niet gezien. Ik wist niet dat dat geboefte nog steeds auto’s ombouwde joh. Die d10 daar is trouwens in mijn bezit geweest…
@s62b50: Is het geboefte? Volgens mij zijn het gewoon Handige Harry’s daar. Ze bouwen toch oude BMW’s om naar Alpina specificatie, om zo minder tax te hoeven betalen: je hebt een Alpina, maar op papier een 645?
Deze is wel slecht gedaan, want er staan Alpina logo’s op de neus, stuur en achterkant (doet Alpina zélf nooit) en de velgen zijn komisch nep: je kunt de ventieldoppen zien, terwijl deze in de naafdoppen horen te zitten. En ook die bumpers kloppen niet (B6 heeft er volgens mij andere opzetstukken op zitten). Maar het meest komisch zijn nog de remmen: gewoon de standaard items geel gespoten….
@GTwillem, alpina logootje op het stuur is wel origineel Alpina hoor. En bij de alpina dynamics wielen zit het ventieltje gewoon in de rand… dat jij dat niet wist joh..
@spidermann: Mijn tante heeft destijds een Milan Brown Metallic Mercedes W116 gehad, een echte geweldenaar de tijd waarin Mercedes zonder concurrentie bovenaan stond.
Jammer genoeg heb ik er nooit in kunnen rijden vanwege mijn leeftijd toen was een puber :) Natuurlijk wel vaak erin gezeten een v/d auto’s die mij een auto-liefhebber hebben gemaakt.
Wat ik mij altijd heb afgevraagd de W116 en de W126 worden door kenners zeer aangeprezen altijd, welke van de twee is de beste eigenlijk. Misschien weet jij het @gtwillem:
@michaelcorleone: de w126 is de betere. De W116 de leukere.
De 126 is beter beschermd tegen roest, veel zuiniger motoren en om te rijden een iets modernere wagen. De 116 vind ik leuker rijden, net ff wat specialer voor mijn gevoel.
Fabelachtig en tijdloos fraaie auto uit de tijd dat MB nog MB was. Waar ze nu mee bezig zijn is werkelijk om te janken…
@cpp1: Hoezo? Het ging een tijdje minder met Mercedes dat klopt, maar MB is helemaal terug naar mijn mening. Persoonlijk maken ze de meest aantrekkelijke auto’s i.v.m. BMW, Audi en VW.
@michaelcorleone: Maar jij bent een maffiabaas, dat zijn Mercedes liefhebbers bij uitstek.
@rikus: hij heeft gelijk de kwaliteit is omhoog gegaan. Betrouwbaarheids tests bevestigen dit
@michaelcorleone: ik doel op de design richting die MB heeft gekozen, Don. Die is imo niet om aan te gluren. Nog erger dan Audi…vreselijke eenheidsworst. Het mag allemaal wel iets diverser snap je.
@cpp1: verklaar u nader?
Toen hoefde het allemaal nog niet zo schreeuwerig. Heerlijk!
Tijdloos ontwerp. Het beste, het mooiste, het statement.
Ingetogen opgegroeid. even kamperbak, nu voor altijd klassieker.
De droom.
En als je er niks van snapt noem je hem gewoon: taxi.
@eklasse: Absoluut de droom.
Mijn buurman had een mooie zilveren zoals op de foto, echter die werd gejat,
Een week erna had hij een zwarte met een 6.9 liter erin, ik geloof dat Brabus dat had gedaan.
Echter de originele was mooier.
Had deze niet de verzonken spoiler in de koffer klep?
@norge:
Nee, wel een taxibordje in de kofferbak.
@norge: verwar je nu de 500e niet met de thema 3.32?
@lekbak: dat was de 8.32, inderdaad. Tijdgenoot mét Ferrari motor (en 121pk minder…),
@gtwillem: uiteraard de 8.32. Het was ff tussendoor reageren. Dat gaat meestal fout.
@lekbak: Kan zijn…Daarom ook het vraagteken..
Mooi alternatief voor een E34 M5…al ga ik voor een M5, puur door de looks.
Weinig nieuws in dit artikel voor mij, maar sinds ik er in heb gereden ben ik dan ook enorme fan. Sowieso van de w124, maar dit is wel een klasse apart. Nog een van die vele Mercedessen die ik bijna kocht maar waarvoor ik het lef niet had. Had ik 5 jaar geleden maar die hele mooie gekocht voor 20 duizend euro, dan had ik een klap geld gehad bij verkoop…
@lekbak: Precies hetzelfde hier vind het altijd fijn om een W124 tegen te komen ;)
@michaelcorleone: ik vind het nog fijner om er in te rijden. Helaas heb ik sinds een paar maanden niet meer één zelf. Voor het eerst in jaren dat ik niet mijn favoriete trio compleet heb (w123, w124 èn w201). Iets met kinderen en daardoor geen geld genoeg over voor zoveel auto’s.
Ik rij zelf geregeld in een full option E500 uit 2008. geweldig gevoel, heerlijk comfortabel, een zijde zachte V8 en een koning van de weg gevoel. Ja een 5 serie is betere voor het op de limiet bochtenwerk, maar wanneer doe je dat nou op de openbare weg? nooit is het antwoord.
@lambo4all: Staat al meer dan 2 ton op de teller trouwens, maar goed onderhouden en voelt werkelijk nog als nieuw.
@lambo4all: ik denk dat je deze 500e niet met een modernere 500 moet vergelijken maar meer met een 63amg. Vooral voor die tijd was de auto veel sportiever dan de reguliere w124’s. De modernere 500’s waren gewoon zwaar gemotoriseerde reguliere e-klasses.
@lekbak: dat is zo, maar zelf een “sportieve” w124 gaat nog niet half zo goed door de bocht dan een moderne E. Ik denk dat behalve dat de E nu veel moderner is het algemene gevoel van de auto nog dicht bij elkaar ligt. Een AMG is best wel hard geveerd en de motor schreeuwt het uit. Dat was met deze w124 e500 zeker niet het geval, een tevreden grom en soepel comfortabel acceleren. Net als bij de moderne e500.
@lambo4all: je hebt volkomen gelijk. De 500 E was een topauto, maar om te rijden gewoon een heel erg snelle en iets scherpere W124. Zo bijzonder was het niet ook weer niet.
Een E500 uit 2008 is vele malen specialer, eigenlijk. Want bijna niemand
bestelde er eentje. En in 2008 had je de 388pk versie, en niet de 306pk uitvoering (die al meer dan snel genoeg was).
IJzersterk ontwerp!
Letterlijk, de degelijkheid zelve. Niet voor niets dat deze Benz zo populair was onder taxibedrijven. Duur in aanschaf, maar onder de streep was zo’n Mercedes per kilometer goedkoper dan menig concurrent.
Zo’n 500E is voor de liefhebber natuurlijk de ultieme versie. Maar zelfs met een Diesel die naar huidige maatstaven niet vooruit te branden is is deze serie een geweldige auto. Heerlijk voorttokkelen en genieten van het uitzicht met de ster fier op de stoere motorkap. Er is een hoop kaf tussen het koren, maar er staan nog regelmatig onverpeste exemplaren te koop. In ieder geval van de minder bedeelde versies.
@moveyourmind: zelfs een afgeleeft exemplaar geeft perfect het gevoel van die degelijkheid. Zelfs dat zijn heerlijke reis voertuigen. Koop voor 2000 euro een oude benzine variant op kwarttarief en binnen een paar jaar heb je niks anders dan dit soort oude meuk. Het is gewoon zo goed…
@lekbak: Sssst…
Niet iedereen hoeft te weten dat er auto’s zijn die je voor een habbekrats koopt die je vorstelijker vervoeren hebt dan menig nieuwe auto die het tienvoudige of nog meer kosten. Straks gaan meer mensen op zoek naar oude degelijke meuk en gaan de prijzen omhoog…
@moveyourmind: mooi die prijs per kilometer.
Goedkoopste auto ooit. Gebouwd om nooit kapot te gaan mits goed onderhoud.
Heb een W124 400E gehad. Ging ook als de brandweer en zo ontzettend mooi in elkaar geschroefd. Zwart leer van binnen met het glimmendr wortelnotenhout. Tankje benzine was wel 95 euromannetjes, en met 1:6 kon ik aardig zegeltjes sparen :-/
Dikke auto. Zeker een standaard 500 met karo interieur is leuk. Maar het zijn wel flink overhypte auto’s tegenwoordig. Dankzij alle Youngtimer boeren en ‘puristen’ betaal je je minimaal 20 mille voor een matig exemplaar.
Dus als ik een snelle en bijzondere high performance limo wil, zijn er nog veel andere leuke alternatieven: Audi S6 Plus Limousine, Renault Safrane RXE Biturbo, Lotus Omega, of probeer een hele mooie Toyota Aristo V in Japan te zoeken. Uiterlijk standaard, maar het blok van een Supra :-D
@gtwillem: ik begrijp je alternatieven maar één keer trommelen op welk onderdeel van de Benz dan ook en je ruilt die opgewaardeerde Opel direct in bij de youngtimer boer.
@eklasse: No way. De Carlton is zeker geen slecht gebouwde auto (ook gewoon een Duitser). Daarbij heeft de Omega een handbak in plaats van die mega-trage vierbak van Mercedes. Naast meer vermogen en meer koppel is de Omega lichter. En gewoon cooler. Andere leuke optie welke ook vies snel was: Alpina B10 Biturbo.
@gtwillem: blijkbaar stellen we verschillende eisen aan auto’s of houden we van andere eigenschappen. Ben misschien wel heel allergisch voor alle Jaren ’80 Opel kommer en kwel. Lamme ventilatie roostertjes, klokjes waar het altijd half zes is etc.
Die alpina lijkt er al meer op.
@eklasse: Ik ben ooit eens op een trackday op Bedford geweest en naast de gebruikelijke Porsches, Elises, BMW’s, vele Caterhams en een paar Ferrari’s was daar ook een oudere heer met een Lotus Carlton. Hoe dat ding versnelde was imponerend, maar hoe die driftend door de bochten ging was helemaal bizar. Sindsdien heb ik bijzonder respect voor de Carlton.
Je hebt volkomen gelijk dat de W124 een van de beste auto’s ooit is in termen van bouwkwaliteit, en de 500 was daar het toppunt van. Maar de wegligging en pure kracht van de Omega ontbeert hij. Maar nogmaals, niemand gaat nu op zoek naar een nette standaard Omega, het was gewoon een grote Opel / kleine Holden.
@gtwillem: kijk: zo is het een goed verhaal. Hoeven we ook geen ‘ruzie’ te maken als er twee ter beschikking staan ter hoogte van de NL/Duitse grens ;)
@eklasse: De RXE Biturbo van mijn ouders was zeker niet storingsvrij aan het einde van z’n cyclus.Mijn ouders hebben de neiging om lang door te rijden(dit soms tot ergenis van hun twee autoverkopende zonen)Maar de 25 V6 Turbo en die gekke Safrane RXE Biturbo waren en zijn toch wel heel bijzondere auto’s.Onze ouders rijden tegenwoordig lekker degelijk en als hun er gelukkig mee zijn ben ik dat ook.
@sydney: Degelijk? Wat is dat? Opel, Volvo? Jaguar misschien?
@phaeton: Nee, een keurige F11 Touring in stemmig grijs..
@gtwillem: Lotus Omega, wat een snoepje is dat toch ook!
@gtwillem: Die ouwe van ons had een RXE Biturbo(helaas geen Baccara, al scheelt ’t weinig) als opvolger voor de 25 V6 Turbo(die auto heeft ons op vakanties nogal eens in de steek gelaten) Dat weer in tegenstelling tot de Safrane;probleemloos buiten het feit dat ik daar zelf twee keer de neus vanaf gereden heb.En dat is heel lullig thuis komen kan ik je vertellen.Zeker als je net zelf ongezien een gloednieuwe 206 heb besteld als eerste auto.Nu kunnen we er heel hard om lachen,dat is ook wat waard.
@gtwillem:
Of een Daimler Super V8.
Van binnen en buiten de meest opulente Jaguar, onder de kap een volledige XJR met compressor V8!
Is er niet veel auto nieuws? al die oude klassiekers mogen weer een rondje.
De E500 Limited blijft voor mij nog altijd een droomwagen.
Mooie wagen hoor. Ik zit alweer op 500e.nl ….. word niet goed van m’n auto verslaving..???
Niet helemaal meine tasse tee, aber een dikke, zware V8 is natuurlijk erg gaaf. Lekker stukkie weer.
“Als ik in een mercedes wil zitten bel ik wel een taxi”
@13sh: voorlopig blijft ’t voor jouw fietsen of het ov.. ;-)
@406_v6: deze volg ik niet
@13sh: Hilarisch. Je hebt zeker ook liever een ster in je voorruit dan op de motorkap?
Bazenbak!
Al knap duur!
http://www.autotrader.nl/auto/mercedes-benz-500/1992/bergambacht/6mqa5/mercedes-benz-500-500-e-w124/
Rijd heerlijk! Wij hadden een 1993 model, super dikke bak, met kickdown!
Je moet wel de 500E hebben met de oranje knipperlichten die is mooier oud geworden dan de facelift modellen.
Ik heb het genoegen dat mijn uitzicht tegenwoordig op 2 500E’s is.
Deze auto’s zijn van vaag autobedrijf dat achter mijn woning zit.
Ik denk dat hij voor een collectie gaat sinds kort staat er ook een 560 SEC bij en sinds vandaag staat er weer een nieuwe aanwinst, deze staat onder een doek.
Aan de contouren te zien is het een Gullwing,,,
@csx3000: Naam? Beginnende collecties als deze, met Gullwing/SL, zijn spaarzaam in Nederland.
Leuk stukje over een fabuleuze auto! Wat blijft dat toch een wonderschone droomauto voor mij.
Ook leuk om te weten, destijds reden zowat alle F1 coureurs met Benz 500E.
Niet alleen vanwege de discrete uitstraling trouwens, Mercedes gaf de heren ook zeer scherpe prijzen. :-)
Wat een depressief kuthok is het na 25 jaar nog steeds ..
Nul flair ..
Nul uitstraling ..
Had de nieuwe Lada van 40 jaar geleden kunnen zijn ..
Maarja .. Rete duur ..
Dus dan is het natuurlijk mooi dik vet porno ..
@lincoln:
Bah! @lincoln, wat gebruik jij vieze woorden! ;=)
OT: Laten we het op een kwestie van smaak houden. Ik ben echt geen Mercedes-fan (meer!). Maar, (en dat is puur een persoonlijke mening) na een kwalitatief uitstekende W123 was deze W124-serie in mijn ogen toch echt het laatste type uit Stuttgart, dat het predicaat Mercedes verdiende.
De nieuwere versies -en zeker de allerlaatste- zullen ongetwijfeld betere prestaties leveren. Maar dat is in mijn ogen niet waar het mij om gaat als we het over een Mercedes hebben. Tot en met de W124-series (en alle andere types uit die tijd) was Mercedes een merk, dat zich duidelijk wist te onderscheiden van de rest. Ze wisten kwaliteit te verpakken in een strakke, chique en toch ook bescheiden carrosserie. Je wist meteen wat je zag en had er absoluut geen twijfel aan, dat daar een brok kwaliteit stond. De 500 E was daarvan de absolute top en dwong – mits voorzien van de type-aanduiding- enorm veel respect af onder de petrollheads. Het merk Mercedes stond nog voor iets bijzonders.
Maar tijden veranderen en daaraan zal Mercedes niet kunnen ontkomen. Alleen ervaar ik de slogan “das Beste, oder nichts” als een vergeefse poging om de positie van weleer te kunnen behouden. Ze evalueren wel, maar kunnen daarbij de waardigheid niet meer vasthouden. Neem bijv. de A-klasse. Ik herken daarin echt geen Mercedes meer en vind een Peugeot 308 er evenwichtiger en daardoor mooier uitzien.
De C-, E- en S-klasse? Ongetwijfeld goede auto’s, maar ik vind ze inwisselbaar voor vele andere merken. Is die achterkant niet gewoon een gemoderniseerde versie van de Bentley Arnage van 1998? Doen Chinezen het niet ook zo? Gewoon het origineel aanpassen?
Nee, Mercedes, jullie zijn een toegewijde fan kwijt. Maar zo’n 500 E laat mij weer wegdromen naar vroegere tijden, toen ik nog bewondering voor jullie had.
@9000cse:
Man .. Jij lacht je ballen uit je broek ..
De introductie van jouw Volvo 960 is toevallig ook 25 jaar geleden ..
Zet em eens naast deze koektrommel ..
@lincoln:
Klopt wat je zegt. Ik geef inderdaad de voorkeur aan m’n Volvo, maar op de 2e plaats komt toch echt de W123.
@9000cse:
Herstel: Ik bedoel de W124
Feitelijk was deze auto de reden dat Mercedes eerst grootaandeelhouder en toen eigenaar werd van AMG.
BMW had veel succes met ///M in die tijd. Het was en is de benchmark in z’n klasse. Mercedes had daar niks tegenover te stellen. Deze samenwerking met Porsche was een halfslachtige poging om te concurreren met ///M maar niemand nam dat serieus. De meesten zagen deze auto meer als een E met een grotere motor. Waar BMW de ///M motorsport afdeling van de grond heeft opgebouwd heeft Mercedes de know how ingekocht door AMG in te lijven.
Eigenlijk, neen niet eigenlijk is deze helemaal langs me heen gegaan destijds.
Ding heeft 10
0% niets qua model en uitstraling.
Kennis heeft er eentje gekocht met vier en een halve ton op de teller.
Ik ben bijzonder onder indruk van de kwaliteit hoe deze Benzen gebouwd zijn; alles werkt nog en ding gaat af als een raket ; maar ik weet het niet, mijn Impreza WRX Sti net zo’n lelijk hok maar dat heeft voor mij wel iets, deze Benz is en blijft voor mij HET voorbeeld van deTaxi
Verliefd was ik op deze auto en dat ben ik nog steeds! Dit rijdt gewoon fantastisch..
Dodelijk saai ontwerp. Hoe goed ie ook mag zijn, ik vind het he-le-maal niks.
En eigenlijk is iedere andere grote sedan uit die tijd is mooier…..