De snelste, de lichtste, de sterkste, de meest ruime, ergonomische en vanuit bepaalde oogpunten praktische supercar aller tijden. Niet qua bediening, wel inzetbaarheid. Tel daar de beste fabrieksondersteuning voor een auto ooit bij op en je McLaren F1-plaatje is compleet.
Indrukwekkend is de McLaren F1 altijd geweest. De manier waarop deze supercar de Jaguar XJ220 van de troon stootte was legendarisch. Een vette 391 km/u zette de McLaren op Volkswagen haar Ehra-Lessien testbaan op de teller. Een hoge-snelheid vuurdoop op de baan waar later ook de Bugatti Veyron geschiedenis zou schrijven. Nu terugkijkend op de McLaren F1 lijken de bouw, het ontstaan en de uitwerking van deze superhypercar een haast buitenaardse prestatie. Zo anders is de filosofie achter deze vierwieler en zo indrukwekkend zijn de prestaties, nu nog steeds. Slechts 106 geproduceerde auto’s? McLaren vond het wel welletjes. Daarbij geven ze nog steeds volledige ondersteuning aan de F1, heeft deze nog geen 2 jaar geleden daadwerkelijk een upgrade gekregen en is de ‘dagwaarde’ immer stijgend.
Midden jaren ’80 komt Gordon Murray met het idee een supercar te bouwen. Gordon Murray is werktuigbouwkundige, vindt eerst werk bij het Brabham Formule 1 team en werkt vanaf 1987 voor McLaren. Dichtbij de racerij die op het punt staat zijn technologisch hoogtepunt te bereiken.
Gordon Murray werkt voor het McLaren formule 1 team maar kan het niet laten heel hard aan zijn eigen project te werken. Het bouwen van de ultieme straat-auto. Een wild eisen-pakket krijgt vorm. Murray voert gesprekken, via Ayrton Senna, met Honda. Zij hebben een hagelnieuwe NSX staan, waar Gordon later veel inspiratie voor de F1 uit zal putten. Helaas wordt vrij snel duidelijk dat Honda geen zin heeft een motor voor Murray’s ultieme straatauto project te bouwen. De zoektocht gaat verder.
Terwijl de zoektocht naar het juiste motorblok loopt gaat werkt Gordon Murray verder aan de rest van de auto. In plaats van een auto te ontwerpen en daar techniek van uit te werken, bedenkt Murray (werktuigbouwkundige) de techniek en zal daar later een body omheen schetsen. Strenge eisen gelden voor buitenmaten en gewicht. Het moet een driezitter worden. Turbo’s en superchargers zijn uit den boze.
Na Honda en een mislukte samenwerking met Isuzu over een 3,5 liter V12 lijkt de zoektocht naar een juiste motor even uitzichtloos. Niet in de laatste plaats komt dit ook door de strenge eisen aan afmetingen en prestaties van het blok. Dan stapt BMW Motorsport binnen, zij durven de uitdaging aan en Murray lijkt tevreden. Ze ontwikkelen de 6,1 liter S70/2 V12. Techneuten zijn volledig losgegaan op het blok wat weliswaar resulteert in 16 kg overgewicht (266 kg totaal) maar eveneens 14% (77 pk) extra vermogen. Murray is tevreden.
Tests en ontwikkeling gaan in rap tempo door. Er rijden een tweetal (Albert en Edward) Ultima kitcars rond om allerlei onderdelen te testen, van onderstel tot motorblok, uitlaat en koelsysteem. Eén van de Ultima’s rijdt met een 7,4 liter Chevy V8 rond om de versnellingsbak te testen. Deze V8 geeft een indicatie van de immense belasting die de BMW V12 er later op zal zetten.
De onthulling van de McLaren F1 vindt plaats op 28 mei 1992 in Monaco. Officieel staat de auto er als prototype (XP1), McLaren zal slechts details aan het productie-exemplaar veranderen. Specificaties zijn, zeker in die tijd, ongekend voor een straatauto. De McLaren F1 weegt iets meer dan 1100 kg, heeft een 627pk/651Nm V12 en officieel een door toerental begrensde topsnelheid van 372 km/u. Later zal McLaren tijdens de recordpoging zonder toerenbegrenzer een topsnelheid van 391 km/u bereiken. Bizarre prestaties en toch heeft McLaren relatief comfortabele veren en dempers gemonteerd. Dankzij een uitstekend zicht rondom is de F1 een van de makkelijkst te rijden auto’s. Slechts het ontbreken van rem- en stuurbekrachtiging vraagt wat gewenning.
Technische superioriteit komt overal terug in de McLaren F1. Terwijl brandstofinjectie net zijn intrede heeft gemaakt in normale auto’s heeft de McLaren F1 al een systeem met sequentiele injectie en dubbele injectoren. De nokkenassen hydraulisch gestuurd en continue variabel. Iederen cilinder heeft een eigen bobine. Al deze technieken maken de S70 tot een van de meest soepel lopende en koppelrijke motoren (nog steeds) met ongekende gasrespons en haast eindeloze trekkracht. Het snelheidsrecord onderstreept dit. De 391 km/u zijn gehaald bij 7800 toeren per minuut (zonder toerenbegrenzer), terwijl het maximale vermogen bij 7400 toeren vrij komt. Was de F1 met een zevende versnelling uitgerust dan was er een nog hogere top uit te persen. Om de F1 aan de grond te houden gebruikt de McLaren F1 ‘ground effect’ met 2 kevlar fans om hem aan het asfalt te zuigen. Natuurlijk is het volledige chassis carbonfiber.
Veelvuldig geroemd om techniek en prestaties is er echter nog één punt waar McLaren in uitblinkt. Er is één hele duidelijke reden waarom eigenaren een McLaren F1 niet verkopen en als het al zo ver komt de prijzen heel hoog liggen. Vanaf het moment dat de eerste McLaren F1 op kenteken is gezet nam de dagwaarde enkel toe. McLaren heeft met de F1 niet alleen een ultieme straatauto maar ook een nieuw concept voor autorijden neergezet. Vanaf 1992 is de service van het merk onafgebroken uitmuntend geweest. Naar wens zijn F1’s voor klanten volledig nieuw opgebouwd en twee jaar geleden schijnt McLaren zelfs een uitgebreide update voor de F1 uitgebracht te hebben. Keramische remmen, software updates, iets meer cilinderinhoud, een hogere compressieverhouding, chassis verstevigingen, eigenlijk te veel om op te noemen (PDF?). Deze “geruchten” lijken echter te mooi om waar te zijn, het zou gaan om een 1-april grap.
Bouw een supercar die alle concurrentie het snot voor de ogen rijdt. Toon waardering voor je klanten via de service en het onderhoud. Gebruik de opgebouwde relatie vervolgens om 20 jaar later nog steeds de traditionele supercar-merken een draai om de oren te geven. McLaren doet het met overtuiging. Niet alleen zette ze in 1992 de ultieme auto neer, bedachten een auto volgens een werkelijk houdbaar en (dare I say it?) duurzaam concept. Geen product van een wegwerp- en consumptiemaatschappij maar een tijdloze machine. Een auto die letterlijk met de tijd mee groeit en waarvan de waarde dankzij goede zorg alleen maar stijgt.
Tussen 1992 en 1998 zijn er 106 McLaren F1’s geproduceerd. Daarvan zijn 64 exemplaren normale straatversies, 28 volbloed race-GTR’s, 5 prototypes, 5 LM’s, 3 longtails en 1 LM prototype. Eén McLaren F1 produceren duurde 3,5 maand. Prototypes 1 en 2 zijn verloren gegaan. Overige gecrashte F1’s kan McLaren in principe altijd repareren, wat natuurlijk niet betekent dat ze allemaal de benodigde zorg hebben gehad.
whoppie zegt
DE supercar totnogtoe! Wat een geweldige auto.
Jokkebrok zegt
De enige poster die ik op mn kamer had :’)
KEV9 zegt
@Jokkebrok: en die 3D poster van pamela anderson dan?
bmwe46csl zegt
@Soulmaster: z’n naam is jokkkebrok hea ;-)
huayra zegt
prachtige supercarrrr met een mooie geschiedenis… ;)
slipstreamer zegt
Zelfs een Ferrari Enzo kan hier qua prestaties helaas niet aan tippen… gewoon wow
phaeton zegt
Ja lekker boeie op kerstavond. Fijne feestdagen allemaal!
ferrari94tr zegt
@phaeton: Van hetzelfde.
dennisr zegt
@phaeton: Ze mogen hem mij op kerstavond wel cadeau doen hoor!
phaeton zegt
@dennisr: Dat is wat anders ;) Daarvoor schuif ik m’n bord best even opzij.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Alwood: top artikel weer!
Tijdloze auto’s bouwen als deze gebeurt eigenlijk niet meer… Jammer!
ferrari94tr zegt
De techiek is perfect, maar echt leuk ziet het er niet uit. Net zoals de Veyron. Gek eigenlijk dat hoe vooruitstrevender een auto is, hoe lelijker hij is.
desjonnies zegt
@ferrari94tr:
Dat heet vorm volgt functie.
Hebben veel mindere Goden in de autowereld al ‘last’ van gehad.
Dat noemen we dan weer klassiekers.
Zijn ook meestal te herkennen aan het feit dat ze vaak door 1 man zijn ontworpen die zijn ideën heeft kunnen botvieren op het idee.
En ‘het publiek’ zegt : ja die willen we, en kopen het eindproduct en masse.
Je mag zelf raden welke het zijn, ik vrees dat er alleen geen enkele Ferrari tussen zit.
Wel een FIAT.
Het geniale in deze McLaren zit hem dan ook in ‘de idee’ en de uitwerking ervan.
3 zitter omdat je -volgens Gordon Murray- je vrienden wilt laten zien wat voor een geweldige wagen het is en je wilt ze kunnen meenemen.
De Docu van Jay Leno’s garage geeft een goed idee over de F1 en over Gordon Murray met een geweldige anekdote van Jay Leno en zijn F1.
http://www.jaylenosgarage.com/at-the-garage/super-cars/mclaren-f1/
davelepeef zegt
@desjonnies: geen Ferrari erbij? Geintje zeker? F40? 330P? Ooit van n 250 GTO gehoord? Of zijn die puur zo gemaakt omdat ze t r wel leuk uit vonden zien? Meest gewilde auto’s ter wereld denk ik eerder. Daar zitten geen brokken gefreest alu in alleen omdat t mooi is (kuch, pagani)…
desjonnies zegt
@davelepeef:
Nee, nooit van gehoord.
En de waarde van een 250 GTO nooit begrepen.
De waarde en ‘de idee’ zijn totaal verschillende zaken.
En ik stuur af en toe wel eens met een 348 die omgebouwd is tot een speciale cup editie van toen. (TB U9)
En que Le Mans, is de 512 S Coda Lunga eerde mijn favoriet.
Jammer voor hem reed een 917 er rondjes omheen, bij wijze van spreken dan.
topless zegt
@desjonnies:
TB U9? Wat wil je daar nu mee zeggen. TB betekent dat het een dichte is en U9 is de uitlaatgasnorm waar toen alle auto’s aan moesten voldoen.
desjonnies zegt
@topless:
ok jij bent de Ferrari expert :
’t ding heeft vier ronde achterlichten ipv die rechthoekige achter de grille, magnesium cupvelgen en een cup body-kit. komt dit je bekend voor?
Dit alles komt niet van mezelf af, maar van de eigenaar, voor wie ik hem weleens de sporen mag geven.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Ik kan me vergissen maar die 4 ronde achterlichten zijn niet origineel 348 challenge.
Die had voor zover ik mij kan herinneren gewoon de rechthoekige achter de grill.
DDX zegt
Die 2010 upgrade was toch een 1 april grap ?
autoblogger zegt
@DDX: thanks, we hebben het aangepast!
harrie zegt
De F1 is van een tijdloze en ingetogen schoonheid, waar de nieuwe P12 er over een jaar al uit zal zien als een verouderde tupperwarebak.
bozewolf zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Orichy zegt
Iedereen fijne kerstdagen!
OT: Die oranje; ,
is mijn favoriet, is de mooiste en meest gevaarlijke voor op straat.
De eerste echte hypercar!
Rick-dos zegt
Misschien wel interessant om deze foto bij te voegen.
Zie je hoe ze bijna de mist in zijn gegaan met de voorkant…
Rick-dos zegt
mout zegt
Whow!
Dat artikel ook! Ik kende de auto wel. Maar het verhaal erbij niet. Concurrerend na 20 !!! jaar!
Dat is volgens mij in geen enkel segment ooit bereikt.
henrie zegt
@mout: Dan ben je de originele Mini vergeten denk ik…
mout zegt
@henrie: Saab 900, Jaguar XJ, AR Spider, Eend, Kever, Mini. Dat waren ze wel ongeveer, dacht ik.
Maar dat vind ik toch allemaal echt anders werken. Neem nou de Mini. Die was wel zo lang te koop, maar je kan toch lastig volhouden dat ie nog concurreerde in het segment dat ie had uitgevonden. Dat segment was inmiddels voor de Suzuki Alto e.d. Een Mini kocht je voor de nostalgie.
En zoiets is er met de meeste / al die auto’s.
Rick-dos zegt
Rick-dos zegt
jrk68 zegt
@Rick-dos:
Leuk om al die oude foto’s weer eens terug te zien.
nickmercedes zegt
Van die oranje XP1lm heb ik een 1:18 schaalmodel :D En dat is me toch een lekker ding!!
Persoonlijk vind ik die toch wel de mooiste mclaren f1.. de longtail is ook erg mooi.. en de straatversie eigenlijk ook :P
Een prachtauto, een ware supercar.
Stel je voor… een bugatti veyron die over 20 jaar nog met de beste van die tijd mee kan gaan?…
ferrari94tr zegt
@nickmercedes: De SS versie lukt dat.
850t5r zegt
@nickmercedes: De Enzo heeft het zelfde probleem, klinkt niet vet en is niet vet en ook niet over 20 jaar, De enige auto die echt dichtbij komt is de Zonda want die is met de zelfde gedachte gebouwd en zelfs het geproduceerde aantal is redelijk gelijk…
undifined1 zegt
De mooiste motor ooit in mijn ogen, v12 zonder turbo, daar kan toch niks tegen op? Jammer dat het m8 project van BMW zelf nooit door us gegaan, wellicht omdat mclaren dat niet wilde?
dawwg zegt
@undifined1: De Porsche CGT V10 komt aardig in de buurt; en persoonlijk vind ik een V10 nog lekkerder klinken dan een V12.
jrk68 zegt
20 jaar oud en nog steeds een benchmark, ik moet nog zien hoeveel beter zijn opvolger zal zijn.
Er zaten destijds al technische innovaties in die je zelfs nu zelden tegenkomt bij hypercars die honderden kilo’s zwaarder zijn.
JaxDryke zegt
@jrk68: Qua specs zijn er altijd opvolgers, maar naar mijn mening bestaat er qua exterieur géén waardige opvolger van de meest begeerde, de beruchtste, de meest gewilde en de meest gadegeslagen automobiel die deze planeet ooit heeft gekend.
Een voordeel van deze McLaren, is dat de F1 Roadcar mooi is én geweldige specs heeft en de Veyron alleen maar geweldige specs heeft .. Dus..
Tijd voor koffie.
jrk68 zegt
@JaxDryke:
Yep, het totaalplaatje is tot op de dag van vandaag uniek.
En dat alles in een auto die amper groter is dan een huidige Polo.
undifined1 zegt
Mooi artikel, alleen had een stukje over le-mans er ook wel in gemogen, ze worden geloof ik 1e, 3e en 4e in le-mans in 1995, en dat met een gt auto.
jrk68 zegt
@undifined1:
Sterker nog, ze werden 1e,3de,4de en 5de.
Ik was er destijds bij, samen met de oude teambaas van J.J. Lehto uit zijn Formule Ford tijd.
Dat geluid van die dingen zal ik niet snel vergeten.
Je vergeet alleen te vertellen dat het reglement in 1995 zeer ten nadele van de proto’s was.
De Proto’s waren slechts prive inschrijvingen van Courage en Kremer als ik me goed herinner.
undifined1 zegt
@jrk68:
die 5e plaats wist ik niet, dat van die nadelige regels voor de proto’s wist ik ook niet, maar het blijft natuurlijk een zeer knappe prestatie, en als ik me niet vergis is BMW later zelf met de s70 ook nog succesvol geweest op le mans niet?
jrk68 zegt
@undifined1:
Een doorontwikkeling van de S70 lag idd ook in de LMR die in 99 LeMans won.
undifined1 zegt
@jrk68:
Doorontwikkeling lijkt me niet echt het goede woord, het was volgens mij meer een begrensde s70/2
jrk68 zegt
@undifined1:
Het was de S70/3 om precies te zijn.
undifined1 zegt
@jrk68:
Ja klopt inderdaad, ik vraag me well af of de motor in de M8 uberhaupt een Nummer heeft gehad, die motor moet er denk ik ook wel veel op lijken, en ik me niet voorstellen dat ze die geen nummer hebben gegeven, het was niet de s70/1, dat was de bmw 850 csi motor
desjonnies zegt
@jrk68:
Sorry, maar na 1993, de gillende 905’s zien winnen en in ’94 de Dauer Joest Porsche, vond ik 95 gewoon een teleurstelling qua snelheid en emotie.
Natuurlijk was het mooi die F1’s te zien maar vergeleken bij de voorgaande jaren, leek het wel of met op slechts 70% van de vroegere snelheden reed.
Me vond Peugeot gewoon het aller mooiste, voor de start de wagens onder een levensgrote Franse vlag (l’arrogance Francaise et le patriotisme) en na de start proberen alledrie treintjerijdend door de 1e ronde te komen voor de camerabeelden die de hele wereld over gingen.
Alle drie in vol ornaat met de volledige verlichting brandend en de rode, gele en groene identificatielampen ( voor de pitcrew) ook nog eens aan.
jrk68 zegt
@desjonnies:
1993 was het eerste jaar dat ik daar werkte, op Mulsanne straight. Die jankende Peugeots en Toyota’s waren idd een feest. Maar ook het bulderen van de Aston V8 was bijzonder, die voelde je gewoon aankomen.
In 1994 reed er ook een blauwe RX7 mee, daar zat ook zijn bizarre jank in. En een vlammen dat die uitbraakte bij het aanremmen voor Mulsanne.
Zo kan ik nog wel uren doorgaan. Echt een mooie tijd gehad daar.
desjonnies zegt
@jrk68:
Sweet memories.
Heb die gozer van die vliegende Mercedes achterop een brommer zien voorbij komen, daarna die Mercedes op een afsleepwagen.
Grote “oei oei” factor
En een 911 met zijn kont OP het hek, bij Tertre Rouge.
Kwamen daar aan toen het net gebeurd was.
” Schraal bier en verbrande Merguez “
jrk68 zegt
@desjonnies:
Nee, dat was jaren later, die had wel enorme mazzel trouwens. De editie daarvoor stonden daar nog volgrooide bomen ipv 1 jarige twijgjes.
Ik heb Webber wel live op TV zien flippen, maar in de training was er ook al een gegaan, ik dacht Dumbreck maar zeker weten doe ik dat niet meer.
Ik was er wel bij toen er een WR in de kink op zijn dak ging en 700m door gleed om bij de bult tot stilstand te komen.
Die had het niet best, schouderblad gebroken en z’n tong ingeslikt.
jrmpower24 zegt
bijna 20 jaar oud en toch 10 seconde sneller van
0-300 dan een 458 Italia. Die V12, het tijdloze design, en vooral dat heerlijke, vreselijk brute geluid..
de McLaren F1.. het blijft mijn favoriet.
roller zegt
Ik wil die auto zo graag hè.
Maar eindelijk weer eens een mooi artikel!
jrmpower24 zegt
@roller: anders ik wel! :D
JamesBond007 zegt
Interessant verhaal. Wat feitjes geleerd die ik nog niet wist van deze auto. O.a. gesprekken met Senna..! Als je er dan even over nadenkt is dat niet geheel gek ofzo. Bijna altijd wordt er gepraat met Formule 1 rijders over hun visie en mening op een nieuwe supercar. Wie anders dan Ayrton Senna zou je hiervoor willen hebben? Niemand lijkt me.
Deze F1 is ook prachtig. Het verhaal mag inmiddels duidelijk zijn; een blauwe F1 was gecrashed in Duitsland, en na de renovatie zag hij er als nieuw uit! Mooi detail ook met die Carrera GT verwijzing in de wielen. ( Rood links, blauw rechts )
davelepeef zegt
@JamesBond007: blauw / rood is handig… Tegengesteld schroefdraad. Haal je ze niet door elkaar als je in je schuur de winterbanden zit te wisselen… :) Laat t plz geen verwijzing naar n CGT zijn… Da’s als n Australian logo op je maatkostuum…
jrk68 zegt
@davelepeef:
Alleen was bLauw links en Rood Rechts logischer geweest….
davelepeef zegt
@jrk68: ach… Ligt eraan van welke kant je t bekijkt…
davelepeef zegt
@JamesBond007: komisch ook. Bij menig merk is dit de meest schrale kleur die je kunt krijgen… En Duister spuit z’n waggie ermee. En het WERKT!!!!
jrmpower24 zegt
@JamesBond007:
Dit is mijn favoriete McLAren F1:
http://www.youtube.com/watch?v=QHTJR4OcGlM
super mooi! een ”standaard” F1 in het zwart.. Prachtig.
Het is toevallig ook Chassis nummer 007 :D
midasracer zegt
Mooi verhaal. Wil je nog meer weten over de F1? Koop dan het boek Driving Ambition. Het duurste boek in mijn kast, maar elke cent waard. Het leest als een thriller en de vele foto’s en aantekeningen van Gordon Murray zijn ongelooflijk. Als je het boek uit hebt, weet je een ding. Geen andere auto zal ooit in de buurt kunnen komen van de F1.
E34M5Touring zegt
Zal voor mij altijd de ultieme supercar blijven. Deze zonder nadenken boven de Veyron. De motor alleen al, wat een parel. En het geluid is echt epic. Goede stukjes dit altijd, erg leuk.
406_v6 zegt
Blijft de sublieme automobiel, ontworpen door DE beste werktuigbouwkundige die ik tot nog toe heb gekend, de briljante, geniale Prof. Dr. Gordon Murray.
Hupke zegt
@406_v6:
Ik betwijfel ofdat Murray graag prof.dr. (h.c.) genoemd word.
Hij is alles behalve een academicus en is helemaal zo niet begonnen. Da’s maar een titel de ze hem naderhand (geheel terecht overigens) gegeven hebben.
Hupke zegt
DE auto.
Het enige mindere aan de wagen is dat hij zo onbereikbaar is.
Iedereen kan een porsche kopen of een ferrari als je jezelf pijn doet of even wacht op een 2e hands.
Maar zo’n mclaren die verschijdene miljoenen euro’s kost. Da’s geld dat de meeste mensen nooit bij elkaar zullen krijgen.
En dan die paar mensen die een veelvoud van de aanschafprijs hebben weten te verwerven kunnen dan nog gaan zitten wachten totdat er eens eentje te koop komt.
Het is de wagen voor wie alles al heeft en dat maakt erover dromen nog mooier.
Freewarefreak zegt
@Hupke: yupz.. als hij al eens te koop komt dan zijn ze werkelijk niet te betalen.. kan mij herinneren afgelopen november ging er in Engeland nog 1 voor 3,5 miljoen pond..
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2228148/McLaren-F1-Tom-Hartley-Jr-breaks-record-expensive-modern-supercar-sold.html
We dromen door..
Hupke zegt
@Freewarefreak:
Om 3,5 miljoen euro aan een wagen te kunnen uitgeven moet je echt al veel meer dan 3,5 miljoen hebben. Pakweg 30 a 40 miljoen (en dan doe je jezelf serieus pijn). Da’s geld dat de gewone sterveling nooit kan verzamelen.
Porsche’s, Ferrari’s (lambo’s voor de stijlloze) en zelfs een SLR dat zijn allemaal wagens die iemand die braaf gewerkt heeft of wat geluk heeft met z’n ouders zich kan veroorloven als hij er andere dingen voor wil laten.
jrk68 zegt
@Hupke:
Een SLR doet ook nog snel 2,5 ton. Ook dat zijn bedragen uit de catogorie “wie niet steelt nog erft zal werken tot die sterft”.
Niet echt berijkbaar dus voor een werkend mens.
Hupke zegt
@jrk68:
150k dacht ik dat ik laatst iemand had horen bluffen.
Maar dan nog 250k is geen onbereikbaar bedrag.
Kinderen en huizen zijn duurder dan dat.
Natuurlijk hangt het ook van je loon af. Als je net genoeg overhoud van je minimumloon om een lotto-ticketje te kopen moet je niet denken dat je het bijeen kan sparen maar dan hoef je toch nog maar 1 keer de lotterij te winnen om je er 1 te kunnen veroorloven.
Voor de rest is 250k een bedrag wat je met hard werken wel kan verzamelen (of zo lijkt het mij toch). Hoef je geen CEO, CFO,… voor te worden.
Een bakker, kapper, loodgieter,… of een loonslaaf die meer wil doen dan van 9-5 op een schermpje te staren zouden dat ook moeten kunnen als ze sparen.
Punt is hier wel, sparen. Dat kan je je zwembad, jacuzi, sauna, weekje skiën, 3 weken all-in, wekenlijks uit-eten,… wel vergeten en die 3.0 zal een 1.8d moeten worden.
Ik heb niet gezegd dat iedereen dat na x aantal jaar zomaar op z’n rekening heeft staan (nuja gemiddeld dacht ik dat de belg per hoofd van het gezin 80000 euro spaargeld had dus ja eigenlijk wel) maar het is niet onbereikbaar.
jrk68 zegt
@Hupke:
Nu heb ik het echt niet slecht naar hollandse maatstaven, en daar hebben we het hier over op ab.NL.
In pajottenland ligt alles nu eenmaal anders, zo betalen we hier bv nogal wat belastingen.
Verder zegt een gemiddeld spaartegoed natuurlijk ook niks.
Dat is gewoon het totaal delen door het aantal inwoners.
Feit is dat geen mens hier alles laat en het brood uit zijn mond spaart om zo’n auto te kunnen kopen.
Dus als ik bekijk wat Jan Modaal per jaar kan sparen, en dan moet hij echt zijn best doen, dan is hij zo,n 25 jaar aan het sparen om die 2,5ton te sparen.
En dan moet hij nog maar zien of hij er ook mee kan rijden en het onderhoud kan bekostigen. Om je een voorbeeld te geven van die kosten. 8 bougies vervangen bij een SLR kost 2600 euro. Ze zijn daar 25 uur x 100 euro/uur mee bezig.
De hele motor moet eruit. (bron Rogam Rotterdam)
Je ziet het dus wel heel rooskleurig in.
Niet dat ik jaloers ben op mensen die dit wel kunnen bekostigen hoor. Ik kan er ook van genieten als ik hem alleen kan zien en horen.
Hupke zegt
@jrk68:
Pajottenland is waar de brabantse keuterboerkes wonen. Met 250k kopen ze zich daar een fendt. Maar ik heb je punt.
Nu zijn de belastingen in België ook niet echt laag. Het leven is wel wat goedkoper met de btw, gemeentebelasting etc. die wat lager bij ons liggen dan bij jullie. Maar onze inkomst belasting ligt hoger.
Vanaf een 30k per jaar betaal je 50% belastingen op je inkomen. En ongeacht je inkomen mag je baas (als je in loondienst bent) nog eens 30% bovenop je bruttoloon doorstorten aan de staat.
En da’s de echte killer die sociale bijdrage. De mensen zien die niet op hun loonbriefje staan maar da’s ook een belasting die ze betalen. Het loon dat ze krijgen is dus maar 75% van het loon dat de baas betaald. En daarop moeten ze zelf dan nog eens belastingen tot 50% betalen.
Het verschil met Nederland is echter wel dat de belg vrij creatief is in het ontwijken van belastingen. Het is bij ons dan ook al vrij vlug rendabel om professioneel advies in te winnen om dat te doen. Je zou maar gek zijn de volle pot te betalen. En onze politici verhogen de belastingen telkens maar weer. Ze zijn zich echt compleet onbewust van de laffer-curve.
Hupke zegt
@jrk68:
Wist je trouwens dat ik hier gewoon terecht kom door autoblog.be in te typen?
jrk68 zegt
@Hupke:
Hier is het niet anders, ook hier staat het werkgeversdeel niet op je loonbriefje.
Wij betalen bij 30k idd minder (42%) maar itt een 10 tal jaar geleden zijn bijna alle aftrekposten verdwenen en zijn er een flink aantal kostenposten bijgekomen die niet in dat tarief zijn inbegrepen. Uiteindelijk zal het elkaar niet bijten.
Zoals je zelf al deels aangaf zit het grote verschil in wat er daadwerkelijk betaald wordt. En ik heb de indruk dat het omzeilen van de fiscus in België net even wat simpeler is dan hier.
Hupke zegt
@jrk68:
Nuja dat werkt ook in 2 richtingen. Als ze je willen pakken maar ze vinden niet zijn ze niet te beroerd om vreemde methoden te gebruiken of het bewijs te vervalsen. Tenzij je een grootbank bent (kbc – kb lux affaire) heb je dan niet veel meer te vertellen.
En zo zijn we weer terug bij die SLR want zo’n aankoop lokt vast en zeker een onderzoek uit.
undifined1 zegt
@jrk68:
Die tekst doet me denken aan Beun de Beunhaas van Henk ijngaard
jrk68 zegt
@undifined1:
Wie? Ik ken alleen Beun de Haas alias Maarten Spanjer….
undifined1 zegt
@jrk68:
fantastisch nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=8w4Fy2mthhE
iets voor de 3 minuten komt die uitspraak.
xilver zegt
Ik ben een fervente liefhebben van de Veyron, maar damn deze blijft er toch goed uitzien hoor!
lemans96 zegt
Wat gaaf om te lezen dat de ‘BigMac’ nog steeds zo’n groot aantal liefhebbers kent. Mooi artikel. Ik ben zelf ook in het bezit van het boek ‘Driving Ambition’. Inderdaad, fantastisch hoe dit machien tot stand is gekomen.
De F1 was de directe reden dat ik mijn eerste 24 uren van Le Mans bezocht. Ik zag die zwarte in ’95 op de buis winnen en dacht: ‘Dat MOET ik van dichtbij zien!’ ’96, ’97 en ’98 heb ik nog van die fantastische V12 huil kunnen genieten…
Overigens, nog een mooi detail, die auto die in ’95 Le Mans won, was de allereerste raceversie van de F1. De test auto, waar al behoorlijk wat kilometers op zaten dus. Met wat geluk, veel WD40, regen en goede rijders, wist deze F1 GTR Le Mans te winnen, ‘first time out’. Op zich al een absolute zeldzaamheid dat een automerk DAT voor elkaar krijgt…
betonstaal zegt
en toch, en toch, wil ik de Ferrari F40
davelepeef zegt
@betonstaal: aaaah precies!!! Ik zat er op te wachten!!! De Mac mag technisch meer hoogstaand zijn, en puur esthetisch gezien mooier, maar vergeet niet dat de F40 jaren na introductie nog kon opboksen tegen deze Mac!! Europese LM specs liepen tegen 740pk!! Maar denk dat de turbo ze wel flink benadeelde tov soepelheid van n atmosferisch blok…
Voor mij is de Mac niet heilig maar wel ongelooflijk gaaf. Zeker in de top tien ergens na de F40 en Escort MK2 ;)
davelepeef zegt
Overigens moet ie er wel in LM specs staan hoor, anders ziet ie er echt te eeeh, mooi, niet racy genoeg uit… Iemand ook ooit 5th gear vergelijking met de enzo gezien?? 30000£ voor n beurt om de 6000 mijl??? Complete motorrevisie ofzo, hoe zit dat met de technische duurzaamheid,???
jrk68 zegt
@davelepeef:
Bedoel je de motorische duurzaamheid?
Die is bij de McLaren dik in orde.
Hij levert ook maar amper meer dan 100pk per liter. Van de Lemans 1995 winnaar heb ik me ooit laten vertellen dat die motor geen meetbare slijtage had en probleemloos nog een 24h kon rijden.
davelepeef zegt
@jrk68: Daar was ik al bang voor. Dat doen ze iig beter dan de F40s… Maar wtf rechtvaardigt dan dergelijke kosten? Dat levert voor de rapperts pas echt big pimpin foto’s op: ‘droppin da Mac in for regular service. 45k’s nigga. Ballin to the max!!!’ onderwijl moeilijk zittend bellend hè….
Hupke zegt
@davelepeef:
Komt een F355 een stuk duurder uit hoor. En als je procentueel gaat kijken is het helemaal belachelijk.
Toegegeven moet dat wel een van de duurste ferrari’s zijn op dat punt.
undifined1 zegt
@jrk68:
Het is ook een BMW motor uiteindelijk en geen Ferrari, ik heb zo een idee dat daar ook een beetje verschil in zit, heeft de ouwe Paul Rosche toch maar even mooi bedacht die motor. Ik heb eens ergens gelezen dat ze bij mclaren beweerden dat die motor ook wel gemakkelijk 1000pk zou kunnen halen.
desjonnies zegt
Gewoon het beste uit de wereld der Supercars.
Nog steeds.
Niet blufferig maar praktisch, de Veyron mag dan wel sneller zijn maar al de zgn ‘special editions’ doen de Veyron diskwalificeren. Te schreeuwerig.
De Veyron koop je om gezien te worden, de F1 koop je om zelf te rijden.
De F1 en een ‘gewone’ EB 110 in ’t blauw zouden in mijn garage moeten staan.
davelepeef zegt
@desjonnies: amen to that!! Maar spaar ff door en neem de EB110 SS :)
Hupke zegt
@desjonnies:
Je had in de 90s zoveel prachtige supercars. De bugatti, de jaguar, de isdera, mercedes clk-gtr, … maar toch ik vond dat er geen 1 in de buurt kwam van de mclaren.
eliseman zegt
Vergeet ook niet dat andere ‘dingetje’ van Gordon Murray.. De Light Car Company Rocket.. Een auto die hij parallel op de zolderkamer ontwikkelde en die dicht bij het gedrag van een Formule 1 auto voor de openware weg moest komen. (F1 van vóór de downforce auto’s dus). Volgens sommige mensen een lelijke sigaar op wielen, volgens mij een auto met een ongekend onderstel en mechanische grip voor die tijd. Nooit zo bekend geworden als de F1, wel een ander technisch hoogstandje van Gordon Murray..
Hupke zegt
@eliseman:
Over die light car company rocket wil ik wel wat meer weten.
Heb je tips/links voor me?
porsche911turbo2 zegt
Mooi stukje tekst en zeer interessant!
pascalbouwman zegt
Mocht de staatsloterij mij gunstig gezind zijn dan koop ik mezelf zo een!
Wat een briljante auto is en blijft dit toch ook. En dan die zit positie, een drama om in en uit te stappen, maar ja je kunt twee vrienden meenemen!
Hupke zegt
@pascalbouwman:
Gunstig gezind zijn als in 5 keer winnen dan?