Vorige week kwam de Jaguar XJ-S voorbij die in totaal 21 jaar in productie is geweest. Lotus had daar ook een handje van met de Esprit. Deze supercar zag al het levenslicht in 1976 en werd pas 28 jaar later uit productie gehaald.
Het eerste concept werd zelfs al in 1972 in Turijn onthuld. Het was een ontwerp van Giorgetto Giugiaro van Italdesign op basis van een Lotus Europa chassis. Uiteindelijk stond de productieversie van de Esprit in 1975 in Parijs waarna hij in 1976 in productie ging. Deze S1 had een glasvezel carrosserie met een stalen chassis. Wat interessant aan de Esprit was dat hij beschikte over een middenmotor die direct achter de stoelen lag. De eerste krachtbron was een 2.0-liter 4-cilinder die in de lengte gemonteerd lag en 160 pk leverde. Hiermee haalde de S1 volgens Lotus een topsnelheid van 222 km/u en deed hij het 0-100 in 6,8 seconden. Geheel in de Lotus traditie was de Esprit bijzonder licht. Hij woog namelijk maar 1000 kilo. Hierdoor was de wegligging uitstekend maar er was veel kritiek op het matige vermogen. In de praktijk bleek de auto meestal langzamer te zijn dan de opgegeven waardes. De S1 kreeg in 1977 door zijn optreden in de James Bond-film “The Spy Who Loved Me” wel een hoop extra aandacht.
In 1978 werd de Esprit licht ge-updated waardoor de S2 ontstond. De verschillen met de S1 waren koelgaten achter de achterste ruitjes, een nieuwe geïntegreerde voorspoiler en nieuwe achterlichten. Verder kreeg de S2 speciaal ontworpen 14-inch velgen en werd het interieur voorzien van een andere klokkenwinkel en modernere schakelaars. In 1980 werd daar een nieuwe 2.2-liter motor aan toegevoegd in de vorm van de S2.2. Het aantal paardjes bleek gelijk maar het koppel was iets hoger. Dit model is maar heel kort in productie geweest want in 1981 kwam Lotus met de S3.
Ondertussen heeft Lotus nog wel een speciale editie geproduceerd. Deze Essex Turbo Esprit was de eerste Esprit die met een turbomotor geleverd werd waardoor het blok 210 pk en 270 Nm koppel produceerde. Dat zorgde voor de prestaties die eigenlijk de S1 al had moeten hebben. 0 tot 100 ging in 5,6 seconden en de topsnelheid lag op 240 kilometer per uur. Ook werd het chassis en de achterwielophanging versterkt en werden wederom een aantal cosmetische aanpassingen doorgevoerd. Zo kreeg deze versie een nieuwe aerodynamische bodykit met grotere luchthappers en spoilers en 15-inch velgen. De naam komt van de Essex Petroleum Company die op dat moment het Lotus Formule 1-team sponsorde en deze versie moest dan ook de sportieve achtergrond van Lotus benadrukken.
Afbeelding met dank aan Dave_7@flickr
In 1981 kwam Lotus met de S3. Ze maakten op dat moment drie verschillende modellen voor zowel de export als het eigen land en er was behoefte aan meer standaardisatie. Daarom kreeg de S3 de motor uit de S2.2 maar veel techniek en onderdelen van de Essex Turbo. De reeks werd daarom teruggebracht tot twee modellen: de S3 en de Turbo. Beide versies kregen wederom een kleine make-over waarbij de Turbo de aerodynamische bodykit van de Essex Turbo behield. In 1986 kwam er nog een motorupgrade net voordat de Esprit volledig herdesigned werd. Hierdoor kreeg de S3 172 en de turbo 215 pk.
Afbeelding met dank aan Dave_7@flickr
In 1988 werd de Esprit opnieuw ontworpen door designer Peter Stevens. Deze auto was een stuk ronder dan zijn voorganger maar technisch waren er niet veel verschillen in de eerste jaren. In 1989 kwam daar verandering in met de introductie van de S en de SE. De S was een uitgeklede versie van de Turbo en had iets meer pk’s. Door een nieuwe intercooler werd het motorvermogen van de SE verhoogd naar 264 pk en zelfs 280 als de overboost werd ingezet. De topsnelheid werd hierdoor 260 km/u en de sprint naar de 100 ging in 4,7 seconden.
In 1993 kreeg de Esprit weer een metamorfose in de vorm van de S4. Op technisch gebied werd er stuurbekrachtiging toegevoegd. Weer twee jaar later kwam de S4s die over meer vermogen (300 pk) beschikte.
De laatste grote update kwam in 1996. Toen monteerde Lotus namelijk een door hen zelf ontwikkelde 3,5-liter V8 in de auto. Deze was goed voor 355 pk. Naast deze V8 produceerde Lotus ook nog de GT3 met een 2-liter viercilinder. In 1998 werd kwam daar ook een GT bij die dezelfde motor had als de SE maar spartaanser was. De allerlaatste editie was de Sport 350 met 350 pk onder de kap. Uiteindelijk rolde de laatste Esprit in 2004 van de productieband. Met een productie-aantal van 10,675 is de Esprit een behoorlijk succesvol model geweest voor de Engelse fabrikant.
Lotus is bezig met de opvolger van de Esprit die volgens de geruchten een twin-turbo V8 van BMW onder de kap krijgt. Hopelijk wordt dit net zo’n succes voor het bedrijf als deze.
FordGT zegt
Prachtige Auto, echt waar heerlijke achterkant ook.
Berbertje zegt
Bedankt :D weer leuk stukje gelezen op zo’n doodsaaie dag :(
Stephan zegt
Dit was mijn favoriete auto in need for speed 2 :P
Joske zegt
@ Chefke, dat had ik nooit goed geraden haha.
Turbo zegt
Een auto zoals een kind een sportwagen zou tekenen. Doe mij maar de versie die James Bond reed.
De nostalgie is weer niet van de lucht ;)
Juppe zegt
Latere type Esprit’s gebruikten Toyota Corolla AE85/86 achterlichten, maar ik zie nou dat ze bij de eerdere types bij Rover geleend hebben (Rover SD1)
Leuk detail ;)
chefke zegt
@ Joske
Volgende week heb je weer een nieuwe kans. ;)
Huin zegt
“The standard stereo is a Sony XR 7100, and it comes with a disguise to hide it from thieves!”
Eat that James Bond!
Auke zegt
Prachtige auto ! vooral de laatste generatie !
t blijft mijn favoriete Lotus !
Grumnorch zegt
SUPERAUTO!!!!!
Dit is mijn droomauto allertijden (samen met de McLaren F1). Ooit staat deze op mijn oprit. Tot die tijd doe ik het maar met mijn andere Lotus. ;-)
Zo’n gele als hierboven (3e foto van boven) was de eerste auto waar ik in reed toen ik mijn rijbewijs gehaald had. Hij was van een vriend van me. Stuur rechts en rijden in mijn droomauto was best spannend met m’n rijbewijs koud op zak…. Wel heel stoer!
Grumnorch zegt
BTW leuk stukje Chefke!
Schrijf je ook een keer een stukje over de Lotus Elan (jaren zestig model) of mag Lotus nu voorlopig even niet meer?
chefke zegt
@ Grumnorch
De Elan komt misschien ook wel een keer langs.
Racer X zegt
De Esprit blijft een van mijn favoriete Engelse sportwagens. Erg leuk stuk, Chefke.
Ik hoop dat Lotus snel werk maakt van de nieuwe Esprit. Dat wordt vast een pareltje!
Grumnorch zegt
@ Chefke
Als het zover is kom dan een keer langs. Dan kan je (mee) rijden in de mijne.
Carmaster zegt
@ Grumnorch
Wat voor een andere Lotus heb jij dan?
Carmaster zegt
Oh en btw een super wagen deze Esprit!
Vooral de V8 versies…
Klassiekerrally zegt
@ Carmaster: wel lezen he! ;)
Enne… Grumnorch: hou ‘m wel heel voor 4 mei he! ;)Ik wil je +2 nou toch wel eens in ’t echt zien.
Wat de Esprit betreft: Ik vind de S1 het mooist. Een witte voor mij!
Grumnorch zegt
@ Klassiekerrally
Ik krijg m’n oliedop niet los!?!??! Maar daar is vóór 4 mei wel wat op te verzinnen ;-) Ik ga koste wat het kost meedoen met die mooie rit van jou! Ik heb er nu al zin in. Is het mooie weer al besteld?
Hoe is het met de Morris? En wanneer gaat Chefke daar een stukje over schrijven?
We gaan nog vechten om die witte S1, want dat is echt een plaatje! met van die mooie jaren zeventig rode ruitjes bekleding.
Als ik nog wat verder doorgespaard heb wil ik ook wel zo’n mooie recente Esprit Sport350. Het topmodel.
Blijven dromen….
Grumnorch zegt
@ Carmaster
Het is een witte Lotus Elan +2 S130 uit 1973. Google hem maar voor plaatjes.
Je ziet hem niet zo vaak rijden, maar er zijn er wel zeker een stuk of 10 a 20 van in Nederland…
w0o0dy zegt
@Stephan: Was dat Need for speed 2? Niet NFS 1? Ik heb vroeger extreem veel NFS1 gespeeld en was aan het eind goed genoeg om alle routes foutloos te rijden. Ik kende alle variaties van de eerste 5 races uit het hoofd …. “oh nu komt na de vrachtwagen nog een tweede tegenligger mee dus kan ik mijn tijd niet verbeteren” De eerste route reden een vriend van me en ik ook, laag in de 58 seconden geloof ik…. Dat was compleet flat-out en zonder remmen anders haalde je dat niet (het was trouwens toen ik begon met spelen nog op een 8088 pc in CGA, later kreeg ik pas een EGA kaartje…. (20 jaar geleden, man ik wordt oud, lol)
Dink zegt
Ik reed tijdens een TunnelRun een uurtje mee in deze mini Countach, de turbo-versie op carburateurs. Knallen dat ding!
Bas zegt
Geweldige auto, vooral de S1. Superauto. En mooi…zoals iedere Lotus.
lincoln zegt
heerlijke overgewaardeerde en gedateerde auto .. en .. @klassiekerrally zijn natte droom ..
bram zegt
Eerlijk gezegd wist ik niet dat hij nog tot zo laat in productie was, ik moet me schamen! Lotus is een geweldig merk, wanneer komt die beurt aan de legendarische lotus seven? Als het zover is laat het mij dan weten ik heb foto’s van een super originele s1, s2 en s3 op nl kenteken!!
carsofcoolhaven.nl zegt
Coole bak toch! Jammer dat ik ze maar zo zelden, of eigenlijk haast nooit tegen kom?! Er zouden er toch nog voldoende moeten zijn zou je denken. Oh well, hebben we nog wat om naar uit te kijken zullen we maar denken…
WG zegt
dit was nog een van de echte engelse superwagens… wat een klasse..
Grumnorch zegt
Voor de mensen die graag Lotussen willen zien:
Zie http://www.lotusclub.nl bij evenementen
Zaterdag 5 april is er een evenement in Lelystad waar vaak een paar Elises en een Seven meerijden
Zondag 20 april is er een voorjaarsrit van de Lotusclub in Noord-Holland. Daar zijn meestal meer modellen vertegenwoordigd en dus ook vaak een paar Esprits.
Niet echt een uitdaging voor de Spotters, maar wel erg leuk om te zien
Jesper zegt
James Bond gebruikte in The Spy Who Loved me geen S1, maar een S2 met wat optionele extra’s. Heerlijke auto verder, heerlijke topic!!
Eric zegt
Ondanks de bouwkwaliteit vind ik de Esprit wel één van de mooiste en leukste auto’s van de 20′ eeuw. Hoop dat J.Bond de nieuwe Esprit gaat gebruiken ipv. Aston Martin! Hangt af van de sponsers jammer genoeg.
Klassiekerrally zegt
@ Jesper: volgens mij was ’t toch echt een S1.
* Manufacturer: Lotus (UK)
* Model: Esprit
* Year: 1977
* Engine: 2,0L 16V Inline 4-cyl DOH (S1 1.973 cc, S3 2.174cc)
* Power: 140 bhp
* Transmission: 5-Speed
* Steering: Rack & pinion
* Brakes: Discs w/ Vacuum Assist
* Unladen weight: 1.066 kg (2.350 lbs)
* Performance: Max. speed 135 mph
0 – 60: 9,2 sec.
* Colour: white
* Numberplate: PPW 306 R
In ‘For Your Eyes Only’ reed James in een S2
* Year: 1980
* Engine: 2174cc, Turbocharged 16V Inline 4-cyl
* Power: 205 bhp at 6000 rpm.
* Top speed: 238 kph (148 mph)
0-60 time: 6.6 seconds
0-150 time: 15 seconds
* Colour: white and cobbermetalic
* Number plate: OPW 654W (white), OPW 678W (cobber)
Grumnorch zegt
@ Klassiekerrally en Jesper
In The Spy Who Loved Me was het echt een S1, zoals Klassiekerrally al zei
For Your Eyes Only maakt JB echter gebruik van een Turbo Esprit (een witte en een rode) en dat is toch echt de derde serie en niet de S2
Klassiekerrally zegt
@ Grumnorch: klopt natuurlijk. Ik liet me verwarren door het bouwjaar 1980. De Turbo kwam toch officieel pas uit in 1981?
Grumnorch zegt
@ Klassiekerrally
Ik weet best een hoop over Lotus, maar dat kan ik je zo 1,2,3 niet percies zeggen. Daar zou ik de boeken op na moeten slaan ;-)
Wat je wel vaker in films ziet is dat ze een pre-productie model gebruiken. Dit was ook het geval met de BMW Z8 (was eigenlijk een mustang met een ander jasje volgens mij) van een paar films terug en Ford Mondeo en de AM DBS uit de laatste film.
Iceking zegt
@ Grumnorch
Bij Van Sten Engineering (www.lotusspecialist.nl) staan twee gele Esprits te koop. Dus als je je droom waar wil maken……..
Grumnorch zegt
@ Iceking
Thanks voor de tip, maar ik ga binnenkort trouwen en dat kost minstens een halve Esprit. En geloof mij, dat is het ook waard! Maarja, daarna is de spaarrekening echt heeeeel leeg.
Voorlopig kan ik nog jaren genieten van mijn oude Lotusje en bovendien moet je dromen blijven houden. Ik ben net 26. Als je dan al een garage vol droomauto’s hebt is er verder ook niets meer aan in het leven.
Klassiekerrally zegt
Gefeliciteerd Grumnorch!
Zelf zou ik het feest wat minder uitbundig vieren en een Lotus kopen als ik de keus had… Maar hey… Ik ben getrouwd en heb geen Lotus, dus mijn advies kan je gerust in de wind slaan ;)
dirk zegt
oneindige uren lotus esprit challange 1, 2 & 3 gespeeld op Amiga…
Rick dos zegt
Een auto die qua design moeiteloos met de huidige sportauto’s meekan…
….noemen ze een tijdloos design.
Klassiekerrally zegt
Meer leesvoer voor de liefhebbers: http://www.classicandsportscar.com/profile_summary.asp?RT_ID=212664