Een auto die nog niet eens zo heel oud is maar zeker niet mag ontbreken in het rijtje van klassiekers is de Lamborghini Diablo. Als opvolger van de Countach was het een van de meest opvallend gestylede auto’s van zijn tijd. Daarbij was het ook nog één van de snelste.
De Diablo kwam in 1990 op de markt. De Countach was toen 16 jaar in productie geweest en dus was het tijd voor een opvolger. Lamborghini was overigens al sinds 1985 met de ontwikkeling bezig. Het design was nog steeds behoorlijk flamboyant maar in vergelijking met zijn voorganger was de Diablo iets gematigder. Vooral de laatste editie van de Countach had overal roosters en scherpe hoeken en de Diablo zag er een stuk minder druk uit.
Onder de kap lag nog wel een flinke druktemaker in de vorm van een 5,7-liter V12. Deze krachtbron leverde 497 pk en stuwde de Diablo naar de 100 in 4,2 seconden. De topsnelheid lag op 325 km/u wat behoorlijk indrukwekkend was begin jaren ’90.
Om het gewicht zo laag mogelijk te houden had de Diablo weinig extra’s. De ramen en de stoelen was bijvoorbeeld niet elektrisch verstelbaar en ondanks het flinke vermogen beschikte de supercar niet over ABS. De Diablo stond dan ook bekend, net als de meeste Lamborghini’s, om zijn listige weggedrag. Het is overigens niet helemaal gelukt om een lichte auto te bouwen. De Diablo woog namelijk nog steeds bijna 1600 kilo.
Gedurende zijn leven heeft Lamborghini een flink aantal verschillende versies gebouwd. Naast de standaard Diablo werd in 1992 namelijk de Diablo VT gelanceerd. Het belangrijkste verschil met de normale auto was het vierwielaandrijvingssysteem. Verder had de VT een verbeterde stuurbekrachtiging, Brembo remmen, een gerestyled dashboard en een nieuwe computer gestuurde wielophanging waarbij de bestuurder tussen vier standen kon kiezen. Ook was de auto uitgevoerd met een volledig automatische modus. Tegelijk met de VT werd ook een roadster versie van de Diablo voorgesteld. De auto was op een paar kleine verschillen na identiek aan de dichte versie. Het dak was geen schamel linnen kapje maar een heus dak van koolstofvezel dat in zijn geheel verwijderd moest worden om open te kunnen rijden.
In 1994 kwam Lamborghini met een sportievere variant met de naam SE30. Deze versie moest het 30 jarig bestaan van Lamborghini vieren. Om de SE30 lichter te maken werden de radio, airconditioning en geluidsisolatie achterwege gelaten. Ook het vierwielaandrijvingssysteem werd achterwege gelaten en de stoelen waren van koolstofvezel. Wel werd deze speciale versie voorzien van grotere schijfremmen en een geavanceerdere versie van de computer gestuurde wielophanging. In totaal was de SE30 125 kilo lichter dan de VT.
Weer een jaar later onthulde Lamborghini de SE30 Jota. Door twee luchtinlaten op het dak, een ECU tuning en een nieuwe versnellingsbak leverde de Jota 595 pk. Eigenaren van de normale SE30 konden de aanpassingen als optie bestellen maar uiteindelijk zijn er maar een paar Jota’s gebouwd.
Met de komst van de Diablo VT werd voor de basis Diablo het “Sport Veloce”-pakket beschikbaar. Dit pakket liet de auto lijken op de VT zonder de vierwielaandrijving. Wel zaten de grotere remmen, het nieuwe dashboard en een nieuwe achterspoiler in het pakket. De SV kreeg door een aanpassing in het motormanagement ook 510 pk.
In 1996 werd in Genève op basis van de SV de SVR geïntroduceerd. De SVR was meer gericht op de racerij en was dan ook bijna 200 kilo lichter dan de SV. Ook had de SVR een andere voorspoiler, sideskirts en een verstelbare achterkantspoiler. Verder had de SVR ramen van acryl in plaats van glas en speciale magnesium velgen. Het motorvermogen lag op 540 pk. Uiteindelijk zijn er 31 SVR’s gebouwd.
In 1999 kreeg de Diablo een facelift waardoor een tweede generatie onstond van de VT en SV. De belangrijkste verschillen waren vaste koplampen in plaats van de klaplampen van de eerste generatie. Ook kwam er wederom een nieuw dashboard en kreeg de Diablo eindelijk ABS. De motor kreeg door variabele kleptiming 530 pk.
In hetzelfde jaar introduceerde Lamborghini wederom een speciale editie van de Diablo. De GT kreeg een naar zes liter opgeboorde motor met 575 pk. Verder kreeg de GT grotere remmen, een sportievere onderstelafstelling en een koolostofvezel carrosserie die flink verbreed was. Van deze GT werden er maar 80 gebouwd.
Ook de SVR was in 2000 aan verbetering toe die kwam in de vorm van de GTR. Gebaseerd op de GT had deze dezelfde 6-liter motor met 590 pk. Ook had de GTR een carrosserie van voornamelijk koolstofvezel, een rolkooi, een flinke achterspoiler, extra radiatoren voor de koeling en een remsysteem dat speciaal voor de racerij was ontwikkeld. Van deze GTR zijn 40 exemplaren gebouwd.
De laatste versie van de Diablo werden gedaan door de nieuwe eigenaar Audi die Lamborghini in 1998 overgenomen had. De Diablo moest nog heel even mee totdat de opvolger, de Murcielago, klaar was. Daarom werd de Diablo door de Duitsers flink onder handen genomen wat resulteerde in de Diablo 6.0. Hij kreeg o.a. nieuwe voorbumpers, een gerestyled dashboard, andere stoelen en nieuwe luchtinlaten. Onderhuids werd het motormanagement aangepast en werd de variabele timing verder verfijnd.
Uiteindelijk is de Diablo tot 2001 in productie gebleven. Het is één van de meest verkochte auto’s van Lamborghini met een totale productie van 2903 auto’s. Dat is tot nu toe alleen verbroken door de Gallardo en de Murcielago.
Op autojunk kan je terecht voor een filmpje van de Diablo VT maar ook voor het prachtige geluid van de SV. Natuurlijk ontbreken ook een aantal prachtige plaatjes niet.
Arnell zegt
Zeker goeie auto, ook mn lievelings met nfs
Reymen zegt
Mooiste lambo ooit gemaakt
Sjees Kees zegt
Dit was de allerlaatste echte lambo, bruut uiterlijk en brute kracht. Geen gelul en geen flauwe kul.
met de LP 640 proberen ze het nu wel maar het zal nooit meer zo als vroeger zijn!
F1-freak zegt
Ik ben altijd al een liefhebber van auto’s als de Miura en de Countach, en deze is daar zeker geen uitzondering. Hier een in een soort van race-uitvoering:
http://www.qv500.com/Lamborghini%20Diablo%20P11%203.jpg
Toby zegt
vette lambo. dit was en is nog steeds mijn droomauto
k0walsk zegt
diablo sv… need for speed III hot persuit flashback!
dekster zegt
Niet echt mijn favoriete lamborghini, ik vind het gewoon “te normaal”. Verder van die naarvoorhangende zijnruit is er niks dat een heel opwindend design geeft.
Het orginele ontwerp werd later uitgewerkt tot de Cizeta Moroder V16
Zephyr zegt
Voor de visuele aanvullingen:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/13/gespot-in-de-hel-my-favourites-part-ii
vla zegt
In totaal was de SE30 125 lichter dan de VT.
Euro, kilogram, ledematen, potten choco, aardappelen, verbandkistjes? :P
-Edit: Dank u, gefixt! Dat moest natuurlijk pakken suiker zijn ;) –
Jos zegt
Toch wel lekker dat de Murciélago heel veel stijlelementen heeft gekregen van de Diablo.
F1-freak zegt
@ dekster: als die onderste auto het originele ontwerp is, is het inderdaad jammer dat de uiteindelijke auto er niet zo uitzag, maar zoals hij op de markt is gekomen vind ik hem ook prima.
RScosworth zegt
Dit vind ik nog steeds de meest gruwelijke Lamborghini ooit gemaakt:
Pieliej zegt
De Diablo 6.0 VT is zó vet!
Echt nog vele malen mooier dan een 5.7.
robbie zegt
Volgens mij zijn er al 3000 Murcie’s gebouwd hoor ;)
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7926
sacha zegt
Kom er maar in Appeltje!
Dennis zegt
De talere versies waren wel erg mooi.
De eerste Diablo’s doen al erg gedateerd aan. Verder natuurlijk een icoon.
Daytona zegt
Die grijze vind ik wel mooi
Top zegt
Heb die Diablo SV op Assen gezien, afgelopen week. Wat een machine !!
http://nl.youtube.com/watch?v=RsfZLb-TMn4
Heb er een filmpje van gemaakt, kijk deze link maar.
Davidov zegt
Bruutste Lamborghini ooit als je het mij vraagt, maar hoe kan je dit nu al een klassieker noemen? Nog niet eens 25 jaar oud…..
autoblogger zegt
@Top: http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/12/soundfiles-viva-italia-2008
En http://www.autojunk.nl/clips/view/140109
Klassiekerrally zegt
Appeltje laat verstek gaan, maar gelukkig hebben we Dink en Klassiekerrally nog! ;)
Foto’ van een VT 6.0 tijdens de Dutch Spring Run (geluid!):
kevin zegt
zeker goeie outo klassiek mooi oud
Klassiekerrally zegt
@ Davidov: een klassieker hoeft niet altijd stokoud te zijn hoor! ;)
bastiaan zegt
-Edit: Thanks, gefixt!-
de SV met klaplampen is de mooiste versie :D
robin zegt
Mijn jongensdroom en vind hem nog steeds erg duivels!
Volvo_440_turbo zegt
Hij heeft me nooit kunnen opwinden, enkel die laatste oranje, die 6.0 VT met gewone lampen, die vind ik echt hot!
victor zegt
ik lag in een duik toen ik het berichtje van de vlaeminck las, vooral die edit was mooi.
ON: als ik nog wat geld over had na de ford gt (nieuw en oud) en de lambo countach, dan word dit hem, wel in geel graag!
Pordon zegt
Volgens mij ben ik echt de enige die deze lamborghini niet mooi vind, en ook nooit mooi gevonden heb.
henkie zegt
Ja leuk speelgoed dit!
@kevin
Valt zeker ook niet mee om deze site te vinden? tik je ook Outoblog.nl in?
RobT4 zegt
Ik heb er vorige week maandag nog 1 gezien op de parkeerplaats bij de Sudschleiffe (GP Circuit) van de Nurburgring. Echt een vette bak.
STi-lover zegt
hhha die goede oude diablo de reden wrm ik autoliefhebber ben geworden … zucht waar is de tijd
Appeltje zegt
De Diablo, tsja, love it or hate it… Ik vind hem echt geniaal, veruit de meest legendarische en klassieke Lamborghini, schitterend vormgegeven, maar wel zó dat je hem óf geweldig vindt, óf heel erg lelijk, heb ik het idee. De VT 6.0 is weer wat minder ruw, wat gelikter, de vroege versies zijn mooi ‘ruw’, dat geniet wel mijn voorkeur. Klein foutje is het feit dat er geen 5,3 liter blok in ligt, maar een 5,7 (5.707) met aanvankelijk 492 pk (nou ja, 497 zal ook best kunnen want dat is geen significante afwijking, maar 492 is de waarde die we overal teruglezen)
De tweede generatie, van 1999, heeft trouwens ook grotere remschijven.
Dat was mijn ‘kritiek’, ik vind het natuurlijk geweldig dat er een heel stuk wordt gewijd aan m’n favoriete supercar! Ik heb er zelf ook eens een ‘gespot’ over gemaakt maar natuurlijk heb ik maar een paar verschillende modellen gespot, en acht dagen geleden zag ik in Londen nog een SE 30 rijden (geen foto’s… Ik keek net naar een combo van een SLr en een SLR Roadster), gelukkig wel in de klassieke paarse kleur.
RenesisHP zegt
De laatste uitvoering is het mooist. Ik hou niet zo van klapkoplampen.
Klassiekerrally zegt
@ Appeltje: grappig, ik vind de Miura de meest legendarische Lambo ooit. Of toch de Countach?
Ach, er is eigenlijk niet één Lambo die ik onaantrekkelijk vindt. De LM002 staat wel onderaan ’t lijstje, maar die is zo heerlijk over the top dat het toch weer leuk wordt.
De Diablo vond ik in het begin geweldig, toen een tijdje niet zo interessant, maar inmiddels stijgt m’n waardering weer.
Lambo’s genieten ook mijn voorkeur boven Ferrari’s, juist vanwege dat ruwe randje. Neemt niet weg dat er ook wel een paar errug smakelijke Ferrari’s bestaan ;)
Davidov zegt
@ Klassiekerrally & chefke:
Noem het dan toekomstige klassieker.
Miguel zegt
Ik ken iemand met een SVR, heb al eens mogen meerijden!
Echt geschift, die acceleratie!!
deze: http://www.lambocars.com/hr/event/spa046.htm
Savipe zegt
heb ooit de eer gehad met een mee te rijden
echt hemelse wagen
Klassiekerrally zegt
@ Davidov: nee. ;)
Je verwart oldtimers met klassiekers.
Voorbeeld: Een spiksplinternieuwe Ferrari Enzo is een klassieker. Al is de lak nog niet eens droog! Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een Lambo LP640 of Reventon. Sommige auto’s hebben dat gewoon. Die hoeven niet eerst youngtimer te worden of zo.
Heeft alles met ‘pedigree’, stamboom etcetera dus, te maken.
Sommige auto’s moeten ‘rijpen’ voor ze de klassiekerstatus bereiken, andere auto’s kunnen rijpen tot ze beginnen te stinken, maar zullen nooit een klassieker worden. Ze raken in de vergetelheid. Soms maar goed ook: Wanneer heb jij bijvoorbeeld voor het laatst een Talbot Tagora gezien? ;)
bob zegt
Maar Talbot heeft echter wel ander autos gemaakt die klassiekers worden .. de Murena en de Rancho.
Ben zegt
Hmm.. 16 jaar in productie geweest, van 1990 tot 2001..?
-Edit: Doe eens goed lezen-
IlCuoreSportivo zegt
Wat zonde toch dat audi in het spel is gekomen. Het was zo een fantastisch merk, enig in de wereld. Nu is het gewoon de twaalfde in het dozijn (gaillardo) te soft.
FVL.Ugur zegt
De GTR is mijn lievelings zo vet gewoon.. dikke geluid heeft dat ding.. gezien in duitsland.. hij ziet er echt superbreed uit..
Baztrd zegt
Graag een gifgroene GTR en een gele of paarse roadster, dan mag sinterklaas mij dit jaar overslaan :D
Baztrd zegt
oeh, die 6.0 vt is ook wel erg vet in het oranje… nou vooruit, die er ook maar bij dan ;)
Die Cizetta’s zijn wel grappig, kwam ze voor het eerst tegen in Gran Turismo 4, moest meteen denken aan een Testarossa die wel erg opgewonden werd bij het zien van een loopse Diablo…
Scuderia zegt
Één van de mooiste auto’s ooit gemaakt!
Sjoerd zegt
“De laatste versie van de Diablo werden gedaan door de nieuwe eigenaar Audi die Lamborghini in 1998 overgenomen had.”
Heb ik nu teveel RedBull op of klopt dit gewoon niet?
De versie = ev
werden gedaan = mv??
G zegt
staat er 1 bij hessing te koop zag ik vrijdag