Zelf heb ik jarenlang een poster boven mijn bedje gehad van deze supercar. Het design was zo ontzettend mooi en anders dan andere supercars. Toch was deze auto, die door de ingenieurs in eerste instantie buiten werktijd werd ontwikkeld geen succes voor Jaguar.
De eerste stappen voor de XJ220 werden gezet door Jim Randle, de leidinggevende ingenieur bij Jaguar in de jaren ’80. Hij wilde een concurrent voor de Porsche 959 en de Ferrari F40 ontwikkelen. Om dat te bereiken wilde hij een sterke V12 middenmotor en vierwielaandrijving om de auto ook bij hoge snelheid bestuurbaar te houden. Het plan werd door de Saturday Club, een informeel clubje van ingenieurs dat buiten werktijd aan concepten werkte, verder uitgewerkt.
Het idee voor de XJ220 was zo veelbelovend dat op een gegeven moment de bazen van Jaguar geld in het project begonnen te steken. Ook werd Tom Walkinshaw Racing erbij betrokken om de motor te bouwen. Dit moest een grote 6.2-liter V12 worden met rond de 500 pk. Om de vierwielaandrijving te ontwikkelen werd de hulp van FF Developments ingeroepen omdat dit bedrijf al ervaring had met zulke systemen. Keith Helfet was verantwoordelijk voor het design en één van de opvallende dingen van het eerste ontwerp waren de vleugeldeuren. De afmetingen van de XJ220 waren enorm. De auto was bijna 5 meter lang en 2 meter breed. Wel was hij extreem laag met een hoogte van maar 115 cm. Uiteindelijk werd het prototype onthuld in 1988 op de Britisch Motor Show.
De prijs die Jaguar voor de auto vroeg was niet mals. 361.000 Britse pond moest de XJ220 gaan opbrengen. Daarvan moesten kopers een aabetaling doen van 50.000 pond om op de wachtlijst te komen. Toch was dit geen probleem want eind jaren ’80 was er een enorme hype rond supercars. Er werden enorme winsten gemaakt door het handelen in deze auto’s. Omdat Jaguar beloofde maar maximaal 350 auto’s te bouwen, beschouwden veel kopers het als een goede investering.
De kopers waren een stuk minder enthousiast toen de productieversie werd gepresenteerd in 1991. Het probleem was de productieversie behoorlijk verschilde van de conceptcar waar de kopers al een behoorlijke aanbetaling voor hadden gedaan. De V12 had plaats gemaakt voor een V6 met twee turbo’s, de vierwielaandrijving was vervangen door achterwielaandrijving en de vleugeldeuren waren ook nergens terug te vinden. Dat was dus een enorme teleurstelling. Daarnaast was begin jaren ’90 de markt voor supercars volledig ingestort dus grote winsten konden de kopers op hun buik schrijven.
De V12 was vervangen omdat deze niet aan de milieu-eisen voldeed. Ook was er een probleem met de grootte van het blok. Daarom werd door Tom Walkinshaw een 3,5-liter V6 ontwikkeld met 542 pk. Dat was eigenlijk meer pk’s dan de V12 zou leveren maar kopers vonden het uitlaatgeluid niet mooi en ook werd er geklaagd over het turbogat. Verder was het de eerste V6 ooit in een Jaguar en men vond het niet passen bij het merk. Toch waren de prestaties wel goed want de XJ220 ging in 3,9 seconden naar de 100 en tikte voluit 354km/u aan. De auto heeft zelfs een tijdje het snelheidsrecord voor productieauto’s in handen gehad voordat de Mclaren F1 om de hoek kwam kijken.
Ondanks dat de markt voor supercars inmiddels was ingestort, verhoogde Jaguar ook nog eens de prijs met 50.000 pond. Hierdoor waren er veel kopers die Jaguar aanklaagden om onder het contract uit te komen. Dat werd nog eens extra geholpen door het feit dat Tom Walkinshaw werkte aan de snellere XJR-15. Uiteindelijk gaf de rechter Jaguar gelijk maar het merk liep wel ernstige imagoschade op. Toch wist men uiteindelijk 281 XJ220’s te verkopen aan o.a. Elton John en de Sultan van Brunei.
Naast de straatauto zijn er nog twee versies geweest van de XJ220. De eerste is de XJ220C raceauto die in 1993 zelfs Le Mans wist te winnen tot dat hij een week later gedisqualificeerd werd.
De tweede speciale versie zagen we al eens langskomen. Deze werd op verzoek van de Sultan van Brunei gebouwd door Pininfarina. Deze custom build had een nieuw uiterlijk met oa. nieuwe koplampen, andere vleugels, plattere gleuven in de zijkant en een vernieuwd interieur.
Om af te sluiten voor de liefhebbers een hele oude topgear-aflevering:
Robbin zegt
Zo eentje staat ook nog vlak bij het gelredome in arnhem bij de jaguar dealer geloof ik :)
audi racer zegt
@ robbin
klopt!
Barry330cd zegt
Eigenlijk was Jaguar met deze supercar zijn tijd vooruit, jammer dat destijds de markt instorte. Ik zou me kunnen voorstellen dat het tegenwoordig nog steeds een topper is tov andere supercars. :)
J. zegt
Hier heb ik nog ergens een miniatuur van liggen :D
Bubbel zegt
haha, jah dit is echt een auto waar iedereen zo ongeveer een miniatuur van heeft:P, maar still just an awesome car!!!
dekster zegt
Een supercar voor echte mannen ;)
Wel frapant dat supercars van heden(enzo, zonda, MC12, carrera GT) niet sneller zijn dan een jaguar :P
Apache zegt
Ik heb er ooit eens een tegengekomen op de Autobahn. Man dat was verschieten. Zeker gezien die bak zeldzamer is dan de Veyron. Legendarisch is-ie
VantageR zegt
Een mooie auto met een wat minder mooi verleden.
Aston Martin Rapide zegt
Cito Motors heeft ook eentje staan. Wat een prachtbak! Als ik miljonair was, dan stond deze ook in mijn stal. Samen met wat Astons en 1 McLaren F1. Vroeger vond ik Xj220 en McLaren F1 gruwelijk wreed. Misschien kwam het wel door Need for Speed II. (op you tube kun je films van need for speed II vinden, en dus ook van XJ220).
Lout zegt
Tiff Needel & Jeremy Clarkson in 1 programma?? Dat wist ik niet!
zimbab zegt
Haha! Wat dacht je van Top Gear?
Frasker (Maserati MC12) zegt
@ dekster
de enzo is wel sneller dan de xj220 (enzo=218mph-xj220=217mph)
Maar alsnog de mc12, de zonda en de carrera GT zijn langzamer.
maar, wat een prachtbak. alleen heb je die toeter wel eens gehoord. (heel duf)
TimMR2 zegt
Bij munsterhuis exclusive (enschede) stond er volgens mij ook 1
Echt gruwelijk mooie auto *kwijl*
Escher zegt
Hij verkocht echt wel niet goed hè!
In het Jaguar-centrum in Wilrijk (BE) staat er ook nog één in de showroom…
Racer X zegt
@ Tim MR2
Jaren geleden stonden er twee in Enschede.
Rick dos zegt
Het enige wat ik mooi vond aan de XJ220 waren de koplampen.
Voor de rest heb ik deze auto nooit wat aan gevonden. Dat komt mede en misschien wel vooral door de XJR15.
Wat was (ben) ik verliefd op die auto.
G. de Groot zegt
Lelijke koplampen
phantom zegt
echt een mooie kar, maar die achterlichten doen me denken aan die van een oude rover
Nick_BE zegt
Het zijn dan ook de achterlichten van een oude Rover, maar dan ondersteboven geplaatst (en links/rechts gewisseld).
Guido van H. zegt
Prachtige auto, alleen jammer van die V12!
En die V6 kwam toch uit het beest MG Metro 6R4 o.i.d.? Men wilde toen niet met een dergelijk “autocross-blokje” in zijn supercar rondrijden!
NLX zegt
heerlijke wagen
-Edit: inhoudelijk reageren mag hier ook gewoon-
RScosworth zegt
Samen met de genoemde XJR-15 is dit zo’n auto die mijn hart sneller doet kloppen. Om de een of andere rede vind ik het zo’n mysterieuze verschijning. Gelukkig heb ik er eens een in het echt zien (horen) rijden. Afgelopen jaar op de de A16 bij de grensovergang met Maximillion Cooper achter het stuur tijdens de Gumball. Wat een geluid kwam daar uit zeg!
-Edit: thanks, gefixt!-
En waarom niets van deze jonge? http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://news.windingroad.com/wp-content/uploads/2007/03/jag-xj220s002.JPG&imgrefurl=http://news.windingroad.com/aftermarket/i-only-have-eyes-for-%25E2%2580%259Cq%25E2%2580%259D-%25E2%2580%2593-jaguar-supercar-gets-infiniti-ocular-transplant/&h=398&w=600&sz=37&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=bn7pZSWpBb-mDM:&tbnh=90&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dxj220%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN
Zeker alleen aan de Wikipedia gezeten? ;)
RScosworth zegt
Nog wat info over de XJ220S:
http://www.europeancarweb.com/features/0505ec_xj220s/index.html
En nog wat beelden:
http://www.fast-autos.net/vehicles/Jaguar/1994/TWR_XJ220S/
k0walsk zegt
schitterend, alleen de achterkant is minder. ik kan me herinneren dat deze auto in een van mijn eerste comspellen zat :P
w0o0dy zegt
@Dekster: zet ze maar op een circuit. Al die auto’s maken genadeloos gehakt van de xj220. In feite is dit de Veyron van de jaren (80/)90. Enorm snel in een rechte lijn, maar een onderstel dat niet op het niveau ligt van de beste hypersportwagens, de auto is te lang om echt goed te zijn op het circuit en is ondanks de hyper performance redelijk makkelijk te rijden tijdens normaal gebruik.. Maar niet de absolute top qua weggedrag (schijnt).
Emiel Johnson zegt
Deze auto was vroeger als kind mijn favoriet, dit kwam ook omdat hij voor kwam in een auto race spel waar ik toen verslaafd aan was (ik meende dat het test drive was).
Super gave auto!
Susp1cious zegt
jammer dat het filmpje het niet doet! De auto is wat mij betreft een legende die in de regel te weinig erkening krijgt.
chefke zegt
@ Susp1cious
Youtube lijkt er als geheel uit te liggen. Probleem zal wel van tijdelijke aard zijn.
Frank deH zegt
Voor de fanaat met € 235.000 op de bank…. slechts 463 km.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=17021571&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=12400&makeModelVariant1.modelId=1&makeModelVariant1.modelDescription=xj220&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
Nikola tesla zegt
Erg vette auto maar die achetrlichten zijn wel erg lelijk afgewerkt
Of ben ik de enige die er zo over denkt?
Mic zegt
Bij die tweede link van RScosworth , vind ik t interieur net als n civic overkomen, vooral die temperatuur knop , een beetje cheap. En hoe zit t met die motor, ik neem aan dat die V12 in principe iets beter had gepast. Die technische problemen zouden toch wel overkomelijk moeten zijn geweest?
Zal wel iets te maken hebben met geld en risicomanagement of zo?!
Slechte econimie in die tijd?
Mic zegt
O ja,
maar wel lomp groot , bruut en toch stijlvol!
(na ja daar ben ik eigenlijk nog niet helemaal over uit, die stijl)
Graaf H. zegt
Bijzonder goede wagen, maar ben ik nu echt de enige na R Dos dan die hem
-om mijn woorden te wikken en wegen-… zelfs te lelijk vind om bij de vuilnis te zetten. Maar het blijft en goede wagen. En die enzo’s en zonda’s zouden het wel eens moeilijk kunnen krijgen. Overtroffen worden misschien niet, maar wel; het heel erg moeilijk krijgen.
Hij mag dus, zoals Susp1cious zegt meer respect krijgen, voor zijn prestaties dan, moge die ‘look’ in de naam van alle heiligen nooit meer terugkeren.
Graaf H. zegt
Is mijn meding toch…
Emiel Johnson zegt
@ Nikola tesla
Ik vind de achterkant nog het mooiste gedeelte van de gehele auto
lincoln zegt
wel nee .. jullie niet ..
weet je wie em pas lelijk vind ..
google effe naar .. jaguar xj220 hidden bbc ..
Trabbi zegt
Was die in Arnhem niet verkocht aan een Engelsman?
Patrick zegt
In welke film is deze auto ook alweer gebruikt???
Het was een film van volgens mij begin jaren ’90. Het was een zwarte versie. Hoofdrolspeler was volgens mij Charlie Sheen in volgens mij een Need for speed 1 omgeving.
De film is me erg vaag bij gebleven..
Als iemand een idee heeft!!!
Rick dos zegt
@Patrick
De film die je bedoelt is volgens mij “The Wraith”.
Een film uit de jaren ’80. En dat was deze auto niet maar een Dodge Interceptor.
Alwood zegt
geweldige auto! jeugdsentiment ;) de wagen met het allerbeste onderstel en een geweldige design :D Erg jammer dat jaguar toen heeft moeten inleveren op de awd en V12.
Geweldig detail was dat de onderkant helemaal vlak was gemaakt. Er zat volgens mij een klein kofferbakje achter het motorcompartiment en het interieur is als een cockpit.
Toen de wagen voor de eerste maal in arnhem bij de dealer stond speciaal een keer daarnaartoe gereden :) geweldige herinnering! De enige ’90 supercar waar ik nog meer van ga kwijlen is de Diablo.
Ozzy zegt
In Doetinchem hadden we er ook eentje, erg lange auto. Maar ik vind hem niet zo mooi.
Statler de beroepszeikerd zegt
@robbin: dat moet een hele steun zijn, zo’n mooie auto als je net langs die lelijke glasbak bent gekard.
Arnoud zegt
@ Rick Dos: Komt die Interceptor niet ook voor in de film Moonwalk van Michael Jackson? Of is dat nou juist wel de XJ220?
Rick dos zegt
Er staat mij inderdaad ook iets vaag bij dat een soortgelijke auto in die film voorkomt. Weet niet zeker of het de interceptor is. Maar de xj220 lijkt me niet want die film was veel eerder uitgekomen dan de xj220 als ik me niet vergis…maar dat weet ik niet zeker.
Floris zegt
The car that Michael Jackson turns into during the Smooth Criminal segment is a Bertone Stratos.
http://www.imdb.com/title/tt0095655/
Jesper zegt
@ Rick dos; je hebt voor 99% gelijk, alleen waarom heeft die kar dan een oud chrysler embleem op zn neus? :D (een vijfhoek met ster)
rider zegt
@ dekster: de jaguar mag dan wel in de rechte lijn sneller zijn maar zet ze op een willekeurig circuit en dan is de uitslag wel even anders. topsnelheid is niet zo moeilijk (zeker niet met deze aalgladde jaguar) maar de enorme afmetingen en de niet voor een circuit afgestelde dempers/veren zorgen er wel voor dat hij hopeloos achteraan rijd op een circuit als hij het moet opnemen tegen de Zonda/Enzo/Carrera GT/MC12.
idd was jaguar zijn tijd ver vooruit. helaas hebben ze zichzelf ten dode gebracht door al de wijzigingen. (veranderingen aan de motor, geen V12 dus, geen vleugeldeuren enzovoorts.)
Rick dos zegt
@Jesper
Volgens mij was het onder Lee Iacocca (jaren 80) dat alle embleems van de merken die onder Chrysler vielen werden afgeschaft en alleen het zogenaamde pentastar van Chrysler mochten voeren. Vandaar dus het Chrysler embleem op deze Dodge.
Turbopaultje zegt
“it is delight to look at even at standstill………….it is really one of the most beautiful cars ever created”: Tiff Needell, toen al geen goede smaak wat design betreft. Hij is tenminste consequent gebleven……………..
Verder is Jaguar ver gezakt de laatste jaren. Hoog tijd voor iets really up to their standing. Kijkend naar Aston is het only matter of money and some real good engineers. Mss. dat Tata er toch serious business van maakt ?
Roadronner zegt
De organisator van de Gumball 3000, Maximilian Cooper, reed ook in een XJ220 vorig jaar tijdens die race ;)
Roadronner zegt
toevoeging op mijn eerdere post:
http://www.autojunk.nl/pix/show/133579/7
Peter zegt
De laatsten zijn na 10 jaar gestalt te zijn verkocht voor een fractie van de nieuwprijs. Een auto met een erg droevige historie.
Af en toe zie je gebruikte exemplaren met volledig maagdelijke kilometerstanden.
Volgens mij nooit iemand echt lol gehad van deze supercar…
daborg zegt
Heb de mazzel dat ik er iedere dag live naar kan kijken, aanraken, ruiken.. Tis echt een pracht auto.
ColinZ3 zegt
Ik weet nog dat ik vroeger een klein ventje was en dat ik dan met me vader bij munsterhuis in enschede kwam en me vader stond te kwijlen bij deze pracht auto’s :P
Frank deH zegt
@ daborg
krijg je dan geen ruzie met je buurman als je aan zijn auto zit?
Stef zegt
Ik heb er keer in een mogen meerijden. De eigenaar in nederland heeft hem nog steeds. echt een geweldige supercar !!
daborg zegt
@ Frank deH
Nee is niet van me buurman de jag is van me baas.
Maar van wie hij ook is. het blijft een mooie auto.
Met een beetje mazzel gaan we deze zomer een stukkie rijden.
Baloni zegt
Nooit mooi gevonden :(
Tombnolz zegt
Altijd al bezeten van geweest! Zo’n mooie supersporter. Jammer dat Jaguar zich sindsdien nooit meer aan zo’n project heeft gewaagd of beter gezegd heeft kunnen wagen.
Heb er zelfs nog een schaalmodel van, in zilvergrijs.
Jeroen zegt
Als je deze auto zou moeten vergelijken met zijn bedoelde concurrenten als de ferrari f40 en de porsche 959, dan vind ik deze auto mooier. Mijn eerste modelauto was een xj220.
Er staat er trouwens ook eentje in de jaguar garage in IJmuiden vlakbij de schouwburg. Ik kijk er altijd weer even naar om als ik er langs fiets.
C30CDIAMG zegt
Dit artikel mag van mij ook wel onder vergeten supercars vallen! Wat een wagen…!
QuattroPorte zegt
wat een lelijke wagen zal je bedoelen
QuattroPorte zegt
sorry maar ik vindt het echt te lelijk ik ga weer naar een andere pag.
Jansen zegt
Ik poep altijd op mensen die zeggen dit lijkt op dat en dat lijkt op dit (misschien een beetje overdreven) maar nu ga ik het toch echt zelf doen; zitten daar achteruitkijkspiegels van een CX serie II op?!
teerds zegt
waarom staat er dat het de eerste v6 ooit in een jaguar was…?? daar klopt egt helemaal niks van.