De XJ-S is de opvolger van de legendarische Jaguar E-type en de voorganger van de XK8 dus het moet wel een auto met historie zijn. Gelukkig is het dat ook.
De XJ-S is behoorlijk lang in productie geweest maar het eerste type zag het levenslicht in 1975. Ondanks dat hij de sportieve E-type opvolgde, was de XJ-S meer een comfortabele cruiser. Waar de E-type pas laat in zijn leven de beschikking kreeg over een V12, had de XJ-S de 5.3-liter grote motor direct vanaf het begin onder de motorkap. In eerste instantie kon de koper kiezen uit een automaat en een handbak maar aangezien de XJ-S vooral op luxe was gericht, verdween de handbak al snel.
De XJ-S is behoorlijk laag en breed. Dat zag er niet alleen geweldig uit maar was ook goed voor de aerodynamica. De Jaguar had de styling van een coupé maar beschikte wel over een achterbank al was de ruimte daar niet groot. In eerste instantie was het overigens de bedoeling dat de XJ-S een middenmotor kreeg. Later is dat geschrapt maar je kan het nog wel zien aan de styling van het achterraam en de rechtopstaande panelen, de “flying butresses”.
De V12 zorgde met 285 pk voor behoorlijk goede specificaties. De Jag reed in 6,5 seconden naar de 100 en had een topsnelheid van 253 km/u. Toch was de auto geen enorm succes toen hij uitkwam want de oliecrisis was in volle gang en dus was er weinig vraag naar auto’s met grote motoren. Ook was er veel kritiek op de styling en men vond dat de XJ-S geen waardige opvolger was van de E-type. Dat laatste was natuurlijk ook vrij lastig te bereiken. Als klap op de vuurpijl was de auto zo ontzettend onbetrouwbaar en slecht in elkaar gezet dat je vaker langs de kant stond dan dat je er daadwerkelijk mee reed. Tegenwoordig noemen we dat natuurlijk de emotie van een klassieker.
In 1981 kwam Jaguar de Mark II met een nieuwe motor die 296 pk leverde en een stuk zuiniger was. Ook werd het design opgefrist met chroom op de bumpers, nieuwe velgen en houtinleg voor het interieur. Twee jaar later werd er ook een targamodel aan de line-up toegevoegd die de naam XJ-SC kreeg. Het middelste gedeelte van het dak kon je naar achter laten zakken waardoor je extra frisse lucht kreeg. In ruil hiervoor moest je wel de achterbank inleveren. Wel bouwde de Amerikaanse firma Hess & Eisenhardt in opdracht van Jaguar 2100 echte cabrio’s tussen 1986 en 1988. Vreemd genoeg kwam deze targa niet met een twaalf maar met een 3,6-liter 6-cilinder op de markt. Weer twee jaar later, in 1985, kon je echter ook kiezen voor de V12 in de XJ-SC. In 1988 werd de targa opgevolgd door een echte cabrio die door Jaguar zelf gebouwd werd.
In dat zelfde jaar kwam Jaguar met een spectaculaire versie van de normale XJ-S. Tom Walkinshaw Racing ontwikkelde een bodykit met een opvallende achterspoiler, nieuwe velgen en een verbeterd onderstel om de overwinning van Jaguar op Le Mans te vieren. Deze XJR-S werd in een gelimiteerde oplage gebouwd in 1988 en 1989. In 1989 werd het 5.3-liter blok vervangen door een 6-liter exemplaar dat 300-333 pk leverde. Uiteindelijk bleef de XJR-S tot 1993 in productie.
In 1991 werd de XJ-S met de komst van de Mark III behoorlijk vernieuwd. De auto was toen al 16 jaar op de markt en begon behoorlijk oud te worden. Beide motoren werden vergroot. De V12 werd opgeboord tot 6 liter en de zescilinder kreeg een inhoud van 4 liter. Ook werd het design aangepast en kreeg de auto nieuwe remmen en een andere versnellingsbak. Uiteindelijk werd de XJS na in 1996 na 21 (!) jaar uit productie gehaald toen de XK8 ten tonele verscheen.
Het Britse bedrijf Lynx heeft op basis van de XJ-S nog 67 stations gebouwd. Deze meeste van deze “Lynx Eventers” rijden nog steeds rond ondanks de twijfelachtige bouwkwaliteit. Ze zijn dus behoorlijk zeldzaam maar toch rijden er minimaal twee in Nederland rond.
FiXeR zegt
Heten die stations geen “ShootingBreaks”?
Auke zegt
voortreffelijke wagen !
RenesisHP zegt
Het heeft z’n charme, dat is alle problematiek omtrent het bezit van zo’n auto wel waard.
VonStroke zegt
Altijd al een vreselijk lelijk (on)ding gevonden. Jaguar onwaardig.
K-Kalkan zegt
Lijkt me een leuke cruiser voor over de B-wegen door Frankrijk etc. :)
Joske zegt
Haha toevallig weer dit, ik wou chefke binnenkort wat foto’s sturen over deze auto.
Apache zegt
hmm iets moet misgelopen zijn…
nogmaals:
Zozo, opvolger van de E-type en voorganger van de XJ-S ? Hij lijkt mij meer een gewone luxe sedan coupé dan een opvolger van een totaal andere sportcoupé en totaal andere vierdeurs luxesedan.
lincoln zegt
lijkt me een verschrikking om zo,n ding te bezitten .. vooral een V12 ..
je kan echt nergens bij onder de motorkap en moet overal speciaal gereedschap voor hebben .. en altijd gezeik met de firewall-side cillinders die niet genoeg koeling krijgen ..
groot/lomp/krakkemikkig spreekt mij opzich wel aan maar dit is geen fun meer ..
en de styling vind ik eerlijk gezegd ook maar vleesch noch visch .. geen natte dromen auto voor mij geweest ..
Apache zegt
woops, hij is zelf de XJ-S was voorganger van de XK8…
Meer nog steeds is hij een sedan coupé eerder dan een voorganger en opvolger van pure sportcoupés.
chefke zegt
@ Joske
Dat is idd toevallig. Misschien kan je alvast een voorspelling doen voor volgende week. ;) Die foto’s kan je natuurlijk altijd kwijt op Autojunk.nl
DAT zegt
De XJS bij Top Gear: http://www.youtube.com/watch?v=1WyZW6yGN-c
‘They had a great recipe for Shepard’s Pie but they made it with dog meat.’
chefke zegt
@ DAT
Kijk eens onderaan het artikel ;)
Turbo zegt
Ik heb de eer gehad een uurtje met een laatste model 4 liter V6 te mogen rijden. Van binnen zit je echt superlaag en helemaal pimpy (wit leder). De knopjes, daar moet je het niet van hebben (zelfs de jaren ’80 waren sjieker in een Golf II) maar de hele ambiance is top: je zit in iets speciaals.
Op papier niet de supersnelste (8,5 s 0-100) maar de machine schiet onder je kont vandaan bij het eerste beetje gas. Heel veel koppel onderin waardoor het heel makkelijk is relaxed te cruisen. Stuurt goed, remt voldoende. De automaat loopt prima mee, een heerlijke cruisert.
Als je geen kinderen hebt en je portemonnee het kan leiden, zeker niet overslaan als dit model je bekoort.
Roy Swelsen zegt
@Turbo: Een uurtje gereden in een V6??? XJS…. hmm laatste keer dat ik die motoren van die wagen gezien heb was een V motor allen leverbaar met 12 cilinders.. en niet met een V6.. De 4.0 was toch echt een 6 in lijn motor…
Silverarrow zegt
Deze auto zat gister ook in Chopshop op Discovery, toeval of niet? :)
Heb er aan gedacht om een auto als deze aan te schaffen en proberen in goede staat te krijgen, maar dat idee ging snel in de prullenbak. Prijzen van de auto zijn te hoog, slurpt te veel, onderdelen te duur, etc. Voor een arme student als ik onbetaalbaar…
carsofcoolhaven.nl zegt
Hee wat grappig, daar zet ik er net vandaag ook eentje van online! Blijven wel charmante lijnen hebben, deze bakken, al zou ik er nooit zelf een willen hebben…
Peskel zegt
Mijn oom heeft deze wagen, stond vandaag weer met een lege accu :P
StormRAM zegt
Zat vanmiddag te surfen op internet, naar oudere cabrio’s. (specifiek mogelijke trouwauto’s :P). Deze kwam ook langs! :D Echt een hele mooie auto.
Ik kon alleen geen cabrio-plaatje vinden! Kan er een plaatje bij van een Jaguar XJS cabrio, please??
porscheowner zegt
gister afvond nog een xjs v12 zien staan naast een r8 in winterswijk
dekster zegt
Speciale auto, maar zoals bij alle jaguars van die tijd valt het interieur dik tegen.
Xemurai zegt
Hey deze auto was gister nog in Chop Shop te zien! :)
dekster zegt
Ja, zag het vanmiddag ook, was best een mooie creatie
http://www.motorbase.com/pictures/auctionlots/1144078195/1142744953/tn_435.jpg
Frits zegt
Zo’n laat model cabrio is toch wel erg fraai, op die spoilert na…
Tombnolz zegt
Deze Jag heeft me altijd blij gemaakt. In tegenstelling tot velen (blijkbaar), vind ik het wel een echte en vooral mooie Jaguar. Komaan zeg, wat een uniek design! Zeker de recentste exemplaren. En hun interieur is zo zalig cosy.
[img]http://www.autoweek.nl/images/480/a/fef20bbf84246296e9f0d1b1fc21301a.jpg[/img]
Deze zal me nooit tegenvallen, al zal ik er nooit eentje kopen. Ik weet ook wel dat ze eigenlijk waardeloos zijn. Zo zo zo jammer.
mr.Abarth zegt
http://www.carmovies.net/gallery/albums/FOS01/Lister_Jaguar_XJS_700bhp.jpg
De engelse firma Lister heeft in de jaren ´80 ook een XJS V12 onder handen genomen. Kan zo op internet er niets over vinden, behalve bovenstaande racer. Schijnt een Le Mans racer te zijn, maar deze is iig wat bruter dan de ´normale´ Lister XJS.
Stond ooit reportage in Autovisie. Alles was aangepast en op de foto stond een zilverkleurige Jaguar en blooooeeeeedjemooi! :)
Lister is trouwens een bekende tuner van Jaguar. Even hun site opgezocht.
Leuk lijstje: http://www.listercars.co.uk/heritage/conversions.htm
roberto zegt
2 kennissen van mij hebben zo 1.. 1tje in het groen, die staat in zijn museum.. de andere is een zilver grijze, een speciale ‘TWR’ editie.. heb weleens in de auto gereden, en het is moeders mooiste niet maar zeker wel gaaf om een keer te rijden!
IlCuoreSportivo zegt
Ik heb die auto altijd zo lelijk gevonden,
das toch helemaal net te vergelijken met de pracht en praal van de vroegere jaguars, vooral de E type.
En dan nog onbetrouwbaar ook… bah
IlCuoreSportivo zegt
Die cabrio’s staan me wel meer aan, maar nog nooit op de baan gezien.
slk zegt
Mooi model net als de e type.Alleen jammer dat die motoren gewoon bagger waren.OLie zuipers.
carsofcoolhaven.nl zegt
@ StormRam: ik heb ook een cabrio online staan, meerdere foto’s. enjoy
bruistablet zegt
mooi model,beetje jammer dat ze allemaal op een maandagochtend inmekaar gezet zijn.
StormRAM zegt
@ Dekster, Frits, mr. Abarth, carsofkoolhaven.nl : Thnx voor de plaatjes! Supermooie wagen!
@ Frits: Je zegt laat model bij jouw afbeelding uit welk jaar is deze cabrio?
bp zegt
echt een lekere wagen hoor ;)
Dink zegt
“Listen to that V12, that’s so pukka.”
En deze TWR op Bathurst moet je gezien hebben:
http://nl.youtube.com/watch?v=if2j6yqZg0Q
TW in the office, nothing like it.
Een lekker vol bochtje Brits: S1 Etype, Mog en XJS.
Ze zoeven voorbij, waar Etypes rauw langsrazen lijken deze dikke 12-cilinders alleen maar lucht te verplaatsen.
Oops, foute kleur.
Ronald zegt
Dat was toch die Jag die bij Flodder het zwembad in ging ( In cabrio uitvoering dan)
Tombnolz zegt
@ Dink: mooie foto’s met mooie auto’s erop!
Vincent Vdm zegt
Heerlijke wagen deze, hier heeft mijn grootvader een vijftiental jaar geleden nog mee gereden. Als hij optrok altijd een feest, zeker nooit geen pk’s tekort, en dan ziet hij er nog eens mooi uit ook, althans, voor zijn tijd. Het enige nadeel: een ritje zuidfrankrijk zorgde altijd voor een gigantisch stijf en opgezwollen linkerbeen, want het ding had een moordend zware koppeling.
Dink zegt
@Vincent Vdm: geen automaat?
JJ van den Tol zegt
Ik bezit zelf een 89 convertible uit Zwitserland met een V12 automaat,
supergaaf, rij alleen met mooi weer.
Zou graag ervaringen uitwisselen met eigenaars van deze auto.
Roy Swelsen zegt
@JJ van den Tol:
mag een ’78 coupe ook als referentie meedoen??
Hilgert zegt
Heb ooit met een TWR uitvoering gereden…zeker geen langzaam hok en wilde best de bocht om. Design is goed, interieur is onder de maat naar mijn mening.
JJ van den Tol zegt
Aan Hilgert,
Hoeveel vermogen zou zo’n TWR uitvoering nou hebben en wat is zijn
topsnelheid?
Groetjes, JJ van den Tol
jermenyclarkson zegt
@JJ van den Tol: een jaguar xjrs heeft 318 pk 6.0V12 met 544 meter koppel en een top snelheid op de gps van 264 km/u er 248 stuks van gemaakt en 100 van de 248 zijn naar amerika gegaan en ze zijn zeer zeldzaam
eric zegt
hallo
ik overweeg om een jaguar XJS targa te kopen.
weet iemand hoeveel er van gemaakt zijn en in welke periode?
zijn ze in zowel 6 als 12 cilinder?
alle informatie is welkom
alvast bedankt
eric
Roy Swelsen zegt
@eric:
hallo eric, targa.. volgens mij zijn die van 80 tot 85 of 86 gemaakt daarna zijn de full convertibles gekomen. Een tip.. ff doorsparen en een hele cabrio kopen.. Ik vind de targa niet zo geweldig.
ilia zegt
zelf heb ik 2 xj-s (kleintjes ) 6 cilinders in lijn 3600cc (samen 12 cilinders)
en dit rijd(zweefd )over de weg, niet eht een sportwagen zoals mijn crossfire srt maar een luxe sportive wagen (ook wel eens oude “petenwagen” genoemd) zoals mijn senator maar toch ietsje meer klasse, over de tech. problemen hoeven we nu niet meer te spreken ,met de nodige modificaties is dit een goede ( met alles dat er nu nog rijd ZEER GOEDE WAGEN) enkel de elec. verbindingen vochtvrij houden om slechte contacten (SPANNINGS VALLEN ) te vermeiden en zeer goede MASSA maken met kopervet…
Stevig zelfdragend koetswerk,zachte vering maar toch baanvast….( als ik even een AMERIKAAN bestuur ,is dat zweten….zulke onstabile vrakken tov de XJ -jags)gfoede remmen en on verslijtbare 6 cilinder…
MIN=
Achter remmen NIET aan de wielen… dat is een vervelende zaak om de handremblokjes te vervangen moet je de achter ophanging loshalen en laten zakken—verschillende types en modifikaties tov europeese—engelse–en amerikaanse modellen
Ik vind het ’t beste paard in mijn stal
Roy Swelsen zegt
@ilia:
Meer hoef ik niet aan jou verhaal toe te voegen..
ik ben er helemaal mee eens! Ik zelf heb het genoegen om 2 v12’s te hebben maar als je er in het begin meteen goed mee omgaat en de nodige wijzigingen doorvoert krijg je zon wagen niet stuk!
Maar dat geldt voor meer wagens goed onderhoudt en ze gaan langer mee dan de eigenaren.
jermenyclarkson zegt
je voelt de snelheid sensatie goed het gaat als een raket
Karel zegt
Ik heb vaak in een XJS-C gereden, 3.6 TWR 5 bak, ja een hele zware koppelng, maar een power..40 km tot 170 in de 3,
Hij staat nog ergens in een schuur in Prov, Groningen.
jermenyclarkson zegt
@Karel: is het bij hendrikus alkema jaguar dealer
jermenyclarkson zegt
nice
jermenyclarkson zegt
nog een echte auto zonder elcetronsiche shit
jermenyclarkson zegt
http://www.magnumtrading.co.uk/magnumtrading/images/gallery/cars/jaguar-xjrs-1990/5_w700.jpg
Roy Swelsen zegt
Geachte Haters van de XJS…
De auto is niet meer de nieuwste… toen hij dat wel was was hij meteen de snelste automaat ter wereld.. ferrari keek leidzaam toe.. net als de lambo en mercedes en BMW hoe deze coupe aan de horizon vertrok. En tegenwoordig kinderen blijven de auto nagapen, oudere mensen steken wel eens een duimpje op ondanks het poetsen blijf je vingervlekken houden op de ruiten ;) enne als mensen je vragen of er een 6cil in zit of een 8 cilinder dan komt het stille zwijgen als je verteld dat er een 5,3 liter grote V12 in ligt… Gewoon meesterlijk een top wagen die zijn plek in de engelse geschiedenis dik en dwars verdiend heeft!
Ik heb er zelf twee beide 12cil. waarvan 1 een TWR uitvoering is ze rijden geweldig maar ik moet wel bekennen dat dat heel veel werk heeft gekost en dat dingen aan de auto zijn veranderd die Jaguar in de mid 80’s eigenlijk best goed had kunnen gebruiken maar die waren er simpel weg nog niet! Als je dat na een restauratie voorelkaar hebt dan heb je een klasieker die heel erg betrouwbaar is en zweeft dor het nederlandse heuvelland op snelheden die ook met nieuwe auto’s uitdagend genoemd kunnen worden.
W. Andrea zegt
@Roy Swelsen:
Kun je wat meer vertellen over de modificaties? Ben nl zeer geinteresseerd in dit model. Dank!
Roy Swelsen zegt
@W. Andrea:
Als eerste sorry voor mijn late reactie! maar uhm even de veranderingen tot nu toe.
1: 1 brandstofdruk regelaar i.p.v de 2 die er op een
standaard Pre HE V12 zitten.
2: Nieuwe rubbers in de voor en achterwiel ophanging
geplaatst (polyurethaan) dit is veel stabieler dan het
fabrieks rubber van Jaguar.
3: Sports pack (torsiestangen plus bevestigingen)
stuggere schokdempers (Koni rood NIET GEEL)
4: Thermostaten die eerder opengaan dan de originele van
Jaguar 74 graden i.p.v 82
5: Nieuwe kabelboom gemaakt en verplaatst van uit het
midden van de V naar de brandstofrails.
6: brandstofrail gewijzigd (eerst zelfbouw daana via Benen
industries 2 laten maken.
Na die punten aangepast te hebben is het voor mij alleen nog uitkijken naar een goede plaatwerker. want op de manier hoe ze in elkaar gezet zijn kunnen sommige mensen inderdaad in tranen uitbarsten. Maar een goeie lasser, plaatwerker, poedercoating bedrijf en iemand die veel verstand heeft van electronica en je gaat een heel eind komen.
Het zijn geweldige autos maar ik moet toegeven als een V12 nukken heeft dan hou je maar vast.. prijzen zijn schrikbarend hoog maar toch is veel zelf te doen en onderdelen zijn genoeg voorhanden om nog jaren te kunnen toeren met zo’n beest. Maar je moeten inderdaad vor onderdelen shoppen. veel is via automateriaal zaken wel te krijgen via omnummering van jag onderdelen naar universeel. als je daar handing in bent dan scheelt dat meestal veel euries ;)
groetjes
Roy
ashtonboyd zegt
Hallo Roy,
Ik ben sinds 2 maanden de trotse eigenaar van een XJR-S 6.0 12 cil. TWR-uitvoering Brooklands green bwjr. dec. 1992. Ik zou graag met jou van gedachten willen wisselen over de TWR. en ik wil graag mijn exemplaar in topconditie brengen. Graag reactie en bij voorbaat dank!
m.v.g.
Ashton.
ashtonboyd zegt
Hallo Roy,
Ik vroeg mij af of je mijn verzoek hebt gelezen om contact met mij op te nemen. Ik hoop dat je dat alsnog gaat doen. Ik zou het erg fijn vinden als je dat doet! Alvast bedankt!
Groeten,
Ashton.