Harry van de Moesdijk verkocht deze week 33 ferrari’s waaronder een F40, F50 en een Enzo. Eén van de auto’s die bleef was een oude Fiat 500. Tijd dus om eens uit te zoeken waarom deze kleine auto zo bijzonder is.
De Fiat 500 zoals de meeste mensen hem kennen is de Fiat 500 Nuova. Er was namelijk al sinds 1936 een andere 500, de Topolino, die minder bekend geworden is. De 500 Nuova rolde voor het eerst van de productieband in 1957. Bij zijn introductie kwam er een stoet van deze kleine, goedkope autootjes uit de fabriek rijden waarbij in iedere auto een mooie jonge dame zat. Tegelijkertijd reed een zelfde stoet naar het Sint-Pietersplein in Rome.
Hij was zo goedkoop en simpel mogelijk gehouden mede om geen concurrent van de Fiat 600 te worden. Hierdoor had de 500 geen achterbank, geen benzinemeter, geen verwarming en zijramen die niet open konden. De schanieren van de deuren zaten aan de achterkant waardoor de Fiat 500 “suicide”-deuren had. De enige luxe was een groot roldak dat tot de achterkant van de auto geopend kon worden. De motor produceerde maar 13,5 pk waarmee de auto een topsnelheid had van 85 km/u. Maar door de wel heel Spartaanse uitrusting was de auto in eerste instantie geen succes.
Om de verkoop te verbeteren werd iets later de 500 Normale geïntroduceerd. Deze versie was iets luxer uitgevoerd waardoor de prijs-kwaliteitverhouding aantrekkelijker werd. Het eerste model werd omgedoopt in Economica en werd voor een lagere prijs nog steeds verkocht.
Nog iets later kwam er ook een 500 Sport op de markt. Deze had geen open dak en was alleen in gebroken wit met rode strepen te krijgen. De Sport versie had 21,5 pk en een topsnelheid van 105 km/u.
In 1960 kwam Fiat met de 500 D. Deze auto had iets meer vermogen (17,5 pk) en was nog iets luxer dan de Normale. Verder miste hij de ventilatiesleuven op het voorscherm en de langwerpige knipperlichten op de spatborden. Ook kwam in dit jaar een “station” op de markt met de naam Giardiniera. De station was 21 cm langer en de motor was handig weggewerkt onder de laadvloer.
In 1965 kwam de F op de markt. Deze had normale deuren, een hogere voorruit, een halve pk meer vermogen en een andere benzinetank. Naast de F kwam Fiat ook met een luxe versie van het populaire autootje in 1968. Dit werd de 500 L en deze had een aantal chromen versiersels, een bekleed dashboard en een heuse benzinemeter.
Het laatste type van de Fiat was de 500 R. Deze kreeg de motor uit de Fiat 126 die in de Fiat 500 18 pk leverde. Ook had hij andere velgen en het oude dashboard. Uiteindelijk is de Fiat 500 tot 1975 geproduceerd toen de laatste van 3,5 miljoen stuks van de lopende band rolde.
Naast de bekende auto zijn er door verschillende carrosseriebouwers en tuners andere versies om de markt gebracht. Zo zijn er een pick-up en een cabriolet geweest en er was natuurlijk een snelle Abarth-versie.
Waarom is deze auto uiteindelijk nou zo’n succes geworden? Het belangrijkste is volgens mij het tijdloze design dat is ontworpen door Dante Giacosa. Verder was de auto goedkoop en simpel. Rijden in een Fiat 500 is nog echt autorijden. Geen poespas, gewoon een stuur, een gaspedaal en een rem. Heerlijk!
David zegt
Oude fiat 500´tjes zijn vet, vooral die rode is mooi! Ook kon je er hard mee racen met de Abarth´s
Frasker (Maserati MC12) zegt
Ik vind deze beter dan de nieuwe. Maar ik denk dat het zo’n succes is geworden venwegen zijn prijs en grote. In Rome rijden er nu nog steeds heel veel van dit soort autotjes rond.
V8 zegt
Waarom had deze auto geen achterbank, geen benzinemeter, geen verwarming en zijramen die niet open konden????? Volgens mij mist er een stukje.
-Edit: Excuus. Er was een zin weggevallen-
Citrofiel zegt
“Hierdoor had de 500 geen …”
Ehm, waardoor nou? De verwijzing is niet echt duidelijk.
En nog even erbij:
De Fiat 500A (die uit 1936), en de B zag er eigenlijk net zo uit:
En dit is de 500C:
R. Lestat & Dr. Waflo zegt
Leuk stuk Chefke; maar in je conclusie draai je volgens mij 2 zaken om: hij was zo succesvol omdat hij even simpel als goedkoop was en daarom een auto betaalbaar maakte voor een grote groep mensen. Het “tijdloze” design heeft hem daarna populair gemaakt als oldtimer.
Het design is wel wat hem tegenwoordig populairder maakt dan de fiat 127 die volgens mij in veel grotere aantallen is gemaakt en in technisch opzicht een stuk verder hoort te zijn.
Ik vraag me af hoe het moet zijn om door de dolomieten te rijden in de Giardineira met volledige belading en 18 pk op de voorwielen; je ondertussen afvragend of je collega hem gister nou wel of niet had bijgetankt.
David zegt
@Citrofiel
Het verwijst naar het zo goedkoop en simpel mogelijk houden van de 500, zodat het geen concurent van de 600 werd
Klassiekerrally zegt
Leuke stukjes chefke, maar tot nu toe zijn het wel telkens ‘The usual suspects’. Daar is niets mis mee, maar er is al zo veel over geschreven.
Volgende keer iets dat we nog niet kennen?
Citrofiel zegt
@ David; Ja, nou zeg. Daarnet stond die zin er nog niet. (zie ook reactie van V8)
Alec zegt
De cabrio 500:
http://www.dnatos.com/500.jpg
bram zegt
Ook nog wat info over de Steyr Puch 500?
David zegt
@Citrofiel
ooh oke dat wist ik niet, sorry
Rick dos zegt
Wat? Helemaal geen referentie naar z’n bijnaam “het rugzakje”?
dikke richard zegt
@ R.lestat & dr Waflo
18 pk op de voorwielen? Niet bij de Giardiniera,wel bij de eerste serie 500,die voorwielaandrijving dan. Toen(500c) hete de station Belvedere.
schetzel zegt
Een heel grappig wagentje. Ik heb een model van de nieuwe 500 (P.S in Firenze was daarover een tentoonstelling)
Escher zegt
De cabrio werd 500 Jolly genoemd. Echt een héél zeldzame verschijning. Een goed exemplaar kost nu meer dan 50000 €!
Esprit_de_Flandre zegt
Ja hier mag nog meer over geschreven worden. De speciale versies, de gelicentieerde kopieën, en kort een overzicht over de opvolging tot de nieuwe 500.
Jan C. zegt
behalve natuurlijk de later tot cabrio omgebouwde versies of de fiberglas-versies..
Joris zegt
Voor de grote foto’s klik op me naam.
Joris zegt
Dit is btw mijn auto!
De tekst was weg bij de foto’s
Joris zegt
Een 500R btw uit 1975, ik ben ook die gast op de foto.
binkie zegt
Leuke auto Joris!
en, offtopic, mooie fotoseries heb je :)
Citrofiel zegt
@ Joris; Leuk! :D Lijkt me niet de meest vanzelfsprekende auto voor een vrij jonge gast zoals jij (als jij degene bent op de foto’s). :) Of heb je gewoon een jeugdig uiterlijk? :P
Dat donkerkleurige ding bovenop is een windgeleider voor als het dakje open is? Waarom dan donker gekleurd? Helpt het soms ook tegen de zon in je ogen? Het staat niet erg mooi, maar in de praktijk zal het wel handig zijn…
Citrofiel zegt
@ Joris; Aha, je bent dus die gast. En werkelijk prachtige foto’s maak je zeg! :o Super mooi!
Joris zegt
Haha, ik ben idd een jonge jonge die net z’n rijbewijs heeft en dit is me eerste auto, krijg er heel veel reactie’s op tijdens het rijden enzo. Ook als ik ga tanken komt iedereen even een verhaaltje maken. Echt heel leuk en iedereen lacht je tegemoed!
Joris zegt
Offtopic: Bedankt voor die reactie’s op die andere foto’s. Het is me hobby geworden. :D
VivelaFRANCE zegt
Die Fiat 500 is inderdaad een prachtige auto, maar vergeleken met de DS, nee!
Joris zegt
Kan het niet laten: http://www.flickr.com/photos/jorisvanbaalen/
Dat zijn al mijn foto’s
Citrofiel zegt
@ Joris; Hij lijkt in behoorlijk goede staat te zijn. Concoursstaat mss zelfs? Als eerste auto… Ik ben jaloers. En eerste, dus enige auto? Dus je rijdt er ook in de winter mee? Lijkt me niet echt je van het… En haal je dan die windgeleider er wel vanaf? En je hoeft dus blijkbaar niet vaak vrienden of bagage te vervoeren? Want erg praktisch als eerste (=enige?) auto lijkt het me niet. Vooral als je zo jong bent… En sorry, wat vraag ik toch een boel… :D Zie maar of je zin hebt om te antwoorden. ;)
Joris zegt
Ja hij is idd in goede staat, alle onderdelen die niet zo lekker meer zijn ben ik aan het vervangen, chrome dingetjes vooral. Dit is idd mijn enige auto, soms gebruik ik wel eens de auto van m’n ouders maar dat is ook niet super vaak.
Die windgeleider zit er eigenlijk altijd op, omdat anders het “open”dakje heel erg gaat rammelen, omdat die niet in raisjes oid zit.
Hij is niet in Concoursstaat, maar daar wil ik hem wel naar toe krijgen, zijn een paar kleine dingetjes, in totaal miss 150 á 200 euro ofzo, onderdelen kosten ook niets voor dat ding:P
Citrofiel zegt
@ Joris; Aha. Leuk! En vervoer de praktijk? Vervoer van vrienden of zo? Hoe gaat dat? Of heb je gewoon geen vrienden? :lol: ;) :P Sorry als ik je beledigd heb, het is maar een geintje. ;)
Hoeveel rijd je er eigenlijk mee?
(ben ik vervelend?)
Joris zegt
Nee hoor, je ben niet vervelend. Hier heb ik 2 filmpjes waar vrienden met me in de auto zitten (voor de eerste keer btw) Dus we waren een beetje enthousiast. Maar over het algemeen zit ik niet met z’n 2en in de auto.
http://nl.youtube.com/watch?v=xDG18GbKdrY (let niet op het camera gebruik)
http://nl.youtube.com/watch?v=OmUlJuLDlJQ (let niet op het camera gebruik)
Redtail zegt
fijne wagen Joris.
voor de ondervragers:
Ikzelf heb een Fiat 600. Al 6 jaar vanaf mijn 18 mijn enigste wagen. Winter en zomer rij ik er altijd mee. Al student heb ik natuurlijk niet veel kilometers (8 000/jaar). Heb er ook al meermaals mee op reis geweest enzo.
Ja ik heb vrienden en ja ik heb altijd een parkeerplaats en jij? Het gebeurt toch niet vaak dat ik met meer dan 3 man in de wagen zit. In een recente wagen is dat ook niet altijd evident dat er iemand achter mij zit (ik ben 1m96) en kan je ook maar met 3 erin tenzij je een echt grote wagen hebt.
dus ja, praktisch haalbaar als enige wagen.
Citrofiel zegt
@ Joris; Haha! :lol: Twee van die stoere rapper-achtige personen op de achterbank van een 500 gepropt! Geniaal! :D
Maar met zijn vieren in dat ding zeg… Blijkbaar is er meer ruimte dan in de Fiat 500A (die ken ik wel, bij een Nuova nooit zo op de achterbank gelet). En ver door zijn veren gezakt! Nog langzamer dan hij al is… XD Stoer! :P
Citrofiel zegt
@ Redtail; Ondervrager… Lol.
Een Fiat 600 lijkt me eigenlijk een leukere wagen dan de 500. Toch wat meer ruimte en snelheid en zo. Ook wat zeldzamer (in Nederland iig).
En, in wat voor staat is de jouwe? Ook zo goed, of na al die studentenjaren toch wat versleten?
L-Fred zegt
@ Joris, leuk wagentje ook al ben ik niet zo’n fan van kleine auto’s.
’t Is trouwens erg moeilijk om niet op het camerawerk te letten. Je wordt zeeziek als je er naar kijkt!
Joris zegt
Ja klopt, maar ik heb het niet gefilmt, want ik zit achter het stuur.
Maar het is idd een leuk autotje :D
Marrrcel zegt
@Joris: zeer vet als eerste wagentje, ziet er echt goed uit.
LC zegt
@Joris
Strakke bak maar krijg je nooit kramp achter de stuur. :?
Turbopaultje zegt
JAaaaaa, Cinquecento. Dat is een inkopper natuurlijk, maar desalniettemin terechte aandacht. Snelle bolhoedjes………… :-)
Knorrit zegt
Ha, leuk artikel! Mijn vader heeft een witte 500L, altijd veel bekijks mee, is zelfs voor een trouwerij gebruikt…
‘K rij zelf in een Cinquecento, maar goed, dat is natuurlijk een andere generatie!
R. Lestat & Dr. Waflo zegt
Op zich nogal logisch dat een 500 achterwiel aangedreven is (slimme opmerking Statler!). al blijft het leip zo’n Giardineira in het bergachtige italiaanse landschap.
mieke gorel zegt
Heb al 17 jaar veel bekijks en plezier met onze autobianchi bianchina cabriolet van 1970, af en toe een apk-tje en wat onderhoud, laat het voorjaar maar komen!!!
Simcajet zegt
Een wel hele late reactie, maar wel erg leuk wat ik zie hier en ook op You Tube. Houden zo Joris, heel wat meer stijl dan de zoveelste middenklasser met tupperware! En voor Vive la France!: wat een simpele en onzinnige opmerking, vergelijk eens met een 2 CV!
Ciao!
Eduardo Cuvelier zegt
Fiat Cinquecento classico gialla – Score :
– Henry Mancini : ‘Poinciana’
– https://www.youtube.com/watch?v=VCwF8uNqYkE