Soms valt alles ineens op zijn plek. Pininfarina heeft een topdag, Luca Cordero de Montezemelo is het overal mee eens en de schappen liggen vol met zalige techniek. Dan krijg je dit: de magnifieke Ferrari 550 Maranello.
Spot on, zoals de Engelsen zeggen. Het concept was al fantastisch, een forse tweezits Grand Turismo met een twaalfcilinder voorin, maar de manier waarop de Italiaanse artiesten dit vervolgens vormgaven en uitwerkten was subliem. Het klopt en vooral de balans tussen prestatiepotentieel en gebruiksgemak was een knappe prestatie van de toch al niet talentloze ontwerpers en engineers. Check het met onze eigen Casper, hij kan het beamen. Smaken verschillen natuurlijk, maar er kwam een ontegenzeglijk tijdloos en elegant ontwerp uit de ateliers in Maranello rollen. En daar waren opvallend weinig ingewikkelde lijnen, rondingen, gaten, hoeken, spoilers of diffusers voor nodig. Che belezza.
Ook de techniek is niet onbegrijpelijk of buitenaards. Voorin vindt een ongeblazen 5.5 liter V12 een plek, die nooit ingewikkelder werd dan vier kleppen per cilinder en daarmee 485 PK aflevert aan de transaxle constructie tussen de achterwielen. Daar heeft de ongetwijfeld intens gelukkige man of vrouw voorin zelf ook nog een beetje zeggenschap over middels de handgeschakelde zesbak. En hiermee is het aan hem of haar om te bepalen of het relaxed cruisen, dan wel ongegeneerd gummen wordt, de komende kilometers. De 550 maakt het niet uit. Niets kost deze Ferrari moeite. Behalve uitsloven.
Maar bescheiden is-ie ook niet. Niet in zijn prestaties, hij sprint van 0 tot 100 in 4.4 seconden en jakkert door naar een top van 320 km/u, en zeker niet in de hoeveelheid brandstof die hij daarvoor vraagt. Maar je koopt natuurlijk geen twaalfcilinder GT om te gaan hypermilen of in zijn vijfde verzet door een nieuwbouwwijkje te tokkelen. Hij kan het wel, trouwens. En ondanks de aluminium carrosserie is zijn gewicht ook niet heel bescheiden: hij legt toch nog bijna 1700 KG in de weegschaal. Toch staat deze massa een ongenadige pot snaarstrak scheuren geenszins in de weg. Dat doet de 550 zelfs beter dan zijn opvolger, de 575M, zo is de algemene opinie. Dat zegt wel wat over het karakter en set-up van deze indrukwekkende verschijning, die sterk in zijn schoenen staat.
Die zijn best breed en moeten vooral op de achteras vaak vervangen worden als het potentieel volledig benut wordt. Niet zo vreemd met die bijna 500 PK en vooral het koppel van 570 Nm. Dat verpulvert het rubber om je mooie velgen moeiteloos en sneller dan de bandenboer ze kan bestellen. Maar waarom zou je? De 550 heeft de klasse om ook rustig toerend veel respect af te dwingen. Heel anders dan veel van zijn hitsige, lagere soortgenoten met middenmotor die voortdurend, hyperactief en luidkeels de bevestiging van hun bestaan afdwingen. Dat hoeft allemaal niet in een Maranello.
Het was ook de eerste Ferrari tweezitter in ruim 20 jaar die de motor weer voorin had. De laatste was de 365 GTB serie, zijn opvolgers hadden vanaf 1973 de motor achter de stoelen tot in 1996 deze 550 de traditie van een GT met V12 voorin weer voortzette. Vier jaar eerder was er natuurlijk al de ingetogen 456, waar de 550 ook zijn platform en wat van de techniek mee deelt, maar dat is een 2+2. Deze 550 heeft maar twee zetels en een ander karakter, hij is een stuk kwajongensachtiger dan de chique-krachtige 456. De laatste is geschikt voor het vervoer van kinderen, de Maranello deel je alleen met je vriendin. Of maitresse.
Als haar haar het toelaat kan dat ook dakloos, in de 550 Barchetta Pininfarina. Ruim 400 stuks verlieten de fabriekspoorten als roadster. Voor echte die-hards of, en dat is waarschijnlijker, boulevard-cruisers met een grote garage. Want een behoorlijke cabriokap kon er niet vanaf. Er niet op, beter gezegd: er werd een stukje nooddoek meegeleverd waarmee je met goed fatsoen niet harder kunt rijden dan 110 km/u als het erop gepunnikt zit. Het ziet er werkelijk niet uit. Een mooi contrast met je vriendin, als het goed is.
De keuze in gesloten 550 Maranello’s is veel groter, er werden tot 2002 ruim 3000 van deze schitterende alleskunners verkocht. De meeste ervan rijden nog, zijn grote uithoudingsvermogen lijkt ook voor de techniek te gelden. Een relatief betrouwbare GT, zeker in zijn segment. Maar, zoals altijd, alles staat of valt met grondig en stipt uitgevoerd onderhoud. En dat is prijzig. Over de banden hadden we het al, de 550 is een grootverbruiker. Maar ook de techniek blijft aandacht vragen. Elke 50.000 km een nieuwe distributieriem, en voordat-ie daar aan toe is heeft hij al vier reguliere onderhoudsbeurten in de boekjes staan. Plus twee sets remblokken en-schijven. En dan is verder alles heel gebleven. Anders loopt de rekening makkelijk op, met steeds drie nullen op het eind. Maar het is het waard voor twee vijven en een nul uit Maranello. Schitterend.
Dutchdriftking zegt
Als je dan een tijdloze schoonheid wilt…. neem deze!
sjaterantekomen zegt
@dutchdriftking: Als je graag vaak stilstaat neem dan deze, wat een hopeloos geval, te weinig koeling te weinig oliefilters, zuipt meer dan nodig is wat weer resulteert in nieuwe headers elke 10k! Nee Dankje van die generatie de 328 of all time favorite de 355.
rovadepo zegt
@sjaterantekomen: 328 zat er twee generaties voor, deze was er met de 456 en 355 . Daarvoor de 512m en 512 tr met de 348tb/ts en Mondial t en daarvoor zat de 328. Die is trouwens ook erg onbetrouwbaar. Maar ja , een Ferrari is altijd duur.
sjaterantekomen zegt
@rovadepo: ok daar moet ik je gelijk ingeven, was wel te snel met schrijven….maar wat blijft de 550 is kut.
rovadepo zegt
@sjaterantekomen: klopt , wij hadden er 10 jaar geleden 1 dmv inruil, donkerblauw handgeschakeld en cremewit leder. Handgeschakeld, reed voor geen meter airco was telkens kapot, loei en loeiheet.. Als je de deuren open deed ging de 1 open ander op slot. Onderhoudsbeurt was toen al €2500,00 voor een kleine beurt bij Ferrari Antwerpen. Was niks kapot haha kwam uit 1997 en pas 25000 km. Daarna had mijn pa nog een zomer een 360 gehad die was al 10 x zo goed. Die 550 kon je 2 jaar geleden voor 50k kopen nu gaan ze al voor het dubbele. Ik vond deze wel heel mooi vooral interieur..
sjonnie82 zegt
@sjaterantekomen: ervaringsdeskundige ? ?
sjaterantekomen zegt
@sjonnie82: nou ja, ik mag wel zeggen dat mijn oom een ervaringsdeskundige is na 50 jaar sleutelen aan Ferarri…..
basjaski zegt
@sjaterantekomen: Pure onzin. De 550 was en is ontzettend betrouwbaar. Het feit dat je de 355 wel neemt (en dan neem ik aan betrouwbaarheid ook meerekent) laat zien dat je maar half luisterde naar je oom; de 355 zit VOL met problemen.
Nieuwe headers nodig elke 10K? Bullshit. Op de 355 wel, en zekere hoogte 360 en 430 ook nog. 550/575 zeer zelden een probleem met uitlaat/headers.
Te weinig cooling? Geen last van.
Te weinig oliefilters? Waar lul je over man!
sjaterantekomen zegt
@basjaski: poehpoeh….
boomhauwer zegt
@sjaterantekomen: onzin.
johannes0174 zegt
@sjaterantekomen: zo te zien heb je meerdere 550’s gehad met deze ervaringen! Ben benieuwd wat voor slechte ferrari’s jij hebt gehad dan.. Want ons is het nog nooit overkomen, deze schermutselingen.
JazzyO zegt
Zogenaamde experts hier. Ik heb zelf 75.000 km ervaring in een 550 onder mijn voet, en in mijn directe vriendenkring hebben we meer dan 200.000km ervaring met dit model. Uitermate betrouwbaar model met weinig problemen. In 10 jaar is heeft ze me altijd thuisgebracht en heeft altijd gestart. Prachtige balans, genoeg vermogen, uitstekend te driften als je daar zin in hebt. Mijn specialist heeft alles gereden wat Ferrari geproduceerd heeft en hij heeft zelf een 550 al 13 jaar, die hij nooit zal verkopen. Een auto als dit is nooit goedkoop in onderhoud. Maar de 550 heeft geen F1 bak, die regelmatig vervangen moet worden – dus mensen die zeggen dat een 599 een betrouwbaarder auto is hebben er zelf geen een gehad met veel kms…. De 550 heeft iedere 5 jaar een grote beurt nodig (4 mille) en ieder jaar een kleine (1 – 1.5). Dat is een stuk minder dan een F355. Rond de 80d km heb je een nieuwe koppelingsgroep nodig en had ik een supergrote beurt, dat is een fikse rekening. Irritant is het raammechanisme, dat verschuift met gebruik en moet dan opnieuw afgesteld worden anders heb je regenwater in je cabine. Het plastic van de knopjes in de cabines gaat plakken en om dat op te lossen kost je 2 – 3 mille (alles moet eruit en kaalgehaald, vervolgens gespoten). Het is mij niet duidelijk waarom je uberhaupt over verbruik wil praten met een auto als dit. Ik heb 5 Ferraris gehad, waaronder een 458. De 550 was de eerste die ik kocht en de laatste die ik verkocht. En het wordt ook weer de eerste die ik ga aanschaffen. Dat zegt wel iets over hoe speciaal dit model is. Er is m.i. geen concurrent voor deze auto – een unieke mix van klassiek en modern, sportief en GT, gedistingeerd en beetje bruut. Een fantastisch model en als je de kans krijgt er 1 te rijden, vooral doen. Vertrouw niet op de ASR – die is veel te langzaam als je niet slim rijdt… dit is nog een auto voor mensen die zelf kunnen sturen. Mocht je er 1 willen aanschaffen – ga dan niet over 1 nacht ijs. De meesten zou ik zelf niet kopen. Maar de juiste is een goede partner, en veel kms maakt niet uit bij goed onderhoud.
bassx zegt
Aan bovenste foto kun je duidelijk zien waar de eerste Z4 z’n inspiratie vandaan heeft.
JamesBond007 zegt
Echt grappig hoe tijd een ontwerp kracht kan geven. Ik vond de 550 altijd één van de lelijkste Ferrari’s ooit gemaakt… Maar langzamerhand begin ik het echt een geweldig mooie klassieker te vinden. Wat je zegt, alles klopt eigenlijk aan dit model.
jpoers zegt
@jamesbond007: misschien ligt het er ook aan hoe hedendaagse Ferrari’s eruit zien.
JamesBond007 zegt
@jpoers:
Dat valt nog wel mee, ik vind de 599 en de F12 echt heel erg mooi. De 458 is eigenlijk ook heel erg mooi vormgegeven. Je ziet ze alleen te veel via de sociale kanalen waardoor een 458 als een golfje gezien kan worden. Maar het blijft een unieke verschijning als je er daadwerkelijk 1 ziet.
henrie zegt
@JamesBond007: Ik heb ‘m ook nooit mooi gevonden. En ik vind ‘m nog steeds niet mooi. De 456 is zo veel mooier dan deze. En van de hedendaagse Ferrar’s vind ik de F12 Berlinetta ook een stuk mooier…
apriliarsv zegt
Schitterende auto met een zo mogelijk nog mooier interieur
Edge zegt
Wat is hij toch heerlijk mooi oud geworden! Als je de 550 zo ziet ga je je toch wel afvragen waarom sommige mensen het in hun hoofd haalden om hun 550 te laten verbouwen door Zagato.
Ook op het circuit was de 550 trouwens geen slak. De door Prodrive gebouwde 550 GTS won Le Mans in zijn klasse, en won ook het FIA GT en GT1 kampioenschap. Niet slecht voor een auto gebaseerd op een comfortabele GT, toch?
Jochempie zegt
What the hell… kijk je net toevallig op autoscout langs wat 550s… Verschijnt er een artikel op AB :) Nice, bedankt!
noreplacementfordisplacement zegt
Machtig mooi! Hier ga je echt geen waarde op verliezen
lotuselises2 zegt
Wordt met het jaar mooier. En straks met het jaar duurdet
Breinstein zegt
Blijft het mooiste wat de poorten van Maranello ooit verlaten heeft, geen wonder dat ze hem dan ook meteen dezelfde naam hebben meegegeven ?
thomasthomas zegt
Geen gele strepen en gouden velgen onder deze?
shibby zegt
Een van de mooiste ooit uit Maranello, vroeger als klein kereltje pronkte er een kleine 550 in mijn kamer
VeniVidiVici zegt
Mocht je deze nu als investment willen aanschaffen… helaas, dan heb je al de boot gemist voor een mooi dik rendement!
madvillain zegt
Ik wil even inhaken op de Barchetta: deze was tevens leverbaar met aangepaste cabriotop zodat je veel harder kon dan met het standaard dakje. Zijn wel zeer zeldzaam.
Ook de 2 bijpassende helmen zijn niet altijd bij de auto, dus ook een zeldzaam setje.
PunicaOase zegt
Altijd al ‘bijna’ lelijk gevonden… is niet veranderd…
waverider zegt
Een pure jongensdroom.. wat een auto.. Een monster in zijn tijd.
cossiekiller zegt
Mooi, maar voor mij toch een donkerrode 599gtb. Kost je waarschijnlijk niet veel meer en veel betrouwbaarder.
deepep zegt
Vind toch de 599 beter gelukt qua ontwerp .. .. ook betere auto, chris harris heeft wel leuke vergelijking van gemaakt, beide z’n prive auto’s…
toyotafortuner zegt
Wat. Een. Schoonheid!
masterik zegt
Mooi stuk text! Een onderhouden 550 hoeft jaarlijjs niet meer te kosten als €5.000,- qua onderhoud. En met een stukje waardebehoud mag een hobby in dat segment dat wel kosten toch…?!
martijndh zegt
Prachtige wagen, samen met de F355 behorende tot de mooiste Ferrari’s
lincoln zegt
Yeah right .. Een klassieker ..
Dat is een Ford Cougar ook een klassieker ..
ocda zegt
@lincoln: Iedere Cougar is een klassieker
eefie zegt
Een heerlijke wagen. Ik heb ooit met een eigenaar can eentje mee mogen rijden. Hij klaagde niet, en ik heb alles gevraagd over de auto.
sjontheking zegt
Gisterochtend nog een gespot op de A5, een prachtige donkerblauwe met cognackleur leder, wat een beauty!
mashell zegt
Nadat de 456 het absolute hoogtepunt was in Ferrari design na de jaren 70 en de F50 het absolute dieptepunt was dit toch best wel in orde.
pinut187 zegt
Mooie cruiser en wat een mooi interier.