Bats. De klapperrrrrrrrr van de week! Iedereen lachen. Maar eigenlijk was het afschuwelijk en pure zelfkastijding als je naar dat wrede achteruitracen zat te kijken, zweterig en een beetje misselijk. Horror. Verraden door de Tros, als liefhebber van de Daf 66 Marathon 1300.
In 1973 kwam Daf’s sportiefste ooit op de markt. Een Marathon uitvoering was er eerder als Daf 55, met een kleine 60 PK, bredere wielen en de kenmerkende striping, maar deze had de 1100 cc viercilinder van Renault. De 66 Marathon kreeg van dezelfde fabrikant een 1300 cc versie achter de dubbele koplampen, het vermogen kwam daarmee op… 57 PK. De winst zat dus vooral tussen de oren. En tussen de stoelen, want op die plek monteerde men in Born een heuse middenconsole rondom het pientere pookje. Wel met blinde gaten, waarvoor je nog wat metertjes kon bijbestellen. Of later zelf monteren. De diepgewortelde Hollandse zuinigheid maakte zelfs geen uitzondering voor ‘s lands topmodel. Doe maar gewoon.
Dan doe je al gek genoeg, met een De Dion achteras, gelaagde voorruit en stoelen met hoofdsteunen, de zogenaamde nonnenkapstoelen. Het beste dat Daf op dat moment te bieden had, leverbaar als sedan, coupé of stationwagen. Ontworpen door Michelotti was dit ook het laatste type dat de merknaam Daf zou dragen voordat Volvo vanaf 1975 de 66 onder hun eigen naam in de prijslijst zette, na de inlijving van Daf. Volvo monteerde er ook grotere bumpers op en dat kwam goed uit. Ze veroorzaakten namelijk indirect best wat kleine schades omdat de Zweden in hun versie een pookje monteerden dat je naar achteren moest bewegen om vooruit te rijden en naar voren om hem in zijn achteruit te schakelen. In de Daf was dat altijd andersom geweest en die gewoonte leerden sommigen maar moeilijk af…
Daar hadden de bezitters van de Marathon 1300 nog geen last van, Hub van Doorne’s huzarenstukje werkte simpel: pookje vooruit is vooruitrijden en pookje achteruit, je raadt het nooit, is de andere kant op. Heb je geen ezelsbruggetje voor nodig. Vervolgens had je in beide richtingen oneindig veel verzetten tot je beschikking, die door middel van twee riemen (de jarretels, in de volksmond) de achterwielen aandreven. En met succes, want zowel in de formule 3 als in diverse rally’s was Daf prominent aanwezig en bewees zodoende de betrouwbaarheid van de CVT. Een equipe van 2 Dafjes 55 reed in 1968 zelfs de loodzware London-Sydney Marathon uit en stonden zodoende aan de basis van de Marathon modellen.
Maar zelfs deze doorontwikkelde en veel sportievere versies van wat oneerbiedig de truttenschudder werd genoemd hielpen Daf niet meer van zijn imago af. Want aan het merk hing al vanaf de eerste Daf 600 uit 1958 een hardnekkige en penetrante spruitjeslucht. Daf creëerde hiermee ongewild een niche: de gerontomobiel. Nog eens versterkt door het feit dat je een poosje een nieuwe Daf kon kopen inclusief 12 gratis rijlessen, waarbij je het speciale automaat-examen in je eigen auto mocht afleggen. In hun drift om aan te tonen dat het inventieve pookje autorijden makkelijker dan ooit en voor iedereen bereikbaar maakte stuurde onze nationale trots goedbedoeld net even teveel gammelen en klunzen de weg op met hun bijzondere product.
Erg jammer, want zeker een versie als de 66 Marathon stond inmiddels een heel eind af van hoe iedereen Daf onterecht bleef bestempelen: fijn dat er ook iets voor bejaarden en prutsers is. Hij was “bescheiden vlot” (0-80 km/u in dik 10 seconden: een Citroën 2CV deed daar zowat een heel weekend over) en had een topsnelheid van zo’n 140 km/u. Het liefst wel vooruit, want als je dat achteruit probeerde te halen brak je wel alle records, maar waarschijnlijk ook het een en ander aan straatmeubilair, je trots en als het heel erg tegenzat een paar botten.
De 66 Marathon had met zijn De Dion achteras aanmerkelijk betere rijeigenschappen dan zijn voorgangers en door het hogere koppel was deze 1300 ook veel soepeler en stiller dan de 1100 cc versie. De combinatie van die 1300 cc met de CVT was een fijne, duidelijk hoorbaar aan de blij joelende riemen als het gaspedaal, al of niet per ongeluk, eens flink gevloerd werd. Op naar Zandvoort of Valkenswaard.
Want daar vonden vele Dafjes een roemloos einde, begeleid door het deskundige commentaar van mijnheer Vreugdevol en de frustraties van de terreinknecht. Me grassss… Half Nederland zat ernaar te kijken, met chips en cola. De liefhebber kan het terecht niet meer aanzien, gruwelijk. Is er nou echt niks anders, iets softers met kettingzagen of zo?
Foto via Autojunk
spidermann zegt
Iedere maf
Rijdt in een draf
In zijn daf
Naar zijn graf
Was de spreuk begin jaren zeventig.
spidermann zegt
@spidermann: of een daf rijdt vooraan in de file…
rudeboy zegt
Hej verrek das mijn Daf!!!!
123bat zegt
@rudeboy: Da’s mien merk!!
potjak zegt
@rudeboy: Gaaf wagentje man! Erg leuk om te zien.
alfablog zegt
Tijdloos design. Een Marathon is cool.
gerjan zegt
Gewoon weer gaan maken. Dit is toch donders mooie auto !!
schreute01 zegt
Zoooo’n cool Hollands wagentje en dan maar één foto?
Pallas zegt
@schreute01: En een waaardeloze ook! Doen ze vaak bij klassiekeritems de laatste tijd valt mij op. Jammer gemiste kans, erg fotogeniek karretje zo’n Marathon.
sams zegt
Mijn vader had een autorijschool in die tijd, en o.a. een Daf 44 als lesauto. Mensen die in een Daf afreden mochten daarna uitsluitend in een automaat rijden. Maar de verplichte grote rode knop op het dashboard is mij altijd bijgebleven. De dodemansknop was verplicht gereedschap voor de instructeur en werd elke les wel een keertje gebruikt. Vooral bij het inparkeren en keren. In die tijd waren het vooral oudere mensen die een rijbewijs wilde halen, en die hadden geen idee wat het verschil was tussen een gaspedaal en een rem. Helaas waren de Dafjes niet geschikt om les in te geven, alles ging stuk. Dus het was snel voorbij…
norge zegt
Dit was toen heel erug truttig….En zoals wel vaker…..Potver wat was het toch een Gaaf ding…
roppp zegt
@norge: later had de Vulva 340 ook nog zo’n bak. Tjonge wat een geluid. Dat ding maakte de hele rit 100000 toeren per minuut, zo leek het. Of je nou 1 of 95 (harder ging die niet?) km/u reed.
marinepower zegt
Laatst nog weer eens in een DAF (33) gereden, werkt onthaastend!
clarkson zegt
De enige daf die echt gezien mag worden.
toniominestrone zegt
@clarkson: De dikke Daf, ya328, machtig man!
clarkson zegt
@toniominestrone: Ik moest even google om hulp vragen. Maar ik heb daar helemaal niks mee.
mout zegt
@clarkson: Ik kijk met plezier naar de Turbotwin X1 en X2.
1200 pk, 220 km/u. Records die vandaag nog staan.
http://jongerenwebsite.net/reserve/dafverzamelaar/web%20ned/DAKAR1988DAF1.jpg
clarkson zegt
@mout: Ja vrachtwagens, verschikkelijk.
toeter11 zegt
Die Dion achteras was een goede zet. Als ik met ons Daf 55 met ´´voor serie Marathon set´´ in de regen een bocht neem en gas geef, is de achterkant weg. Terwijl met de 66 ik dan de bocht normaal uit kom. Leuk artikel voor de rest!!
duess zegt
Leuk artikel over een stukje neerlands trots en jeugdsentiment.
Ik zou dit eerder in mijn collectie opnemen dan die New Beetle waar Casper mee op pad mocht.
Niet dat ik daar geen blokje mee om zou willen hoor, hebberig word ik daar niet van.
gtwillem zegt
@duess: het ding heeft bakken karakter. De rijervaring is echt totaal anders dan welke auto dan ook, mijn inziens. Mijn tante heeft tot haar afgrijzen een hele rits Dafjes gehad (mijn oom is helemaal Daf leip) en ik heb met verschillende exemplare gereden, en de snelheidsensatie is enorm! Door die CVT heb je bij volgas ook echt het volle vermogen tot je beschikking. Combineer dat met een besturing die vager is dan een CDA politicus en een unieke zitpositie en je hebt een avontuurlijk autootje. Het is geen GTI, maar man, wat een lol heb je in zo’n Daf.
123bat zegt
@gtwillem: ‘besturing vager dan een CDA politicus’. Die is echt goed! :D
ronnys zegt
Net als met een heleboel tijd genoten erg jammer dat er zoveel zijn opgeruimd!
toyotafortuner zegt
Geweldig leuke bakkie om te zien en (vast ook) om te rijden. Jammer dat je ze nooit ziet.
De laatste die ik zag spotte, was deze groene die een grijs en regenachtig Haarlem kleur gaf:
http://static.autojunk.nl/pictures/2015/0108/200516/daf-66-1300-marathon-coupe_01.jpg
Wat een guitig bakkie!
desjonnies zegt
Ik zeg zaterdag middag.
Jan de Rooy
Avro’s Rallycross vanaf Valkenswaard.
De man en Daf hadden in die wereld een totaal andere reputatie !
http://classiccarmag.net/wp-content/uploads/2012/10/Jan-de-Rooy-bounces-his-Daf-accross-Lyddens-Meadow-section.jpg
desjonnies zegt
Marathon is trouwens een veeeel coolere naam dan GTI of GT Turbo of GLSI voor je snelle Jelle !
En die 110 en 1300 Renault motortjes, die liet je kietelen bij ene Gordini in Frankrijk !
Dutchdriftking zegt
Wat een gaaf ding!