In die winkel waar je alsmaar moet uitleggen dat je niet gek bent hebben ze nu stofzuigers met bijna net zoveel vermogen, maar er was een tijd dat de buurman er toch even voor naar buiten kwam sloffen: 80 peekaa. Jottum.
Verpakt in een autootje van ruim minder dan 900 kg met heuse rallywieltjes, een gepopnagelde uitbouwset, matzwarte trim en uitbundige striping resulteerde dat in een fantastisch hebbe-hebbe-hothatchje: de Citroen Visa Chrono.
In 1982 bracht Citroën dit op de Visa GT gebaseerde model uit. Met een aantal specifieke aanpassingen aan het uiterlijk en een geheel eigen dashboard, zonder de kenmerkende satellieten, werd dit een heerlijk bommetje in rallytrim. Nou ja, bommetje… Zowat 11 seconden duurde de sprint van 0 naar 100 per uur. Daarmee los je tegenwoordig die Yaris 1.3 vol kwebbelende bejaarden op je achterbumper nauwelijks meer. De kans is zelfs aanwezig dat ze geërgerd beginnen te seinen, bang om te laat te komen voor het wekelijkse valsspelen om een rollade. Het klaverjassen, voor mensen die nog niet aan een Yaris toe zijn.
In Frankrijk zelf duurde die sprint een kleine seconde korter. Quoi? Chauvinistisch als ze zijn verwenden de Fransen zichzelf namelijk met een 93 PK versie van het 1.4 liter GT blok in de 2160 exemplaren die voor de thuismarkt bestemd waren. De 1650 stuks die in 6 andere Europese landen, waaronder Nederland, geleverd werden hadden de standaard GT versie met 80 PK aan boord. Dat maakte een top van 168 km/u mogelijk, de Franse versie haalde 173 km/u. Daar krijgen we nu geen kippenvel meer van, maar beginjaren 80 was dat best sportief. Heus waar. Alles ging toen een beetje minder snel, zo’n beetje op 33 toeren.
Maar het uiterlijk maakte alles goed, hij zag er brutaal uit met al zijn bravoure. En het typische instrumentarium met 6 ronde klokken en het kleine sportstuurtje pasten perfect bij zijn ruwe bodykit en die stoere vijfspaaks lichtmetalen velgen. De basiskleur was wit, met striping in de nationale kleuren van de landen waarin hij in ’83-’84 geleverd werd. Misschien was het Duitse vertrouwen in de Fransen toch nog niet helemaal hersteld na de Vrede van Frankfurt in 1871, want van de beoogde 400 exemplaren met Duitse livery werden er maar 70 daadwerkelijk op kenteken gezet. De overige 330 Chrono’s werden vervolgens geheel stripingloos in Nederland als 330 GT Spirit op de markt gebracht, naast onze eigen rood-wit-blauwe versie. Danke schön, wij willen ze wel!
Om meerdere redenen ook. Die heerlijk grove touch waarmee hij afgewerkt was bijvoorbeeld: de Liberty-Walk-avant-la-lettre spatbordverbreders, dat rommelige dashboard met losse klokken en de controlelampjes los en willekeurig verspreid in dat blauwe PVC. Alles in robuuste rallystijl, net als die fantastische kuipstoelen voorin. In combinatie met het brutaal luidruchtige motortje, zijn lichtvoetigheid en het opvallende uiterlijk resulteerde dat in een zelfverzekerd opdondertje met Franse charme dat zeer zeker opviel tussen het alom aanwezige GTI en Turbo geweld van dat decennium. Want de hothatch was roodgloeiend hip in die jaren. Net als de Commodore 64, en die was ongeveer even snel als de Chrono.
Zo’n oldskool ordinateur is tegenwoordig wel veel makkelijker te vinden dan de Visa, want een Chrono of 330 GT Spirit in onberispelijke staat is een absolute zeldzaamheid. Uiteraard door het beperkte aantal dat er gebouwd is, maar door zijn levendige en speelse aard kreeg hij meestal ook waar hij om vroeg. Met Kim Wilde wilde je ook niet alleen maar yahtzeeën. Dat gaf nogal wat wear and tear en verkortte vaak de levensduur van dit zalige hebbeding. Bovendien was het beginjaren 80 en waarde de bruine builenpest nog volop rond: roest.
De exemplaren die daarvan gevrijwaard bleven of er inmiddels van ontdaan zijn, zijn nu absoluut begerenswaardige must-haves. Niet alleen door het unieke uiterlijk maar vooral ook door het basic en poespasloze karakter: lichtgewicht, mechanisch en het weldadige ontbreken van het totalitaire systeem dat de moderne auto-electronica intussen geworden is en dat ons steeds meer en straks definitief tot knikkebollende passagiers maakt.
Niks van dat al in de Chrono. Je moet flink aan de bak, om dan alsnog aan alle kanten ingehaald te worden. Maar daar gaat het niet om, dit is verrukkelijke nostalgie uit de tijd dat autorijden nog geen lethargie veroorzaakte en een blokje om voor de lol niet meteen tot milieudelict bestempeld werd omdat dat niet doelmatig en effectief was. Als dat laatste het argument moet zijn koop je maar zo’n opgevoerde Dyson met ABS, ESP, Lane Warning Departure System, Park Assist, Head-Up display en Launch Control bij dat gekkenhuis. Heeft je vrouw er ook nog wat aan.
Retecool, maar zie inderdaad nog maar een knappe te vinden. Vaak helaas roestig, plastic wat krokant geworden is en rommelig ‘gerestaureerd’. Heb als klein kind in de showroom staan kwijlen, maar wij moesten het met een 2-cilinder Visa doen….
@gash: haha, wij met GS break 1220 club.
@gash: Die Visa met Eend motor? Die mocht gewoon meedoen in de 2CV club..
Ooit maakte Paul Maaskant de rallypaden onveilig met zo’n Visa, werd er zelfs Nederlandskampioen mee.
Vorige week deed er in Goodwood nog eentje mee op de rallyproef.
Er was zelfs een 4X4 versie, de mille pistes versie van.
Onze Belgische rallyfans kennen vast het youtu.be filmpje waarin Neuville een 911 voorbij blaast tijdens de boucles de Spa.
Leuk stuk over een geinig oud autootje.
Wat een leuk artikel.
Ik denk dat ik dan toch maar ga voor een Delta Integrale…
@donvincenzo:
Ook erg leuk maar wel heel complex. Je kan echt nergens bij als je eens moet sleutelen.
Dan is dit een leuk en zeldzamer alternatief ,http://www.fa-automobile.com/detail-vente.php?langue=fr&id=&v=3321.
Slechts 112pk die er schreeuwend bij 7000+ toeren uitkomen, maar hij is flink lichter dan de Lancia waarvan de meeste ook maar 185 pk hebben. Kan je wel zeggen dat je een groep B rally auto rijdt.
Nog een paar aanvullingen:
1. Het 1.4 blok van PSA is nog heel lang in productie geweest. In de 206 tot 2011. Het is ook een heel populair blok geweest, leverbaar in vele Citroëns en Peugeots.
2. Volgens mij was de Chrono niet gebasseerd op de GT, maar juist op de mindere Visa Super X.
3. Het was bedoeld als een soort straatversie van de Visa Trophee (een soort niet straat legale Rallye versie).
4. De wieltjes waren supercool. Lichtgewicht stalen velgen van Michelin (later zouden de 205, 106 en 306 bij de Rally uitvoering ook soortgelijke wielen krijgen). En met drie boutjes. Hoe schattig is dat?
5. De Chrono was inderdaad erg licht, volgens mij was ie zelfs slechts 800 kg zwaar bij geboorte.
6. De Chrono is maar een paar maanden in productie geweest volgens mij. Vanaf het ‘nieuwe’ seizoen (bij autofabrikanten vaak vanaf augustus september tot juli) werd ie geproduceerd, maar voordat het productieseizoen was afgelopen, was de productie van de Chrono al een tijdje gestaakt.
7. Voor zowel amateurraces als rally’s werden helaas vele Chrono’s ‘op’ gebruikt. Naast roest zijn er ook vele gecrasht, helaas. Nu zien we de waarde in van de Chrono, maar in de jaren 80 dachten we daar heel anders over.
Niet zozeer Chrono, maar wel leuke Visa weetjes:
8. Naast de Visa Chrono was er ook een Visa GT. Deze had dezelfde 1.4 met 80pk, maar was aanmerkelijk ‘luxer’.
9. Later werd de Visa GT opgevolgd door de Visa GTi. Deze had een achtkleps 1.6 met injectie en leverde meer dan 100pk! Op een leeggewicht van 850kg was en is dat altijd nog een hele hoop.
10. Voor deze Visa had je heel kort de eerste generatie Visa, deze had standaard een 2-cilinder boxermotor (vierpitter met twee keer zoveel vermogen was een optie). Dus eigenlijk een soort luxe Eend. Dit ding roestte harder met 100km/h dan dat ie ernaar accelereerde. De Visa zelf werd een ‘luxere’ auto, maar voor het plebs kwam Citroën wel met een waardige opvolger voor de hopeloze eerste generatie Visa, de bijzonder slechte maar tot schartige Citroën Axel met vierpitsboxer (en we weten allemaal dat de meest legendarische auto’s viercilinder boxers hebben).
11. Er is zelfs een Cabrioversie van de Visa geweest waarvan de naam mooier was dan de auto zelf, Decouvrable (of iets dergelijks, @desjonnies weet wel wat ik bedoel ;-)).
@gtwillem: Ad 11: Visa Decapotable.
@donvincenzo: ik ben even wezen zoeken en kom drie namen tegen voor dezelfde auto: Decouvrable, Plien Air en Decopotable. Geen idee wat het verschil is, eigenlijk.
@gtwillem: ik ook niet. Feitelijk was het een moderne interpretatie van het aloude eendendak.
@gtwillem: De Décapotable bedoel je… En als nummer 12 kun je nog melden dat er ook een dieselversie was.
De 4-cylinder boxer in de Axel kwam trouwens uit de GS.
@potver7: en die GS is zelfs leverbaar geweest met wankelmotor. Onze leraar Mechanica op de IVA had zo’n GS.
@gtwillem: Vd Laan (de IVA ‘persvoorlichter’) heeft zo’n Chrono Visa. En als de man die jij bedoelt Bruinsma heet, dan had hij die GS in 2007 nog steeds.
@E34M5Touring: Volgens mij was er Krantz, maar bij Bruinsma gaat er wel een belletje rinkelen. Mijn IVA tijd is al weer van jaren terug.
Nog goede herinneringen aan de Zandvoort dag. De leraar ‘Chassis’ (naam kwijt) had een hele bijzondere 242 Coupe die 8.500 toeren liep. En ik heb nog met Habraken (wat een kerel!) in zijn 300ZX over Zandvoort gereden. En dan was er nog onze rechten docent, die had een BX conpleet gestript en voorzien van slicks. Mijn klasgenoot reed zijn Polo G40 over de kop en het Internaatteam had een Escort XR3 ‘geprepareerd’ (voorzien van stickers en een gat in de uitlaat geprikt!).
Good old days…
@gtwillem: Habraken is mijn mentor geweest. Reed toen in een Lexus SC300 en daarna een Prius. Nooit vrienden geweest met die man. Dr is wel een Volvo freak daar, reed een V70R met heel veel pk’s. Die deed ook het 240 Rally team. Prepareerde die auto.
@E34M5Touring: dat was Mulder! Die had een stuk of 11 Volvo’s, waaronder zo’n onderstuurd koekblik met 500pk, hoorde ik. Toen ik nog op het IVA zat was het nog z’n daily driver.
@gtwillem: waarom ga jij geen stukjes schrijven je weet er zo veel van?
@flik2punt0: je was me voor
@flik2punt0: omdat het heel er makkelijk is om aan te vullen. @larssb heeft een harstikke leuk artikel geschreven over een bijzonder leuke auto. Dan is aanvullen makkelijker dan het daadwerkelijk zelf schrijven ;-).
Nog een aanvulling: er is ook een vierwielaangedreven versie geweest, de Mille Pistes (Chrono met meer power en dus vierwielaandrijving).
@gtwillem:
Ja die décapotable, mijn kroegbaas reed erin, gelukkig maar want we dachten minstens dat hij Mercedes op onze kosten zou rijden !
In Frankrijk was dit een geliefd rally-apparaat, daar is altijd een markt geweest voor kleine lichte rally wagens en dit is eigenlijk de spiritueel opvolger van de Peugeot 104 ZS
Hier een jonge Todt bij ‘zijn’ fabrieks – 104 ZS :
http://images.forum-auto.com/mesimages/383217/7812a%20%281%29.jpg
De top van de Visa bloedlijn was de ‘mille pistes’, een heuse Groep B JAZEKER je leest het goed GROEP B Visa, toen één van de goedkoopste, maar ik wou dat ik zo’n exemplaar in mijn schuurtje had staan :
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/hfiazqtzldzbq6aep2wr.jpg
De laatste productie versie was de door @gtwillem aangehaalde GTI met een 1600 cc, eerlijk is eerlijk, het ging als de brandweer, maar je wilde er niet dood in gevonden worden !
De reden daarvoor was eigenlijk het eerste Visa model, dat geheel in de lijn der Citroëns volgens hun ingenieus was maar door het publiek met de nek werd aangekeken en het ding zag er echt niet uit kijk maar :
Ik bedoel maar, hoe wil j emet zoiets de jeugd bereiken?
http://grumlt.citrina.lt/autos/Visa/1978_Citroen_Visa_Club&Special.jpg
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/CITROENVisa-2066_2.jpg
Ik heb het hele ding dan ook nooit te pruimen gevonden, behalve ééntje, één Visa was geweldig in zijn tijd en is de standaard geworden voor alle bestelbakkies : De C15 Diesel met zijn 1900 cc PSA diesel, ik had een luxe en echt een luxe Golf Diesel en moest wegens panne aan de Golf met een C15 Dieseltje vanuit Le Havre naar Nederland toe.
Er zat geen kreukel of hobbel of bobbel meer in de weg, het ding was stiller dan mijn Golf en geloof het of niet, dat gekke standaard bestelbakkie met wel 1 tellers op het dashboard kon serieus de Golf aan. Op alle fronten zo’n beetje
https://ranwhenparkeddotnet.files.wordpress.com/2012/06/citroen-c15.jpg
@gtwillem:
Nog een interessant weetje: in Italië was deze Citroën zo populair dat, ze om het model te eren, er zelfs een fraaie toren voor hebben gebouwd.
@gash: nog zo’n weetje… Deze Citroen kon je alleen betalen met een bepaald soort creditcard
@papa: Yep. En je moest er eentje hebben om bepaalde landen binnen te kunnen komen.
@papa: en ze hebben er ook een ronde schijf van deeg met mozzerella en tomaten naar vernoemd, wellicht?
@gtwillem: je kon schijnbaar op een volle tank van Utrecht naar Parijs. En Visa versa
@gtwillem: heerlijk die extra kennis van ome Willem!
@gtwillem: als ik dan ook een duit in het zakje mag doen:
12. Er was ook de Visa GT Tonic, een goedkopere versie van de Chrono. Ook deze had een ander dash dan de gewone Visa, maar was ook niet zo goed uitgerust als de Chrono. Zo waren er geen echte sportstoelen. De bodykit was hetzelfde, alleen met minder opvallende striping. Onder de kap de 80pk GT-motor, ook in Frankrijk zelf meen ik.
http://www.auto-pub.net/Citroen/Visa_series_limitees/Visa_GT_Tonic_cat_1.jpg
@dizono:
leuk man !
Er waren inderdaad meer ‘actie modelletjes’ als men zich kan herinneren, nogmaals dingen waren niet onsuccesvol in de Rally Sport en de grootste charme is misschien wel dat dit een uiterst betaalbaar apparaat was voor de amateur rijders, iets waarvoor destijds ook die Sunbeam Lotus was ontwikkeld
@gtwillem: Kleine opmerking… Het Visa Chrono blok was een XY blokje (makkelijk te herkenning, die liggen er onder een flinke hoek in), en daar zijn ze halverwege de jaren ’80 wel mee gestopt, het blokje wat meeging tot eind jaren ’90 was de TU (deze staat bijna rechtop), het blokje dat bijvoorbeeld in zijn opvolger de AX Sport/GT/GTi zat.
@griffendahl: dan is het onderblok gelijk? Want volgens mij zijn het alletwee 1360cc metende achtkleppers met om en nabij de 70-80pk.
@gtwillem: Nee, is echt een heel ander blokje… Ligt er ook nog eens compleet omgekeerd in.
@gtwillem: XY blokjes hebben ook een geintegreerde versnellingsbak die op hetzelfde oliesysteem werkt, terwijl een TU gewoon een losse versnellingsbak kent.
@gtwillem: De stellingname dat dit 1.4 blok tot 2011 is geleverd in de Peugeot 206 is niet correct. In deze Visa lag nog de bedaagde, achterovergekantelde XY-motor. Met de komst van de Citroën AX is deze motor (omstreeks 1988) vervangen door de 1.4 liter TU-motor. Laatstgenoemde motor is in vrijwel ongewijzigde vorm (inderdaad) nog vele jaren geleverd.
De Visa 1.6 GTi heeft altijd in de schaduw gestaan van de 205 1.6 GTi. Jammer, want de laatste versie leverde met 115 pk ruim drie keer zoveel vermogen als de basisversie van de eerste Visa.
Stofzuigers zijn juist dit jaar enorm gelimiteerd in vermogen (hulde aan Europa) dus helaas. 60kW stofzuigers zijn dr echt niet (meer)
@stamp: Ja, offtopic, maar je betaalt nu dus voor het helft van het vermogen evenveel als het dubbele vorig jaar en ze gaan nog eerder stuk dan ze al gingen. Beetje zoals al die C- en D-segment auto’s met 1.2s en 1.4s … Klinkt allemaal heel indrukwekkend op papier, maar in de praktijk erger je je al groen & geel na een maand. Bij roest zie je de slijtage ten minste nog, tegenwoordig is het blikwerk nog glimmend terwijl de motor al naar z’n schrootje is ….
Heerlijk autootje
Ik bezoek al jaren deze blog en lees met veel plezier de artikelen en de reacties. Zojuist heb ik een account aangemaakt omdat ik graag het volgende wil zeggen: dank jullie wel voor alle leuke en leerzame artikelen (en de net zo leuke en leerzame reacties). Zo dat moest eruit en nu weer snel terug in de schaduwen.
@hollandsemarokkaan:
Iedereen is hier welkom!
Leuk stukje weer, maar bij 33 toeren viel de jeugd van na CD uit…
@norge: toch niet…
Als 33’er (neen geen bierblik, en ook geen LP ), ben ik opgegroeid met de CD…
Maar de VISA blijft toch ook een stukje jeugdsentiment.
M’n vader heeft er drie “versleten”…
Heerlijk toen auto’s nog waren om te rijden. En niet massagestoelen, rijdende kantoren, cinemazalen, discotheken waren, maar gewoon om van punt À naar punt B te rijden zonder zever….
Ooit in een AX GT gereden. God wat was dat leuk..
Ik heb een keurig strakke originele Chrono vorige maand op het Yountimer Festival in Boxtel nog bekeken. Erg gaaf om weer eens te zien in het echt. Er stonden overigens wel meer bijzondere (ondergewaardeerde) auto’s die absoluut wel een artikel waard zijn!
Een visa. Ik had er tot zo’n 5 jaar geleden nog nooit van gehoord. Totdat ik meeging met een oude kennis van mijn vader. Die had samen met iemand een schuur met oud Frans spul. Hij vond visa’s echt fantastisch en had zelf een Visa GTi in die schuur staan. Die stond achter een Citroën SM en CX. Ik heb toen nog in die SM gezeten omdat ik dat natuurlijk veel interessanter vond. Een paar jaar later kwam hij nog een keer langs met een Visa cabrio.
Wat er met die auto’s is gebeurd weet ik helaas niet.
Deze auto is het schoolvoorbeeld van ‘franse rommel’. Roest letterlijk onder je reet weg bij het verlaten van de showroom en dan heb ik het nog geeneens over de problemen met de electronica.
Fransen zijn wel goed in het maken van stokbrood, dat dan weer wel…
Ik krijg ineens trek in stokbrood met kruidenboter…
@franserommel:
Inderdaad
Het was rommel
Maar reed wel bijzonder comfortabel, en reed beter dan welk achterwiel aangedreven Opel of Ford product en zeker als de gemiddelde starre achteras Japanner
Dingen afzeiken is simpel, dingen waarderen op hun juiste waarde een hele kunst, dan moet je je namelijk open opstellen en proberen je vooroordelen naast je neer te leggen.
Dit is misschien wel de allerlaatste oude generatie (old-skool) Citroen geweest, daarna kwam de BX en dat was een mega miljoenen-succes-rommel-product !
En dit model is in Roemenië dan nog gebruikt als Oltcit.
@vonklausenburg: en als zodanig ook nog te koop geweest in NL
@roppp: en dat was dus de Axel, echt heel anders dan de Visa
@jansen: het plaatwerk verschilt, voor de rest izzie toch aardig gelijk aan de Visa.
@roppp: De axel staat in feite op een Roemeens fiat 127 onderstel. De auto is een overblijfsel uit de echtscheidingsboedel van fiat en citroen. Citroen ging verder met peugeot en de rommel werd verkocht aan Roemenie. En omdat er geen geld was in roemenie betaalde het land uiteindelijk in gereed product.
Ben ik dan de enige hier die de Visa tot de categorie zware horizonvervuiling vind behoren? Ik ben fan van kleine, lichte en snelle Franse bommetjes, maar de Visa.. Voor mij hét toonbeeld van alles waar de Frans autoindustrie slecht in was.
Overigens wel weer een leuk geschreven stukje, dus dat maakt een hoop goed.
@erwh: Helemaal mee eens; eend in luxe verpakking die probeerde een zwaan te zijn (en dus zonder de charme van de eerlijke eend). Tien keer liever een eend of 205 of AX of Renault 4 of 5 – of iets Italiaans – dan de Visa – vond het in de jaren tachtig ook nog wel een cool karretje als kind – mag nu gewoon de shredder in wat mij betreft; lelijk hok :(
@dawwg: of iets Italiaans…. Bijna alle Peugeots werden in die tijd door Italianen ontworpen (Pininfarina), terwijl een behoorlijk aantal Citroenen door Bertone zijn bedacht en de laatste R5 is van ene Marcello Giannini, die ook een paar Lamborghinis heeft getekend. Meer Italiaans kan bijna niet.
@roppp: Giannini is Gandini
@erwh: Ik ben het er ditmaal roerend mee eens.
Ik herinner me de Visa nog (je kon er een winnen met het wasmiddel dat we thuis gebruikten…), en wat me vooral is bijgebleven, is dat je er nooit achter kwam hoe nou de lijnen / aansluiting van bumpers, portieren en carrosserie bedoeld waren. Domweg omdat je er geen twee tegenkwam waar dat hetzelfde vast zat. En dat gold, als ik me goed herinner, zelfs voor de reclame-foto’s.
Kijk anders ook even op de Wikipedia pagina van de Visa. Ik heb de (even foute) Axel ervaren als een noodgreep, naast de dramatisch slechte Visa.
Die popnagels – dat waren de onderdelen die ontbraken bij de gewone Visa. Om de wielkasten op hun plek te houden.
Leuk karretje, maar doe mij dan toch de AX maar.
Leuk artikel . Voor wie geïnteresseerd is een goede vriend van me heeft een fantastisch boek geschreven over de visa. Zoek op citroen visie, echt een aanrader. Ik als niet citrofiel heb er van genotet
Leuk artikel, maar als visa man (ooit een 14S gehad, met het zelfde 80pk blok) kom ik sowieso al twee fouten tegen: de 330 spirit was voor de Nederlandse markt, niet de Duitse. Wat betekend dat et maart 70 originele Chrono’s zijn. En de Axel is echt een heel andere auto dan de Visa. Kwam in Nederland ook pas later opde markt.
@jansen: origineel Nederlandse Chrono’s
@jansen: Citroën Axel leek wel veel op de Visa, maar was een doorontikkeling van de 104 en LN? Die vierkante doosjes van weleer?
(Citroën kennis begint nu hopeloos op te raken ;-)).
@gtwillem: daar heb je volgens mijn ondergestofte geheugen gelijk in.
Je reactie moet nog worden goedgekeurd.
schijtziek word ik daarvan…..
Je reactie moet nog worden goedgekeurd.
@desjonnies:
-edit: nutteloze bijdrage-
Nog zo eentje ;-).
@desjonnies: teveel feiten, details en meer. Daarvan gaat de automatische censuur op tilt.
@w0o0dy:
Debiele uitvinding automatische censuur, dat kan namelijk niet, een computer kan nooit alle taal nuances en uitdrukkingen begrijpen die in een zin en in zinsopbouw ontstaan.
Taal is simpelweg emotie en computers zijn simpele machines die alleen maar aan en uit kennen
Neemt niet weg dat ik graag Bill Gates een jaar of 35 geleden had willen kennen !
Can I do the business for you in Holland only yes please yes ?
Baby integrale
Er staat een stiefzusje te koop, de Axel, dingen warenniet weg-te-trappen Roemeense Citroën; enige voordeel is dat de Axel wel over de luchtgekoelde 1071 cc Boxer beschikt van de Citroën GS
Alleen door de rot slechte bouwkwaliteit en het gebruik van inferieure materialen leefde die Axels echt niet lang
Dit is nog een GTI ook zeg maar, soort van.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m942774871-zeldzaam-citroen-axel-12-trs-1989-met-verse-apk-tot-06-2016.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=78309
Je zou denken dat Citroën zelf de Visa ook zo snel mogelijk zou willen vergeten. En toch is er één detail dat bij enkele latere Citroëns toegepast is wat voor zover ik weet alleen de Visa had: nl. de manier waarop de voorruitstijlen aan de onderkant nog iets doorlopen.
Kijk maar eens naar de XM, en met een beetje fantasie heeft de DS5 een heel moderne interpretatie van dit ontwerpdetail.
@moveyourmind: De paravan noemen ze dat geloof ik. De overeenkomst met Xm was mij niet eerder opgevallen. Visa’s van voren net een klein vliegtuigje.
@Pallas: Je zit warm, de parafaanplaat is dan weer het paneel tussen de voorruit en de motorkap. Toevallig voel het me op omdat ik weer eens aan het neuzen was op Marktplaats en even was blijven hangen bij de XM: één van de zovele auto’s die ik heel graag ooit nog eens wil hebben. Één van de mooie details van dat ontwerp is dat knikje onderaan de A-stijlen.
Tja, en waar jij bij de Visa aan een vliegtuigje denkt had ik toen ik de XM voor het eerst zag het idee dat ik getuige was van een UFO-landing. Dat was echt iets bijzonders, al moet de XM de DS nog steeds voor zich dulden als het gaat om een futuristisch ontwerp.
@moveyourmind: Ja dat dus…thanx
Vooral de 2cylinder Visa’s zijn leuk.
Heerlijk kekke wagentje
Kek wagentje. Heerlijk artikel!
Verbaast mij met alle kennis hier dat de Lotus-Visa nog niet is aangehaald.
Ik hebt het niet zo met die strepen