Deze week wederom een legendarische auto. De Citroën DS is eigenlijk bekender onder zijn bijnamen De Snoek of Het strijkijzer maar wat vast staat is dat deze auto geschiedenis heeft geschreven. De DS was naast een toonbeeld van mooi design ook nog eens baanbrekend qua technologie.
De presentatie van de DS gebeurde in 1955. Direct nadat het doek van het model was afgetrokken, was het een overweldigend succes. In de eerste week werden er al duizenden besteld. Toch werd de eerste auto pas een jaar later afgeleverd. Citroën kon niet aan de grote vraag voldoen dus veel kopers moesten zelfs nog langer op hun auto wachten. Ondanks de productieproblemen werd er in 1956 ook een simpelere en goedkopere versie van de DS gepresenteerd. Deze kreeg de naam ID en had naast iets minder vermogen ook geen stuur- en rembekrachting en een uitgeklede versie van het veersysteem. Uiteindelijk is de auto tot 1975 in productie gebleven tot hij werd opgevolgd door de CX.
Het design van de DS, ontworpen door Flaminio Bertoni, was baanbrekend en kan niet anders dan mooi genoemd worden. Niet voor niks heeft de auto een grote en trouwe aanhang. Het design is niet alleen mooi maar het is ook nog praktisch. Bertoni heeft namelijk geprobeerd om een zo aerodynamisch mogelijke vorm te creëren. Ook werd het zwaartepunt zo laag mogelijk gehouden om het weggedrag te bevorderen. Verder is opvallend dat de auto aan de voorkant een stuk breder is dan aan de achterkant.
Naast het schitterende design is ook de gebruikte technologie bijzonder. Vooral de onderstel techniek met de hydropneumatische vering zorgt voor een onovertroffen comfort voor een auto uit de jaren ’50. Als de auto gestart wordt, duwt de vering de carrosserie omhoog zodat hij in de rijstand komt. Zodra je de sleutel vervolgens uit het contact trekt zakt de auto weer langzaam terug naar de grond. Naast het comfort dat dit systeem biedt, heeft het ook voordelen voor de belading. De vering houdt namelijk de auto op een door de bestuurder te kiezen niveau waardoor de DS goed overweg kan met veel gewicht en aanhangers.
De Franse president Charles de Gaulle heeft zelfs zijn leven te danken aan het veersysteem, want toen er een aanslag op hem werd gepleegd in 1961 kon de DS er met behoorlijke snelheid vandoor terwijl twee banden waren lekgeschoten.
Naast het onderstel had Citroën over nog meer dingen goed nagedacht. Zo hebben de ontwerpers de raamstijlen zo smal gemaakt dat er geen dode hoek onstond. Daarnaast was het remsysteem innovatief. De DS heeft namelijk geen normaal rempedaal, maar een knop in de vorm van een paddenstoel. Als je een noodstop moest maken, kon daardoor je hak op de vloer blijven staan en hoefde je alleen je tenen te draaien. Dit zorgde voor een betere reactietijd. Toch is het nooit doorgedrongen in latere auto’s omdat het niet intuitief genoeg werkte. In 1967 werden bovendien de beroemde meedraaiende koplampen geïntroduceerd die het zicht in bochten behoorlijk verbeterde.
Voor de motorisering werd in eerste instantie een nieuwe 6-cylinder motor ontworpen maar deze was te laat af om het productiemodel te halen. Daarom werd een oude 4-cylinder uit het schap getrokken, die behoorlijk ver naar achteren geplaatst moest worden omdat hij anders niet onder de lage motorkap paste. De motor had een inhoud van 1,9 liter, maar dit werd later opgeboord waardoor iets sterkere varianten op de markt kwamen. In 1965 werd de oude motor een keer helemaal opgefrist, maar de nieuwe 6-cylinder is nooit gebruikt.
Ook door de materiaalkeuze was Citroën vernieuwend. Het dak was van aluminium om het gewicht te beperken en het dashboard was bekleed met het grootste op grote schaal geproduceerde stuk nylon ter wereld. Later kon overigens ook leer besteld worden voor de bekleding.
De DS en de ID zijn in een aantal varianten gebouwd. Naast de sedan is er ook een cabriolet en een break gemaakt. Op basis van die break zijn zelfs een aantal ambulances gebouwd.
Floris zegt
http://www.youtube.com/watch?v=6ppe3vjZXoM
Cpt. Slow is ook enthousiast.
lambofreak zegt
Ik vind het toch een gatlelijke auto, kan er niks aan doen :-)
Klassiekerrally zegt
Ik vind het bijzonder dat de DS net als de Volvo ‘Amazone’ nog steeds regelmatig in ons straatbeeld te zien is. Zegt wel wat over het comfort, de vormgeving en de techniek…
wapz zegt
Op een plaatje ziet het er ook niet uit. In het echt en rijdend is het al stukken beter!
Aston Martin Rapide zegt
Kan alleen maar zeggen dat het leuke auto’s zijn om naar te kijken. Maar mooi kan ik hem niet noemen. Als ik in die tijd had geleefd, dan zou ik hem vast wel mooi gevonden hebben.
Alwood zegt
@Klassiekerrally
Toch zie ik je degelijkheid niet noemen..? terwijl dat iets is wat bij de amazone’s meteen in mijn hoofd boven komt zetten? :P ;)
Maaaaar deze wagen verdient zondermeer veel respect, dat veersysteem is geweldig :D Volvo kan flinke bulten met hoge snelheid hebben door de hele lange veren maar schud dan flink heenenweer, de DS zweeft overal(!) overheen :o
Knorrit zegt
“Het design van de DS, ontworpen door Flaminio Bertoni, was baanbrekend en kan niet anders dan mooi genoemd worden.”
O nee? Ben ik nu een ketter als ik schrijf dat ik de auto maar met moeite mooi kan vinden? Apart, dat is het model zeker, maar mooi? Mwah…
Mustang zegt
Erg mooie wagen! Vooral de cabrio uitvoering bevalt me nog wel .. alleen wel aan de $!:(
Nikos zegt
Nou dat ding rijd lekker hoor!!
En kwam ruimte kan je hem wel vergelijk met een S600,,
IK vind zelfs de DS ruimer vooral achter..
Bedoel wel de break
Thom zegt
Mijn overgroot opa had 1 van de eerste DSen.
Er kwamen er toen 10 naar Nederland en 1 daarvan had hij.
Ze hadden ook iets leuks bedacht om je wielen te verwisselen. Je zette de vering op de stand ‘band verwisselen’ de auto ging dan helemaal omhoog. Je zette zo’n steun pilaartje neer en je kon je band verwisselen.
Paul zegt
@ Thom
Me vader heeft er 1 in de schuur staan uit 1964 en die staat nu op die krik, aangezien ik de wielophanging voor school aan het opmeten ben:).
De auto is ook echt super om met mee te rijden, en die vering werkt ook perfect!
Zephyr zegt
Correct me if I am wrong, maar was de DS ook niet de allerallereerste met meedraaiende koplampen?
drijver zegt
@: Ik denk dat de tucker die eer heeft.
Maarten G zegt
Leuke column, tevens interessant. Ik ben blij dat er naast het Duitse geweld op vier wielen (waar ik overigens helemaal niks tegen heb :P ) op Autoblog ook aandacht aan dit soort auto’s wordt besteed. De DS is one of my favourites, samen met de CX, SM en C6.. Kwijl..
Nick zegt
Het Hydropneumatique veersysteem is wel geweldig voor de rijder, maar voor de monteur is het een ramp!
Eerst moesten de druk van het stikstofgas uit de accumulatorbollen zonder dat de LHM (niet te verwarren met het eveneens groenkleurige koelwater) eruit kwam.
Voor de rest, de DS was in alle opzichtten een enorme sprong voorwaarts.
Schijfremmen voor waren standaard dus je kon intuïtief remmen, Hydropneumatique was geloof ik ook standaard, het design was alsof de wagen uit de ruimte kwam en er was een 4-traps Hydraulique semi-automaat optioneel.
Helaas kwam de Maserati motor pas in de SM, maar de D-Jetronic drukgeregelde en vooral de K-Jetronic mech-elektronisch geregelde 2.3 liter 4-in-lijn, ondanks de verouderde blokontwerp, was krachtig genoeg met ruim 140 pk.
Esprit_de_Flandre zegt
ah, mon Amour…
En iedereen die hem lelijk vindt beseft niet uit welke tijd deze Godin stamt! Dit was de grondlegger voor vele auto’s die erop volgden. Een ontwerpstijl die zo massaal gevolgd werd kan toch niet anders dan mooi zijn? De Fiat Multipla was ook een baanbrekend ontwerp, maar geen enkele constructeur volgt die lijn. En we weten toch allemaal wel waarom, nietwaar?
@ Zphyr: Misschien niet, maar de eer wordt altijd – gemakkelijkheidshalve – gegeven aan de eerste die ermee bekend geworden is.
Zo is de Mercedes SLK ook niet de eerste coupé-cabrio
en was de Renault Scenic niet de eerste compacte MPV
Esprit_de_Flandre zegt
OOps namen van de auto’s die de eer verdienen er vergeten bij te zetten: de eerste CC was de Peugeot 402, en de eerste midi-MPV was de Fiat 600 Multipla.
six trey zegt
Deze auto is nu toch zo lelijk! hij kan mischien wel een goede vering hebben maar in snelheid of PK’s zal hij wel geen records breken. En het oog wil ook wel wat. Maar hij is inderdaat een legende wat ook wel wat goed maakt
willie zegt
is en blijft een fantastisch mooie auto en z’n tijd decennia vooruit. het was midden jaren 50 de opvolger van de traction avant, zal maar zeggen zo’n ‘laurel en hardy’ auto die in de jaren gemeengoed was. als de heren autobouwers van nu eens zoveel lef zouden tonen al de citroen ontwerpers van toen, dan zou het een stuk mooier worden op onze wegen.
SQB zegt
De smalle achterkant zorgt voor een onverwachte wendbaarheid. Je schijnt de DS (helaas heb ik dit zelf nog nooit mogen doen) zonder moeite door de smalste Parijse straatjes te kunnen wringen.
bob zegt
De DS cabriolet blijft iets speciaals hebben .. jammer dat er geen foto bij het artikel bijstond.
frasker zegt
Ik zie de DS (snoek) nog vaak rijden, echt uniek is ie niet.
Maarten G zegt
@frasker
Als zo’n oude auto nog zo vaak op de wegen te zien is (klopt) zegt dat natuurlijk wel wat over die auto. Uniek hoeft niet per sé zeldzaam in oplage te zijn, maar zeldzaam in vergelijking met andere auto’s uit die tijd wat betreft desing en snufjes.
camiel eurlings zegt
ik heb altijd het gevoel gehad dat het een gangster wagen is.. hij straalt iets uit.. een gevoel.. dat maakt hem ook zo geliefd
RenesisHP zegt
Er staat er bij ons een in de parkeergarage, deze heb ik ook gepost op autojunk. Het blijft echt een prachtauto in mijn ogen.
Ejay zegt
Het blijft een leuke wagen dit.
@ Alwood en Klassierrally
Toen ik op mijn 18e mijn rijbewijs gehaald heb, 3 jaar geleden, wilde ik natuurlijk een auto. In tegenstelling tot veel van mijn leeftijdsgenoten wilde ik geen golf oid. Ik heb destijds moeten kiezen tussen een Amazon en de DS. Het is de Amazon geworden doordat het onderhoud een stuk goedkoper is en het model in mijn ogen wat vlotter is. En de veren van de Amazon zijn bijzonder lang,m aar niet strak. Als je een bocht induikt dan heb je het gevoel dat de binnenste wielen zo het wegdek los kunnen laten. Ik heb dan ook destijds strakkere veren achter gemonteerd ivm met de gastank, anders zag het eruit als een DS in de parkeerstand. Voor lekker origineel, hij is namelijk niet om mee te scheuren.
Turbopaultje zegt
La Deesse……………….´:-)))
Juppe zegt
Was ’t niet zo dat die motor die oorspronkelijk in de DS zou komen een boxermotor was?
@Chefke, het Nederlandse woord voor cylinder is cilinder btw ;)
Hubert zegt
Kwalitatief was de auto een drama.
Vooral de rembediening was een ramp. Dit is gewoon een aan-uit knop.
Maar gelukkig zijn er liefhebbers die veel tijd, moeite en geld in dit soort auto’s wil blijven stoppen zodat we er nog dagelijks van kunnen genieten.
Citrofiel evil twin zegt
Thanks Chefke mijn gebeden zijn verhoord ;)
sander zegt
Fantastisch mooi – zet hem eens naast de rest van de auto’s uitgebracht in hetzelfde jaar, dan zie je pas hoe vooruitstrevend hij was. Trouwens, als de DS nooit uitgebracht was en hij zou nu aangekondigd worden zou hij nog meekunnen.
Arnoud zegt
Zelden werd er zo’n tijdloze schoonheid voor de ‘gewone’ man ontworpen en geproduceerd. Wat een prachtige wagen. Als er een te geef is ben ik altijd bereid hem over te nemen.
En wat prestaties aangaat: Hij was voor die tijd reuze snel. Ik geloof dat er zelfs exemplaren zijn gebouwd die een topsnelheid van boven de 200km/h hebben.
Oxymoron zegt
Eens met Hubert. De DS was verschrikkelijk gevoelig voor storingen en de remknop ronduit gevaarlijk. Daar zat zo weinig slag in dat even bijremmen nauwelijks mogelijk was (ik heb ervaring). Veel eerbied voor de enthousiastelingen die er nu nog mee rondrijden.
Jansen zegt
Om even flauw te doen; het dak is volgens mij niet van aluminium maar van kunststof. De motorkap; die is van aluminium. Aluminium was toen al veel gebruikt door oa. Panhard, maar dat had dan weer te maken met de wetgeving in Frankrijk na de oorlog dat alleen de grote autoindustriën zoals Renault Citroën en Peugeot staal konden krijgen. Verder had Bugatti de eerste meesturende koplampen als ik me niet vergis. De DS was niet de eerste auto met het hydropneumatische veersysteem, dat was de traction avant 15-6H, maar dat was dan een wat eenvoudiger systeem zonder retourleidingen en alleen gemonteerd op de achteras. De semi-automaat waarover gesproken werd was een 3 traps en zeker in het begin standaard op de DSen, niet op de ID’s. De 6 cylinder die voor de DS werd ontwikkeld was een luchtgekoelde boxermotor als ik me niet vergis, maar heeft inderdaad helaas nooit het productiestadium gehaald. Verder wel een aardig stukje.
Jansen zegt
Misschien ook nog wel aardig om te vermeden is dat de eerste DSen wielen met centrale vergrendeling hadden. Auto in de hoogste stand, het pootje in de kriksteun, auto in de laagste stand, auto trekt netjes de wielen in centrale wielmoer een klein tikje geven, en hopla wiel er af. Handiger kan niet! Het is echter vaak bij dit soort moderne technieken zo: mensen vinden nieuw eng en kunnen er niet mee omgaan. Veel mensen vergaten het wiel weer goed vast te zetten met alle problemen die je je kunt indenken en ik ben eens getuige geweest van een DS langs de snelweg die de opkrik truc wou doen en het pootje in zijn kokerbalk liet verdwijnen, maar dat had dan weer een andere reden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Schitterende klassieker!
Heb er kort voor het eerst een gereden, een geweldige ervaring. Vooral drempels nemen met zo’n auto is gewoonweg leuk…
YK zegt
Huh? Een Citroën topic en géén reactie van onze reaguurder Citrofiel? (nee, evil twin, niet jij) Weird… :?
Markus zegt
Bijzonder: ja.
Vooruitstrevend: ja.
Technisch hoogstandje: vast.
Mooi:… hmm.
boeman zegt
@Hubert en @ Oxymoron
De remknop is juist niet gevaarlijk, maar verkort de remweg! Doordat je voet van het gas meteen op de knop komt, zonder hem nog eerst op te moeten tillen, kun je sneller remmen. Dit was en is juist een veiligheidsfeature. Over het aan/uit gevoel, dit is een kwestie van wennen. Inderdaad trap je de eerste keren veel te hard, maar als je er eenmaal aan gewend bent kun je de remmen heel precies doceren.
@ Jansen.
Zowel jij als Chefke hebben gelijk, er zijn zowel kunststof als aluminium daken mogelijk.
Sory, er staat een DS in mijn garage en daar moet ik even voor opkomen.
Hubert zegt
@ Boeman,
Natuurlijk moet je voor je DS opkomen.
Ze verdienen het.
Maar ik kon er maar moeilijk aan wennen aan die remknop.
Later had ik een Citroen bus met eenzelfde type rem. Regelmatig lagen de spullen tegen het tussenschot geplakt na een iets te abrupte remactie. Vooral als iemand anders met de auto reed.
Hubert zegt
En weer eens wat anders dan dat gezeur dat de velgen te klein zijn en dat er te weinig uitlaatpijpen onder de achterbumper uit steken.
Een verademing voor autoblog!!!
bas zegt
Aaaa la douce Deesse…la plus belle voiture du monde….toujours.
Ook als driewieler een uitstekende auto en vooral gepimpd door Henry Chapron natuurlijk fenomenaal. Een auto met een dergelijk tijdloos en magnefique design wordt nooit meer gemaakt….helaas haalt de c6 dit niveau zelfs niet.
Overigens kun je met elke Citroen de snelheids beperkende heuveltjes gewoon negeren….de bedoeling is dan echter wel dat je niet sneler rijdt dan de maximum snelheid (niet de maximum snelheid van de auto).
Hubert zegt
En natuurlijk die overgetelijke versie van de DS in de Film “National Lampoon’s European Vacation”
In smaakvol oranje, compleet met uitbouw en spoilers
Floris zegt
http://citroenid19hotrod.blogspot.com/
VivelaFRANCE zegt
Wat een prachtige auto! Magnifique, révolutionaire, gewoon een en al lust voor het oog! En die techniek! Wie durft er verder nog te zeggen dat Franse auto’s sloom zijn of niet degelijk? Bekijk het filmpje en het tegendeel wordt bewezen; door een Engelsman nota bene!
De DS is gewoon de beste auto van de 20e eeuw, én misschien ook zelfs van de hele autogeschiedenis!
PS: Weet iemand trouwens waar je een kwalitatief goede DS kan kopen of kan laten renoveren (misschien een link of zo s.v.p.)? Alvast bedankt!
VivelaFRANCE zegt
@ Hubert:
Ik zou het zelf een cultuurrevolutie noemen!
VivelaFRANCE zegt
@ YK: CItrofiel is vast op vakantie?
Citrofiel zegt
De DS. Heerlijk. Ga er nog elk jaar mee op vakantie, met volle belading én caravan. Geen enkel probleem. Ook bij een klapband op de caravan bleef hij gewoon in lijn, gewoon rustig naar de kant sturen. Natuurlijk hoort pech erbij, zo’n beetje elke vakantie is er wel wat, maar gelukkig is er iemand met verstand van techniek aan boord. We hebben wel eens een paar dagen vastgezeten in een gat omdat er een of ander probleem was… Of er springt opeens een leiding los tijdens een inhaalactie op een knooppunt. Geen handig moment… Veel van de mensen met moderne auto’s zouden het verschrikkelijk vinden, maar ik vind het zijn charme hebben. Een vakantie zonder pech vind ik zelfs al saai! :D
Ehm, het dak was dus ook van polyester. Er werden ook wel aluminiumdaken geleverd, vooral voor schuifdaken, maar ook zonder. Bij onthulling (en veel erna) ging het om polyester, wat, heel bijzonder, licht door zou laten. Zie ook http://www.citroeniddsclub.nl/showpage_tab.asp?steID=1&ID=151&searching=dak%20polyester%20aluminium
@ YK; Even kijken of ik gemist zou worden. ;)
@ Vive la France!; Was het maar waar…
Mss dat hier iets tussen staat: http://citroen-idds.startpagina.nl/ of http://www.dsadvies.nl/ of bij de club http://www.citroeniddsclub.nl/annonces.asp?steID=1&ID=304 .
Turbopaultje zegt
Heb ook nog ff op t net naar fraai beeldmateriaal gezocht ……….van de speciale rally DSsen :-)
Voorts deed Michelin jarenlang hun bandentests o.a met dit gevaarte:
Turbopaultje zegt
Missing link:
Sjaak zegt
De DS lelijk? Vreemd hoor dat ik dat hier mag horen. Deze auto is niet alleen een inovatie maar heeft ook heel veel stijl.
Ik hoor trouwens een aantal mensen zeggen dat hij traag is wat dus echt niet het geval is, maar dit zullen wel dezelfde mensen zijn die verbaasd zijn als ik ze (in mijn DS) met 140 inhaal op de snelweg ;) Een DS21 haalt max 180, de DS23 kan de 200 halen….da’s wat mij betreft hard zat.
Leuk artikeltje….
VivelaFRANCE zegt
@ Citrofiel
Bedankt! Heb er al een paar goede tussen zien zitten.
Ken je misschien ook designer die de DS helemaal in moderne staat kan renoveren (ik weet niet of je de Top Gear aflevering kent dat Jeremy Clarkson een Mercedes S-Classe (?) laat verbouwen door een Française. Uiteindelijk wordt het i.p.v. design een cottage. Enfin, ik zoek zo’n soort designer (-ster)). Ik wil namelijk de pracht van de DS houden, maar ik ben niet zo technisch in gesteld en zou daarom alle moderne gemakken willen hebben.
Alvast Bedankt
Citrofiel zegt
@ Vive la France!; Zonde, zou ik zeggen. :P Maar ik snap het wel. Helaas ken ik niemand die zoiets kan. Daarvoor lijkt het me handiger contact op te nemen met andere instanties, zoals de DS club (hoewel ik betwijfel of ze mee zullen werken ;) ) of de een of andere overkoepelende antieke auto organtisatie. Zoiets. Of anders wordt het ouderwets zoeken… :(
Martin zegt
Jansen schreef: De semi-automaat waarover gesproken werd was een 3 traps en zeker in het begin standaard op de DSen..
Die semi automaat heeft 4 versnellingen, de volautomaat van borg warner heeft er 3…
VivelaFRANCE zegt
@ Citrofiel
Bedankt voor de moeite. Ik begrijp best dat je de DS intact wil houden, maar ik denk dat je er best een beetje moderne luxe in mag bouwen. Zoals een airco, iPod aansluiting en bijvoorbeeld de stoelen renoveren. Al met al moet het natuurlijk niet een of andere gepimpte auto worden, maar gewoon een DS blijven. De DS moet er uitzien zoals bij de introductie in 1955. En toen had zij ook heel veel luxe aan boord voor die tijd. Zo wil ik eigenlijk een soort hedendaagse DS creëren.
DS21 zegt
voor degene die ‘meningen’ en ‘gedachten’ hier als feiten poneren.
http://www.citroeniddsclub.nl
Citrofiel zegt
@ Vive la France; Je eist nogal wat van een auto zeg… Zou dat allemaal wel in de DS kunnen/passen? Mocht het je lukken iemand te vinden en de auto te bouwen, laat het dan weten! Ik vind dit wel heel interessant… :) En dan moet je ook zeker de clubs/bladen informeren, want volgens mij is het (tamelijk) uniek!
CitroFiel2 zegt
Tis dat ik 13 ben anders had ik hem al lang gekocht!….
M’n oom had ook een DS maar heeft hem verkocht omdat er veel aan moest gebeuren, en hij is daar niet zo handig in.
Turbopaultje zegt
@ Citrofiel: Tijdens research liep ik tegen deze fraaie site aan. Mss. ken je hem al , maar mss. ook niet ?
http://www.citroen.mb.ca/citroenet/prototypes/prototypes-index.html
Tp.
Citrofiel zegt
@ Turbopaultje; Ik kende hem nog niet. Compleet, veel beeldmateriaal. Leuk! Bedankt voor de tip! Hij staat bij mijn favorieten. :)
TDO zegt
Voor meer foto’s van o.a. de DS kijk dan op onze Hyves-site…..
DoubleChevron zegt
Zo’n beetje alles wat er geschreven kan worden over de DS (en ID) staat wel ergens op papier of digitaal.
Of je haar mooi vindt of niet; over smaak valt niet te twisten.
De één vindt een ‘Jan de Bouvrie-zwart/wit’ huisinterieur schitterend, de ander houdt van koloniaal.
Dat de auto vooruitstrevend was (en in bepaalde opzichten nog steeds is), blijkt wel uit het feit dat ze, toen ze na 20 jaar productie met pensioen ging, ze eigenlijk nog steeds vooruitliep op de concurentie…
Het veersysteem is ná de overgang medio jaren 60 op de groene olie eigenlijk bulletproof, maar toegegeven: in het begin waren er nog wel wat problemen.
Dan het remmen: het remsysteem van een HP-Citroën wordt afgetakt van het veersysteem dat op +/- 160 bar werkt.
Wanneer je het rempedaal beroerd bouw je dus niet eerst druk op (zoals in een ander merk), maar druk je gesmoord een klep open.
Vandaar dat remmen vrij ..ehh..’heftig’ gaat in een Citroën, kwestie van gewenning.
Het wordt pas schrikken als je daarna weer in een ander merk rijdt; je moet ineens weer echt remmen!
Dan het vermogen, dat valt best mee; een ID/DS weegt 1200 kg en heeft (vanaf eind 60 op de normale modellen) 100+ pk.
Dat is dus 12 kg/pk, er zijn veel nieuwe wagens die het met een grotere verhouding moeten doen…
Blijft over onderhoud en problemen: bedenk wel dat de jongste ID/DS tegenwoordig al 33 jaar is, in veel gevallen heeft de roestduivel al behoorlijk huis gehouden.
Dus als je geen onderhoud pleegt, moet je niet staan kafferen als er (weer) een hydrauliek-leiding knapt…
Laatst hoorde ik een vrouwtje zeuren over haar Twingo, die haar met een gebroken distributieriem liet staan bij 180K: blok aan gort.
Ik vroeg haar bij welke kilometerstand ze de auto had gekocht, waarna bleek dat ze de riem intussen al twee keer had moeten laten vervangen…
Citrofiel zegt
Erg nuttige bijdrage, DoubleChevron. Dankjewel. :) Mocht iemand ooit iets aan te merken hebben op de DS, dan verwijs ik die naar jouw reactie. Alles kort en bondig weerlegd! :D
tom zegt
Poe wat een wisselende reacties, van bloedmooi, tot weinig bijzonder en zelfs lelijk….Ben inmidels erg benieuwd naar de leeftijd van deze en gene, ben zelf van 1955, het jaar van de introductie van de idds.
Ik groeide op in het buitenland en toen ik op mijn 13e naar Nederland kwam zag ik haar voor het eerst: een witte met de laatste neus. Later, met rijbewijs al snel in diverse eenden en derivaten beland, werd citrofiel en wensdroom: inderdaad een ds. 12 jaar geleden haar dan eindelijk aangeschaft, ik 40 (midlife?) zij 26 jaar jong….maar met de nodige nukken…Er 7 jaar lang alleen in voorjaar en zomer meegereden, was door 1 echt hardnekkig euvel: sturend naar links viel op ongeregelde momenten alle stroom uit ( ook Akos, noch Bram heeft dat nooit kunnen vinden)niet altijd op tijd op mijn werk…. maar ook mee op vakantie.Daarnaast diverse andere citroens gereden, die steeds luxer werden, airco m.n.. Toen is er langzaam aan de sleet ingekomen: i.c. de laatste 5 jaar staat zij stil, goed gestald dat wel en steeds: starten en lopen. Vandaag een stukje gestuurd, illegaal, en nu weet ik het zeker: ik laat haar weer keuren en verzekeren, voor af en toe bij mooi weer en misschien ook weer es naar het werk. Ze zit heerlijk, stuurt geweldig, remt heel goed en zweeft m.n. over die k. drempels. De leukste hobbel zit op de snelweg tussen Lemmer en Lelystad….
Nu rijd ik een Espace 2.2. dci, geweldige kar, maar ben aan het zwichten voor een C6….
Lex van Sante zegt
Het dak van de DS was van polyester, de motorkap van aluminium. Ik heb 7 snoeken gehad in het verleden en ik denk er nog altijd met weemoed aan terug. Het was meer een droom op wielen dan een auto. Zeker als je de concurrentie in het introductiejaar 1955 bekijkt.
drijver zegt
Dat er nog zoveel rijden zegt denk ik meer over de liefde van de eigenaars dan eventuele kwaliteit. Ze stonden vanaf het begin al bekend om het dure onderhoud. Zo moet voor veel klussen de volledige motor uitgebouwd worden. Denk dat als je alle reparatiekosten optelt een DS vele malen duurder is dan bv een amazone.
Toch komt er ooit een DS op mijn oprit of als ik de loterij win een SM.
henkp1 zegt
Geweldige automobiel! Ongehoorde sensatie bij de introductie. Deze auto had toen een impact op het publiek dat nauwelijks geëvenaard is. Als er morgen een echte UFO op Times square landt, zullen de mensen niet verbaasder zijn dan toen in 1955. Of op de Dam, mag ook. Place de la Concorde desnoods.
Het dak van de eerste bouwjaren was van polyester en ’translucent’ oftewel lichtdoorlatend, hetgeen een ruimtelijk effect in de auto gaf.
Helaas was het geld op om ook een nieuwe motor te monteren, daarom werd er in het begin de toen al oude 1.9 gemonteerd afkomstig uit de Traction Avant.
Standaard al een mooie auto, maar ook de Pallas Prestige modellen zijn waanzinnig tof. Vooral eentje met separatie tussen voor en achter en met geïntegreerde gele mistlampen.
henkp1 zegt
@henkp1: ik ben wel lekker vlot trouwens: artikel is uit 2008!