De eerste modellen mogen al wegenbelastingvrij rondrijden. Hét scheurijzer van BMW. De auto die een speels karakter definieert, de favoriet van iedere driftschool. Ga zo maar door, de E30 is gewoon een heel erg lekkere auto. Het is weer tijd om een bijzondere vierwieler in de schijnwerpers te zetten.
Succesvol was de E30 zeker. De auto is zelfs 12 jaar in productie geweest. In het begin alleen als coupé en sedan, later aangevuld met de touring en cabrio. De touring is uiteindelijk nog het langst in productie gebleven en nog lange tijd naast de E36 geleverd. Pas in 1994 stopte de productie, toen de E36 zijn eigen touring-versie kreeg.
Eigenlijk waren er maar twee zescilinders beschikbaar. Er was een 320 en een 325, de laatste twee cijfers verraadde de inhoud en de 325 was natuurlijk wat sneller en sterker. Lastiger werd het met een “e” model in ’84. Deze 325e was een ‘economische’ zescilinder maar kreeg een inhoud van 2,7 liter. Het vermogen was wel slechts 122pk, bijna 50 minder dan de normale 325. In Zuid-Afrika is nog een speciale 333i gemaakt met 3,2 liter zescilinder. Deze is in de rest van de wereld nooit geleverd.
Het paradepaardje was natuurlijk de M3. Een directe afgeleide van BMW’s successen in de racerij. Waar tegenwoordig de “M” meestal staat voor “marketing” en vooral “meer cilinders”, zat er in de E30 M3 gewoon een vierpitter. De viercilinder was lichter en vooral sterker dan de zescilinders. Uit 2,3 liter werd maximaal 217pk gepeuterd. Er was ook een Sport Evolution met 2,5 liter en 235pk, de standaard M3 begon met 197pk.
In 1987 kreeg de E30 update. De bumpers werden aangepast en er werden een aantal belangrijke wijzigingen in de motoren doorgevoerd. Er werd een nieuwe viercilinder in de 3-serie gehangen (M40) en de zescilinders kregen een nieuw systeem voor de brandstofinspuiting. Ingewikkeld en redelijk technisch, maar ze kregen er meer vermogen door en gingen harder. In een E30 kan het nooit hard genoeg gaan.
De E30 was gemaakt om een heel brede markt te bedienen. Dit is zeker terug te zien in de productie aantallen, 2.3M. Nog steeds staat de dreier prima zijn mannetje, vooral ook door zijn lage gewicht. De opvolger (E36) is minimaal 100kg zwaarder. De stuurprecisie van de E30 is erg goed en zeker de latere modellen bieden soepele motoren en veel comfort.
YK zegt
Die gallerij, komt verdacht bekend voor…
autoblogger zegt
@YK: http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/14/jeremy-clarkson-wannabe-doet-de-e30-m3
YK zegt
@autoblogger:
Achsooo, verwachtte al dat die foto’s in een eerdere thread waren gepost…
passat zegt
Ik heb een 320 gehad jaren geleden,een van mijn favorieten
van alle auto’s die ik gehad heb.
en dat zijn er toch alweer 16 :)
HTJ zegt
*gaat meteen in Duitsland eens even zoeken naar een mooi exemplaar*
JW zegt
er was ook nog een 323i. 150 pk M20
Pjotr zegt
Lekkere auto’s hoor! Ik ben meer van de italianen, maar ik heb mijn racelicentie in een E30 gehaald: was aangenaam verrast door het weggedrag en natuurlijk die lekkere zescylinder. Benieuwd hoe zo’n M3 rijdt, alhoewel het ding er natuurlijk niet uit ziet: te Sjonnie voor mij. Maar zwart camoufleert een hoop ;-)
Erik zegt
Watch this!
http://www.youtube.com/watch?v=NE-V3TaNGss
spykerboy zegt
ik heb laatst nog naar 1tje staan te kijken om te kopen!! zijn echt mooie dingetjes! leuk voor op het circuit dan ook :P
zondagsrijder zegt
Een donkerblauwe touring is een retesjieke auto.
awiebo zegt
De M-serie begon eerst met een 2,3 liter, maar bij mijn weten had de uiteindelijke 238 pk sport evo versie een 2,5 liter…
awiebo zegt
E30 performance
[1]
(2.3 L-16v I4) – 195 PS (143 kW; 192 hp) − 0-62 mph: 6.9 s. Top Speed: 146 mph (235 km/h)
(2.3 L-16v I4) – 215 PS (158 kW; 212 hp) − 0-62 mph: 6.7 s. Top Speed: 149 mph (240 km/h)
(2.5 L-16v I4) – 238 PS (175 kW; 235 hp) − 0-60 mph: 6.1 s. Top Speed: 154 mph (248 km/h)
Zat 3 pk fout, maar het is wel 2,5 liter (found @ wiki)
-edit: bedankt, het is aangepast-
Saab_Spyker_Automobiles zegt
-edit: dank u, het is inmiddels aangepast!-
Jan zegt
http://www.youtube.com/watch?v=lS5yDet6ngI&feature=fvw
:-)
Megakix zegt
@Jan: filmpje van jou is geinig (kende het), maar is niet reëel…die E30 is namelijk zwaaaaaaar getuned…
JDM__Wotevajjjj zegt
Pff doe mij maar een trueno, ook rwd met viercilinder maar nog lichter en ze zien er ook beter uit als je het mij vraagt
GeoBem007 zegt
Heb zelf een 325i facelift cabrio staan? Zalige bakjes.
In Italië en andere zuiderse landen is ook de 320is geleverd. Dit was de M3 motor, beetje downtuned, in een ‘gewoon’ 4deurs.
Ook heb je de 318is, een leuke 4pitter.
En dan de ‘saaiere’, 316i, 318i en 324td ;)
M-lover zegt
en waar is de 318is gebleven?
M-lover zegt
shit, verkeerd geklikt…anyway
Ze zouden nog steeds een leuke 318is moeten maken in de nieuwe modellen! (beperkte oplage 320is bestaat wel in de nieuwste meen ik?)
zondagsrijder zegt
Even die éne vraag:
Waarom worden dit soort hoekige, functionele, ongecompliceerde auto’s niet meer gemaakt?
En dan plaats ik het in een rijtje met Alfa Giulia, Renault 5, Lancia Delta, Audi oer-Quattro, Volvo 240, Opel C-kadett.
De enige moderne auto die bij dit ongecompliceerde temperament in de buurt is de Impreza, al die andere auto’s zijn booskijkende marketing-speeltje.
zondagsrijder zegt
speeltjes
bakkerst zegt
@ alwood,
even een snelle correctie, de “sport Evolution” was het derde Evolution model, hoe die zich verhoudt tot de EVO1, en EVO2 weet ik niet. officieel is de term bij mijn weten ook gewoon EVO3, maar dat zal minder cool geklonken hebben dan “Sport EVO” op de marketing afdeling. ze zijn allemaal gebouwd als Homologatie modellen voor de DTM, en de drie verschillende versies waren nodig om wijzigingen in de race auto te kunnen doorvoeren. productie aantallen variëeren van 505 voor de EVO1, 500 voor de EVO2 en 600 voor de EVO3 of SPort Evolution. dezen hadden respectievelijk 147 KW (197pk) 162KW (217pk) en 175KW (235pk)
de EVO modellen verschilden optisch ook redelijk van de reguliere E30 M3, de gigantische splitter is één ding, de mistpitten in de laagste bumper verhuisden iets omhoog om ruimte te maken voor extra remkoeling, en onder de achter spoiler komt nog een klein extra lipje:
http://www.autojunk.nl/2009/07/uber-bmw-e30-m3-evo1
(even een schaamteloos stukje zelfpromotie :D )
de sjonnies zegt
Vond alleen het ‘verhaal’achter de keuze voor een 4-cilinder ipv een 6-in lijn van BMW erg slap.
Na jaren voor de zes-in lijn te hebben gepleit, kwamen ze met de introductie van de M3 met het verhaal op de proppen dat een vier cilinder blok korter dus stijver is en dat dat in het bijzonder voorde krukas gold.
Was geen enkele andere fabrikant ooit opgekomen :D
BartS zegt
BMW M3 e30.. Mijn (realistische) droomwagen.
MBABC zegt
Leuk hoor, heb er zelf 2 staan … alleen kregen de 6 cilinders helemaal geen extra vermogen vanaf 1987, die motoren zijn hetzelfde gebleven. De 318i kreeg vanaf modeljaar 1988 de M40 motor, de 316 kreeg de oude M10 1.8 met injectie (en werd dus 316i) en vanaf modeljaar 1989 eveneens de M40. Tevens waren er geen “slechts” 2 6 cilinders … jullie vergeten de 323i die tot 1985 is gemaakt en werd opgevolgd voor de 325i, en de 3244/td diesels, de eerste diesels voor de 3 serie. Daarnaast was er nog de Baur cabriolet in diverse uitvoeringen, en vergeet de 325ix niet, met z’n vierwielaandrijving.
De 318is en 320is zijn gelukkig al genoemd …
de sjonnies zegt
Vond zelf de 325 Eta (de economische 6 cilinder) de lekkerste, dingen hadden altijd koppel en liepen toen al door de drie honderduizend kilometers heen, nog behoorlijk zuunig ook.
AMG Powerrr zegt
Ook 1 van mijn favoriete Beamers… Voor weinig heb je toch een leuk scheurbakkie. Vooral dat stationair lopen van die 6 cilinders klinkt wreed. Zo lekker onregelmatig! Fantastisch…
Jelmer zegt
Toch wel jammer, een stukje over m’n favoriete betaalbare wagen uit de jaren 80 – maar dan stikvol fouten! In de commentaren worden al een bult tekortkomingen van het artikel opgenoemd.
Als je zoveel bezoekersaantallen trekt hoort daar ook een bepaalde professionaliteit bij, naar mijn mening.
SaxoVTS zegt
Ik heb dit altijd een verschrikkelijk lelijk model gevonden. Een niet-dynamisch jaren 70 stijl ontwerp. Een smoelwerk dat zorgt dat de auto er niet erg intelligent uitziet en een truttige(oostblok)kont. Dat mag ook gezegd worden. ;)
Het dashboard vind ik wel mooi en lekker rijden doen ze!
Zijn direct concurrentie (MB 190 en Audi 80) zagen er een stuk gelikter uit maar die reden weer voor geen meter (respectievelijk: Zwaar en vreenmd, onvoorspelbaar weggedrag)
FeRaRi zegt
Zo vet echt mooi ;)
Miguel zegt
Uit ervaring kan ik zeggen, erg lekkere bak!
Heb er zelf ene, een 316 uit ’85 :D
M-lover zegt
@de sjonnies:
zeker weten!
…jammer dat de meesten nu nog steeds denken dat een M3 of 325i met 200d en een beetje roest goud waard is! Abnormaal wat ze er voor vragen! De liefhebber had 7 jaar geleden ongeveer zijn slag moeten slaan en alle M3’s moeten opkopen… had je ruim 100% intrest gehad, daar kan de bank niet tegenop!
BakPouwww zegt
mooie bak. kunnen ze die niet voor mij op m,n oprit zetten ????
MBABC zegt
M3’s zijn altijd al duur geweest, de goede tenminste … 325i’s waren enkele jaren geleden idd nog wel betaalbaar. Tegenwoordig zijn alle belastingvrije modellen (tot 1987) in trek, of het nu 4 cilinders of 6 cilinders zijn. En dat terwijl nog geen 2 jaar geleden niemand interesse had in een 316, 318i of 320i van 1984/85/86 … nu vragen ze er rustig 3500 / 4000 Euro voor!
Jozi zegt
Ooit zal ik een M3 kopen. Tot dan is mijn E30 touring (donker blau) met de motor van de 318iS voldoende. Ik week niet hoe het in Nederland werk met wegen belasting maar hier in Ireland kost het een “arm and a leg” aan wegen belasting als je een 325 heb. De 1.8 in mijn auto kost mij al 560euro per jaar aand wegen belasting :(
Jipp zegt
Toen waren bmw’s nog mooi, en hadden de petjes deze nog niet.., heb heel vaak achter op de achterbank van een e30 gezeten als kind, mn vader had er een, me moeder een, me oom een me opa een…. omdat de importeur toen nog dichtbij zat…
de sjonnies zegt
@Jipp:
…onzin, toen reden glazenwassers en masse in oude 2500-erds en 3.0 liters.
Jipp zegt
@de sjonnies: weet je wel wat ik bedoel met petjes?!
M3 E30 zegt
E30 zijn de leukste en beste BMW´s ooit en dat geld voor alle motoren. leuk artikel, research had wel wat beter gekund. Grappig om mijn eigen auto terug te zien in de gallery.
gr,
Thijs
MBABC zegt
@Jozi: mijn 325i touring kost iets van 150 Euro per 3 maanden wegenbelasting, dus zoveel goedkoper is het hier niet.
tuurlijk zegt
E30 M3 Cecotto!
Jan zegt
En wat dacht je dan van de Alpina versies van de E30
bmw-e30-7bh zegt
Best car ever!!!!
fant zegt
Ik vind de E36 nog steeds de mooiste 3 serie, maar de E30 staat zonder twijfel op de tweede plaats. Moet over een aantal maanden aan de eerste auto, misschien proberen een wegenbelastingvrij exemplaar te krijgen. Of toch een E36, maar dat gaat wel wat meer kosten maandelijks vrees ik :)
PeugeotGTI zegt
Niet mijn auto, wel respect voor de M3
De 318’s en 320’s zijn vaak echte asobakken
maxx0r zegt
Ik rij zelf een e30 320i type 2 sedan, errug prettig oudere auto :)
Dimglor zegt
Ziet er naar mijn mening een beetje een sjonniebak uit…
Is niet lelijk, maar is ook niet echt mijn ding..
Jipp zegt
@Dimglor: Komt helaas omdat een hoop sjonnie’s er nu een hebben, ze zijn nu 2e hands vrij goedkoop, alleen een goede vinden is lastig…
thomas zegt
ik heb zelf ook een e30 1,8i en echt een fijne auto :-))
Tombnolz zegt
Bij toeval als eerste wagen een E30 316 gekocht & er helemaal aan verslingerd! Dit stuurt écht beter dan al de rest waarmee ik gereden heb. Lang leve RWD!
M3power zegt
Ik heb zelf 2 E30’s gehad, nu een E36. De E30 M3 is en blijft de dikste M3 ooit. Voor degene die het een sjonnie/asobak vinden. voor dik 20 jaar geleden waren die auto’s zijn tijd ver vooruit. De meeste nieuwe auto’s kan een E30 nu nog niet bij houden.
M5Power zegt
De beste 3 serie’s die er gemaakt zijn! Ik zou graag een 316i kopen als beginnersauto, maar waarschijnlijk verbruiken die wel veel.
GOD zegt
E30 is en blijft altijd mijn lievelings auto.
Zal ze zo lang mogelijk blijven rijden.
w0o0dy zegt
@GOD: ik heb een paar e30’s gereden maar ik was niet echt heel erg onder de indruk… lag misschien aan het feit dat ze nogal op hun lazer hadden gehad, maar dat ik er nou echt lyrisch van kon worden nee.. Vertel wat maakt de e30 bijzonder?
jurrian zegt
@w0o0dy: Probeer dan als je kan een net exemplaar. uit ervaring kan ik vertellen er zit een levensgroot verschil tussen een goed onderhouden exemplaar en een wrak, de auto’s op zich kunnen een hoop hebben (behalve roest). Maar je merkt het onmiddelijk als er iets niet klopt als je weet hoe een E30 hoort te rijden.
w0o0dy zegt
@jurrian & GOD: Of het aan de staat van de auto lag weet ik niet maar ze voelde vooral oud en afgeragd aan (was ook zo, werden ingezet bij een driftraining). Heb zowel een paar 320’s als een 325 gereden maar waarschijnlijk was de ervaring niet erg representatief.
Qua scherpte en gevoel hou ik nogal van oudere auto’s, of het nou Alfa’s, een Fiat 124 of zelf doodnormale honda’s of dergelijke auto’s zijn. De mx5 combineert wat mij betreft super het gevoel via het stuur, de auto is super nauwkeurige te plaatsen, voelt altijd licht en wendbaar (zelfs richting limiet) en door het prima chassis en de redelijk allround motor (koppel onderin en power als je tot aan de toerenlimiet doorjaagt) is het de leukste auto die ik heb gevonden voor een normaal budget met een open dak (hou erg van open rijden). Kan me goed inleven in mensen die een bepaalde klik hebben met een type auto, ook als er objectief betere zijn… it’s that certain something, call it love if you like.
Anyway, Enjoy!
Nijntje_ zegt
Oh god, wat ’n auto!
GOD zegt
@ w0o0dy
Wat mij trekt is ten eerste het uiterlijk.
Vind de E30 1 van de mooiste auto’s ooit gemaakt.
Alles er aan klopt en is naar mijn smaak.
Ik hou sowieso van wat vierkanterige oudere auto’s
Het design is me ook nog nooit gaan vervelen.
Vind hem nog net zo mooi als de eerste keer dat ik er 1 zag. Als je dat hebt bij een auto dan zegt dat wel iets.
Vind zat andere auto’s ook mooi maar na een tijd is de leukigheid er vanaf. Bij de E30 nooit.
Ook vind ik de cabrio uitvoering de mooiste cabrio ooit.
En niet te vergeten is M3 uitvoering. Echt mooier word het niet imo.
Interieur het zelfde verhaal als hierboven.
Velen zullen me voor gek verklaren maar ik vind dit gewoon een vet interieur. Ik voel me er in thuis en dat heb ik bij geen enkele andere auto.
M interieur vind ik nog steeds de fijnste stoelen waar ik in heb gezeten en ook 1 van de mooiste.
het dashboard wat naar de bestuurder gericht is, de geur van de kachel de knopjes de pook alles.
Moeilijk uit te leggen wat het is.
Het rijden is typisch E30, Ik vind het super.
Het echte gevoel krijg je pas als je in een nieuwstaat verkerende originele hebt gereden. (inc. 6 in lijn) 90% rijd niet meer zoals het hoord. Ik weet niet waar jij in hebt gereden en weet ook niet wat je er van verwacht hebt.
Het is zekers geen Porsche maar voor zon oude 3 serie is het echt wel goed als je een goede hebt. Ook het gevoel dat je in oudere auto’s hebt is veel mooier. je voelt de weg je voelt alles in je stuur, je merkt precies wat de voor en achterkant doen.
Ik heb zelf ook zat in ander mans wagens gereden want ik ben een auto liefhebber en hou ook van andere auto’s en als ik de kans krijg dan wil ik daar zekers wel een stuk in rijden. Tot nu toe is er geen 1 geweest die ik fijner vond rijden. Tuurlijk waren er zat die veel sneller waren en meer grip hadden en meer luxe. Maar het is gewoon geen E30. Moeilijk uit te leggen.
Na al die jaren stap ik nog steeds met een glimlach in de auto. Nog steeds kijk ik af en toe met een glimlach door het raam naar mijn auto. En nog steeds rij ik met een glimlach in mijn auto, Elke keer weer.
De 1 heeft het met zijn golf de ander met zijn MX5 en weer een ander met zijn weet ik het wat.
Het is niet echt precies uit te leggen.
Je hebt het of je hebt het niet.
M-Power zegt
@GOD: AMEN TO THAT !
rijkmans zegt
@god, je bent niet de enige die met een glimlach aan zijn e30 denkt. Heb zelf een e30 325i, wat een heerlijke bak!
SvenvW zegt
Hier nog een E30 bezitter, een 318is met M42, en volledig M-tech uitgevoerd. Wat een heerlijke auto ! Ik zal em dan ook nooit weg doen !
CSL zegt
@GOD
Ik heb jaren hetzelfde gevoel gehad in de E36 M3 GT.
Naar mijn mening 1 van de de mooiste BMW’s.
En dat is nu eigenlijk netzo. De E30 M3 is ook leuk. Ik weet precies nog dat ik eerste keer in 1 heb gereden. Het was fenomenaal.
Hij is lekker licht en rijdt als een kart met een aantal up to date tweaks. Met een turbo’tje erop reed die dacht ik bijna even hard als een Carrera GT op de nu.ring.
jah zegt
blijft een pauperbak.
jurrian zegt
Ben zelf al jaren fan van de E30, mijn eerste auto was een 325i, dus ik snap dat je me niet veel nieuws kan vertellen in een stukje, maar dit is wel erg beknopt. zoveel kan ik ook nog wel in de verkoopbrochure vinden.
Overigens is een standaard M3 blok heel niet zo heel veel krachtiger, maar vooral lichter. de 2.5 6 cilinder staat er om bekend net wat meer vermogen te hebben als daadwerkelijk door bmw aangegeven.
De ultieme E30 voor mij is de Alpina B6 3.5. pas geleden een ritje mee gemaakt in duitsland, maar wat een beest, flinke ploffen uit de uitlaat. Gloednieuwe 730d die ons niet bij kon houden, geweldige wegligging, maar niet zo sportief en hard afgeveerd als de M3. En een geluid! … Die wagen (160k op de teller) reed nog steeds beter als menig moderne nieuwe auto.
Hupke zegt
Tof autotje en best wel mooi alleen spijtig van het zo foute imago.
Doe mij dan maar een e39 of een e31 voorlopig zeker zo fun en mooi en veel minder fout.
MBABC zegt
Fout imago? Het meeste fout zit nu in een (late) E36 of E46 3 serie. De E30 is een klassieker aan het worden, de echt foute auto’s zijn er inderdaad nog wel maar die zie je steeds meer richting sloop gaan, alleen de liefhebbers rijden nog E30 en die gaan toch meer voor subtieler (origineel BMW, zoals M Technik od voor merken als Alpina / Hartge). E39 zie ik zeker een hoop fout in rijden, vaak met imitatie M5 kits met idem velgen en van de E31 zijn er ook maar weinig origineel, hoewel beide wel hele mooie auto’s. Misschien over enkele jaren, als dit ook richting klassiek gaat …
superman zegt
Ik heb een (E90) 330D touring voor dagelijkse gebruik, maar bezit ook een E30 -325i- voor de echte weekend fun!
Rolkooi erin, kuipstoelen, sper en nog wat kleine verbeteringen doorvoeren en GAAN! Ik verbaas me na elke circuitdag of driftdag weer hoe sterk die E30’s zijn. Ze blijven gewoon rijden en hoe! Terecht een super auto.
ps: M3 is natuurlijk het aller mooiste, maar het 325 blok is veel sterker en betrouwbaarder. (minder complexe techniek en draait minder toeren).
Tostitje zegt
E30 M3 toch mooiste BMW ooit gebouwd
pablo007 zegt
M3’s zijn altijd al duur geweest, de goede tenminste … 325i’s waren enkele jaren geleden idd nog wel betaalbaar. Tegenwoordig zijn alle belastingvrije modellen (tot 1987) in trek, of het nu 4 cilinders of 6 cilinders zijn. En dat terwijl nog geen 2 jaar geleden niemand interesse had in een 316, 318i of 320i van 1984/85/86 … nu vragen ze er rustig €8000 / €10.000 voor!
325i cabrio vanaf 1986 tm 1987 zijn de duurste na de M3.
Duitsland & België kost een 325i cabrio type 1 tussen 20K en 37K