In 1954 introduceerde BMW de 502, de eerste in serie geproduceerde auto met een V8-motor uit lichtmetaal. Een uiterst zeldzame variant hiervan was de vierdeurs Cabrio, met slechts 57 exemplaren.
Een vierdeurs cabrio is een zeldzaamheid. Het zijn vaak coachbuilders die er eentje weten te fabriceren, zowel vroeger als tegenwoordig. De recente Ocean Drive conceptcar van Mercedes deed ons even vermoeden dat er een productiemodel aan zat te komen, maar helaas.
De klassieke 502 vierdeurs cabrio kwam voort uit een samenwerking tussen BMW en carrosseriebouwer Baur uit Stuttgart. Het model, met zijn karakteristieke zelfmoorddeuren, had een 2,6 liter (2.580 cc) grote V8 kopklepmotor onder de kap, opgetrokken uit een aluminiumlegering, die met zijn dubbele carburateur ongeveer 100 pk (@ 4.800 tpm) leverde, veel kracht voor die tijd. Tijdens testwerk met quad-carbs werden overigens vermogens van 150 pk gemeten, maar dit haalde het productiestadium niet.
De motor was gekoppeld aan een 4-bak met synchromesh, die via de stuurkolom was te bedienen. Dankzij een goede aerodynamica liet de 1.440 kg zware 502 Cabrio zich naar een topsnelheid van 160 km/u sturen.
De 502 leunt sterk op de 501, een tweeliter zescilinder model uit 1951. De auto’s hebben een identieke carrosserie, alleen de 502 is krachtiger en beter aangekleed. Van de 502 werden ruim 3.000 exemplaren verkocht, de V8-derivaten (ook de 3.2) die tussen 1954 en 1963 werden gebouwd gingen 12.896 keer over de toonbank.
Ook andere coachbuilders waagden zich aan de 502: zo maakte Karosseriebau Autenrieth uit Darmstadt tevens een open 502, maar dan met 2 deuren (gallery). Baur was de enige partij die de 4-deurs vervaardigde. In de basis kostte de 502 destijds 17.800 D-Mark, ongeveer 4 jaarsalarissen. Kwamen er coachbuilders aan te pas, dan ging het prijskaartje met gemak over de 20.000. Ondanks deze forse prijs gaat het verhaal dat op elke 502 een paar duizend DM toegelegd moest worden, wat de abominabele financiële positie van BMW aan het eind van de jaren ’50 zou verklaren.
De kans dat je tegenwoordig een vierdeurs 502 Cabrio op straat tegenkomt is nihil, maar het BMW Museum heeft er wel één staan (gallery).
snodaard zegt
Mooi. Ik heb niet alle foto’s bekeken. Want om nou voor de zoveelste keer die hele seat reclame af te draaien voordat je een keer een paar fotootjes mag bekijken.. NEE.
uselessblogger zegt
@snodaard: als je snel genoeg bent kan je de reclame toch dichtklikken?
e1000bmw zegt
@snodaard: daar is het autoblogabonnent voor uitgevonden. Geen last van reclames meer.
sirmustang zegt
@snodaard: -edit: bedankt voor je support-
papa zegt
Vw typ 181 is ook een leuke 4 deurs cabrio
toyotafortuner zegt
o.0 ziet er wel erg mooi uit, al helemala zo in een fris groen kleur!
audicoupe84 zegt
Das schmeckt nach mehr!
mashell zegt
Zijn 502 van toen is leuker dan de 520 van nu.
mipmip zegt
In plaats van weer een cross-over of vierdeurs coupe kan iemand best wel weer een vierdeurs cabrio bouwen vind ik.
spidermann zegt
Er bestond destijds ook een 4 deurs “Adenhauer” cabriolet van MB.
desjonnies zegt
Deze wagen en de 507 sportwagen (die op verzoek van de Amerikaanse importeur Max Hofman werd ontwikkeld) hebben er voor gezorgd dat BMW destijds bijna failliet ging.
Deze ‘barok engel’ was absoluut geen succes, met zijn design geënt op voor oorlogse voertuigen.
BMW moest uit pure noodzaak in Italië bij Iso vragen om Isetta bubble cars in licensie te bouwen voor de Duitse markt.
e1000bmw zegt
@desjonnies: yup, erg fijn wanneer die yankees zich ermee bemoeien…
Overigens was de Isetta wel een gigantisch succes en is die zelfs nu nog populair. Alleen het schakelen in dat wagentje ‘wennen’ (niet in de 600, die heeft een normale pook op de vloer, de 300 daarentegen…).