De Germanen, die frivool zo kort mogelijk schrijven omdat ze er niks mee hebben: frivol. Je vindt er ook niets van terug in hun topmodellen. Je krijgt er wel een paar zwaar Teutoonse eigenschappen voor in de plaats: Gründlichkeit en Überholprestige. Ook al in de Audi 200 5T.
Tegenwoordig maakt Audi als vanzelfsprekend deel uit van de heilige Duitse drie eenheid in de topklasse, met BMW en Mercedes. Maar het merk uit Ingolstadt had er een aanzienlijk langere aanloop voor nodig dan de andere twee. Die aanloop begon heel voorzichtig in 1968 met de Audi 100, waarbij 100 stond voor het aantal beoogde paardenkrachten achter die vier ringen in de grill. Deze C1 werd in 1977 opgevolgd door de volgende generatie 100: de C2, selbstverständlich. Ook wel aangeduid als Typ 43, om het nog wat verwarrender te maken.
In 1979 vormde de Audi (eigenlijk officieel nog steeds Auto Union) 100 van deze generatie vervolgens de blauwdruk voor de eerste 200. Audi’s toenmalige topmodel was namelijk alweer ruimschoots ingehaald door de concurrentie uit Stuttgart en München, er moest een flinke schep bovenop. Als basis gebruikten de Techniker hun dikste 100, de CD 5E met zijn vijfcilinder van 136 PK. Niet de Avant versie, met een vijfde deur maak je geen vrienden. De stufenheck dus, dat schrijft de etiquette nu eenmaal voor in dit segment. Zoals ook een viercilinder veel te volks is in deze klasse.
Daarmee was de toepassing van de prachtig lopende 2,1 liter vijfcilinder gelegitimeerd, zij het met de hakken over de sloot. Want behalve het aantal cilinders was ook het vermogen van een wat karig Aldi-niveau: 136 PK, terwijl de Mercedes 280S al 156 PK ophoestte. Bovendien met een cilinder meer. BMW won deze wedstrijd ver pissen vooralsnog met hun instapper in de überklasse, hun zescilinder 728 gaf 184 PK af aan de achterwielen. De voorwielaangedreven 200 woog echter aanzienlijk minder dan zijn dikke bully’s, dus in de sprint naar de 100 km/u deed hij niet voor ze onder. Daarboven raakte hij echter snel buiten adem, hij had meer lucht nodig. Een turbo dus. Legendarisch, beginjaren tachtig.
Aangejaagd door de successen ermee in de Formule 1-bolides van Renault wenste destijds iedereen zich zo’n compressor onder zijn eigen motorkap. Of, bij gebrek daaraan, een dan maar zelfgeplakte badge achterop die zulks suggereerde. Audi monteerde wijselijk zo’n schoepenwiel in de 200 en voerde de noodzakelijke aanpassingen door aan het blok, zoals een gewijzigde compressie en andere zuigers, natriumgevulde kleppen en extra oliekoeling. Hiermee nam het vermogen met 35 PK toe tot 170 PK en steeg het koppel met 80 Nm tot 265 Nm. Ook werd de vijfbak aangepast en was de hoogste versnelling niet langer een overdrive als in de 5E. Hiermee lag zijn top nu wel boven de 200 km/u en kostte de sprint naar de 100 km/u 8,6 seconden. Toevallig precies even lang als Arie den Arbeider nodig had om dat TURBO-plaatje achterop z’n Kadettje te plakken.
Maar dat bleef natuurlijk gewoon een Kadett en ook Audi moest nog het een en ander uit de kast halen om de 200 tot een top-reisklasse limousine te maken en te onderscheiden van de dikste 100. Daarvoor werd onder andere het uiterlijk aangepast, vooral het front. De 200 kreeg dubbele koplampen en nog een set mistlampen in de bumpers gemonteerd. De richtingaanwijzers verhuisden daar ook naartoe. Die bumpers zelf waren groter dan de exemplaren op de 100, waardoor de auto ook iets langer werd. Verder had hij andere stootlijsten op de flanken, een koplampreinigingsinstallatie, lichtmetalen velgen en een grotere voorspoiler. Allemaal zaken waar Arie nog druk voor aan het sparen was in een poging zijn Kadett nog wat meer sexappeal te verschaffen.
De 200 kreeg bovendien beter meubilair en een ander dashboard mee, met een heuse turbometer in de toerenteller. Met flink veel schuim onder het dikke velours werd een weelderig interieur gecreëerd, compleet met twee losse “Ruhekissen”. Was für ein Luxus, nicht? Ook aan de vier open hoofdsteunen was Audi’s voorvader van de S8 te herkennen. Wat betreft de standaarduitrusting viel er niet veel meer te wensen: elektrische ramen en schuifdak, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een digitaal klokje tussen de zonnekleppen. Helemaal eighties zijn de opbergvakjes in de middenconsole voor cassettebandjes en maar liefst drie asbakken met aansteker. Daar viel niemand over in die jaren, zelfs niet over de lucht. Nu zeuren sommige huilebalken in de file al over rokers op de andere weghelft. Huichelend vanuit een monster met een ontbladerend grote uitstoot.
De 200 5T zelf was schoon genoeg om ook in de USA toegelaten te worden. Wel vond men in het land waar alles véél groter is de type aanduiding 200 wat te mager. Gewend om alles te supersizen maakten de ‘Muricans daar Audi 5000 S Turbo van. Een hele bek vol, maar ook dat waren ze wel gewend. Net als uren gezapig rechtuit cruisen op de tempomat, die zat er ook standaard op. Daarmee vielen enkele wat matige rijeigenschappen minder op, want bij verschillende testen vroeg menig journalist zich destijds hardop af of de afstelling wel volledig opgewassen was tegen het turbogeweld op alleen de voorwielen. Er was sprake van onderstuur, maar vooral het sterke zelfcentrerende effect bij het uitkomen van bochten met het gas er vol op resulteerde in een zigzaggende limo. En klotsende oksels.
Dat werd wel beter bij zijn opvolger, de toen opzienbarend gestroomlijnde C3, die in 1983 de pioniersrol voor Audi in de topklasse overnam. Ook weer als begerenswaardige 200, leverbaar met vierwielaandrijving en vanaf 1988 zelfs met een V8. Hoewel dat officieel geen 200 was, het werd een eigen model met net zo’n beknopte type aanduiding: V8. Lekker frivool.
smoked zegt
In weze is dit dus een vroege voorloper van de S6 en/of de S8 ?
HZW zegt
5 cilinder nog steeds de enige echte Audi motor.
Dutchdriftking zegt
@HZW: helemaal mee eens!
papa zegt
Ik vind de vergelijking tussen een Audi 100/200 met een 280s en een 728 een kromme… Waren de prijzen toen vergelijkbaar? Deze audi’s werden uiteindelijk opgevolgd door de A6 waardoor de vergelijking al helemaal niet meer klopt
gtwillem zegt
@papa: de 200 is altijd een soort tussenmodel geweest, maar uiteindelijk was het niet echte concurrentie. Zelfs de V8 was dat net niet. Pas vanaf de eerste A8 ging Audi echt meedoen in die klasse.
alfablog zegt
@gtwillem: Piech die zijn visie over de toenmalige V8 geeft. Genieten.
http://youtu.be/-RPgrKRd1HY
gtwillem zegt
@alfablog: leuk filmpje! Bedankt! Grappig om te zien dat 4wd eigenlijk de enige echte USP was. Dat was bij de A8 wel anders.
jaapiyo zegt
@gtwillem: idd bij de A8 is dat anders, die heeft namelijk geen USP omdat BMW en Merc ook xDrive en 4Matic aanbieden :)
jrk68 zegt
@gtwillem:
Het is nog steeds een “tussen” merk, meer volks dan premium.
gtwillem zegt
@jrk68: in de ogen van een stuk of zes AB reaguurders en andere online fanboys van een ander merk wel ja.
Het is net om welk model het gaat, eigenlijk. Bij de A1 vind ik het wat lastiger om de meerwaarde te zien, maar bij een A8 zie ik het absoluut wel. Daarbij laten BMW (1-serie, 2-serie) en MB (Vaneo ;-)) ook af en toe wat steken vallen als het om ‘premium’ gaat. Persoonlijk denk ik dat Audi een volwaardig concurrent is van BMW en Mercedes. Het is maar net welk model het nieuwste is (en automatisch bijna klasseleider).
jrk68 zegt
@gtwillem:
Ik oordeel graag op basis van feiten, niet op basis van onderbuikgevoelens en aannames.
Dat ik daarmee tot een zeer select groepje behoor neem ik graag voor lief, al vermoed ik dat 6 een lage schatting is.?
lamborgfan zegt
@jrk68: 6 personen met meerdere accounts..
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Daar maak ik nooit een studie van, zelf heb ik er nog maar 1.
Wel heb ik het vermoeden dat ons oranje aapje nu post onder het pseudoniem @franserommel.
alfablog zegt
De auto van Higgins, Mr Masters.
doewap zegt
@alfablog: en de auto van de moeder van Elliott in ET
scottishcarspotter2000 zegt
Vast een hele goede auto, ik vind het alleen jammer dat er niet echt aan af te zien is wat ie kab
premiumduitser zegt
Toen verbuikten Audi’s nog geen liter olie om de 5 kilometer…
lekbak zegt
Ik ben eens van een w126 280E in een dergelijke audi gestapt. Wat een verschil was dat. De Mercedes reed vele vele malen beter en ook van binnen was het gewoon een klasse verschil. Wel vond ik de turbomotor goed, die viel me mee. Al was een Mercedes V8 nog vele malen beter. De audi was echt geen concurrent voor Mercedes, bij lange na niet.
gtwillem zegt
@lekbak: klopt, Audi was toen nog niet op het niveau van BMW en met name Mercedes. Vooral Mercedes was in de jaren 80 niet te overtreffen. Kijk maar de daling in kwaliteit in de jaren 90.
papa zegt
@gtwillem: de w140 (de “tank”) wordt vaak gezien als een van de beste auto’s ooit totaal overengineered. In mijn ogen is de w140 een betere auto als zijn voorganger
gtwillem zegt
@papa: klopt! Dat was een overontwikkelde auto, alhoewel ik bij een vroege 600 SEL nog wel zou uitkijken. Ondanks het imago zijn er best veel kinderziektes geweest met de complexe motor en elektronica. Neem een late en kale S300 Turbodiesel, onderhoud hem goed en je kunt doorrijden tot 2030 ofzo.
autofanaat zegt
@papa: Net als de w124, ook een prachtige auto.
draadloos zegt
@papa: je bedoeld “de kathedraal”..
gtwillem zegt
@draadloos: a.k.a. het zweethok van Kohl…
doewap zegt
@gtwillem: aka Dikke Bertha
jaapiyo zegt
“Tegenwoordig maakt Audi als vanzelfsprekend deel uit van de heilige Duitse drie eenheid in de topklasse, met BMW en Mercedes.”
Nee hoor, BMW en Mercedes staan nog steeds wel een stapje hoger dan die hippe marketing jongens van VAG. Laat ze eerst maar eens wat met RWD op de markt brengen, dan praten we verder.
gillesvda zegt
@jaapiyo: Dat is jouw mening misschien. Voor de rest van de bevolking behoren ze er wel toe.
Ps: BMW en Mercedes maken de overstap naar 4×4 of zelfs FWD(!) dat geeft aan dat Audi goed zat. Ookal is RWD voor autoliefhebbers zoals op autoblog zeer belangrijk, dat is het niet voor 98% van de klanten.
rufctr01 zegt
@gillesvda: ik zie BMW en Mercedes ook hoger op de ladder staan.
gillesvda zegt
@rufctr01: Om er dan toch dieper op in te gaan: Wij hebben een BMW’
gillesvda zegt
@rufctr01: Om er dan toch dieper op in te gaan: Wij hebben een BMW gehad, verschillende Audi’s en nu een Mercedes ML, een nieuwe A6 en een A5 (ja die heeft iets meer olie nodig). Ik kan je zeggen, de Audi’s moeten niets onderdoen. Integendeel, de BMW was de grootste ‘rommel’. Elke maand was er wel iets aan de 3 reeks. Maar ik ben niet zo kortzichtig om een merk te beoordelen op één model van een aantal jaren geleden. (Dat zouden sommigen hier ook eens niet moeten doen.)
Verder hebben we in 3 verschillende generaties van A6 + de A5 nooit 1 probleem gehad(!) De wagens rijden ook gewoon zeer goed. De A6 is een perfecte cruiser voor lange afstanden en de A5 is comfortabel en toch sportief.
Het interieur van de 2 Audi’s is ook veruit mooier en beter afgewerkt.
Kraak ik de anderen nu af? Neen, zeker de ML rijdt ook echt geweldig, als een vliegend tapijt. Maar of de Audi’s moeten onder doen? Verre van.
gtwillem zegt
@gillesvda: bedankt voor je bijdrage. Ik heb zelf ervaring met BMW en Audi (en een beetje Mercedes), maar op sommige vlakken is de een beter, en op sommige de ander. Qua interieur, stabiliteit, ruimte en design vind ik Audi het beste, naar mijn bevindingen. Qua aandrijflijn en rijgedrag is een BMW en Mercedes beter. Maar dan nog is het ook weer welk type: het ene is net wat geslaagder dan het andere.
lekbak zegt
@gillesvda: voor veel vermogen is awd beter, voor kleine auto’s is fwd beter ivm de ruimte. Niet voor niks zijn de oude vertrouwde modellen (C-E en S-klasse en 3-5 en 7 serie) nog steeds rwd. Dat rijdt gewoon een stuk rustiger, iets wat je graag wilt in een dergelijke auto.
Alle systemen hebben zo hun voors en tegens, maar de voors van fwd zijn voornamelijk economische en die van rwd gaan over het rijden. Fwd past dus goed bij Audi; weinig verkopen voor een hoop…
gtwillem zegt
@lekbak: voorwielaandrijving biedt een behoorlijk aantal voordelen als je daadwerkelijk een auto wilt ontwikkelen. Met name op het oog van ruimte. Ik houd van achterwielaandrijving maar als we heel eerlijk moeten zijn, zijn de voordelen voornamelijk gevoelsmatig. En de voordelen van voorwielaandrijving kun je gewoon meten. Ik rijd zakelijk dagelijks in een achterwielaandrijver met een atmosferische zes in lijn, en dat is fantastisch heerlijk, maar qua concept compleet ouderwets. Een A4 Avant 2.0 TFSI is sneller, zuiniger, ruimer, mooier, goedkoper om te bouwen, stabieler op hoge snelheid en gewoon beter dan mijn 325i.
Qua gevoel gaat er niets boven een handgeschakelde auto met een atmosferische zes in lijn, maar dat is lastig verkopen…
lekbak zegt
@gtwillem: dus eigenlijk zeggen we hetzelfde. Voorwielaandrijving is op alle vlakken economischer en achterwielaandrijving rijdt beter.
Ik snap de keus van fwd bij de meeste merken heel goed. Maar op een gegeven moment is comfort en dat soort ‘onmeetbaar’ gevoel belangrijker dan geld en ruimte. De vraag die de fabrikanten zichzelf moeten stellen is waar die grens ligt. Bmw vond dat deze al bij de 1 serie lag maar daar stappen ze nu vanaf. Ik denk zelf dat vanaf formaatje A6 en hoger de fwd wel geruild mag worden voor rwd. Dan is een beetje ruimte meer of een beetje benzine minder niet zo belangrijk als lekkerder rijden.
Van mij mogen alle auto’s groter dan het A of B segment rwd krijgen. Maar dat zal niet gebeuren…
Jipp zegt
@lekbak: hij zegt niet dat een rwd beter rijdt, hij zegt dat dat in het alleen koppie beter rijdt!
gtwillem zegt
@lekbak: gelukkig is er een Twingo ;-).
In principe heb je gelijk, bij een E-segmenter heb je over het algemeen voldoende ruimte om de configuratie toe te passen die je wilt.
super zegt
@gtwillem:
Een a4 heeft de motor langs itt tot de meeste voorwielaandrijvers, op het gebied van benenruimte voor is langs beter omdat je ‘naast’ de motor kunt zitten. Daarnaast het probleem dat de meeste fwd autos (incl audi) de motor zo ver naar voren hebben liggen dat het rijdt alsof je op je fiets twee hele zware boodscappentassen aan je stuur hebt hangen.
jaapiyo zegt
@gillesvda: Zelfs in de sneeuw is RWD beter:
http://www.autobild.de/videos/video-bmw-3er-gegen-vw-passat-2015–5616148.html
gillesvda zegt
@jaapiyo: Dat durf ik toch te betwijfelen, zelfs na het zien van dat filmpje. Algemeen gezien is FWD gewoon veiliger in gladde omstandigheden.
jrk68 zegt
@gillesvda:
Veiliger is niet noodzakelijkerwijs beter en al helemaal niet leuker.
Het is wel beter voor hen die zich liever met dashboard aaien, Infotainment, bellen en appen bezig houden dan met autorijden.
Voor hen die zich louter met autorijden bezig willen houden is achterwielaandrijving de beste keuze.
gillesvda zegt
@jrk68: Laat nu net die laatste groep die je vernoemt heel klein zijn.
De rest voelt geen verschil tussen een vergelijkbare BMW, Audi of Benz. Ze rijden dan ook alle 3 beter dan gemiddeld.
Nog eens; de mening gemiddelde autobloglezer is relevant voor 1 à 2 procent van de bevolking.
rossi46audi zegt
@jaapiyo: passat is geen echte awd. Maar heeft haldex.. pas op het moment als het nodig is zal er vermogen naar de achterwielen gaan. Bij quattro niet zo. Awd zal een rwd in zeer slechte omstandigheden zoals hevige regen sneeuw blubber en andere meuk altijd voorblijven
991gt3rs zegt
Als we dan toch over vijf cilinders en Audi praten, had dan meteen de Audi RS2 gepakt.
rossi46audi zegt
@991gt3rs: doe maar een S1.. de ECHTE
991gt3rs zegt
@rossi46audi: Die kent iedereen wel, vaak genoeg voorbij gekomen op autoblog. De S1 is ook nog eens niet te betalen en nergens te krijgen.
schellekens006 zegt
Mijn vader kocht in 1980 een nieuwe Audi 200 jonge we hebben nog nooit zon slechte auto gehad. Na 5 jaar bijna weggeroest. Hij is Audi wel trouw gebleven maar de 100 en 200 waren echt slechte autos.
fj272 zegt
@schellekens006: Dat klopt volkomen… Zeker de modellen waar het over gaat… Vanaf 82 toen de “nieuwe” kwamen hadden ze het roestprobleem onder controle, maar de techniek was erbarmelijk.. Er waren maar weinig zaken die niet stuk gingen.. Daarbij waren de diesels niet voor uit te branden..
martingtv zegt
De Audi 5000, de opvolger, heeft Audi bijna de amerikaanse markt gekost. Unintended acceleration. De amerikanen haalden het rem pedaal en het gas pedaal door elkaar.
toyotafortuner zegt
Hm… Best een leuke wagen. Maar mijn kop thee is het niet beppald
moveyourmind zegt
Toch wel een prestatie dat Audi zich in een paar decennia zich heeft opgewerkt en deel uitmaakt van de gevestigde orde in het hogere segment. Topsegment is het bij lange na nog niet, in dat segment zit een select aantal merken, zoals Rolls Royce en Bentley.
Een bijna nog grotere prestatie is dat een deel van de Audirijders dat zorgvuldig opgebouwde imago in no time teniet weten te doen door hun allesbehalve deftige rijstijl. Ik zeg bewust een deel van de Audirijders, want het zijn met name de wannabees die vaak net droog achter de oren zijn en nog het idee hebben zich moeten te bewijzen. Jammer, want dit doet het imago van dit merk geen goed.
Overigens is Audi niet het enige merk wat devalueert door de manier waarop sommige berijders zich op de weg manifesteren. Voor Volvo vind ik dat ook steeds meer opgaan.
dafmaf zegt
@moveyourmind: Grootste foutparkeerders in mijn wijk zijn BMW- en Audi-bezitters. Die parkeren op de stoep en op straathoeken alsof het de normaalste zaak is. Het valt echt op. En hun richtingaanwijzers zijn ook altijd stuk, je weet nooit of ze rechtdoor gaan of afslaan.
marinepower zegt
@moveyourmind: goed gesproken!
scottishcarspotter2000 zegt
@moveyourmind: nou ging mam met onze V70 stoplichtsprintjes aan met petjes in verlaagde golfjes 4 (en won ?) en reed steevast te hard, misschien heb je gelijk ?
Dutchdriftking zegt
Mooie auto dit!
Jochen zegt
Ik herken hem niet eens direct. De achterzijde lijkt toch erg veel, in mijn ogen, op een mix van een Volvo 340 en 740
Rick-dos zegt
Grappig dat mensen dit een mooi model vinden. In die periode stelde Audi niks voor. De auto’s waren het aankijken niet waard en niemand nam Audi serieus.
De ommekeer begon eigenlijk bij de Audi 80 B3. Hoewel het niet in de schaduw van de 3-serie en 190 kon staan, was het wel een auto die de aandacht trok en waarbij mensen het als serieus alternatief gingen zien. De ommekeer werd bevestigd met de Audi V8. Audi had tot dan toe een “rally” image. Dit kwam natuurlijk door de Quattro en toen men dat ook nog eens ging marketen was de image compleet. BMW en Mercedes werden in verband gebracht met racen door de succesvolle DTM serie en hun strijd daarin. De meester zet van Audi was dan ook om de V8 in te zetten in het DTM. Hoewel er veel scepticisme was over de overwinning van Audi, en er controverse was over de nokkenas in de Audi, was het wel het definitieve keerpunt voor Audi en nestelde zich tussen de twee andere Duitsers. Ook veranderde het de image van Audi. Had Audi dat toen niet gedaan dan had je vandaag de dag niet over een RS model gesproken maar over een Quattro.
desjonnies zegt
Kostte tweedehands aanmerkelijk minder dan de concurrentie, die je ook voor een appel en een ei kon kopen.
De vergelijking me wagens als de Peugeot 604, de Rover 3500 SD 1 de BMW 5-serie en de Volvo 264 was mijns inziens meer op zijn plaats geweest.
De S klasse en de 7-serie was gewoon een maatje te groot voor deze Audi.
Stille Joop had er zo eentje gekocht, zat ook in ‘de handel’ en nm de 200 5T voor weinig mee een pracht exemplaar mot ik zeggen.
Inderdaad, het schuifdak, Cruise control TOEN AL en vooral die twee kleine kussentjes op de achterbank maakten het af, executive different style.
Donkerblauwe Pullman bekleding die echt verrotte mooi stond in die wagen, ding had een bepaalde je-ne-sais-quoi
desjonnies zegt
Rijden deed’ie niet geweldig, ontieglijk veel turbo-lag en als de Turbo inkwam was je tractie verdwenen omdat het hele voor zooitje werd gelift door de losgekomen krachten.
In nat weer een bijzondere gevaarlijke en vooral instabiele wagen.
Geen allemans vriend, eerlijk gezegd reed een 3500 Rover stukken beter
mrrallycross zegt
History. Nice.
deboes zegt
Waren dit ook van die onbetrouwbare hondenhokken zoals die van nu, of hebben ze hier hun goede image aan te danken?