Midden jaren ’70 kwam Aston Martin met een vreemd uitziende vier-deurs sedan. Dat hadden ze beter niet kunnen doen want volgens sommigen is het één van de slechtste auto’s ooit gebouwd.
De Aston Martin Lagonda was ontworpen door William Towns. Alhoewel hij al in 1976 het levenlicht zag, startte de productie eind 1978 en werd het eerste exemplaar pas in 1979 geleverd. Het design was zelfs voor die tijd behoorlijk omstreden. De auto was meer dan vijf meter lang en 1,80m breed maar slechts 1,30 meter hoog. De één vond het prachtig, de ander haatte het.
Naast het opvallende design was de Lagonda een showcase voor moderne techniek. Aston Martin koos bijvoorbeeld voor digitale meters in het dashboard en LED-verlichting. Ook was het de eerste auto met een elektronisch motormanagement systeem. De ontwikkelingskosten voor deze snufjes waren enorm en helaas voor Aston Martin leverde het een alleen maar problemen op. De elektronica werkte vaker niet dan wel. Hierdoor heeft Time de Lagonda zelfs uitgeroepen tot één van de slechtste auto’s aller tijden.
Onder de kap lag een hagelnieuwe 5,3-liter V8 die 280 pk en 488 Nm leverde. Hiermee had de Lagonda ondanks zijn gewicht van bijna 2000 kilo een topsnelheid van 230 km/u en sprintte hij naar de 100 km/u in 8,8 seconden.
Ondanks de discussie over het design ontving Aston Martin toch een behoorlijk aantal aanbetalingen van klanten die de auto graag op hun oprit wilden hebben. De Lagonda was een luxe sedan die qua prijs in de categorie van Rolls-Royce Silver Spirit, Maserati Quattroporte en de Bentley Mulsanne viel.
Vanaf 1982 mocht de Lagonda ook in de Verenigde Staten verkocht worden wat uiteindelijk uitmondde in een facelift in 1983. Deze werd gepresenteerd in Frankfurt en de veranderingen waren nieuwe bumpers, nieuwe velgen, verstelbare ramen achter en andere stoelen.
In 1984 kwam Aston Martin met een verlengde versie van de sedan. Deze had als extra bonus twee kleuren TV’s voor en achter. Ook waren er vanaf dat jaar meerdere talen beschikbaar voor de schermen op het dashboard. Eerst was alleen Engels beschikbaar maar vanaf 1984 jaar kon je ook kiezen voor Duits, Frans of Arabisch. In 1986 werd de brandstofinspuiting aangepast waardoor de motor 300 pk leverde.
In 1987 kreeg de Lagonda wederom een facelift. De auto kreeg nu wat rondere hoeken en de vier opklapbare koplampen werden vervangen door zes vaste exemplaren in de bumper. Ook kreeg de Aston nieuwe 16-inch velgen en werd wederom de brandstofinspuiting aangepast.
Uiteindelijk werd de Lagonda in 1989 uit productie gehaald. Er waren toen 645 exemplaren gebouwd. Hiervan zijn een aantal omgebouwd naar een shooting break door een Zwitsers bedrijf en Aston Martin heeft zelf nog een 2-deurs Lagonda gebouwd.
Ondanks dat de Lagonda technisch gezien een drama was, is het wel een icoon door het bijzondere design. Aston had niet moeten proberen om zoveel elektronica in de auto te proppen want dat had ze een hoop kosten en moeite bespaard. Gelukkig hebben ze die moeilijkheden overleefd en produceren ze nog steeds fantastische auto’s.
rikkon zegt
Hulde voor een artikel over 1 van de mooiste auto’s ooit!
dekster zegt
Heb deze al eens in het echt gezien, het is een ongelooflijk grote lompe bak.
Maar is Lagonda niet een MERK en niet een TYPE?
Lagonda Rapide
dekster zegt
Nog een 2 lagonda’s
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik hou van Astons, ik hou van apart design, ik hou van andersdan-anders, ik hou van lef, ik hou van vierkant-achtig gedesignde modellen…
Waarom vind ik deze dan zo ongelooflijk lelijk??????????????????????????
Beats me…
Volvo_440_turbo zegt
Zo eentje is hier ooit op de ring langs Halle gepasseerd, ik heb hem maar in een flits gezien, maar 1 ding is zeker, die auto rijdend zien is indrukwekkend, ook al is ie op foto niet moeders mooiste…
dekster zegt
Om even mezelf in (gedeeltelijk) ongelijk te stellen, niet alle lagonda’s hebben 4deuren.
bruistablet zegt
ik vind een citroen bx meer hebben .
Race_Kees zegt
Jazeker, Lagonda is een merk! (geweest.)
Ik ben benieuwd of Jeremy C. ook over deze Lagonda begint bij de eerste rijtest van de AM Rapide.
Wiki alert:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lagonda
lincoln zegt
1 van de weinige auto,s die ik nooit heb durven kopen ..
ook al kreeg ik em voor een schijntje aangeboden (8 jaar geleden) ..
Endlezz zegt
Ik heb de Lagonda altijd een schitterende wagen gevonden qua design. Als kind vond ik hem al waanzin. Hij zat namelijk in zo’n pakketje speelkaarten (de grootte van een normaal kaartspel) waarbij op elke kaart de specs staan van de betreffende auto. Ik speelde altijd tegen mijn vader met om ter beste specs. Als ik me niet vergis heb ik nog altijd een dertigtal van die speelkaartendoosjes, meestal gekocht in Oostenrijk of Duitsland.
Sorry, ik dwaalde even af. Kortom, ik ben een Lagonda-fan ;)
audi-fan zegt
supermooi maar een tikkie langzaam
mashell zegt
Eglass Rijssen heeft er 3 te koop staan. Eigenlijk al heel heel heel erg lang te koop staan. http://www.lamborghinirijssen.nl/aston/indexaston.html
w0o0dy zegt
@lincoln: troost je met de gedachte dat je nu nog geld hebt voor een leuke auto omdat je die toen niet hebt gekocht, lol
De meeste eigenaren zijn waarschijnlijk inmiddels kaal omdat ze zich de haren uit het hoofd hebben getrokken vanwege alle probleempjes die deze auto’s hadden…. veel electronica, maar niet erg goed doordacht, laat staan qua kwaliteit (waarom denk je dat die auto zo goedkoop werd aangeboden?)
VonStroke zegt
Shocking is het woord. Vergt alleszins gewenning.
RScosworth zegt
Aangezien ik me sowiezo niet laat misleiden door logo’tjes en plakkertjes vind ik dit echt een gedrocht. Op de een of andere manier moet ik altijd aan een Buick uit eind jaren tachtig denken wanneer ik zo’n Lagonda zie. Alleen hier is nog een olifant bovenop gaan zitten ofzo.
prop zegt
Kewl…. ik hou van dit soort auto’s
Jaap zegt
Ik blijf het een enorme cultbak vinden, het liefst in het bruin. Is er iets bekend over het benzinegebruik? Ik hoop iets van 1:5 :)
Shrike zegt
Wat vind je van deze versie
Rick dos zegt
Kan me nog herinneren dat ik deze auto begin jaren ’80 in één of andere autojaarboek zag.
Ik was niet zozeer verliefd op het exterieur maar wel op het interieur. Het zag er allemaal zo futuristisch uit. Niets kwam in de buurt toentertijd. Nou, misschien de RR’s met tv’s achterin. But that was it.
Bas zegt
Ken iemand die, als hij rijk was geweest, er gegarrandeerd eentje zou hebben. Ondanks de qualiteit.
Uit respect voor die ene persoon laat ik mn persoonlijke mening achterwege….Laten we zeggen dat ik af en toe blij ben dat hij niet rijk is :)
Patrick zegt
Vreemd, er wordt hier gezegd “Ook was het de eerste auto met een elektronisch motormanagement systeem”. En dat terwijl reeds 10 jaar eerder Volkswagen de VW 411 met volledig electronische gestuurde injectie verkocht.
Wat de auto op zich betreft, het er eentje van een zeldzame schoonhied.
RenJie zegt
@mashell
wat een ongelofelijke k*tsite is dat, je raakt de weg gewoon kwijt en is totaal niet overzichtelijk, niet normaal :P Wel leuke auto’s te koop, dat wel.
Esprit de Flandre - Krottegemse Rommelmarkt 6 zegt
@ Dekster:
Uit Wikipedia: ‘Het bedrijf werd in 1948 door David Brown gekocht, die het bij het eveneens door hem gekochte Aston Martin voegde.’
lincoln zegt
@wOoOdy .. toen had je nog weinig internet info dus moest ik het doen met roddels en bangmakkerij ..
het was een parelmoerwitte met stuur aan de engelse kant ..
maar ik zag die deurpanelen al loszitten en onder het dashboard was ook al een hoop geklooit ..
onder het mom van .. whaa je bent toch een handige jongen dat fix je wel ..
eind van de dag vond ik em iets te engels voor mijn handigheid ..
betaal me nu scheel aan shampoo en kapperskosten ..
Appeltje zegt
Ik heb het altijd een erg interessante auto gevonden, echt een rariteit, afwijkend van de andere Aston-Martins (het heeft dan ook een Lagonda logo). Maar als de auto niet verwant was geweest aan Aston-Martin, en minder zeldzaam was geweest, was m’n gevoel erover een stuk minder geweest. Wel vind ik het platte en rechte aan de auto eigenlijk best mooi, helere lijnen, net als bij de vergelijkbare Bentley’s en RR’s.
floryn zegt
ik vind m heerlijk over een aantal jaar graag op de oprit
carsofcoolhaven.nl zegt
Bloody hell wat een ongelooflijk foeilelijke auto is dit zeg. Ik weet dat het een nutteloze bijdrage is, ik vertel niks war wie dan ook wat aan heeft, maar het moest gewoon even. Ik ben niet snel echt verrast door de skeletons in diverse historische kasten van de merken die we nu kunnen waarderen om mooie, fraaie auto’s, maar dit….
brrr
niet mijn auto dus. Al hoop ik wel nog eens die shooting brake van een paar reacties hierboven tegen te komen, dat zou mijn dag wel maken.
RenesisHP zegt
De perfecte verbeelding van zijn tijdperk en dit op de meest elegante manier. Dit heeft dus gewoon iets. :?
Laus zegt
Wat prachtig en heerlijk tegendraads. Zo zouden er meer moeten zijn. Was echt een auto voor mij geweest mocht ik destijds centjes hebben gehad.
Wist niet dat AM ook echt mooie auto’s heeft gemaakt.
Klassiekerrally zegt
Ook bij deze auto geldt: de eerste versie vind ik het mooist, het puurst. Die scherpe vouwen, die belachelijke proporties. Echt geweldig. Net als de Lamborghini Countach nog nooit echt geëvenaard qua heftigheid.
DRU zegt
Deze auto is zoo vet. Echt een sjeikenbak. En inderdaad belachelijke proporties. My favourite to have in the collection.
DAT zegt
Uit dezelfde koker: de Bulldog
Samen met de Lagonda zeer revolutionaire auto’s. Om dan te zeuren over de gebreken ervan is net als huisvrouwen die klagen over stof tijdens een verbouwing.
C6.R zegt
Fout is goed en dus is deze goed (fout)!
Dit model was toch heel belangrijk voor het overleven van Aston Martin destijds?
Tjakko zegt
Laatst werd er nog zo een geveild door Van Beusekom waar wij gingen kijken, maar wat een uniek ding zeg.
Jantie zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Birger zegt
Gaaf ding. Chinees toevallig?
Lagonda zegt
Toen de Lagonda destijds eind 70 op de weg verscheen was het een verschrikkelijk mooi en imposante auto om in het ‘wild’ te zien, niet dat dat vaak voorkwam overigens.
Ik kan mij voorstellen dat het in het huidige tijdsbeeld een vreemde auto is, maar toen hij net uitkwam was het een vreselijk mooie auto.
Ik ben benieuwd of er weer eens een Lagonda aankomt.
Misschien leuk om te weten:
La Ohanda Chapter lies within the boundaries of Clark County. The chapter name is taken from the Indian words “La Ohanda”, “Ough Ohanda” or “Lagonda” which mean “Buck’s Horn”, “Little Deer’s Horn”, or “Little Horn”, the name the Indians called a section of Buck Creek. If one would look at a map, Buck Creek resembles a pair of buck horns. Buck Creek afforded a lot of mill power in 1806 when Simon Kenton established his mill there. This was a grist mill and a carding machine which was built along the water of Buck Creek. Other mills were built in the area and a village of Lagonda on Buck Creek consisting of eight or ten buildings saw growth. Mills soon were built and operated upstream from Lagonda. The entire village of Lagonda on Buck-Creek was purchased in 1850 by Jeremiah Warder consisting of eight to ten buildings, saw mills, woolen factory and grist mill.
En dan even over de merknaam Lagonda:
The Lagonda make was founded by an expatriate American, Wilbur Adams Gunn who was born in Troy, Ohio, in 1859, the second son of the Rev. J.W.Gunn. He was brought up in Springfield Ohio where Lagonda is the name of a district which grew up on the banks of Lagonda Creek, itself a corruption of the local Indian name for the river.
Gunn came to England in l89l, ostensibly to set up a European branch of his brother-in-law’s Lagonda manufacturing co which made steam engine equipment. As a former Singer apprentice, he was also a consulting engineer in his own right, specialising in hydraulic equipment for theatres and lifts, then very fashionable. As a hobby he was a keen singer and through a local operatic group he met Mrs. Constance Grey, who lived with her husband in a large house with extensive grounds on the Surrey side of the river at Staines. Mr Grey died in 1896 and the fol1owing year Gunn and the widow married and he then set up a small machine shop in the greenhouse. In 1898 Gunn made himself a small petrol engine which he fixed to his bicycle to ease his travels between sites. He also designed and built small compound steam engines which he sold to owners of Thames river launches.
Hubert zegt
@Lagonda,
leuke bijdrage, maar de volgende keer minder knippen en plakken en gewoon de tekst in NL zetten.
Dit komt wel errug lui over.
Verder is het gewoon een schitterende, tijdloze auto.
9000cse zegt
Ik weet nog, dat één van de twee gebroeders Jans(s)en, directeuren/eigenaren van EJA in Belfeld (Limburg) er een had. Sensationeel in die tijd. Mijn hemel, wat ben ik met m’n fiets voor afstanden onderweg geweest, om hem van dichtbij te kunnen bekijken. In die tijd werkelijk zéér bijzonder! Wat zal die man zich geërgerd hebben aan de afdrukken van m’n neus op de ramen, om alles goed te kunnen bekijken. Alleen, van de “meterkast” zag je niets, want die was digitaal en dat woord kon je in die tijd nog nauwelijks schrijven.
gijs zegt
echt een superwagen! wil hem graag ooit nog spotten, de bulldog was ook een bruut ding jammer dat er maar een paar van zijn
Lagonda zegt
@hubert Ik heb wel wat beters te doen. Ik verwacht dat de gemiddelde autoblogger prima met het engels uit de voeten kan.
papa chico zegt
ik heb er een gehad ..even maar wand tis een leuk ding om mee te rijden en veel bekijks maar hij lust wel een slokie ook ….!kon hem weer goed verkopen en rij nu bmw 535e,.bevalt me tog beter ..maar lelijk vind ik ze niet een leuke aparte auto ..met een soort vliegtuig dashbord heel apart ..
Jordi zegt
Heel mooi. Raar dat veel van jullie de (oude) schoonheden uit Amerika niet kunnen waarderen en dit wel.. terwijl het best veel van elkaar weg heeft..