In navolging van Jaguar gaat nu ook Toyota maximaal retro. 30 jaar na de lancering van de Land Cruiser 70 vieren ze dit door het originele model weer een jaartje te verkopen, met onder de kap een 4 liter V6-motor.
De Cruiser komt er zowel als gesloten terreinwagen (4,810 mm lang) als pickup (5,270 mm lang). De 1GR-FE motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en een part-time 4WD-systeem. Hij levert 231 PS en 360 Nm, en slurpt iets meer dan 15 liter peut weg per 100 km. Net zoals alle oude stoempers rolt ook de Toyota op een ladderchassis.
Nou is niet de hele auto identiek aan het model van 1984, behalve de moderne motor zijn ook de grille en koplampen wat bijgepunt. Laatstgenoemden hebben bovendien nu richtingaanwijzers (of, voor onze Vlaamse bezoekers: pinkers) geïntegreerd. Daarnaast zijn airbags, ABS en een tripcomputer standaard. Eigenlijk is het dus gewoon een retro-carrosserie over modere technologie, maar het idee is leuk.
Waar kan ik hem kopen?
In Japan. Dat wordt dus importeren als je ‘m wilt hebben… In het land van de Rijzende zon doet de hij 3,600,000 JPY, de pickup 3,500,000 JPY. Omgerekend is dit 26.253 om 25.524 euro. Toyota verwacht er zo’n 200 per maand van te verkop0n.
tupperware zegt
Goed nieuws voor de terroristjes van deze wereld, die kunnen weer een paar decennia vooruit..
Doe mij trouwens maar een FJ40 re release.
RazorHead zegt
@tupperware:
Inderdaad, nu IS aan het oprukken is ziet Toyota hier een mooie afzetmarkt in voor dit spul !
Esprit_de_Flandre zegt
@RazorHead: Dit spul is gewoon nooit verdwenen op die markten…
pjotr zegt
Wordt deze niet nog gewoon in Zuid-Afrika gebouwd? Die oude Land-Cruiser pick ups (bakkies) bouwen ze daar nog.
gop1 zegt
@pjotr: Wordt daar inderdaad gewoon nog gebouwd en verkocht, ook in Australië.
pomoek zegt
@gop1: En natuurlijk RHD…
gop1 zegt
Wat zou die geïmporteerd in Nederland doen incl. alle belastingen?
jelmer zegt
@gop1: Als ik het goed heb uitgerekend en als alle onzekerheden zijn zoals ik aangenomen heb, dan komt er – schrik niet – zo’n 90.000 euro bovenop de in het artikel genoemde prijs…
fconderkantlat zegt
supervetcoolgaaf. in mijn optiek 1 van de beste auto’s aller tijden
razzie zegt
Cool! Nu nog 90’s Honda en Nissan’s re-releasen.
gregorius zegt
@razzie: ik wil wel een LHD R34 met R35 motor. Integreer nog even een ipad mini ergens en wat leuk leer!
Goed, ik ga weer even door met dromen op kantoor.
toshtie zegt
@gregorius: een R34 engine swappen is toch wel een beetje heiligschennis hoor. Die rb26dett heeft toch wel een flinke reputatie opgebouwd.
ej20g zegt
@toshtie: dat geldt ook voor de ombouw naar LHD. Gewoon niet doen, het dashboard en dergelijke zijn dan niet origineel Nissan (wel van hele goede kwaliteit als je bij het juiste bedrijf koopt) en dat vind ik bij dit soort auto’s toch altijd erg jammer. Daarnaast klopt er gewoon iets niet aan een Skyline met het stuur links
styns zegt
Vet dat ze oude iconen weer opnieuw leven inblazen! Tijdmachientje!
amazinglaurent zegt
Nee bedankt, liever een re-release van de 2000GT
roberto zegt
@amazinglaurent: Nee, hij heeft nu zijn charmes mede door zijn zeldzaamheid.
heer zegt
Ziet er best tijdloos uit.
baasbas zegt
Hahaha die photoshop in die woestijn is wel erg slecht! Zo nep. Iedereen weet dat die dingen daar alleen maar gebruikt worden om 180 te rijden op 2 wielen
phevtreb zegt
Is dat hier op kenteken te krijgen?
Freewarefreak zegt
@phevtreb: Wel super zonde dat je hem dan RHD hebt.
str8six zegt
Leuk idee maar laten ze dan de 1st gen Landcruiser weer maken! Die was pas gaaf!
jrk68 zegt
@str8six:
alsjeblieft, de 1954 LC
Al denk ik dat je de FJ25 bedoelt.
str8six zegt
@jrk68: hahah ja idd! De tweede!
parker zegt
Tsja… Blijft een tooyota. Dat andere retro ding van toyota verkocht ook niet..
tupperware zegt
@parker:
Je doelt op de FJ?
Die is hier officieel nooit gevoerd, die is speciaal op de noord Amerikaanse markt gericht.
De Toyota dealer in ’s Gravezande importeerde ze zelf en heeft er toch een aantal kunnen verkopen.
In de VS kom je ze vrij regelmatig tegen, daar rijden er een paar 100.000 rond.
Je onderbuik heeft het dus weer mis..
potver7 zegt
@tupperware: Sterker nog, ik zie ze hier ook regelmatig rijden. Een gele, een blauwe en een zwarte. En dan woon ik toch een flink stukje bij ’s Gravenzande vandaan…
toyotafortuner zegt
@tupperware: Maar helaas wordt ie niet meer verkocht in Amerika. Verkopen kelderen een tijdje nogal hard Alleen nog te koop in Australië en andere RHD-landen als Japan.
OT: Awesomeness! Hmm… een nieuwe 70-serie of toch een oudere model… Kan niet kiezen.
Eigenlijk wordt de 70-serie nog verkocht, vooral in geloof ik Zuid-Amerika en Australië
BTW: Doe ook maar de 60-serie of nog beter een 40-serie opnieuw brengen!
tupperware zegt
@toyotafortuner:
Dat de verkopen daar kelderen is na 2 jaar al ingezet, de mensen die hem echt leuk vonden kochten hem de eerste 2 jaren.
Dat hij niet meer in de VS geleverd wordt betwijfel ik, voor 2014 zijn er nog 2500 limited editions gemaakt en hij staat nog steeds vanaf $28K in de prijslijst.
toyotafortuner zegt
@tupperware: ah ik geloof dat ik het verkeerd heb gelezen. Iig, 2014 is een van z’n laatste jaren. Erg jammer. Het was imo een geslaagde retro versie.
reistje zegt
Als we daar dan de BPM en BTW bij optellen komen we rond een prijs van 3,600,000euro.
jasperjvr zegt
Gaaf, en dat gaat hier kosten? 60k?
Dizono zegt
Deze zijn via grijze import ook in Nederland te krijgen, reken op vanafprijzen van 30.000 ex BTW.
camber24 zegt
Wat heb ik bij Jaguar gemist vwb retro release?
norge zegt
Gewoon een dertig jaar oude kopen, net zo goed en wel zo betrouwbaar.
Robert zegt
@norge: nou… die dingen konden in die jaren zeventig nog fantastisch roesten.
norge zegt
@RRRobert: Dus als ze de dertig jaar gehaald hebben heb je een goede, by the way, toen roesten alle auto’s al in de folder…
edja zegt
Zo dan nu ook graag Mits 3000 gt
dilbert zegt
In D te koop; zelfs de oude indirekte ingespoten Diesel met EU5 norm (eigen ontwikkeling van de firma):
http://www.extremfahrzeuge.com/Kfz-Angebote.16.0.html
Dan heb je wel iets bijzonders!
hzj78 zegt
@ dilbert. Dat klopt. Zelf rij ik al 6 jaar rond in een 70 series. Destijds werden ze omgebouwd naar EU4 norm. Ik snap het hele artikel niet zo goed. De auto word al jaren gewoon geproduceerd en heeft een bepaalde “cultstatus” gekregen omdat de simpel en vooral bijna onverwoestbaar is. Daar hoeft geen speciaal modelletje aan te pas te komen. Kijk het journaal en er is bijna altijd wel een HZJ in beeld. Bij oorlog, watersnoodrampen, Unicef enz enz. Zelf meerdere malen door Afrika gereden met een 70 serie… van Amsterdam naar Zuid-Afrika of Ghana of gewoon paar weken Marokko, maar bij minimaal onderhoud maximale betrouwbaarheid.
mainmo zegt
Gewoon deze!!
gearhead zegt
Bij van vliet (dakar boy) kun je deze toppers kopen.