Het is een klassieke moderne Ferrari voor mensen die liever geen Ferrari hebben. Toch is het een echte Ferrari.
Een Ferrari eruit laten zien als een Ferrari. Het klinkt heel erg logisch, maar dat mag dus niet van, eh, Ferrari. Dat is precies aan de hand met deze RML Short Wheelbase. Logisch? Nee.
We gaan het even toelichten. De auto die je op de foto’s ziet in dit artikel is de RML Short Wheelbase (collega @machielvdd informeerde jullie er een paar maandjes terug al over). Zoals je kunt zien is de auto overduidelijk geïnspireerd op de Ferrari 250 GT SWB uit 1964, een van de mooiste auto’s ooit gebouwd. De auto is een soort hoedtik naar die klassieker. Nu zijn er drie gigantische nadelen aan de originele Ferrari 250 GT SWB: als ze te koop staan, zijn ze stervensduur, ze zijn zo zeldzaam dat je er niet mee durft te rijden en heel stiekem: het rijdt niet zo heel erg goed.
Klassieke moderne Ferrari
Het Britse RML pakt al die problemen voor je aan. Wat ze doen is geen nieuw concept, maar wel bijzonder voor een Ferrari. Ze pakken een 550 Maranello uit de jaren ’90. Nu is dat een ondergewaarde auto en potentieel toekomstige klassieker. Bij RML maken er ze de Short Wheelbase van. De auto heeft een compleet nieuw koolstofvezel koetswerk, die erg veel lijkt op dat van de 250 GT SWB. Helemaal gelukt is het niet, want het is duidelijk dat deze versie wat breder is. Een stukje elegantie en charisma gaat er toch mee verloren.
Het chassis van de 550 Maranello wordt overgenomen voor de RML Short Wheelbase. Wel wordt het onderstel herzien. De (verouderde) actieve Bilstein-dempers maken plaats voor passieve Ohlins-dempers. Ten opzichte van de 550 is de RML Short Wheelbase ook ietsje lager en zijn er nieuwe anti-rollbars gemonteerd. De wielen zien er ouderwets uit, maar zijn juist heel erg modern. De reden is simpel, zo kan men gewoon bij Pirelli de P-Zero Rosso banden bestellen.
550 Maranello
Ten opzichte van de iets zwaardere 550 Maranello is de RML Short Wheelbase iets sneller op de 100 km/u: 4,1 seconde in plaats van 4,2. De topsnelheid is wel beduidend lager met 296 km/u (een originele Maranello haalt 325 km/u).
Het eerte exemplaar rolt in oktober van dit jaar (2021) van de band. Dat wordt dan meteen de pers-auto waarin alle rijtests mee worden gedaan. Vanaf dat moment start men met de productie. Uiteraard is die heel erg gelimiteerd: er worden slechts 30 exemplaren van de RML Short Wheelbase.
Mocht je je afvragen of ze bij RML ook Chevrolet Nubira’s hebben getuned? Jazeker! RML Group is van Ray Mallock, het team dat vroeger racete met Chevrolet Nubira’s, Lacetti’s en Cruzes. Die laatste met groot succes. Daarnaast zijn ze ook verantwoordelijk voor de straatversie van de Aston Martin Vulcan en de strikt gelimiteerde Nissan Juke-R. Met de RML Short Wheelbase erbij heb je zo wel de ideale autogarage, nietwaar?
faalhaas zegt
Wat is dit voor 2006 render.
Bernadette zegt
Ik denk dat ik zojuist ’n vlekje in m’n broek heb gemaakt… 🤔
tdu2zonda zegt
Ziet er tof uit, maar dan vind ik de versie van GTO Engineering toch beter! Zonde dat hier 30 550’s voor opgeofferd zouden worden. Hopelijk komt het niet zo ver.
mark383 zegt
Ik vind het geen geweldig geslaagde conversie. Komt denk ik omdat de basis ruim 30 jaar jonger is. Kijk bijvoorbeeld eens naar die A-stijlen en de spiegels. Daar gaat alle elegantie verloren die een echte 250 GT SWB wel heeft. Natuurlijk, de originele A-stijlen zijn levensgevaarlijk dun, maar daarom is ie juist zo mooi. Zonde van die 550’s als je het mij vraagt…
ikkr zegt
Wat een misbaksel, wat zonde dat hier een 550 voor is opgeofferd. Ik hoop dat de schade beperkt blijft tot 1 prototype ipv 30 misbaksels
Pallas zegt
Doet mij denken aan Cars, zie ‘m zo met ogen op het (de?) voorruit.
Edge zegt
Dan is het dus toch geen echte Ferrari, maar een coachbuild met ietwat vreemde verhoudingen op basis van een Ferrari.
tinnemans zegt
Ok, hij is duidelijk niet perfect, maar wel zoveel mooier dan de auto’s die ik ook heb gehad dat ik daar echt niet mee kan zitten. Doe mij er maar eentje.
marcomanta zegt
Gewoon prachtig, nee schitterend en zelfs mooi om als wallpaper op je pc te hebben, of liever nog, in het echt.