Tijdens de Mille Miglia maakte een peperdure 300 SL Gullwing gisteren frontaal kennis met een BMW 1 Serie. Dit was het resultaat.
Vroeger was de Mille Miglia een rally waarbij de duizend mijlen in één sessie werden afgelegd tussen het overige verkeer over de Italiaanse wegen. Stirling Moss haalde in 1955 een gemiddelde van bijna 160 per uur in zijn Mercedes 300 SLR.
Tegenwoordig doen de deelnemers het iets rustiger aan, want het evenement wordt uitgesmeerd over meerdere dagen. Dat betekent echter niet dat de vaak peperdure klassiekers ontzien worden, ook de huidige rijders weten, al dan niet behept met competitiedrang, het gaspedaal te vinden.
Gisteren ging het op een smalle tweebaansweg even ten noorden van Rome heel erg fout voor Alexander en Konstantin Sixt, de Duitse bestuurders van een deelnemende 300 SL uit 1956. Om nog onbekende redenen raakten hun klassieker en een BMW 1 Serie elkaars linkervoorkant met een flinke schade tot gevolg. Gelukkig kwamen alle inzittenden er goed van af, ze raakten slechts lichtgewond.
Een greep uit de deelnemers aan de Mille Miglia van dit jaar, waaronder Jaguars Ian Callum en Jay Leno, vind je op autojunk.
Met dank aan Camiel voor de tip!
406_v6 zegt
Auw!!…. dat doet zeer… (en niet alleen voor de inzittenden van de SL).
Robert zegt
Enerzijds doen dit soort plaatjes serieus pijn, maar anderzijds zijn dit wel auto’s in het bezit van de ‘happy few’ die zo’n auto eerder uit een vorm van sociale status dan serieuze liefhebberij lijken te bezitten. Het zijn ook niet de minste klassiekers die aan de Mille Miglia mogen deelnemen.. er is een speciale ballotagecommissie die uit een overtal van aanmeldingen een keuze maken voor de deelnemerslijst.
jlm83 zegt
@RRRobert: Wat een aannames weer, en vooral negatief en jaloers. Sneu.
Robert zegt
@jlm83: Later ik me wat duidelijker uitspreken: ik ken persoonlijk een gefortuneerde ‘liefhebber’ die drie oldtimers aanschafte, met als enig doel eens mee te mogen doen aan deze wereldvermaarde race. En dan praat je dus niet over zomaar een pré jaren ’70 Mercedes, MG, Alfa klassieker o.i.d. aan te schaffen, nee het serieuze werk, dus klassiekers met over het algemeen een waarde die beginnen in de € 100k+ klasse. Vervolgens werd hij drie keer ‘uitgeloot’, maar dat gaf niet, want er waren nog wel ‘vrinden’ om hem daarna op een geritselde perskaart toch mee te kunnen laten rijden.
Dat soort liefhebbers dus. Die zoals de foto’s laten zien, ook amper nog weten wat het is om te rijden in een auto zonder enige vorm van bekrachtiging, tractiecontrole en welke andere vorm van modern auto-gemak dan ook.
jlm83 zegt
@RRRobert: Nogmaals dan maar. Weer wijzen met het verzuurde zielige vingertje, precies weten wat er is gebeurd en wie de schuldige is. Veroordelen vanuit een onderbuik gevoel. Mechanische pech, bestuurder onwel, dieren enz. . Robert keek naar een foto en wist het allemaal meteen. Heel goed.
k-man zegt
Misschien wil die rare, edoch rijke Fransoos van laatst ‘m opkopen? Het wrak kan zo tussen al die andere exclusieve wrakken in z’n tuin.
desjonnies zegt
Gelukkig heeft Mercedes Benz een aparte (fabrieks) afdeling, waar ze van deze wagen zo weer omtoveren in een occasion-toppertje !
Schijnt wel wat te kosten
En Mijnheren Sixt (van het gelijknamige autoverhuur bedrijf?) , volgende keer de SL een weekje of drie voor het evenement uit zijn winterslaap halen en hem iedere dag gebruiken, zo wen je weer aan de vijftiger-jaren techniek.
Dit is eigenlijk de eerste na-oorlogse supercar geweest die 300SL en ik kan me er best iets bij voorstelen dat dit geenmakkelijke kompaan is om heel de dag in te rijden.
sir_smokalot zegt
@desjonnies: Ja. Het zijn de zonen van oprichter Erich Sixt, die beiden een functie in het bedrijf vervullen.
mipmip zegt
Kooi bleef heel en deuren gingen open… maar toch zou ik tijdens de crash liever in in de BMW 1 hebben gezeten, tussen zacht plastic en airbags ipv tusse scherpe stukken hard staal
gregorius zegt
Uiteindelijk heeft hij met de Mercedes gedaan wat je er mee moet doen: rijden en genieten! Jammer dat het mis is gegaan! Waarschijnlijk kunnen ze dit ding weer fixen.
Hupke zegt
Is niet erg.
De SL heeft een buizenframe, valt vrij goed te herstellen. Het plaatwerk is louter esthetisch en ook dat valt te vervangen, herstellen.
Een wagen met een monocoque structuur was om weg te gooien geweest.
jaapiyo zegt
@Hupke: Ja dat wel…maar het voordeel van zo’n carbon monocoque (afgezien van carrosserie stijfheid en gewichtsbesparing) is wel dat ook als het nog een stukje harder gaat je als inzittende wel goed beschermd bent voor die ene crash.
Dat staal en alu kan je wel weer terugbuigen maar als je pech hebt ‘buig’ je in een crash fijn mee met je chassis…F1 is het beste voorbeeld hiervoor, daar heeft carbon misschien wel de grootste veiligheidswinst ooit opgeleverd; nadat het de nieuwe standaard was zijn alleen nog Elio De Angelis (bij een test in 86 omdat de auto op de kop kwam te liggen, in brand vloog en er bij tests toen nog niet de benodigde veilligheidsmensen verplicht waren om de zaak te redden) en natuurlijk Ratzenberger en Senna omgekomen.
Zou gerust in zo’n oude bak stappen hoor maar als het echt hard en op de limiet zou moeten…doe mij maar een carbon monocoque.
Hupke zegt
@jaapiyo:
Monocoque hoeft niet per se op een composiet te slaan.
Er zijn ook allu monocoques en zowat alles wagens bestaan uit een stalen monocoque.
Het probleem is als je daarmee zo’n crash maakt is het nooit meer perfect te herstellen.
jaapiyo zegt
@Hupke: Joah oke…fair enough. Vertaalde het even naar de huidige trend van meer auto’s met carbon monocoques (Lambo, Alfa 4C, BMW i series). Met carbon geldt dat hele verhaal deste meer omdat als er ergens een ‘breuk’ inzit je dan sowieso gedag kan zeggen tegen de hele structuur want die verliest dan veel van zijn rigiditeit. Zie je ook vaak bij F1 dat ze een nieuw chassis maken zelfs als de verdenking er maar is dat er ergens een beschadinging in zit.
Heb het zelf een keer van dichtbij mogen ervaren met een tennisracket ;)
florida zegt
@jaapiyo: Van een 300 SL naar een tennisracket, logisch…
florida zegt
Ziet er niet uit als een frontaaltje.
De BMW heeft de SL waarschijnlijk enigszins geschaafd, en daarbij is een brandje ontstaan.
toyotafortuner zegt
Een beste crash… Gelukkig zijn inzittenden enkel lichtgewond.
135i zegt
Ik reed ze tegemoet, maar wat een wagens doen er aan mee zeg! Ook genoeg 300 SL Gullwings, dus 1 minder maakt ook niet uit.
theolveld zegt
https://docs.google.com/file/d/0B2LRHc0B4JVDNHJiRkVGTUwyTTA/edit voor een video uit 2013 van, volgens mij, dezelfde 300SL Gullwing bij de finish van de Mille Miglia 2013!