Met dit bedrag sneuvelde wederom een record.
Gisteravond heeft RM Auctions in het Amerikaanse Scottsdale (Arizona) een 1964 Ferrari 250 LM – chassis 5899 GT – voor $9,6 miljoen (€8,3 miljoen) weggezet. Hiermee verbrak de jaarlijkse januari-veiling zijn record van vorig jaar, toen een 1958 Ferrari 250 GT LWB California Spider voor $8,8 miljoen werd afgehamerd.
De opbrengst zat overigens nog wel aan de onderkant van de verwachtingen: van te voren had RM een verwachte prijs van $9,5 tot $12,5 miljoen aan de 320 pk sterke raceklassieker gehangen.
De duurste 250 LM was het ook niet, deze werd eind 2013 voor $14,3 miljoen verkocht. Desalniettemin was het geen slechte kavel in een weekend waarin in totaal $63,7 miljoen werd binnengeharkt. Alle prijzen zijn inclusief de 10% commissie die RM bovenop de verkoopprijs opstreek.
Dit waren de 10 toppers van het weekend. Yep, het was weer eens een Ferrari-feestje…:
Lot 250: 1964 Ferrari 250 LM (Chassis 5899 GT) $9,625,000
Lot 241: 1967 Ferrari 275 GTB/4 (Chassis 10451) $3,657,500
Lot 235: 1973 Ferrari 365 GTB/4 Daytona Spider (Chassis 16793) $3,300,000
Lot 115: 1966 Ferrari 275 GTB (Chassis 08603) $2,750,000
Lot 158: 1984 Ferrari 288 GTO (Chassis ZFFPA16B000055237) $2,750,000
Lot 151: 1966 Ferrari 275 GTS (Chassis 08313) $2,365,000
Lot 119: 1971 Lamborghini Miura SVJ (Chassis 4892) $1,897,500
Lot 136: 1962 Ferrari 250 GT Cabriolet Series II (Chassis 3633 GT) $1,705,000
Lot 143: 1965 Porsche 904 Carrera GTS (Chassis 904-107) $1,650,000
Lot 253: 2005 Ferrari FXX Evoluzione (Chassis ZFFHX62X000145369) $1,622,500
Zelf door de kavels neuzen kan hier.
Tonnie zegt
Ik hoop dat ik ooit zo vermogend mag zijn dat ik me zulke klassiekers kan veroorloven.
slkr170 zegt
Zet die 10 auto’s maar bij mij n de garage.
mrrallycross zegt
Een fxx past niet tussen dit rijtje mooie klassiekers. Begrijp mij niet verkeerd, een fxx is zeker niks mis mee maar het is nog geen mooie klassieker.
dooddoorschuld zegt
@mrrallycross: het is ook geen lijstje met klassiekers, slechts de tien duursten van het event
gtwillem zegt
Een Daytona Spider voor $3.3 miljoen, wauw. Serieus geld. 10 jaar geleden kocht je een dichte voor 200k.
Die FXX Evoluzione viel mee qua prijs. Maar is het nog steeds een auto die je koopt, maar dat ie vervolgens bij Ferrari blijft en dat Ferrari je uitnodigd wanneer je er in mag rijden?
jorden zegt
@gtwillem: nee het fxx programma is afgelopen en je mag hem mee naar huis nemen.
Rice09 zegt
@jorden: het FXX programma is nog niet afgelopen, komend jaar komen ze bijvoorbeeld op Spa Francorchamps langs samen met de F1 wagens van de corse clienti.
Overigens mocht je hem altijd al mee naar huis nemen om hem in je garage te zetten. Je kon er alleen niet mee rijden zonder het ondersteuningsteam van Ferrari.
jorden zegt
Ik ben niet de enige met een voorliefde voor Ferrari…
Die 365 daytona vind ik wel opvallen in dit lijste! Dit was toch een gewone productie auto in die tijd?
motoragent zegt
@jorden: De heren die zo’n wagens kopen hebben geen voorliefde voor Ferrari’s, maar voor centjes. Die laten zo’n ding een paar jaar in een garage verstoffen, om ‘m dan met dikke winst weer de veiling op te gooien. Investeringsobjecten, dat zijn het.
bofkont zegt
@motoragent: ja en ? Toch niets mis mee. Verder weet je dat helemaal niet zeker.
motoragent zegt
@bofkont: Ik zeg niet dat daar iets mis mee is, het is een constatering.
bofkont zegt
@motoragent: Maar je doet het wel voorkomen of het een schandaal is :)
Uiteraard heb je een punt deze wagens worden meestal als investering gekocht, amper mee gereden en top onderhouden worden ze wel.
Blijven ze wel bewaard voor het nageslacht.
bullzeyersn zegt
@jorden: dacht dat er maar weinig af-fabriek Daytona spiders zijn. Later zijn er wel meer coupé’s verbouwd tot spider.
dondeboer zegt
Als je mij dit lijstje geeft om er 1 uit te kiezen, dan zeer graag lot 119. Wat mij betreft is de Miura één van de mooiste auto’s ooit gebouwd,
papa zegt
Wist niet dat de 288 gto s zo duur waren
dikdraak zegt
Ik vind de 250LM eigenlijk mooier dan de 250GTO…
lekbak zegt
Het zal wel een rare ziekte van mij zijn maar ik wordt er niet warm of koud van. Supercars, of die nou oud of nieuw zijn, doen me helemaal niks. Ik begrijp dan ook niet dat er mensen zijn die zoveel geld aan dit uitgeven.
dikdraak zegt
@lekbak: Auto’s van >€1 miljoen worden ook al lang niet meer gekocht omdat ze zo mooi zijn, maar als investeringsobjecten.
skinnybmw zegt
@lekbak: jij hebt liever een VW Up in de garage zeker?
tk97 zegt
Wat een geweldig lijstje wagens, jammer dat het vermogen niet mee zit
bmwpowerm5 zegt
das weer dikke mik voor het veilinghuisje