Lekker bezig jongens! De klantenservice van Tesla met een specifieke uitvoering van de Model Y lijkt om te huilen.
Tesla is een bijzonder merk. Ze doen dingen net eventjes wat anders dan de anderen. De vergelijking tussen Saab (zoals hier te zien in de uitstekende video van Jason Camissa) is zeker niet vreemd. Wij maakten de vergelijking tussen Saab en Tesla enkele jaren geleden ook al. Lekker eigenwijs.
Maar bij de klantenservice van Tesla gaat het niet altijd even soepel. Nu hebben we het vaak genoeg gehad over de klantenservice van Tesla. Maar nu gaat het fout, nog voordat men de auto daadwerkelijk kon kopen.
Model Y
Dit overkwam diverse mensen die een Model Y hebben besteld. De levering van dit model is lekker op gang gekomen, maar dat geldt niet voor alle specificaties. Bij de introductie waren er meer varianten dan dat er uiteindelijk gebouwd gaan worden. Zo configureerde een klant een Tesla Model Y Long Range RWD, dus met de grote accu, maar enkel aandrijving. Op zich geen vreemde gedachte, want dan heb je de grootste range.
Klanten hadden al de benodigde 2.500 dollar aanbetaald om de auto te reserveren. Tussen het moment van reserveren en leveren gebeurde er een hele hoop. De prijzen daalden eerst en stegen vervolgens. Ook werd de Long Range RWD uit het gamma gehaald en kon je enkel kiezen voor een Long Range of een Performance.
Klantenservice Tesla
Uiteindelijk gebeurde het onvermijdelijke. Tesla kon de auto’s niet leveren, simpelweg omdat ze niet geproduceerd gingen worden. Tesla bood vervolgens twee opties aan: óf opwaarderen naar een Long Range AWD óf de order cancelen. Dat opwaarderen is alleen mogelijk tegen de huidige prijzen, waardoor men 10 mille extra moet ophoesten. Bij het cancellen van de order krijgen klanten hun aanbetaling gewoon terug. De klantenservice van Tesla is wel erg minimaal voor mensen die twee (!) jaar wachten op hun auto:
Hi XXXXX
Team Tesla, leuker kunnen ze het niet maken.
We’re contacting you regarding your Model Y order XXXXXXXX placed on January 23, 2020. We’d like to help you update your configuration, as we do not build the configuration you originally selected. We’re excited to support you through the process and deliver your reconfigured Model Y at your earliest convenience.
To update your configuration, please sign in to your Tesla Account and select Update Design by December 16, 2021.
If we do not hear from you by December 16, 2021, we will assume that you no longer wish to purchase a vehicle. We will automatically cancel your order and refund your order deposit.
Thank you for supporting the world’s transition to sustainable energy.
Best Regards,
The Tesla Team
Intentie
Tja, dus wat gaan we hier over zeggen? Dat die reserveringen, aankondigingen en aanbetalingen eigenlijk kolder zijn. Je kon de Tesla Cybertruck 2 jaar geleden al reserveren en samenstellen. Superleuk en goed bedacht, maar in principe is het niets meer dan een koopintentie. That’s it. Netjes van Tesla is het niet, maar ze zullen dit ongetwijfeld in de kleine lettertjes hebben staan. Uiteraard zijn het ook de uitzonderingen die naar boven komen.
Via: Insideevs.com
mashell zegt
Tja, als je gemakkelijk een auto kunt bestellen bij de fabrikant dan is het niet vreemd dat beide partijen ook weer gemakkelijk onder het contract uit kunnen. Maar het is wel onprofessioneel van Tesla om zo te rommelen met de configuraties en op het moment dat de klant denkt: nu zal de auto toch eindelijk wel komen een configuratie te schrappen.
flutterby zegt
Dit is gewoon waardeloos. De klanten zouden voor de genoemde prijs de bestelde auto of beter moeten krijgen. Hoe makkelijk het bestellen gaat heeft daar niets mee te maken. Als Tesla niet van plan is dit model te maken zouden ze gewoon een LR DM uit moeten leveren, zonder meerprijs.
senwedural zegt
We’re excited to support you through the process blabla
Barf
wimof zegt
Doet me denken aan de brieven van de dienst naverkoop wanneer zij beslist hadden om geen commerciele geste te doen.
Vrij vertaald klinkt dit zo: LOOP KAK MAN!!!
cfr naar een heel grote invoerder in België.
mc96 zegt
Lekker persoonlijk zo’n mail na 2 jaar wachten…
pomoek zegt
Tesla heeft een frisse wind door autoland, euh, gelaten. Vanaf dag 1 was al duidelijk dat de auto’s van Tesla spitzentechnologie zijn maar gebouwd worden met ouderwetse Amerikaanse onverschilligheid. Ik bedoel, als zelfs Amerikanen klagen over hoe deze auto’s in elkaar zijn geflanst, dan is het echt wel erg. Wat customer service betreft staat Tesla hier niet alleen. Veel “cutting edge” bedrijven werken met remote support. En dat is eigenlijk altijd k*t. Dit is echter weer een nieuw hoofdstuk in slechte klantbenadering van. Er zijn, mede dankzij de innovaties die gedreven zijn door Tesla, inmiddels genoeg auto’s op de markt die de techniek van Tesla benaderen, maar met een veel betere bouwkwaliteit en support. Als je dat laatste niet belangrijk vindt ben je met een Tesla nog steeds prima uit. Ik weet echter genoeg. Het duurt nog even voordat ik een nieuw autootje mag uitzoeken, maar zodra dit gaat gebeuren zal het hoogstwaarschijnlijk geen Tesla zijn.
bernoulli zegt
Ik had lang geleden al verwacht dat Tesla zou stoppen met het zelf bouwen van auto’s en volledig zou zijn overgestapt op waar ze steengoed in zijn: het leveren van de componenten voor elektrische aandrijving aan de gevestigde automobielindustrie.
Inmiddels zijn bijna alle grote concerns aardig op stoom en is het een kwestie van tijd voordat Tesla de geschiedenisboekjes ingaat als ‘O ja, dat merk!’.
knapzuur zegt
Tsja en dan krijg je een Mercedes B-klasse Electric waarvan de kwaliteit om te huilen is, nee ik snap dat Tesla gewoon zelf auto’s is blijven maken.
bernoulli zegt
Omdat Tesla’s kwalitatief zo goed zijn?
Marco zegt
Tesla is nu zo’n beetje het grootste automerk in waarde. Ik denk dat je eerder BMW / Toyota kunt opdoeken als ze zo door gaan.
goodvibrations zegt
Ja denk ik ook. De keuze is reuze bij Tesla! Die stations, Coupe’s SUV’s die ze aanbieden! Ze hebben hebben het beste design en de mooiste modellen.. Hoge kwaliteit.. Zeer goede service..
of zijn ze inmiddels op bijna al die punten voorbijgestreefd door “Legacy players”?! Alleen AI scoren ze bovengemiddeld op. Maar dat is pas echt iets als ze onbemand kunnen rijden.. Kortom, zonder binnenkort een doorbraak op AI hebben ze hun beste tijd wel gehad..
Pascal zegt
Ik denk dat je gelijk hebt, het lijstje USP’s in elk geval een flink stuk kleiner geworden.
kevertje zegt
Grootste in ‘waarde’. Er zijn zoveel bedrijven grootste in ‘waarde’. Wat betekent dat? Dat ze de beste concepten hebben? De beste kwaliteit? De beste klantvriendelijkheid? Daarom de beste optie zijn voor de toekomst? Ik vrees dat Tesla geen van dat alles is. Die ‘waarde’ is morgen 0 op de markt als het bij de consument fout loopt… want een duurzame relatie met de markt is dat je wél al die dingen kan leveren, jarenlang zonder ups en downs en bedenkelijk in mekaar gedraaide series om ’toch maar te leveren’.
Pascal zegt
Even wat nuance van iemand die er daadwerkelijk ervaring mee heeft: ik heb nog nooit zulke goede service ontvangen, zéker niet bij de meerdere BMW dealers en Audi dealer waar ik jarenlang klant ben geweest. Daar kon ik altijd een hautaine houding verwachten alsof ik blij mocht zijn dat men mij wilde helpen tegen toptarieven en dan werden er alsnog vele stomme fouten gemaakt. Standaard ben je altijd je auto een dag kwijt, ook voor kleine dingen.
Bij Tesla hoef ik maar via de app een vraag in te sturen en ze hangen een dag later aan de telefoon om het met je te bespreken of reageren via sms. Vervolgens komen ze indien nodig bij je voor de deur langs waar en wanneer het jou uitkomt, wat een verschil en gemak.
goodvibrations zegt
Ik ken wel een aantal rijders die het minder getroffen hebben (model 3). Overbuurman met een afgeladen model S heeft wel perfecte service, maar ook al het nodige moeten laten repareren/vervangen de eerste 2 jaar.. Ik was dus in de veronderstelling dat Tesla model S rijders beter behandelde…
Pascal zegt
Ik rij ook gewoon een Model 3tje (LR AWD, geen performance). Maar mijn ervaring is ongetwijfeld niet representatief voor iedereen. Ik weet dat er helaas genoeg horrorverhalen bestaan onder andere Tesla-rijders.
flutterby zegt
Leuk voor ons dat de concurrentie auto’s kunnen maken die voor de consument vergelijkbaar zijn. Echter zolang niemand in de EV wereld nog het woordje winstgevendheid in zijn mond wilt nemen is het duidelijk dat Tesla nergens heen gaat. Volkswagen en Toyota proberen Tesla in te halen door meer te investeren dan Tesla in haar verleden gedaan heeft. Ondertussen ontwikkelt Tesla gewoon verder door het productieproces zo voordelig mogelijk te krijgen. Helaas valt een wat minder klantvriendelijke service hier ook onder.
ghost zegt
De klantenservice van Tesla is altijd al om te janken geweest. Eigenlijk alle vormen van after Sales zijn ronduit slecht.
Voormalig collega van mij bestelde destijds Model S nieuw met 20 inch velgen. Bij aflevering waren deze nergens te bekennen. Het zou later nog in orde worden gemaakt. Na 13 maanden werd hij verzocht langs te komen. Kwam aan om 17u, kreeg een kop koffie, om om 18:45 de vraag te krijgen; “klopt het dat u slechts 2 velgen had besteld?”
😅😅😂😂🤣
Pascal zegt
Hoe slecht dit verhaal uiteraard ook is, dit soort anekdotes kan je werkelijk over elk merk bij de tientallen uit de kast trekken. Je wilt werkelijk niet weten wat mijn praktijkervaring met BMW en Audi dealers is, om te janken.
pomoek zegt
@pascal: dat is ook weer waar.
goodvibrations zegt
Eens..
wimof zegt
Ik ontving mijn klanten op mijn crocs, jawel, deed wat moest en zonder op hun kop te ka…n.
De invoerder vond mij niet “manager” genoeg.
Een maatpak en slechte service leek hen opportuner.
PunicaOase zegt
@Pascal: welke dealers van BMW waren dat, sommige vind ik best wel netjes. (Dusseldorp niet).
Pascal zegt
@PunicaOase Dusseldorp en Kalfsbeek
PunicaOase zegt
@Pascal: opvallend: zelfde ervaring dus, overigens bij Kalfsbeek nooit een auto gekocht, maar wel meerdere keren weinig interesse ervaren in mij of m’n Pa als koper..
Van Hooff vind ik keurig, maar ik ken een monteur die daar werkt dat helpt natuurlijk.
Pascal zegt
@punicaoase met name van Dusseldorp ken ik in m’n nabije omgeving meerdere onprettige verhalen. Bij Kalfsbeek heb ik een nieuwe auto gekocht maar de aftersales was bepaald niet geweldig. Bij Zwartepoorte (nu Renova) ben ik destijds trouwens wel weer erg sympathiek geholpen, dus er is zeker onderling verschil. Van Hooff heb ik zelf geen ervaring mee.
jaapiyo zegt
Heerlijk.
pramm zegt
Op de Model S zijn nooit door Tesla 20 Inch velgen geleverd…. ;) Alleen 19 en 21.
awesome zegt
Bij een van de duurste aankopen van je leven geconfronteerd moeten worden met een klantenservice is toch wel treurnis.
Online auto’s kopen is toch niet heel prettig. Laat alle ellende lekker aan de dealer over zou ik zeggen.
mashell zegt
Misschien kun je er van leren, want bij de allerduurste aankoop van je leven, een huis, wordt je geconfronteerd met makelaars en hypotheekadviseurs en daarna misschien ook nog met keukenboeren, badkamercowboys en/of (ver)bouwbedrijven en ze zijn allemaal op je geld uit.
awesome zegt
Been there, done that.
Maar dan ben je toch ook meteen genezen van een online aankoop van een auto?
Pascal zegt
Maar wat maakt het uit of je je auto online aanschaft? Ik kan met mijn online aangeschafte auto de gehele week onaangekondigd langsrijden bij een servicepunt, en daar zit gewoon iemand achter de balie die mij daar keurig te woord staat en helpt. Daar draait het om lijkt me?
Infraroodborstje zegt
Ik heb echt niks te klagen over de service van Tesla.. maar ja, dit is weer een hyper specifiek verhaal om te delen voor hate-clicks.
Als ik al mijn negatieve ervaringen met de BMW dealer eens mag opnoemen.. dan had ik ook zo een paar artikelen volgeschreven
flutterby zegt
Ik betaal liever voor een auto dan voor de service. Daarom zie je, wereldwijd, ook dat Tesla veel minder afschrijven dan andere merken. Die service van een dealer kost een vermogen.
jaapiyo zegt
Dat is net als inflatie…tijdelijk. Of euhm…Nou ja je snapt wat ik bedoel.
Tesla’s waren uniek in 2012. Over tien jaar is het ‘een gewone auto’ met waarschijnlijk nog steeds een matige bouwkwaliteit.
Pascal zegt
@jaapiyo de bouwkwaliteit van Tesla’s is zeker matig. Maar waarom denk je dat dit over 10 jaar nog steeds het geval is? Ik zie ze toch behoorlijke stappen zetten in de recente refreshes van de Model 3, S en X; die interieurs zijn alweer van een heel ander niveautje. Verder heeft de Model 3 inmiddels dubbel glas gekregen voor betere geluidisolatie, een warmtepomp voor meer efficiency en verbeterde matrix-LED verlichting. Ander voorbeeld is de high-end paint-shop in Giga Berlin. Dit alles lijkt toch te suggereren dat ze hun auto’s wel degelijk op een hoger plan proberen te brengen. (again, dat mocht ook wel, maar het gebeurt dus ook)
wimof zegt
Bedoel je dat de nieuwe led koplampen nu niet meer verblinden, ik zal er es op letten.
Sinds wanneer is dit van toepassing?
Pascal zegt
Het verblinden kwam vooral doordat de lampen qua stand slordig werden gemonteerd, ik heb de mijne ook onder garantie goed laten zetten. De nieuwe matrix-led’s zitten er vanaf dit jaar in (2021 refresh)
dree16v zegt
Wie wil er nou nog een Tesla. De concurrentie biedt tegenwoordig betere alternatieven als je het mij vraagt. Ondanks dat Tesla grondlegger en ik best veel waardering heb voor de manier waarop ze de electrificatie van het wereldwijde wagenpark op gang hebben gebracht.
lekkerdwars zegt
@dree16v: nou op het moment nog de meerderheid van alle EV kopers als je naar de aantallen kijkt elk kwartaal wereldwijd en in de grote Europese automarkten. Zelf enkel top Over the air en Mobile service ervaringen met mijn Model 3. In bijna 2 jaar nog nooit naar een Service center geweest. Kortom, veel clickbait artikelen en via via verhalen die nou eenmaal alle aandacht krijgen. Think twice ;)
vreekfonk zegt
@lekkerdwars: hier dezelfde ervaringen, rijd zelf model 3 66K op de klok en 0 problemen. Op basis hiervan volgende keer toch echt weer een Tesla.
cardevil zegt
Mijn zus werkt al 35 jaar op de after sales dienst van Lexus, ze wacht nog steeds op een telefoontje van een boze klant.
Pascal zegt
Lexus is dan ook wel de gold-standard op gebied van klantenservice. In kwaliteit van auto’s trouwens ook.
PunicaOase zegt
@cardevil: tsja, bijna niemand koopt er een.. of bedoel je dat niet ;-)
Redrum zegt
Vreemd dat autoblog en aanhang hier nu over vallen. Dit is altijd zo geweest: andere wagen is wijziging en nieuwe order bij Tesla. Normaal gezien zou er weinig aan de hand geweest zijn maar met de inflatie en de price bumps wordt dit nu uitvergroot. Je kan de auto ook gewoon laten staan en iets anders bestellen.
Andersom heb ik niemand horen klagen…..en wat had je verwacht? Voor dezelfde prijs een hoger model? 1000€ opleggen? 2000? 5000? zeg het maar…..er staan er nog zovele in de rij dus.
Ps: ik heb ooit uit het niets 1500 euro teruggekregen omdat wit ineens gratis was….schande! Hoe durven ze 😂
pramm zegt
Zelf vandaag nog goede service gehad. Mijn model S uit 2015 gaf zondag ineens de melding dat de 12 V accu vervangen moest gaan worden. Dus ik via de app een poging gedaan een afspraak te maken. Ik kreeg daarbij al de mogelijkheid om voor maandag te kiezen. Werd keurig netjes om 13.30 gebeld dat er om 14.30 iemad zou zijn. 3 minuten voor tijd rijdt de man van Tesla voor, vervangt de 12V Accu. Om te voorkomen dat ik ergens op pad zou zijn en de auto niet kon starten, hadden ze direct prio op de opdracht gezet, vertelde de ranger.
degrotemuis zegt
Misschien denk ik teveel normale auto, maar een accu vervangen doe je normaal gesproken in 10 minuten, doen de meeste buurtgarages ook wel even snel tussendoor voor je. Vind ik niet direct uitzonderlijk goede service van Tesla, al is het natuurlijk wel erg fijn.
Over het artikel: Hoewel niet heel netjes van Tesla en wel een groot prijsverschil, komt dit wel vaker voor. En niet alleen wettelijke prijsstijgingen. Soortgelijke verhalen gehoord van Opel, Volvo en Audi kopers in m’n omgeving, alleen dan met iets kleinere bedragen.
Aan de andere kant kan je ook zonder aanpassing aan de huidige tarieven een zuur gevoel krijgen. Bij vw een collega die volle private lease prijs mocht betalen voor een demo egolf met bijna 10.000 op de teller omdat de bestelde niet meer zou komen door de fabriekssluiting. VW hanteerde wel nog steeds de private lease aanbiedingsprijs die al niet meer gold, maar daarbij werden de extra opties ook gewoon doorberekend en niets in mindering gebracht vanwege demo. Alleen de keuze deze tegen meerprijs of annuleren. Ze heeft maar geannuleerd, vond 50 euro per maand meer betalen voor een tweedehands in afwijkende kleur toch niet echt fijn.
Pascal zegt
Nou, ik moet de eerste Audi of BMW dealer die binnen 1 a 2 werkdagen tijd voor je heeft en dan ook nog eens bij je thuis komt voorrijden nog tegenkomen!
mashell zegt
Ranger? Waarom heet een automonteur of wegenwachter bij Tesla nou weer iets raars als een ranger?