Met name in Amerika en Japan zijn de gevolgen voor beide merken goed te voelen.
We hebben het dan niet over repressailes die beide merken boven het hoofd hangt, maar over tegenvallende verkoopcijfers. Zo verkocht Volkswagen in de Verenigde Staten, daar waar Dieselgate het meeste stof deed opwaaien, vorige maand tien procent minder auto’s dan het jaar ervoor. Het is voor de zesde opeenvolgende maand dat VW minder auto’s verkoop in de VS. Vrijwel alle modellen lieten een flinke daling zien, alleen de nieuwe Tiguan en de Golf SportWagon (bij ons de Variant) lieten een plusje zien en weten de schade nog enigszins beperkt te houden. In ons eigen land laat Volkswagen over de afgelopen vier maanden een min noteren van 18.2 procent, al zijn ze daarmee nog altijd het populairste merk van ons land. In zijn geheel nam de markt voor nieuwe auto’s in de eerste vier maanden met 7.8 procent af, aldus Aumacon.
In Japan zijn de verkopen van de Mitsubishi’s kei cars volledig ingestort, bijna de helft minder Mitsubishi eK’s werden verkocht dan het jaar ervoor. Nissan wordt nog harder getroffen, zij verkopen de identieke Dayz en daarvan werden minder dan de helft van het aantel exemplaren verkocht in vergelijking met een jaar eerder. Zij ontdekten het gesjoemel met de eK en de door Mitsubishi gebouwde Dayz en brachten het balletje aan het rollen. Kijkend naar de onderstaande foto denk ik overigens dat de wereld sowieso beter af is met matige verkoopcijfers van de eK en de Dayz. Overigens is in krap twee weken tijd ongeveer de helft van Mitsubishi’s beurswaarde verdampt en daalden de totale verkopen met 15 procent.
marijkes zegt
Die kei-cars zijn sowieso al een grote grap, begrijp niet dat daar markt voor is
+1 voor het plaatje, je moet er maar op komen
denniss00 zegt
@marijkes: Die KeiCars zijn kei-kut! En dat plaatje is indd geweldig!
robert110 zegt
@marijkes: Dat heeft met de regelgeving in Japan te maken. Volgens mij iets van een belasting voordeel ofzo. Een beetje in de richting van de hybrids en elektrokarren hier.
kapiteinaudi zegt
@marijkes: Ik vind ze wel leuk. Ook superhandig in een stad als Tokyo lijkt mij.
KEV9 zegt
@marijkes: in steden als Tokyo mag je pas een auto rijden als je er een parkeerplaats voor hebt dus des te kleiner de auto des te groter de kans op een parkeerplaats. En zo’n plek kost in Tokyo bijna een middenklasse auto hier in Nederland.
suzikubelona zegt
@Soulmaster: In Japan gelden bepaalde belasting en verzekeringsvoordelen als een auto binnen bepaalde afmetingen blijft. Dus dat…
awesome zegt
@marijkes: -1 voor het plaatje, want goedkoop gekopieerde meme.
Die Kei-Cars hebben echter wel bestaanrecht: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kei_car
G-Ammo zegt
@marijkes: Voortaan eerst iets opzoeken als je iets niet begrijpt… misschien helpt dat :)
peug206 zegt
Toch jammer van mitsibishi, alle auto’s die ik tot nu toe heb gereden zijn zelfs met superzuinig rijgedrag nooit in de buurt gekomen van het opgegeven verbuik. VW wordt ook heel erg moeilijk over gedaan terwijl ik durf te wedden dat alleen al aan sporten meer mensen zijn doodgegaan afgelopen jaren….
sergio72 zegt
@peug206: De grap is ook dat Mitsubishi de 2.0tdi gebruikte in de Lancer. Ze kennen elkaar dus…….
peug206 zegt
@sergio72: dat wist ik dan weer niet, zo leer je nog eens iets op deze avond!
lincoln zegt
Teringzooi moet je dan ook bij gedoogvolk neerpleuren ..
Die hebben uit principe geen principe ..
Dutchdriftking zegt
Tja, wie z’n gat brand……
Panda999 zegt
@dutchdriftking: moet dan liggen? (Op zijn buik)
Panda999 zegt
Toch zijn er leuke kei cars te vinden
http://autovisie.nl/2015/10/vintage/het-kei-car-fenomeen/
toyotafortuner zegt
Leuke Kei-cars hoor.
rufctr01 zegt
Net zoals bij VAG heb ik ook hier geen medelijden mee.
dracae zegt
@rufctr01: Ik hiermee ook niet.
Waar ik een probleem heb met de claimcultuur kant van het verhaal en het Amerikaanse nationalisme in het bepalen van straf voor gesjoemel, vind ik een tik in de verkopen wel normaal.
jrsmoke zegt
Maar die nieuwe Tiguan krijgen ze pas over een jaar in de States.
horza zegt
Grappig dat dit zulk groot nieuws in Europa en de VS is. Hier in Zuid Afrika maakt het geen reet uit wat co2 is… En mensen worden nog steeds net zo oud als in Europa en de VS
horza zegt
@horza: of nox…
burgerbak zegt
@horza: of nofx
Rick-dos zegt
Volkswagen had sowieso al niet een goede reputatie in Amerika en dat had weinig met Adolf van doen. Vraag een gemiddelde Amerikaan maar eens naar de VW Rabbit en de horrorverhalen vliegen je om de oren. Nu was VW net een beetje van die image aan af raken en dan krijgen ze dit weer….
dracae zegt
@Rick-dos: De naam helpt ook niet een ‘folks-wagon’ wordt vaak gezien als het oubollige vervoermiddel van je ouders.. niet als iets voor de jeugd.
Overigens is het vreemd hoe reputaties totaal kunnen verschillen per plek, Honda is een goed voorbeeld. Waar het hier als een sportief merk wordt gezien is het in GB lange tijd een bejaardenmobiel geweest, misschien nog wel.
Esprit_de_Flandre zegt
Best leuke dingen toch, die eK’s?
Ik zou er gerust in willen rijden. Maar ja, ben dan ook groot geschapen hé…
Rob zegt
@Esprit_de_Flandre:
Hartstikke slim en vrolijk vervoer inderdaad. Al is de Nissan Cube nog gezelliger!
http://www.conceptcarz.com/images/Nissan/nissan-Cube_2009_Image-006-800.jpg
pinut187 zegt
En geheel terecht