Trouble in Tesla-land. Wanneer werd die Tesla Model 3 ook alweer geleverd? Iemand? Nee? Helemaal niemand???
Of Tesla-land het paradijs is laten we maar over aan jouw eigen inschatting. Hoe dan ook lijkt er zich weer een klein donderwolkje zich samen te pakken boven de Amerikaanse fabrikant, waar de dagelijkste praktijk bestaat uit pieken en dalen. Op zich is dat misschien wel geruststellend voor beleggers, want hierdoor lijkt de aandelenkoers tenminste nog een beetje gebaseerd te zijn op de daadwerkelijke bedrijfsvoering. Enfin, zonder verdere omzwervingen zullen we maar overgaan op de kwestie waar het dit keer om draait: Model 3-klanten beginnen zich zo langzaamaan af te vragen wanneer ze nou eigenlijk hun nieuwe auto ontvangen.
De laatste keer dat Tesla een cijfer naar buiten bracht over de hoeveelheid aanbetalingen die ze hadden ontvangen voor Model 3’s was in de lente van dit jaar. Het ging toen al om 373.000 klanten, die elk 1.000 Dollar neer hebben gelegd voor een plaatsje in de rij. Maar volgens een rapportage van Bloomberg, weten deze Tesla-kopers nog helemaal niks-nakkes-nada over welke plaats zij in de rij bezitten. En zelfs ongeacht daarvan zijn de levertijden schimmig. Hoe lang moet er gewacht worden op de nieuwe auto’s? Maanden? Jaren? Niemand die het weet.
Tesla heeft op al deze punten niks meer laten weten aan haar klanten sinds maart 2016. Er is ook nog een extra issue dat speelt. In Amerika geldt er een ‘federal tax credit’ van 7.500 Dollar per EV, maar die is alleen geldig voor de eerste 200.000 auto’s die een fabrikant produceert. Na dit getal wordt de belasting aftrekpost uitgefaseerd. De verwachting is dat Tesla de 200.000ste Teslarati ergens in 2018 produceert. Gezien het bovengenoemde getal van 373.000 reserveringen is het voor klanten dus extra belangrijk om te weten welke plaats ze in de rij hebben.
Vrijdag staat er een feestje bij Tesla op de planning waarbij de eerste dertig Model 3’s uitgeleverd worden aan klanten. Een en ander wordt kennelijk uitgezonden via webcast zodat alle adepten er getuige van kunnen zijn. De mensen die in de rij staan hopen dat Musk en de zijnen dit moment aangrijpen om hen ook meer duidelijk te bieden over hun eigen auto’s.
postzegel zegt
De eerste 30 zullen toch wel weten waar ze aan toe zijn?
2wheeler zegt
@postzegel: echt he! Het gaat dus slechts om 372970 mensen. Wat een overdreven gedoe weer @jaapiyo ;)
postzegel zegt
@2wheeler: I get your pun. Maar net doen alsof er helemaal NIEMAND weet wanneer er nu eens een keer een auto geleverd gaat worden.. En de overige bestellers,.. willen ze horen op welke plek op de pikorde ze staan? Heeft niet zoveel nut.
Als je net buiten de 200.000 first buyers valt,. wil je dat niet weten.. En hoef je je bestelling ook niet nu al te annuleren: Er zijn immers 190.970 wachtenden voor u: misschien stappen er wel een aantal uit, en val je uiteindelijk wèl binnen de lucky few die een dikke belasting bonus opstrijken.
Voor een kleine 1000 euro (naja, wat is klein? ) doe je een reservering, en krijg je van Mister Elon himself post en e-mails over hoe blij hij is met jou. Kan nu nog steeds.
Ik vind het niet perce nieuws dat ‘niemand weet dat ik repelsteeltje heet’, of wanneer welke Tesla model 3 wordt uitgeleverd.. Wil je predictions, krijg je predictions.. wat is de waarde van een voorspelling, als ie toch waarschijnlijk niet uitkomt?
Als ik NU een nieuwe Opel Ampera-E bestel, weet mijn dealer ook niet precies wanneer deze geleverd gaat worden, noch hoeveel wachtenden er voor mij zijn. Same Same, but different
mnmg zegt
@postzegel: ik weet niet wanneer je voor het laatst een nieuwe auto heb gekocht maar mijn dealer wist me bij aankoop precies te vertellen in welke week productie plaats ging vinden…
jorden zegt
@mnmg: Wanneer heb jij 1,5 jaar voor introductie, blind een middenklasser besteld!? Net als dat het best raar is dat men nu een productie nummer wil weten.
Ben het wel met je eens dat er een week nummer moet gaan komen wanneer
Jeje auto kan verwachten.
amg65 zegt
@jorden: Outlander phev?
mnmg zegt
@jorden: ik reageer op z’n opmerking dat wanneer je een Opel ampera besteld het ook niet duidelijk is wanneer die precies komt. Dat klopt naar mijn ervaring niet. Dat tesla na zoveel bestellingen even tijd nodig heeft om de boel op orde te krijgen vind ik best begrijpelijk.
dutchneon zegt
@postzegel: Elon wil de koers van het aandeel weer even drukken om het enthousiasme bij de 2017 investeringsronde wat te verhogen. Hij heeft weer flink wat extra kapitaal nodig om alle onderdelen te bestellen voor die 3’s
snorrewietskie zegt
Niemand is nerveus. Iedereen wist dit van tevoren lijkt me.
ruben83 zegt
@snorrewietskie: Eerder dan eind september zal het niet zijn. Dan heeft ie het meeste geld al in zijn zak zitten.
fanboy zegt
@snorrewietskie: Enige kerel die ik ken die een model 3 gepre-ordered heeft, maakt zich ook totaal niet druk.
Die weet allang dat hij niet 100% op een afleverdatum kan vertrouwen. Hij ziet wel wanneer hij komt. Hij wil hem gewoon hebben en heeft daarom al een plek gereseerveerd middels de pre-order.
Totaal anders dan wat we tot nu toe gewend zijn van kopers.
porsche928 zegt
@fanboy: weet hij al wel wat hij gaat kosten? Zijn de NL prijzen al bekend?
20vtsport zegt
Zou ook nerveus worden als blijkt dat ik een Telsa krijg…
WinkeB zegt
@20vtsport: echt? Ik zou denken dat je wel blij zou zijn moest je er zomaar één krijgen. Al was het maar om meteen weer door te verkopen.
robin147gta zegt
Het schijn inderdaad dat Telsa überhaupt nog opgericht moet worden!
lekkerlinksrijden zegt
Ze weten nog veel meer niet, hoe het rijdt en hoe het zit lijken mij toch ook wel belangrijk om te weten voor je een auto “koopt”
boomhauwer zegt
@lekkerlinksrijden: iPhones zijn ook kut, toch staat iedereen te wachten in de rij ervoor.
lekkerlinksrijden zegt
@boomhauwer: ik zeg niet dat het kut is. Alleen dat de potentiële kopers er nog nooit in hebben gezeten laat staan mee gereden, en dat vind ik nogal vreemd
acizane80 zegt
@lekkerlinksrijden: en ook geen enkele review, van onafhankelijke partijen.
Dat alles is al een reden om het af te wachten voor de meesten.
postzegel zegt
@acizane80: Doe mij een onafhankelijke review van een onafhankelijke partij van de nieuwste Opel Sports-tourer…
simonbv zegt
Volgens mij hebben ze vorig jaar aangeven dat diegene die als dichts bij de fabriek woont als eerste de Tesla krijgt.
amg65 zegt
@simonbv: Los van de geografische uitrol, heeft Elon productieschatting gegeven tm eind van het jaar. Vrijdag is pas officiële onthulling. Maar een week zonder tesla haat artikelen kan natuurlijk niet op Autoblog hè.
Elja zegt
Volgens mij wist iedereen dat het even kon duren. :)
Ik ‘verwacht’ de mijne op zijn vroegst in juni 2018.
Hier is een handige ‘Model 3 Delivery Estimator’:
https://teslanomics.co/model-3-delivery-estimator
acizane80 zegt
@Elja: als ik hem vandaag bestel word hij op 25/03/3019 geleverd. Ik zou passen denk ik.
postzegel zegt
@acizane80: Nogal exact: 19 februari 2019 als ik m vandaag bestel. De simpelste, kaalste uitvoering: de model 3 60 maakt die estimator nou dit hele nieuws artikel tot oud nieuws?
p406 zegt
De Telsa is een product van Telsell : ‘echt waar Mike? Jaah echt waar!, ongelofelijk!’
jaapiyo zegt
@p406: @robin147gta: klassiekertje.
Het sijhcnt neit zeeovl uit te meakn in wleke vrolgode de letrtes van een worod satan. Als de eestre en de ltatsae letetr op de jsitue paatls saatn kun je de mesete wreoodn zednor peobmerln leezn. Dit kmot ddaorot je hrneesen geen aarpte ltretes leezn, maar hlee woredon.
trustmeiamanengineer zegt
Lijkt me toch sterk dat niemand ’t weet. Ze beginnen toch volgende maand met de productie van een paar honderd stuks, daarna duizenden… Die moeten toch allang gespecificeerd zijn dan?!
johnwaters zegt
De Tesla zeepbel staat op spatten, en hopelijk ook de bijhorende milieuvriendelijke leugen.
mauking zegt
@johnwaters: je kunt gewoon niet tegen veranderingen
johnwaters zegt
@mauking: stop toch met die onzin. Al dat Tesla gedoe is een hype, een zeepbel. Auto’s die voor 90 % op kernenergie rijden en fossiele brandstoffen zijn helemaal niet milieuvriendelijk. En de materialen gebruik voor de bouw van deze auto’s zijn een zeer zware belasting voor het milieu, nu en ook later als ze terug moeten verwerkt worden.Het enige wat er zal op veranderen is de kostprijs van elektriciteit, die zal wegens de vraag de hoogte ingaan. Elon Musk is een zakenman, hij wilt geld verdienen en geeft geen zier om het milieu.
fanboy zegt
@johnwaters: Vooral blijven herhalen jongen.
Tesla een zeepbel? Ik blijf me verbazen dat mensen dit zeggen. Kijk alleen al eens in eigen land. Ik zie toch regelmatig zo’n dikke Model S voorbij komen, en ook de Model X. Schipholtaxi’s Model S.
En dan gaan ze een soort middenklasser verkopen en zijn er gewoon bijna 400.000 pre-orders. Dat is nog nooit voorgekomen in auto-land. Maar nee, ze zullen het wel niet waarmaken, pff geloof je het zelf?
En dan heb ik nog een geheimpje voor je: Zelfs een Tesla Model S op stroom uit een oude kolencentrale is schoner (minder NOx en fijnstof) en stoot minder CO2 uit dan een diesel of benzine wagen. Praat nou maar niet iedereen na, maar pak even alle cijfers erbij van uitstoot per kilometer van brandstofwagens, en die van uitstoot per kWh.
johnwaters zegt
@fanboy: mag ik jouw bron hebben van jouw stellingen?
fanboy zegt
@johnwaters: 1e alinea lijkt me vanzelfsprekend, maar ook sites zoals autoblog/groen7
2e alinea, google. Heb zelf cijfers opgezocht wat oudere kolencentrales uitstoten aan NOx, fijnstof en CO2 per kWh, en reken dat om naar gereden kilometers, en vergelijk het dan met de uitstoot van een brandstofwagens.
Needless to say willen we allemaal van die ranzige kolencentrales af, en is het op gas veel schoner. Laat staan zon en wind energie. Landen zoals Denenmarken en Noorwegen, als je daar elektrisch rijdt door je dat op windkracht of waterkracht.
En dan moet je niet vergeten dat het stroom kost, en niet gratis is, om een litertje benzine of diesel uit de grond te halen en te raffineren. (en dan nog transport)
Die stroom kun je ook gewoon rechtstreeks in een EV stoppen.
Wat zijn jouw bronnen eigenlijk?
johnwaters zegt
@fanboy: olieraffinaderijen voorzien zichzelf van elektriciteit, en het teveel geproduceerde wordt afgeleid naar het elektriciteitsnetwerk, om o.a. Tesla sekteleden gelukkig te maken. De installaties om de ruwe olie te cracken worden gestookt met butaan of propaan.
fanboy zegt
@johnwaters: Wat ik van olieraffinaderijen heb gezien in het midden-oosten is dat ze LPG restproduct gewoon affakkelen, dus ik betwijfel het.
Maar goed, zelfs oliesjeiks in het midden-oosten zijn minder conservatief dan jij. Bij olie pomp installaties worden in het midden-oosten al veldjes zonnepanelen neer gezet. Niet eens voor het milieu, maar gewoon omdat het goedkoper en makkelijker is.
amg65 zegt
@fanboy: Ik verwijs mensen gewoon naar dit artikel:
En dan is dit artikel (zoals erin wordt gezegd) nog conservatief. Helemaal icm eigen zonnepanelen en recycling van de batterij is het te ridicuul voor woorden dat men nog gelooft dat het slechter is voor het milieu
https://thecorrespondent.com/7056/why-electric-cars-are-always-green-and-how-they-could-get-greener/741917761200-afaa6e5d
fanboy zegt
@amg65: Het is alsof je tegen een muur aan het praten bent, het is volstrekt zinloos.
amg65 zegt
@johnwaters: https://thecorrespondent.com/7056/why-electric-cars-are-always-green-and-how-they-could-get-greener/741917761200-afaa6e5d
Blijf lekker in je waan…
johnwaters zegt
@amg65: Blijf jij maar lekker in jouw waan:
http://www.clo.nl/indicatoren/nl0019-inzet-energiedragers-en-bruto-elektriciteitsproductie
amg65 zegt
@johnwaters: En nu?
pramm zegt
@johnwaters: Kijk, dat is een mooie bron die aantoont hoe de energieproductie is en erg jammer dat er niet zwaarder wordt ingezet op meer duurzame productie van elektriciteit. Dank voor de mooie grafiek.
Ik ben alleen erg benieuwd wat je hier nu mee wilt aantonen. Heb je wel eens bedacht hoeveel elektriciteit het kost om olie te raffineren tot benzine of diesel. Er zijn geen exacte cijfers bekend, want in tegenstelling tot elektriciteitsproducenten, die duidelijk moeten aangeven hoeveel uitstoot ze hebben bij de productie van elektriciteit hoeven olieproducenten dat helaas niet (vreemd he?).
Maar op basis van het chemische proces zijn reële inschattingen gemaakt. Het komt er op neer dat voor 1 liter benzine, je ongeveer 1,8 kWh nodig hebt voor raffinage (we tellen gemakshalve het energieverbruik (en dus vervuiling) van de andere processtappen niet mee (oppompen van olie, transport en transport van benzine / diesel naar het pompstation)).
Op 1 liter benzine komt een concurrerende auto van het formaat Model S (een S6 of M5 komt kwa motorvermogen het dichtst in de buurt) ongeveer 7,5 km ver (13,5l op 100 km)
Op de 1,8 kWh die nodig was voor de productie van 1 liter benzine, komt een Model S ongeveer 9,5 km (ca. 190 Wh per km).
Dus als je sec naar de vervuiling door verbruik kijkt, is een elektrische auto al fors schoner. TNO heeft onderzocht dat well-to-wheel en cradle-to-cradle bekeken, een EV met de huidige energiemix 35% schoner is. En daarbij gaat men uit van 200.000 gereden km. Bij meer km’s of bij een hoger aandeel duurzame energie stijgt dat al snel door naar meer dan 70% schoner maar dat kan zelfs oplopen tot 85% schoner (volledig duurzaam geladen en ca. 300.000 km).
fanboy zegt
@johnwaters: Ja en wat toon je hier mee aan? Helemaal niks.
Want zoals ik eerder heb geschreven is een elektrische auto op een oude ranzige kolencentrale nog steeds schoner dan een brandstofwagen.
mashell zegt
@johnwaters: Musk is een zakenman. Die snapt dat je aan een minder mileuvervuiling geld kunt verdienen. Trump is ook een zakenman maar die snapt dat nog niet.
Maar we gaan niet electrisch rijden voor het milieu. We doen dan om de uitstoot uit de leefgebieden van de mensen weg te nemen en te verplaatsen naar de centrales waar ze veel efficienter kunnen filteren. Ook kunnen we vuile centrales door schonere vervangen zonder dat er iets verandert voor de auto’s. We gaan electrisch rijden om de macht van het midden oosten te breken, die mannen in jurken financieren terrorisme. Zij moeten maar gewoon weer schaapsherder gaan worden. Maar bovenal gaan we electrisch rijden omdat het lekkerder rijdt. Vibratievrij, soepel, snel en stil. Het V12 gevoel maar dan voor Jan Modaal.
johnwaters zegt
@mashell: het is een echte cult religie geworden dat elektrisch rijden. Misschien moeten jullie eens nadenken over de volledige ecologische footprint van zo’n elektrisch ding. De metalen die moeten ontgonnen worden en de bijhorende nefaste gevolgen voor het milieu. De chemische processen die gebruikt worden bij de productie van zo’n milieumonster? Of dachten jullie dat Tesla’s aan de bomen groeien? En hoe je het ook draait of keert, zo’n Tesla rijdt voor 90% op nucleaire en fossiele brandstof. Die zonnepanelen op het dak van het laadstation zijn er enkel om jullie geweten te sussen.
amg65 zegt
@johnwaters: Man man man je bent gewoon te beroerd om dat artikel te lezen.
jssj zegt
Ik ben nog steeds niet nerveus, ik heb besteld in Mei 2016 en de leverdatum staat nu op 13 december 2018
Voorlopig vermaak ik me nog wel met mijn huidige EV
stfu zegt
@jssj: er zijn helemaal geen leverdata. Hoe kom je op dat getal??
postzegel zegt
@stfu: https://teslanomics.co/model-3-delivery-estimator
stanny zegt
Vrijdag is de reveal en komt er zicht op de leveringen en definitieve versie van de wagen. Vaag artikel hier…
stanny zegt
@stanny: ps Er waren 300.000 reserveringen na 3 dagen. Men schat dat dit ondertussen over de 500.000 is gegaan.
focusrs1 zegt
Ik wacht wel tot er daadwerkelijk een proefrit te maken valt… en er een ‘ridiculous’ versie beschikbaar komt…en ja die gaat er gewoon komen ondanks dat ze het tegendeel beweren..
.
stfu zegt
@focusrs1: rij rondje met een Model S en je weet hoe het rijdt. Kan je absoluut niet tegenvallen. En alsnog: je rijdt praktisch gratis.
amg65 zegt
@focusrs1: Niks mis mee, grootste kinderziektes zijn er dan ook uit.
kempenaer zegt
Tesla is hot.
Veel mensen willen er één.
Goed nieuws voor tesla.
Ik heb laatst in een model X gereden als petrolhead.
Het was een geweldige ervaring.
Ik vond het zeer indrukwekkend.
De electromotor is een fantastisch aggregaat.
Krachtig, stil, trillingsarm, efficiënt, een extreem directe gasrespons en een reusachtig stuwend elastisch koppel.
Splendid!
kobus1967 zegt
De hype en bubbel die Tesla volgens sommigen is heeft er voor gezorgd dat er binnenkort van elke BMW een vol elektrische versie komt en een Jaguar I-Pace en nog vele anderen die dit zonder Tesla nog lang niet van plan waren. De verandering is niet meer te stoppen.
pramm zegt
@Jaapiyo, Ik ben benieuwd hoeveel klanten met reservering je hebt gesproken om tot deze conclusie te komen?
hijman85 zegt
Wat maakt die tax cut van 7500 dollar nou uit? Die mensen kopen die auto toch omdat ze het de meest geschikte auto vonden en daadwerkelijk willen bijdragen aan een beter milieu?
Of zou Tesla dan misschien toch stuk gaan op de dag dat internationaal alle belastingvoordelen zouden worden afgeschaft……..
mashell zegt
@hijman85: die tax cut maakt precies $7500 uit. Op een auto van $35000 toch best wel wat geld. Ik snap best dat je graag wilt weten of jij de subsidie loterij gewonnen hebt of niet. Ik snap ook dat de productie nog langzaam gaat en het nog niet zo ver is.