Kirk Kerkorian, de Amerikaanse miljairdair die een slordige 10 procent bezit van GM, heeft een kwart van zijn aandelen verkocht. We kunnen dus vaststellen dat ook bij Kirk het vertrouwen in GM verdwenen is. En de aandelenkoers daalt ondertussen maar verder en verder… Is er nog hoop voor GM?
Nadat bekend was geworden dat er geen alliantie zou komen met Renault-Nissan liet Kerkorian al weten dat hij zijn aandeel niet uit zou breiden. Zijn investeringsvehikel (Tracinda Corp.) heeft het belang inmiddels teruggebracht van 9.9% tot 7.4%, dit leverde $462 miljoen op (via motorauthority).
Cheech zegt
Gelijk heeft ie, verkopen voordat de aandelen nog minder waar worden!!!
Want het ging al niet goed met GM.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/04/gm-amerikas-eigen-crack-dealer
http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/20/wanneer_gaat_general_motors_fa
armada zegt
Hoe lang loopt deze zaak nou eigenlijk al. Ze kunnen gewoon geen beleid maken bij GM en Ford. Als je auto’s zonder winst gaat verkopen alleen maar zodat er nog verkocht wordt, kun je wachten totdat het bedrijf over de kling gaat. Desondanks blijven ze maar marktaandeel verliezen t.o.v. Europese en Aziatische auto’s.
Komt bij dat Amerikaanse auto’s qua afwerking nog steeds niet mee kunnen komen met de Europese en Aziatische merken, dat lees je keer op keer in allerlei bladen.
PigPen zegt
@armada
Tja, je hebt helemaal gelijk… het probleem is dat ze niet anders kunnen. Als ze schoon schip maken en de hele voorraad vernietigen of naar Afrika verschepen dan zijn ze falliet, want het hele vermogen van de fabrikanten zit vast in hun voorraad.
Om toch geld los te krijgen verkopen ze auto’s met kortingen. Maar wanneer GM auto’s met korting gaat verkopen dan doet Ford dat natuurlijk ook. Het is een vicieuze cirkel die waarschijnlijk eindigt in het kopje ondergaan van een van de twee.
Ik zou het persoonlijk geen groot verlies vinden voor de automarkt, als de Amerikaanse merken verdwijnen. Alleen jammer voor de vele mensen die hun brood verdienen via deze bedrijven.
armada zegt
@PigPen
Is idd waar, maar het probleem is dat er ook een aantal Europese merken in de problemen komen. Opel, Volvo, Land Rover, Saab en nog een aantal andere merken. Ze zullen misschien niet allemaal in staat zijn om ineens op eigen benen te gaan staan, aangezien een hoop onderdelen binnen de concerns gedeeld worden en allemaal bij Gm/Ford vandaan komen
Michiel zegt
Dat is een stevige klap voor GM; andere beleggers zullen nu nog minder vertrouwen hebben dat het op termijn weer goed komt met GM, waardoor het nog lastiger zal worden om kapitaal aan te trekken.
Je vraagt je af waar het mis is gegaan; inefficiente productie? Macht van de vakbonden? Marge per auto? Hangt allemaal samen.
Ik zou het overigens wel degelijk een verlies vinden voor de autobranche; ook al hebben wij in Europa hele andere criteria om een auto op te beoordelen, Amerikaanse merken staan wel degelijk ergens voor: al is het maar optimisme!
Zoef zegt
Ze kunnen misschien Lee Iaccoca terughalen van bij Chrysler? Zal die lachen…-)
Greg zegt
Zo’n vaart zal het niet lopen. Als GM en Ford nog dieper in de problemen komen zullen er inversteerders opstaan die maar al te graag Amerika willen veroveren en de productiecapaciteit willen overnemen. Daarbij zal de werkgelegenheid blijven bestaan (misschien zelfs toenemen) Denk vooral aan de chinezen SAIC, Chery enz die maar al te graag willen expanderen..
mark zegt
GM kent natuurlijk zware verliezen en is het ook logisch dat hij zijn aandelen verkoopt. Wat nu bij VW Vorst gebeurd zal denk ik binnenkort ook bij GM in antwerpen het geval zijn. Als de astra niet meer naar Antwerpen komt, dan zullen er weer afvloeiingen komen. Crisistijden in de autosector
Rick dos zegt
“teruggebracht van 9.9% tot 7.4%, dit leverde $462 miljoen”
Voor 2,5% “maar” $462milj. krijgen?! Jezus dat is niet veel! Voor hoeveel gaat een aandeeltje GM dan? Dat zou betekenen dat je voor rond de $20 miljard GM kan kopen!
Dat was wel leuk bedacht fuseren van automerken in de jaren ´90. Er werd zelfs gespeculeerd dat BMW en Porsche vatbaar waren voor overname! Dank de Quandt en Piech familie maar dat dat niet gebeurd is. Toon mij 1 mammoet auto onderneming die succesvol is. En daar hoort Toyota niet bij!
Greg zegt
Rick.. Hyundai is een voorbeeld van een mammoet onderneming die nu succesvol is. Hier in West Europa valt t nog mee met ze, maar in de U.S.A zijn ze best groot en over Azie hoeven we niet eens te praten. Daar zijn ze zeer behoorlijk vertegenwoordigd op de weg.
Rick dos zegt
@Greg
Nee, ik had het over mammoet AUTO onderneming. Daarmee bedoel ik bedrijven zoals GM, Ford, VAG, FIAT etc. meerdere automerken die onder 1 onderneming vallen.
Hyundai is trouwens niet groot door zijn auto-tak, maar meer door zijn heavy industries
Greg zegt
I see.. ik begrijp je.
Maar vind jij VAG niet succesvol dan? Ze zijn wel de nummer 1 van Europa. Hoewel VAG een paar jaren terug verlies leed denk ik dat het ook verband hield met de recessie waar Europa last van had. Over het geheel genomen denk ik dat VAG een zeer succesvolle “mammoet” is.
Rick dos zegt
Nee, want dan zou je GM ook een succes story moeten noemen. Het is immers de nr.1 automaker in de wereld. Het probleem van deze multi-nationals is dat ze inefficient zijn geworden.
De truc is niet hoeveel auto´s je produceert, maar hoeveel auto´s je afzet en winst er op maakt.
Er zijn nog maar een paar automerken in de wereld die een constante groei en winstgevendheid hebben getoond. De meest bekende hiervan zijn Toyota, Porsche en BMW. Toyota binnen kort de grootste autoproducent in de wereld, Porsche de grootste sportwagenfabrikant en BMW de grootste premiumautofabrikant. En dit alles hebben ze bereikt zonder de resources zoals die bij de mammoet fabrikanten aanwezig is en was.
Als je over succes stories wilt praten, dan vind ik dat toch een veel grotere succes dan de de “mammoet” autofabrikanten.
De potentie is er en is er altijd geweest voor de mammoet autofabrikanten. Ze hebben er echter nooit op gekapitaliseerd. En kijk waar men nu staat, Ford en GM staan op het randje van de faillissement, VW is een potentiele overnamekandidaat (zie Porsche) en FIAT heeft het geluk dat ze een Italiaanse onderneming zijn. Iedereen die een beetje verstand heeft van Italiaans ondernemen weet wat iik hiermee bedoel……..
Greg zegt
Hmm… ik moet wel eerlijk zijn en zeggen dat ik denk dat je iets tegen Volkswagen AG hebt. :-)
Ik weet niet als je zwaar teleurgesteld geraakt bent in een van hun producten o.i.d. maar VAG is zonder twijfel een succesvolle autobouwer. Want Volkswagen AG produceert niet alleen maar de meeste auto’s hier in Europa maar verkoopt ook de meeste auto’s in Europa. Bovendien is het bedrijf nog steeds gezond en zelfs niet in de buurt van faillisement o.i.d. Porsche wil de inmenging van anderen in VAG verkleinen en daarom willen ze net onder de 30% gaan zitten.
VW’s in het bijzonder staan bekend als auto’s die kwalitatief zeer degelijk in elkaar zitten. (is niet alleen een smoesje, maar je ziet gewoon op de wegen veel oude Golfjes 1 en 2 in prima staat rondrijden. Zegt wat over de kwaliteit) VW’s en Audi’s behoren tot de meest waardevaste auto’s die je op straat kan vinden. Daaruit valt ook volgensmij het succes van VAG af te leiden.
Rick dos zegt
Nou, laat ik het anders formuleren. Ik begrijp geen bal van hun beslissingen.
ff tussendoor. Hier wist je toch wel vanaf?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/21/volkswagen-fabriek-belgie-moet-stoppen-met-de-golf#post-7441
Greg zegt
Yepz.. het nieuws over VW in Belgie kende ik al. Blijkbaar is er overcapaciteit voor de Golf V en hoeft het model niet in grotere getalen meer te worden geproduceerd. Heel erg vervelend voor de betrokkenen, ik hoop dat men vervangend werk vindt, maar het is wel begrijpelijk gezien de Golf V al tegen het einde van z’n lifecycle komt.
Jeroen zegt
@ Armada
Quotje van jou… : “dat lees je keer op keer in allerlei bladen.”
En daarom is het waar? Die auto journalisten ventileren ook alleen maar hun eigen mening. Ik heb nog maar weinig reviews gelezen die niet erg persoonlijk getint waren…
Heb zelf een weekje het genoegen mogen nemem om in de Ford Focus C-Max te toeren (de 2.0 16v) en heb mijn mening over Ford ernstig bij moeten stellen…wat een fijne, luxe en goed afgewerkte auto (en rap zat voor een mpv)…niets dan lof van mijn zijde…en een tijdje terug wat gesprint tegen een Fiesta ST…oef…echt wel een bommetje hoor…
In tegenstelling tot de eerste Focus, waar de stoelen net strijkplanken waren, het onderstel je het liefst met spinnende banden bij het stoplicht achterliet en je op een rotonde plaats wou laten nemen op de bijrijders stoel…hebben ze met de nieuwe serie Focussen echt een succesnummer…ook het stuur met alle knoppen daarop voor cruisecontrol, radio en dergelijk vind ik veel beter afgewerkt dan bijvoorbeeld achter het stuur zoals bij mijn geliefde renault…
Qua auto’s lijkt Ford me dus wel goed bezig te zijn…nu alleen het vertrouwen van de autojournalisten terug winnen…zodat ons “domme” schapenvolk weer met zijn allen achter deze journalisten aanhuppelt om de Ford te kopen die door hen wordt aangeprezen…want zo werkt het feitelijk…
Jeroen zegt
@ Greg
“VW’s en Audi’s behoren tot de meest waardevaste auto’s die je op straat kan vinden. Daaruit valt ook volgensmij het succes van VAG af te leiden.”
Ik denk eerder dat het andersom is…de waardevastheid komt door het succes..!
Ik ben zelf ook alles behalve een VW-fan..maar moet je op veel punten wel gelijk geven…